Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De samenstelling van Duvel gist ?  (gelezen 7309 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
De samenstelling van Duvel gist ?
« Gepost op: 12-01-2007 01:17 u »
Net weer terug van een gilde-avond en tijdens een gesprek met een gildelid (een keurmeester) merkte hij op dat de gist van Duvel een meng-gist was van eigenlijk 3 soorten(?). Helaas wist hij niet exact te vertellen waar hij deze informatie vandaan had (ik zal 'm dat nog eens vragen als ie 100% nuchter is). Maar nu mijn vraag of er mensen/brouwers zijn die hier iets meer over weten en/of wegen weten hoe hier iets meer over te weten te komen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: De samenstelling van Duvel gist ?
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2007 14:48 u »
Neen hoor, Duvel gebruikt geen menggist! zij gebruiken in heel het duvelproces slechts één bovengist, honderd jaar geleden is die Ale gist uit Scotland naar hier gesmokkeld.
Je moet es met een groep een bezoek brengen aan den duvel. Op werkdagen (ma-vr) om 14 uur. +/- 4 maand wachttijd, groep max 25 personen, kost slechts 4€, waarvan er eentje naar een goed doel gaat.
Voor die 4€ krijg je: filmpje/dia's (stukje geschiedenis), info, kort brouwerijbezoek, Zij brouwen daar ook het abdijbier Maredsous, verder krijg je drie consomaties + boterhammetjes met kaas en bij het buitengaan een korfje met 3 bieren + een authentiek glas, naar keus: Duvel, Maredsous of Achouffe.
Info op hun website, http://www.duvel.be/pages/Main.aspx?culture=nl&pageid=brouwerij/bezoeken/introductie

Ik zie de bussen met gele nummerplaten daar al staan!
Ronnie.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2007 14:54 u »
Zolang er thuisbrouwers zijn zullen dergelijke verhalen de ronde doen. Ik dacht dat we hier op het forum meer dan genoeg info over het brouwproces van Duvel hebben ;-)

SiriS

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2007 15:17 u »
Neen hoor, Duvel gebruikt geen menggist! zij gebruiken in heel het duvelproces slechts één bovengist, honderd jaar geleden is die Ale gist uit Scotland naar hier gesmokkeld.
Je moet es met een groep een bezoek brengen aan den duvel. Op werkdagen (ma-vr) om 14 uur. +/- 4 maand wachttijd, groep max 25 personen, kost slechts 4€, waarvan er eentje naar een goed doel gaat.
Voor die 4€ krijg je: filmpje/dia's (stukje geschiedenis), info, kort brouwerijbezoek, Zij brouwen daar ook het abdijbier Maredsous, verder krijg je drie consomaties + boterhammetjes met kaas en bij het buitengaan een korfje met 3 bieren + een authentiek glas, naar keus: Duvel, Maredsous of Achouffe.
Info op hun website, http://www.duvel.be/pages/Main.aspx?culture=nl&pageid=brouwerij/bezoeken/introductie

Ik zie de bussen met gele nummerplaten daar al staan!
Ronnie.

Kleine correctie: €4,- p.p. + €60 per voertuig  ;D

Groet, SiriS

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2007 16:16 u »
Het is wellicht het meest storende en het meest uitdagende: de diverse feiten en non-feiten van commerciële brouwsels. Zie ze maar eens uit elkaar te houden. Dit is een voorbeeld van zo'n non-feit, maar hoe "bewijs" je dat? Zo stond er in het laatste Roerstok blaadje een vertaald artikel uit de Brew Your Own waarin met zekerheid werd gesteld dat er geen koriander in de La Chouffe wordt gebruikt.

Ik laat me niet op het verkeerde been zetten (denk ik), maar lastig is het wel.

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2007 16:51 u »
Een bewijs is lastig geleverd, omdat de commercieel brouwerij hun ingrediënten niet graag prijs geven. Toch kan men in een gewillige bui bij een bezoekje nog wel eens wat verklappen, maar dat moet dan wel van 1e hand vanuit de brouwerij zelf zijn, lijkt me zo?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2007 17:03 u »

Ik geloof wel dat het menggist is.

:degroeten:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2007 17:04 u »
Hoppie, ouwe stoker.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2007 23:02 u »
Duvel is een instinker, omdat het in zekere zin trekken heeft van een pils (helder, bitter, strak van smaak) en dan ook nog koud gelagerd wordt. Ik heb ook lang gedacht dat er een ondergist in het proces betrokken was, en ik wil het nog altijd stiekem niet uitsluiten.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2007 23:26 u »
Duvel is een instinker, omdat het in zekere zin trekken heeft van een Pils (helder, bitter, strak van smaak) en dan ook nog koud gelagerd wordt. Ik heb ook lang gedacht dat er een ondergist in het proces betrokken was, en ik wil het nog altijd stiekem niet uitsluiten.

Onzin, gewoon een sterk staaltje brouwtechniek waar anderen nog veel van kunnen leren. Dat wij geen Duvel kunnen klonen ligt aan lagertechniek en speciale mout, DMS-en hopgeur/smaken op een goede manier in je bier krijgen. Grote jongen, Moortgat. Toch een van de beste Belgen. Over beste Belgen gesproken; ik dop nog een Westmalle Tripel open.  ;D

Offline JOT

• Bergsche Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Cruysbrueder:Kloosterbier uit Sint Annaland
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2007 23:36 u »
Johannes: Proost. :beersmiley:
Ik daal ook nog even af in mijn kelder om nog iets lekkers te vinden...

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2007 00:40 u »
Zo stond er in het laatste Roerstok blaadje een vertaald artikel uit de Brew Your Own waarin met zekerheid werd gesteld dat er geen koriander in de La Chouffe wordt gebruikt.
Gezien de bijgeplaatste initialen was dat een onnodige correctie/toevoeging van de vertaler. Hij is er in ieder geval zelf ingestonken, lees het etiket er op na....

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 13-01-2007 07:02 u »
Onzin

Iets niet-uitsluiten is pas onzin als je 100% zeker bent van hoe het wél zit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 14-01-2007 00:42 u »
Gezien de bijgeplaatste initialen was dat een onnodige correctie/toevoeging van de vertaler. Hij is er in ieder geval zelf ingestonken, lees het etiket er op na....

Ik het Christaan in het verleden ook diverse keren horen vertellen dat er geen kruiden gebruikt werden in de La Chouffe...
Het is in ider geval duidelijk dat er nu koriander wordt gebruikt. Deze specerij overheerste in het verleden niet zo sterk in dit bier. Een ding is zeker: de receptuur van dit bier is behoorlijk gewijzigd.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-04-2007 23:11 u »
Ik hoop dat de heren keurmeesters voor het ONK ook nog even wat 'fieldwork' doen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #15 Gepost op: 13-04-2007 23:20 u »
De "oude" La Chouffe kunnne ze toch niet meer als referentie bier krijgen....Dus ze zijn aan het nieuwe "recept" gekluisterd. Wel lastig voor de kloon brouwers. Welke richtlijnen heb je genomen voor je kloonbier ?

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-04-2007 23:23 u »
De nieuwe >:D

Tags: