Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Paneelmeters met communicatie  (gelezen 18000 keer)

Offline Niels

• Vol lid
  • Land: nl
  • Voorzo, nazo en zozo
Paneelmeters met communicatie
« Gepost op: 09-01-2007 20:30 u »
Beste Brouwers

Tijdens een opruiming bleken er een tiental paneelmeters die al een paar jaar in de kast stonden, naar de vuilnisbak te gaan.
Deze metertjes zijn van het merk CDsystems en zijn geschikt om aangesloten te worden op thermokoppel J,K of op een PT100 element.
Ze hebben een 11 punts vrije linearisering en 2 grenswaarde contacten.
Tevens hebben ze een rs232 interface die het mogelijk maat om ze aan te sluiten op de commport van een pc.
Ik heb een handleiding van deze metertjes waar de aanwijzingen in staan om ze te programmeren

Ik sluit de paneelmeter aan op de computer, en met het programma hypertherm wat standaard in Windows zit kan je de meetwaarden elke seconde laten wegschrijven naar harddisk. Hiermee maak ik dan een grafiek en kan ik later nazien hoe de brouwsessie is verlopen.

Het zijn kale metertjes waar nog wel een thermokoppel of een PT100 element voor gekocht moet worden, met een PT100 kan je meten op een tiende graad nauwkeurig, met een thermokoppel op een graad nauwkeurig. Deze elementen of thermokoppels kan je kopen bij diverse elektronica leveranciers.

Omdat ik de metertjes niet heb gekocht, wil ik deze aanbieden tegen de verzendkosten.
Stuur mij even een persoonlijk bericht en we maken een afspraak maken over hoe of wat.

Alle metertjes die ik had zijn inmiddels verzonden of toegezegd aan brouwers, dus ik heb ze niet meer.

:degroeten:     

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: paneelmeters met communicatie
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2007 21:58 u »
Goede actie Niels!  :hoera:

Offline klaas

• -
  • Vol lid
Re: paneelmeters met communicatie
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2007 21:59 u »
He Niels

Dit is zeer interesant wat jij daar hebt, hier zo ik graag een van willen kopen.
Toch zonde om dit zo weg te gooien, terwijl je er nog zo veel mensen blij mee kunt maken.
Heb je al een p.b.tje gestuurd?

Offline klaas

• -
  • Vol lid
Re: Paneelmeters met communicatie
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2007 22:16 u »
He Niels.

Kun je misschien wat uitleg geven over dat progamma hypertherm, hoe dit te werk gaat en hoe je dat weer kunt omzetten in een grafiekje.

b.v.d. Klaas.

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2007 23:52 u »
Op een windows computer kies je de startknop >  Programma's > Bureau accessoires > Communicatie > HyperTerminal, deze start je.
Dit kleine programmaatje kan een verbinding maken via de Comm poort van de computer, je sluit de meter aan op de comm poort met een kabeltje zoals (vroeger) altijd bij een modem zat een rechte rs232 kabel met een female (vrouwtje)en een male (mannetje).  Je schakelt spanning op de meter 220 volt en in Hypertherminal geef je de communicatie instelligen op zoals baud rate, pariteit, bits en je zorgt dat dezelfde instellingen programmeert in de meter, dit is beschreven in de handleiding.
Als dit goed is gedaan heb je verbinding tussen de meter en Hyperterminal, en je ziet de meetwaarde en ingestelde grenswaarde van de meter op het pc scherm .
In Hypertherm kan je het middels een optie, gesprek verplaatsen de gemeten waarden laten wegschrijven als een *.txt file, dit file lees ik in in Excel en hiervan maak ik de grafiek     

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2007 00:44 u »
Hmm... interessant. Zit die RS232 kabel erbij?  Ik heb misschien wel linteresse.

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2007 16:36 u »
@ Oscar, nee helaas er zitten geen kabeltjes bij, maar deze kan je makkelijk zelf maken of even zoeken in de bak met winkeldochters bij een computerzaak, het kabeltje moet zes aderig zijn en twee connectors hebben sud D negen polig, een female en een male.

Inmiddels heb ik alle metertje toegezegd aan de mensen die hebben gereageerd via een persoonlijk bericht.
Zaterdag ga ik de meters verpakken en zal ik ze versturen via de post, dus begin volgende week moet alles bij iedereen geleverd zijn.

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2007 18:57 u »
Net was ik bezig om de meters te verpakken om op de post te kunnen doen, en ik heb even gekeken op mijn Rabo rekening. Hier heb ik tot nu toe vijf mensen die de 6,50 hebben betaald en hun adres hebben vermeld.
Naar deze vijf mensen zal ik de meters opsturen, en wellicht dat er nog meer zijn waarvan ik de overboeking nog niet ontvangen heb maar deze krijgen volgende week de metertjes toegestuurd.

ik heb even een scan gemaakt van de handleiding en aan dit bericht gekoppeld.

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2007 19:05 u »
Helaas kon ik het tweede file niet in het vorige bericht kwijt, dus vandaar nog een.
 :bijdrage_forum:

[verwijderd door de beheerder]

Offline klaas

• -
  • Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2007 14:09 u »
He Niels.

Heb nog een vraag, heb begrepen dat deze paneelmeter ook een 0-20 mA uitgang heeft.
Is het dan op een of andere manier mogelijk om een modulerend gasblok (7-22 volt gelijkspanning) te besturen,heb mijn oude studieboeken er al bij gehaald, maar wordt er nog niet echt wijzer van. :leren:
misschien dat jij nog wat tips voor mij hebt.

B.v.d. Klaas. :hoera:

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2007 12:32 u »
Hoi Klaas,

De metertjes (indicators) hebben een 18 volt uitgang, die als voeding kan dienen voor signaal versterking.
Deze is niet geschikt om je gasblok aan te sturen, het is een indicator met twee grenswaarden om een alarm in of uit te schakelen bij het bereiken van een vooringestelde waarde. Er zit een mogelijkheid op de meters, om een stroom signaal te meten en hiervan een indicatie te geven.

Wat jij zoekt is een controller, deze kan PID zijn zoals Emile al zeer goed heeft omschreven, deze apparaten zie je ook regelmatig aangeboden (Marktplaats Speurders) of kan je binnenkort zelf bouwen met de uitstekende informatie die emile hierover geeft.

Ik heb wel eens gespeeld met een controler van Eurotherm en deze had wel een stroom uitgang tot 20 mA, deze zou prima geschikt kunnen zijn om de brander aan te sturen. ik denk dat je even moet zoeken op Ebay, op de Nederlandse sites zie ik momenteel geen aanbiedingen die bruikbaar zijn.

Offline klaas

• -
  • Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 16-01-2007 22:54 u »
He Niels

Heb inmiddels de meter ontvangen en hij werkt perfect. :hoera:
Nogmaals bedankt, je hebt er weer een paar bierbrouwers gelukkig mee gemaakt.

Offline hansvdm

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #12 Gepost op: 17-01-2007 00:11 u »
Ook ik heb de meter binnen. Bedankt!

groet,

Hans

Offline NonDrip

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij d'Olle Grieze
« Reactie #13 Gepost op: 17-01-2007 07:53 u »
Hmm... interessant. Zit die RS232 kabel erbij?  Ik heb misschien wel linteresse.

Die heb je in de winkel voor gemiddeld  7,-.

Cyril 

Offline NonDrip

• Junior lid
  • **
  • Brouwerij d'Olle Grieze
« Reactie #14 Gepost op: 17-01-2007 07:59 u »
Die heb je in de winkel voor gemiddeld 7,-.

Cyril 

Het is niet meer van toepassing zie ik.
Was iets te snel met reageren had eerst even het staartje uit moeten lezen.   :engel:

Offline klaas

• -
  • Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 18-01-2007 21:05 u »
Hoi mede brouwers

Heb mijn paneelmeter al aan de praat, maar krijg het nog niet voor elkaar om dit uit te lezen via hyperterminal ,krijg niks te zien in dit progamma.
Is er al iemand die dit wel gelukt is ,dan hoor ik het graag ,dan kom ik er misschien achter wat ik verkeerd gedaan heb.

b.v.d. Klaas  :hoera:

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #16 Gepost op: 18-01-2007 22:21 u »
Hoi Klaas,

Ik heb nog even een metertje uit de doos gepakt om te programmeren en ben nog eens dor alle stappen gelopen.
Zoals ik je al eerder geschreven had, moet je de instellingen die je maakt in stap 14 gelijk houden aan de instellingen in Hypertherminal.
Naast dit zou het fout kunnen gaan in stap 16 waar je de automatische rs232 output kan opgeven, als je hier 0 opgeeft is er geen output.
Hier dus de waarde 2 instellen om een meting per seconde naar de pc te sturen.

Hoop dat dit je verder helpt, en anderen als die ook deze problemen ondervinden.

Offline klaas

• -
  • Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 19-01-2007 12:46 u »
He Niels,

Heb stap 14 precies gelijk dan in hyperterminal (4800 baud,8 data bits,parirteit geen,stopbits 1,hardware)en ook stap 16 op 2(per 1 sec.data overdracht)
dit is dus wel allemaal goed, denk zelf dat het een of andere instelling niet goed staat in hyperterminal, hyperterminal zegt wel dat er verbinding is ,alleen zie ik alleen maar een cursor knipperen en that's it :huilen:,ga vanavond weer eens proberen maar zou zo niks kunnen bedenken wat ik nu fout heb gedaan.
wachten het even af.

groeten Klaas.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 19-01-2007 13:07 u »
Juiste compoort ingesteld in Hyperterminal? Of heb je een modem aan/in je pc die standaad geselecteerd staat?

Offline klaas

• -
  • Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 19-01-2007 18:41 u »
He Oscar

Heb wel de juiste com poort geselecteerd (heb ze trouwens allemaal geprobeerd,voor de zekerheid) en ook geen andere modem als standaard ingesteld, probeer dit wel op een wat verouderde computer pentuim 3 met windows 98 second edition, zou het hier aan liggen dan?

vr.gr.Klaas.

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #20 Gepost op: 19-01-2007 21:19 u »
Hoi Klaas, 

Vandaag nog even een modemkabeltje mee genomen om te testen, en ik moet tot mijn spijt vertellen dat ik niet de juiste informatie heb gegeven  :verbergen:
Na het aansluiten van een standaard modemkabeltje werkte het bij mij ook niet, ik heb een kabel die werkt maar deze heb ik niet zelf gemaakt.
Van deze kabel heb ik de connectors open gemaakt en kwam had een verassing,.. er zijn maar drie aders gebruikt.

Op deze foto is te zien hoe deze zijn aangesloten.

Offline klaas

• -
  • Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 20-01-2007 11:15 u »
He Niels

Super dat je er achter bent gekomen :groots:, dacht al heb toch niks verkeerd gedaan?, lag dus aan de kabel, ga het straks meteen proberen.

Bedankt voor het uitvogelen.

Klaas.

Offline klaas

• -
  • Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 20-01-2007 13:39 u »
He Niels

Hier Klaas weer ,je zal wel denken misschien heb je hem weer, maar heb inmiddels kabeltje inelkaar geflanst zoals jouw foto, maar heb nog steeds geen verbinding, krijg het maar niet voor elkaar, snap er echt niks meer van, heb je nog wat tips misschien?

b.v.d. Klaas.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #23 Gepost op: 21-01-2007 15:53 u »
Sinds gisteren ben ik ook in het bezit van zo'n paneelmeter. hier even een foto'tje van de achterkant :

Graag wil ik weten : Als ik een PT100 ga aanschaffen, waar dien ik deze op aan te sluiten en hoe ?

Niels, zou je een klein schema'tje willen posten voor die RS232 kabel iets als :

9 pins male         9 pins female
   2                -            2
   3                -            4
   5                -            5

Dit kan ik helaas niet aan de foto afleiden. 

En je vertelde mij gisteren waar die andere aansluitingen voor waren? Zou je dit willen posten?

De 3-aderige aansluiting links-onder is voor de stroom aansluiting, kunnen die oranje "connectoren" er afgehaalt worden zodat ik bij de stelschroefjes kan van de onderste 2 "connectoren" ?

Offline Niels

• Vol lid
  • Voorzo, nazo en zozo
« Reactie #24 Gepost op: 21-01-2007 16:53 u »
Beste hobbyisten,

Vandaag een kabel verknipt en de aansluitingen gemaakt zoals op de foto.
Helaas werkte dit ook bij mij niet... Grrr.
Nog even goed op de connector gekeken van de kabel die werkt en gezien dat pen 7 en 8 zijn doorverbonden.
Dit is de connector die op de meter wordt aangesloten, en warempel het kabeltje werkte.

De werkende kabel is als volgt;

female (pc)  2------3  (meter) male
                 3------2
                 5------1
                           7, 8, doorverbinden op de male connector

Oscar, je kan de connectors lostrekken van de meter, op bladzijde 12 van de handleiding staat de layout van de meter en kan je nakijken hoe je hem juist aansluit.

Tags: