Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 05-05-2007 Nationale Brouwdag 2007  (gelezen 25587 keer)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
05-05-2007 Nationale Brouwdag 2007
« Gepost op: 09-01-2007 23:55 u »
Geachte brouwers,

Goede initiatieven worden voortgezet en omgezet in tradities. Vorig jaar verliep het niet helemaal op rolletjes, omdat de Initiator (Johannes) druk was met andere zaken. Ik heb maar besloten hem hiermee te helpen. Dus het Comité Nationale Brouwdag bestaat dit jaar uit twee personen.

Deze dag wordt gehouden, volgens de traditie op de 1e zaterdag in mei, en dat is dit jaar dus:

05 Mei 2007
Evenals vorig jaar is het dus de bedoeling om zoveel mogelijk amateurbierbrouwers die dag aan het brouwen te krijgen, is het niet gezamenlijk, dan wel alleen. Als er maar gebrouwen wordt.  :brouwen: :biersmile:

De website voor dit evenement is net als vorig jaar : http://www.nationalebrouwdag.nl  op deze website staat wat basis informatie en bieden we de mogelijkheid voor alle brouwers om zich daar aan te melden indien je die dag gaat mee brouwen. De deelnemers en het aantal liters dat ze gaan brouwen, wordt dan in een tabel bijgehouden.

Het is de bedoeling dat iedereen hetzelfde recept gaat brouwen, uit de discussie van vorig jaar las ik dat er een keuze moet zijn uit meerdere recepten. Deze zullen binnen een maand op ze website gepubliceerd worden.

Het Comité Nationalebrouwdag wil hiermee de hobby bierbrouwen promoten en we willen serieuze pogingen gaan doen om hiermee zoveel mogelijk (landelijke ?) publiciteit te krijgen. Dit kan natuurlijk niet zonder jullie! Dus meld je binnenkort aan, en schreeuw  ;) het rond binnen je vereniging.

Het Comité Nationale Brouwdag
(Oscar en Johannes).

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Nationale Brouwdag 2007 : 05-05-2007
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2007 07:26 u »
Stuur ook eens een bericht naar hoofdredacteur"at"pint.nl. Dan komt het ook in PINT nieuws komen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2007 19:54 u »
Ik ben van de partij! Wat mij betreft één recept  :brouwen: maar de Amerikanen hanteren 3 recepten.

Laten we gewoon een poll openen met een x aantal suggesties, diegene met de hoogste score's gaan we brouwen. :lessmile:

Offline JOT

• Bergsche Bierbrouwersgilde
  • Junior lid
  • **
  • Cruysbrueder:Kloosterbier uit Sint Annaland
Re: 05-05-2007 Nationale Brouwdag 2007
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2007 22:04 u »
Hallo Oscar en Johannes,

Voor het Bergsche Bierbrouwers Gilde staat de 'Big Brew' voor dit jaar op de agenda, dus we gaan met een aantal Bergse brouwers op 5-5-2007 een biertje brouwen.
Hopelijk volgen er meer gildes/verenigingen.

Johan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2007 22:36 u »
Laten we gewoon een poll openen met een x aantal suggesties

Nee geen poll. Wordt wellicht een reeds bewezen recept. Welke weten we nog niet...

Hallo Oscar en Johannes,

Voor het Bergsche Bierbrouwers Gilde staat de 'Big Brew' voor dit jaar op de agenda, dus we gaan met een aantal Bergse brouwers op 5-5-2007 een biertje brouwen.

Beter !!  :hoera: Wel even aanmelden op de website tzt (asap  ;D) Als mensen zich aanmelden hebben we ook een goed overzicht wie er brouwt en hoeveel er op die dag gebrouwen wordt.

Offline Brewzilla

• Junior lid
  • **
    • BierVizier, mikt op nieuws over bier
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2007 00:22 u »
Beste brouwers,

Ook bij 't Wort Wat! zullen we dit jaar weer deelnemen aan National Homebrew Day. Dat is vorig jaar uitstekend bevallen en heeft veel regionale publiciteit opgeleverd.

Mag ik jullie (net als vorig jaar) weer dringend in overweging geven om qua receptuur aan te sluiten bij de Big Brew-organisatie? (http://www.beertown.org/events/bigbrew/

Volgens mij is nou net het bijzondere van National Homebrew Day, dat iedereen over de hele wereld op dezelfde dag hetzelfde bier brouwt. Een traditie die al sinds 1979 bestaat.

Maar ja, misschien ben ik een ouwe zeur, die teveel hecht aan tradities...

Grtz, JW

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2007 00:37 u »
Jan Willem,

Of je een ouwe zeur bent? Nou dat denk ik niet  ;D Ik heb net even nogmaals op hun site gekeken en op hun website zijn de links naar de recepten voor mij niet werkbaar (links geven geen ander schermpje). Daarintegen lijkt het mij wel aardig om voor ons Holland maar ook een "Nerderlands Recept" nemen, zodat ook alle recepten goed te brouwen zijn (inlusief hopgift, mout samenstelling en gist).

Ik denk dat de essentie is dat er op één dag landelijk/wereldwijd zoveel mogelijk bierbrouwers aan het brouwen zijn, dat schept vast wel ergens een band.  :duimop:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2007 00:52 u »
Zat ik net aan te denken:

Als de deelnemers te zijner tijd tijdens hun brouwsessie een paar leuke foto's nemen, en die naar mij doormailt, plaats ik die op de website. Altijd leuk om brouwfoto's te zien toch?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2007 09:28 u »
Nee geen poll. Wordt wellicht een reeds bewezen recept. Welke weten we nog niet...

Spannend, ik vind overigens het recept van Poor Richard’s Ale met Wyeast Scottish Ale ook wel leuk ;).

Maar ik laat het aan jullie over  :brouwen:

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2007 10:10 u »
Zat ik net aan te denken:

Als de deelnemers te zijner tijd tijdens hun brouwsessie een paar leuke foto's nemen, en die naar mij doormailt, plaats ik die op de website. Altijd leuk om brouwfoto's te zien toch?

Vooral de laatste uurtjes want dan wordt het altijd erg gezellig samenvol
 :dansen:

Offline jan G

• Junior lid
  • **
  • ik hou van lekker eten en lekker drinken
    • Jan Gerritsen Catering
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2007 11:02 u »
Hallo,

Ik zie op de site van nationale brouwdag nog maar 2 deelnemers staan. Zijn er al meer aan meldingen, en zo ja ook in de buurt van Ermelo? Ik heb al een vrije dag genomen om bij iemand te kunnen kijken, Maar waar?

:proost2:

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2007 11:04 u »
Als er forumleden zijn die lid zijn van een vereniging en als contactpersoon willen optreden, meldt je dan even aan bij Oscar of ondergetekende via een persoonlijk bericht. Wij zijn op zoek naar enthousiaste leden die willen helpen om dit binnen hun eigen vereniging op te bouwen.

Offline JOT

• Junior lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2007 19:05 u »
Mijn voorkeur gaat ook uit om het recept van de 'Big Brew' te volgen.
Om een 'united' brouwgevoel voor alle hobby-brouwers wereldwijd te krijgen is 1 internationaal recept, mijns inziens, 't optimale.
We kunnen het natuurlijk aanpassen aan onze Europese mouten en hoppen om zo een voor iedereen brouwbaar bier te maken.

Johan.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2007 19:28 u »
Gisteren tijdens onze gildeavond bleken veel leden het een beetje een lullige dag te vinden voor een nationale bierbrouwdag  (eens in de zoveel jaar op 4 of op 5 mei). De kans is best groot dat wij mede hierdoor overgaan naar een andere zaterdag in mei (bv de derde, valt buiten de meivakantie).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 12-01-2007 00:59 u »
Ja, klopt inderdaad. Het is dan wel bevrijdingsdag, maar is dat ieder jaar zo'n groot feest? Vind ik wel mee vallen.
Als er mensen binnen welk gilde dan ook niet het idee hebben dat dit een  "lullige" dag is, gaarne deze dan toch aan melden op de site (indien ze die dag gaan brouwen). Wat natuurlijk wel jammer is, is als je als vereniging bepaalt om 2 of 3 weken later iets te doen dat het totaal geen lading heeft (niet landelijk) en eigenlijk niet meer is dan een brouwdag van jullie gilde. Als je daarmee de regionale pers kunt bereiken, oke. doen!. Maar als een activiteit een landelijke dekking heeft en als je dat ook enigzins kunt aan tonen, dan is het voor de regionale pers (en hopenlijk ook voor de landelijke pers) mijn inziens een stuk aantrekkelijker.

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #15 Gepost op: 12-01-2007 17:50 u »
Oscar, ik ben persoonlijk wel erg benieuwd naar jouw brouwpraktijken, zeker omdat het lekker dichtbij is. Misschien komen we bij jou kijken (als we zelf niet gaan brouwen  ;))

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2007 18:57 u »
Jasper, mijn brouwerij is altijd open voor geïnteresseerden. Dus als je een keer langs wilt komen laat even weten. Er wordt iedere maand gebrouwen in mijn brouwerijtje.

Offline NonDrip

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij d'Olle Grieze
« Reactie #17 Gepost op: 12-01-2007 21:07 u »
Als je mij dan maar niet vergeet Oscar, door die vele aanmeldingen. :pan:   :denken:

Mvg, Cyril

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 14-01-2007 16:24 u »
Als je mij dan maar niet vergeet Oscar, door die vele aanmeldingen.

Dat komt wel goed. :biersmile:

Momenteel is er op de website een fotoreportage te zien van de Nationale Brouwdag 2006 zoals deze door 't Wort Wat beleeft werd.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #19 Gepost op: 18-01-2007 18:43 u »
De eerste Belgische medebrouwer Heeft zich aangemeld !!  :hoera: :hoera: Deze dag wordt dus Internationaal.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 03-02-2007 23:08 u »
Op dit moment zijn de eerste 2 van de 3 recepten op de website geplaatst. Het is nog even wachten op het recept van de Big Brew Organisatie.

Offline JOT

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 16-02-2007 23:10 u »
Hallo allemaal,

Net nog even op de site van de (inter) nationale hobbybrouwdag 2007 gekeken.
Valt me nog een beetje tegen qua aanmeldingen.
Er zijn toch nog wel actieve brouwers in dit land?

Groetjes,
Johan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #22 Gepost op: 16-02-2007 23:30 u »
Johan,

Dat moet nog komen denk ik, het moet nog gaan leven en het is pas februari. Ik heb trouwens van jou ook nog geen aanmelding binnen.  ;)

Op de Americaanse website staan nog geen update gegevens, alles is nog van vorig jaar en het recept voor dit jaar is bij hun nog niet bekend.

:degroeten:

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #23 Gepost op: 17-02-2007 09:34 u »
Wij doen niet mee, we hebben nu 2 jaar meegedaan, maar het verschilde niet van een normale brouwdag. We vragen altijd al iedereen die geinteresseerd is in bier om een keer te komen kijken. Ik vind het idee op zich wel grappig.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #24 Gepost op: 17-02-2007 09:48 u »
Ik zal die dag, net als vorig jaar ook brouwen. Maar ik brouw gewoon wat ik wil, ik zie geen reden dat ik een bepaald recept zou moeten brouwen...

Tags: