Nog een blondje

Gestart door Walter, 15-01-2007 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Walter

Hallo allemaal,

Zaterdagavond had ik er weer een brouwsessie opzitten. Ditmaal koos ik voor een blond bier dat ik samengesteld heb met behulp van de excelfile van Adrie. Deze tool is intussen onmisbaar geworden bij het samenstellen van mijn recepten.

Hier volgt het recept :

voor 15 liter wort

1600g Pilsmout
1200g pale mout
200g tarwemout
200g Aromamout (amber50)
400g carapils
400g honing (toegevoegd na het hopkoken)

Als maischschema heb ik gekozen voor 45 minuten op 60° en 30 minuten op 70°. Om de 15 minuten werd de temperatuur gecheckt en het wort geroerd. Aan het eind van het maischschema had ik een beslagvolume van 18 liter.

Bij het filteren werd er nogmaals gespoeld met 8 liter spoelwater. Aan het eind van het spoelen was de uitloop behoorlijk bleek.

Hopkoken gebeurde met 15 g Northern Brewer (9.3%) gedurende 90 minuten en 10g Styrian Goldings gedurende 15 minuten. De EBU kwam hiermee op 26.

Bij het koelen ging de honing er dus bij.

Na het koelen had ik 16 liter wort met een SG van 1060. Dit kwam overeen met wat de BrouwHulp had berekend.

Daarna heb ik er een gehydrateerde US-56 aan toegevoegd en voedingszout.

Na 7 uur zwoegen zat het wort in de gistingsfles. Gisterenochtend lag er een mooi laagje schuim van +/- 2 centimeter op het wort en was het geheel goed aan het gisten. Ook deze ochtend ging de bedrijvigheid rustig door in de fles en steeg er uit het waterslot een heerlijke biergeur op.

Ik ben nu eens benieuwd naar het eindresultaat. Bedoeling was om een blond biertje te maken van +/- 6% met een honingtoets.

Wat denken jullie, komt het in orde met dit recept?

Groetjes,

Walter

Gerb

Volgens mij komt het wel goed met dit bier.  :D

Wat is je opzet? Wil je een zoetig blondje of een wat droger biertje. Ik vermoed het eerste met 10% carapils en 5% aromamout zul je wel een vol mondgevoel krijgen. Maar het maischschema en de hoeveelheid honing spreekt dit weer tegen en zal je weer een wat dunner bier opleveren. De US-56 vergist ook vrij ver uit. Dus wat wil je doen?

Walter

Hoi Gerb,

De bedoeling is vooral om de smaak van de honing ergens terug te vinden. Daarom koos ik ook voor dit schema om zo weinig mogelijk niet vergistbare suikers te hebben. De smaak moet eigenlijk niet te zoet maar eerder droog en zelfs wat ciderig zijn, maar met dus een kruidige eindsmaak die ik in de pot honing proefde. Het is ook mijn bedoeling om het bier te bottelen met honing als bottelsuiker.

Als ik op de geur uit het waterslot mag afgaan, komt het wel goed. Het ruikt nog hoppig/zoet maar de geur zal wel wat droger worden.

Heb jij ervaring met de US-56? Wat zou ik kunnen verwachten als eind SG? Ik hoop op 1010.

MO

Die gaat wel onder de 1010 uitkomen. Bij 1008 heb je lekker 7.1% alcohol excl navergisting. Van die honing proef je straks natuurlijk niets meer, maar dat zul je nog wel merken.

MO

Honing als bottelsuiker is een prima idee. Dan heb je de meeste kans er nog wat van in de smaak terug te vinden.

Om een honing discussie alvast in de kiem te smoren: ja, je kunt navergisten met onbehandelde honing. Gewoon doen, geen toxisch microorganisme (pathogeen) die pH 4 7% alcohol overleeft. Graag geen discussie hierover. Lees de andere onderwerpen hierover maar op het forum.

Gerb

Ik denk dat je eind SG wel rond de 1007-1008 gaat uitkomen. Vergis je niet met de US-56, bij mij vergiste een volmout IPA van 1056 naar 1004 hiermee. Dit wordt een droog biertje.

De honing zou ik persoonlijk in de lagertank gooien. Tijdens de hoofdvergisting vervliegen jouw mooie honingsmaken.

Walter

@ Gerb
Ok, dit noteer ik voor de volgende keer. Dan gaat de honing er in het lagervat in. Maar riskeer ik dan geen herstarting van de gisting?

@MO : Ik denk ook dat van de bottelhoning de meeste smaak zal komen. Nu weet ik van bij wijnmaken dat er wel wat aroma overblijft na de hoofdgisting en daar is het me in de eerste plaats om te doen. Die 7% alcohol is natuurlijk een extra motivator.  :beersmiley:

Denk jij, als kenner van de eenstapsmaisch, dat ik dit recept volgende keer eens zou moeten proberen met een eenstap?

Johannes

Citaat van: WaltdeBrouwer op 15-01-2007  13:11 uDenk jij, als kenner van de eenstapsmaisch, dat ik dit recept volgende keer eens zou moeten proberen met een eenstap?


Eenstapsmaisch is geen probleem, gewoon maischen ergens tussen 63 en 66 graden, zoetheid / volheid krijg je wel van de carapils.

Gerb

CiteerDan gaat de honing er in het lagervat in. Maar riskeer ik dan geen herstarting van de gisting
Dat gaat wel gebeuren, maar echt heel veel vergisting levert het niet op hoor. Je zult misschien iets langer moeten lageren om alle gist te laten bezinken.

MO

Een eenstapsmaisch op 66 ºC zal inderdaad exact hetzelfde resultaat gegeven als het door jou gehanteerde maischschema.

Walter

Dit is intussen het tweede biertje dat ik met de koelbox heb gemaakt. Door enkele aanpassingen verliest hij niet zoveel warmte meer. Zo heb ik de grootste koudtebrug, de sluiting van het deksel, nu bijna luchtdicht gemaakt. Er zit enkel nog een klein kiertje in elke hoek (nog geen mm) die toelaat om de overdruk weg te laten van de warme vloeistof.
Dit maakt dat ik het wort gedurende lange tijd stabiel kan houden op een bepaalde temperatuur. Ik begin zo stilletjes aan wel in te zien waarom ze in de USA zo enthousiast zijn rond dit systeem. Volgende keer probeer ik eens een eenstapsmaisch. Ik neem aan dat dat voor een Weizen of een pale ale (volgend brouwsel) geen enkel probleem kan zijn?

MO

Elk bier is te brouwen met eenstapsmaisch. Maar pas op, ik ben ongehoord fan.

Walter

Intussen is de gisting aan zijn derde dag begonnen. Van de twee cm schuim is sinds gisterennamiddag al geen sprake meer. Het is nu ongeveer 15 cm! en ik begin bang te krijgen voor een gistfonteintje... :rundum:

Wat een felle gist is dat, die US-56. Ik denk inderdaad dat dit een droog strak biertje gaat worden.

MO

Gek dat dit zo'n trage korrelgist is he? De meeste korrelgisten zijn na 48 uur wel zo'n beetje klaar, maar die US56 doet veel trager zijn werk. Geen paniek, ik heb precies dezelfde ervaring. Gewoon laten gaan. Het is inderdaad een enorme "top-cropper" maar daar is niets mis mee. Gewoon een "blow off" maken (slangetje om overmaat gist op te vangen in een bak water) als hij er echt uit komt zetten.

Adrie

Ik heb anders ook een snelle ervaring met de US56. Mijn barley wine was in drie dagen uitgegist (1098 - 1024).

Walter

Och, ik heb nog een 5-tal centimeters in mijn gistingsfles over... Ongerust ben ik nog niet zo. Ik merk wel op dat de gisting iets trager gaat nu dan gisteren. Ik denk dus dat de piek voorbij is en we nu stilletjes naar het eind toe gaan.
Hij doet er wel al een dag langer over dan de S-33 of de S-04. Ik ben benieuwd wat het eindresultaat zal zijn.  :lekkerbier:

Walter

Nog even een update : sinds vanochtend is de gisting wat minder geworden. Nu gaat er nog om de 50 à 60 seconden een blubje door het waterslot. Ook de hoge schuimkraag is nu verdwenen. Die is trouwens op een moment tot op enkele millimeters van mijn waterslot geweest! Echt wel een krachtige gist, die US-56.

Nu is het afwachten tot we kunnen gaan proeven...  :proost:

SanderZ

Ik verwacht niet dat je erg veel van de honing zult terug proeven. Van de 60 SG-punten van je wort zijn er slecht ongeveer 7.5 afkomstig van de gebruikte honing. Vrij weinig honing dus.

Walter

We zijn een weekje verder en gisteren is het bier naar een koude plaats verhuisd voor enkele daagjes klaring. Bedoeling is om het dit weekend op fles te gaan trekken. De gisting heeft ruim 7 dagen geduurt waarvan drie dagen hevige gisting. Mijns inziens gaat het eind sg een stuk onder de 1010 zitten.
 :denken: Ik vraag me enkel af of die dagen in de koude (10°C) geen problemen gaan geven bij de hergisting op de fles. Zou ik misschien het bier al een dagje eerder terug op kamertemperatuur brengen om de gist weer wat te acclimatiseren?

Wat wel zeker is, is dat de enkele daagjes koude lagering heel goed zijn voor de klaring van het bier. Het verschil tussen gisterenochtend bij het verplaatsen en deze ochtend is al opmerkelijk.

MO

Ik heb gisteren bier van 8 °C gebotteld. Het stond al 5 weken te lageren waarvan enkele weken rond de 10 °C. Ik heb wat gist meegezogen in het bottelvat. Het bier staat nu in de woonkamer na te vergisten. Het is maar een bier van 5,5%, ik heb genoeg hoop dat dit goed gaat komen.

Walter

Ha die MO,

Dat heb je met beginners als ik hé, we hebben nog niet zoveel ervaring en dan is het leuk om terug te vallen op meer ervaren brouwers.   :groots:

Ik vermoedde al dat de gisting geen probleem zou vormen. Ik hou jullie alleszins op de hoogte. Zaterdag gaan we bottelen.

Walter

Heb net het bier gebotteld. Was volledig uitgegist. Het eind sg is 1003 geworden en hieraan heb ik 9.9 g honing per liter toegevoegd. Wat de smaak betreft, deze was eerder droog met een uitgesproken zachte kruidigheid van de honing. Deze smaak werd geaccentueerd door de bitterheid die de afdronk bepaalt.

Die US-56 was wel echt zijn geld waard. Hij is mooi doorgegaan en leverde een bier op zonder al te veel bijsmaken. Hierdoor komt de honing op een subtiele wijze naar voor zonder echter te overheersen. Het is nu nog wachten op het koolzuur dat zich bij de hergisting moet vormen.

In elk geval :  :dansen:  :lekkerbier:  :elifant:

Walter

Ondertussen is de hergisting op fles zo goed als afgelopen. Gisteren heb ik er weer eentje geproefd. Ik werd beloond met een donkerblond biertje, lichte moutsmaak met een lichtbittere afdronk maar een duidelijke honingtoets. Het bier smaakt zeer fris en heeft 7.7% alcohol.

Interessant is wel dat de honingtoets zich voornamelijk in de neus manifesteerd en niet zo zeer in de smaak. Je ruikt hem eerder en daardoor proef je hem.

Het moeilijkste wordt nu om dit bier nog enkele weken in de koude berging te laten staan om het nog wat verder tot rijping te laten komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.