Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Paneelmeters met communicatie  (gelezen 17848 keer)

Offline Niels

• Vol lid
  • Land: nl
  • Voorzo, nazo en zozo
Re: Paneelmeters met communicatie
« Reactie #50 Gepost op: 16-02-2007 21:09 u »
Ik heb mijn panneel meter ingesteld op 2400 baud, 8 databits en 2 stopbits. Indien ik nu Hyperterminal opstart en dit op COM1 instel neem ik aan dat ik het resultaat (= output) in het scherm zie ? De output heb ik ingesteld op 3 (iedere 10 seconden)

Oscar, de instellingen die je hebt gemaakt zijn niet vreemd ik gebruik 4800 baud, 8 databits, 1 stopbit, en heb hypertherm op eenzelfde wijze ingesteld.
Ik heb de instelling in programmeerstap 16, op 1 staan en dus elke seconde een uitlezing op de compter.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #51 Gepost op: 20-02-2007 18:12 u »
Het is als je juist hebt aangesloten, vreemd dat je een afwijking hebt van 1,5 graad, tussen de verschillende meters. Ik zal bij mijn collega's even navragen of zij schema's hebben van deze meters, en of zij informatie hebben over het justeren van de meter. Moet ook zeggen dat ik ze niet heb nagemeten op nauwkeurigheid, zal dit weekend eens kijken of ik ook grote verschillen kan ontdekken.

Niels,

Ik heb eens een meer uitgebreide meetsessie gedaan:

Als eerste een check met
- de 2-draads PT100 direct gesoldeerd op de print (pin1 en pin3+4)
- aangesloten via de connector (pin 1 en pin3+4)
De verschillen zijn te verwaarlozen (max. 0.1 graad celcius komt overeen met ongeveer max 38,4 mOhm overgangsweerstand)

Daarna een ijking met een en dezelfde PT100 aangesloten via de connector en omsteken van 1401 => 1501 die beiden reeds 5 minuten aanstonden (intern op temperatuur). Meting in smeltend ijs en kokend water:
1401: 0,2 resp. 99,2 C
1502: 0,9 resp. 99,9 C
M.a.w. ongeveer 0,7 graden verschil tussen beide echter geen van beiden 0 resp. 100 C

Nu een test gedaan in een afkoelende waterkoker (startend met kokend water). Als eerste moet opgemerkt worden dat de plaatsing van de sensors in de koker / wervelingen tengevolge verwarming / afkoeling sterke invloed hebben op wat je meet. Ik heb getracht dit zover mogelijk te elimineren door isolatie van de koker zodat de sensors tijd hadden om op temperatuur te komen, etc. De PT100 direkt op de print van de 1401 gesoldeerd teneinde discussie over overgingsweerstanden te voorkomen.

Het interessante is dat in het bereik 50-80 C, mijn
- standaard analoge meter 0,7 tot 0,8 C minder
- K-type thermokoppel 1,0C minder
- Conrad digitale ook minder (niet nauwkeurig genoeg voor details)
aangeeft dan de 1401 die reeds "te weinig aangeeft!

Conclusie: een nauwkeurige temperatuur meting (absoluut met 1% afwijking) is moeilijk, laat staan in een maischvat waar verwarmd / geroerd wordt!

Met brouwgroet, PietO

Verdere info over de meetproblemen zie bijvoorbeeld http://www.picotech.com/applications/pt100.html

" Using a 1 mA sense current will give a signal of only 100 mV. Because the change in resistance for a degree celsius is very small, even a small error in the measurement of the voltage across the sensor will produce a large error in the temperature measurement. For example, a 100 V voltage measurement error will give a 0.4 C error in the temperature reading. Similarly, a 1 A error in the sense current will give 0.4 C temperature error.
Because of the low signal levels, it is important to keep any cables away from electric cables, motors, switchgear and other devices that may emit electrical noise. Using screened cable, with the screen grounded at one end, may help to reduce interference. "

Offline Fons

• Vol lid
  • Maal met de hand, dan houd je slowfood in stand.
    • Biergilde Groningen
« Reactie #52 Gepost op: 04-03-2007 00:07 u »
Haal het frontje eraf en je ziet drie knopjes. De handleiding beschrijft de menu's achter deze knopjes. Succes!
Henielma, welke handleiding bedoel je hier?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #53 Gepost op: 04-03-2007 00:25 u »
Zie bijlage voor deel 1

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #54 Gepost op: 04-03-2007 00:26 u »
en deel 2

[verwijderd door de beheerder]

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #55 Gepost op: 04-03-2007 00:38 u »
Met een ohm meter kan je de PT100 nameten. Deze moet bij kamertemperatuur ongeveer 100 ohm zijn.

Een Pt-100 heeft bij 0 graden Celsius een weerstand van 100 Ohm, en bij 100 graden Celsius een weerstand van 138,51 Ohm

Offline Fons

• Vol lid
  • Maal met de hand, dan houd je slowfood in stand.
    • Biergilde Groningen
« Reactie #56 Gepost op: 04-03-2007 15:35 u »
Bedankt voor de bijlagen Henielma,

In eerste instantie gaf de meter een uitslag van 1.2. Daar kan ik niks van maken.
Na wat gepruts aan die drie knopjes geeft de meter 27 aan in een niet al te best verwarmde kamer. De meter loopt mooi op als ik het vasthoud in mijn handen, maar geeft niet de juiste temp. aan.
Ik zal de bijlagen eens gaan bestuderen, misschien heb ik ergens een instelling gewijzigd.

Nou geloof ik dat ik Niels heb vergeten te bedanken voor die prachtige paneelmeter. :weetniet: Bij deze.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #57 Gepost op: 11-03-2007 21:28 u »
hmmm. Zojuist even mijn paneelmeterje ge-ijkt :

Smelwater (Kraanwater met ijsblokjes) : Paneelmeter --> 1C
                                                      Alcohol thermometer --> -2C -  -3C

kokend water : --> Panel meter --> 100 - 101C
Alcohol thermometer --> 96C

:o :o :o :o Volgende keer dus maar volledig op mijn paneelmeter vertrouwen, met in acht neming van 1C afwijking naar boven
Voor mij een enigzins "schokkende" ontdekking...hoelang maisch ik al bij de verkeerde themperaturen ??  >:( >:(   :huilen: :huilen:

Is die 1C afwijking bij te stellen ?? Dit kwam ik in de handleiding niet tegen..?

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 11-03-2007 21:56 u »
Als je thermometer afwijkt maakt het niet zoveel uit als je maar altijd dezelfde thermometer(afwijking) gebruikt. Je past je recepten dan dus hierop aan. Als je op gegeven moment iets te zoet of te droog vind pas je het zo aan dat het de volgende keer beter is. Als je nu dus met een nieuwe/andere thermometer gaat maischen volgens dezelfde recepten zal je waarschijnlijk wel andere bieren krijgen.

:degroeten:
Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #59 Gepost op: 11-03-2007 22:02 u »
Als je nu dus met een nieuwe/andere thermometer gaat maischen volgens dezelfde recepten zal je waarschijnlijk wel andere bieren krijgen.

Betere bieren hoop ik, want ik weet nu bij welke temperaturen ik maisch, en ook dat het klopt....
 ;)

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 11-03-2007 22:28 u »
Uiteraard ben je er natuurlijk altijd op uit om te verbeteren, Vandaar dat je natuurlijk zo'n paneelmeter hebt :brouwen: Maar een slecht geijkte thermometer hoeft niet automatisch slecht bier te betekenen ;)

Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #61 Gepost op: 11-03-2007 22:40 u »
Klopt, ik brouw de laatste tijd prima bieren, maar als je niet bij de temperaturen staat te maischen die je in gedachten hebt dan vraag je je af waarom je niet het beoogde resultaat behaalt dat je in je gedachten hebt.

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #62 Gepost op: 11-03-2007 22:50 u »
Is die 1C afwijking bij te stellen ?? Dit kwam ik in de handleiding niet tegen..?

De afgelopen weken eens genformeerd bij een paar collega's waarvan ik dacht kans te hebben op de juiste informatie.
Maar helaas ik heb nog niemand gevonden die mij kan vertellen hoe je deze metertjes kan justeren.
Met de infomatie uit de handleiding, moet je het denk ik doen  :-\

In de programmeer modus van de meter kan je geen "offset" opgeven voor de Pt100.
Ik denk dat onzekerheid van deze meters niet erg groot is, ze worden geijkt verkocht,
dit is misschien wel 20 jaar terug  :clownsmile:

Op mijn metertje heb ik meestal een rollende kook tussen de 100.9 en 101,6 ik vermoed dat deze speling
komt door de hoeveelheid suiker en/of een hoge of lage drukgebied.
Door de aflezing en tienden, kan je makkelijker een trent herkennen

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #63 Gepost op: 11-03-2007 23:02 u »
Oke, nou deze kleine afwijking vind ik niet zo'n probleem. :biersmile:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #64 Gepost op: 12-03-2007 22:58 u »
Vanavond even zitten prutsen met mijn paneelmeter, na gisteren een PT100 via Fons te hebben ontvangen. Werkt hardstikke mooi. Kokend water wordt weergegeven als 100.8 (smeltwater nog niet gemeten).

Ik vraag me wel hoe jullie de uitmiddelingsfactor instellen, bv een gemiddelde van 4 metingen (programmeerstand 8 ). Of gewoon niet gebruiken?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #65 Gepost op: 12-03-2007 23:17 u »
Wel gebruiken denk ik. Ik heb hem indedaad op een gemiddelde van 4 metingen staan.

Tags: