Nieuwe brouwer (Brouwwerken)

Gestart door Brouwerken, 12-01-2007 17:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwerken

Hallo iedereen,

ik heb al eerder een vraag gesteld, maar heb me nog niet deftig voorgesteld. Ik ben dus olivier en woonachtig in Belgiƫ. In zuid west-vlaanderen. Heb milieukunde gestudeerd. Maar ben niet werkzaam in deze sector. Het brouwvirus heeft me ook gebeten. Ben altijd al een liefhebber geweest van een goed biertje. Mert vrienden waren we eens aan het praten over bier en hoe dit gemaakt wordt. En zo ben ik ook begonnen. Eind december heb ik mijn 2 eerste brouwsels gemaakt. Natuurlijk om te starten heb ik een Brewfermkit gebruikt, den tripel. Dit was redelijk makkelijk klaar en na de hoofdgisting heb ik hem laten lageren gedurende 10 dagen. Ondertussen heb ik hem gisteren op fles gedaan. 16 liter. Goed van smaak. SG van 1080, naar 1008, goed voor alcoholgehalte van 8,5. Natuurlijk wou ik de echte methode ook proberen. 5,7 kg gewone pilsmout laten maischen, daarna de het wort goed koken met de hop (voor benaming en zo moet ik notities erbijhalen) en dan laten afkoelen. Als giststarten heb ik een Westmalle gist opgekweekt. Ongeveer 20 l aan wort. Ondertussen gisteren ook gebotteld. Deze heeft een alcoholgehalte van ongeveer 9.

Dus ja. Om mijn volgende brouwsel te maken moet ik nog even geduld oefenen. Maar dat zal loslopen.
Groeten aan iedereen.


Tsjerk

Brouwerken, welkom op dit prachtige forum.

Hier kun je bijna alle informatie vinden voor uitstekende brouwwerken.  ;D en hou ons op de hoogte van je brouwvordringen.


Johannes

Citaat van: Brouwerken op 12-01-2007  17:58 uSG van 1080, naar 1008, goed voor alcoholgehalte van 8,5.

Das toch niet met de bijgeleverde gist? Dat is wel een hele nette vergistingsgraad!  :beersmiley:

Brouwerken

Inderdaad met bijgeleverde gist. Ging van 1080 naar 1008. Juist onder de 1010 eigenlijk. Maar heb wel geen gewone suiker gebruikt.

Brouwerken

Hallo,

Ik geef even een update over mijn eerste 2 brouwsels. Ondertussen zitten ze al een tijd op fles. De Brewfermkit valt goed mee. Iedereen die het proeft (inclusief mezelf) vindt het lekker. Wel een ietsje bittere nasmaak. Persoonlijk vind ik de Brewferm goed, maar in de smaak zou toch nog iets meer "body" mogen zitten. Over het zelfgemaakte bier is het wat moeilijker. Daar zijn we jammer genoeg iets te kwistig geweest met de hop. Deze smaakt iets te straf door. Gaat naar de smaak van Brigand voor de Belgische brouwers. Maar is wel goed van kleur en zo. Volgende keer iets minder hop. Volgende brouwdatum ongeveer einde maart. Gaan opnieuw voor een tripel. Om een goed recept te vinden.

Waar ik soms wel last van heb in de Brewferm, is de gist. Als je uitschenkt in glas, dan blijft het soms zo lijk hangen aan het glas.

Groeten

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.