Wanneer plaatsen we het hevelfilter?

Gestart door MacWilly, 07-04-2002 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

MacWilly

Binnenkort willen we voor het eerst gebruik gaan maken van een hevelfilter. Hierbij voorzien we echter een praktisch probleem waar jullie vast een oplossing voor hebben.

De vraag is: wanneer en hoe krijgen we het hevelfilter op de juiste plek.

Het probleem is: filteren (en spoelen) gebeurt na het maischen en dus vanuit een pan vol met beslag. Als we daar het hevelfilter doorheen zouden duwen, lopen dan de sleuven niet vol met bostel? We kunnen ook maischen met het
hevelfilter reeds in de pan, maar dat roert voor geen meter en mogelijk geeft dat schadelijke reacties met de pan (koper en emaille). Ook zouden we het wort uit de pan na het maischen kunnen overgieten in een andere pan waar het hevelfilter eerst in geplaatst wordt, maar dan bestaat er weer een gevaar voor oxidatie.

Hoe lossen jullie dit op?

Herman

Hoi MacWilly,

Maak je maar niet druk, dit is niet echt een probleem. Ik doe de hevelfilter altijd in de pan tegen het einde van het maischproces. Gewoon nog even de maisch doorroeren en dan de hevelfilter al heen en weer bewegend naar beneden drukken. Eventuele deeltjes die in de filter komen voeg je samen met de eerste afloop gewoon weer bij de maisch. Voordat je de hevelfilter gebruikt de maisch wel even tijd geven te bezinken.

Suc6
Herman

papa

Ik kan het niet beter zeggen dan dat Herman deed.
Gewoon wanneer het tijd is om te spoelen de hevelfilter door de bostel heen duwen; een beetje heen en weer bewegen tot hij op de bodem rust; effe wachten; filteren tot dat het wort helder word dit giet je voorzichtig terug en daarna echt filteren en spoelen.
Ik doe het altijd op deze manier.

Suc7
Frank

Edwin

Hoi McWilly  :proost:

...net als ik en dat gaat echt zonder problemen. Gewoon doen dus...  :gistsmile:

Edwin

Bram

Hallo HB´s

Naar aanleiding van deze vraag:

Na het koken van het wort met de hop hoe filteren jullie dan, met een sok? (aan het begin of het einde van de filter?) Bestaan er ook andere alternatieven?

groeten, Bram

JWVG

Ha die Bram,

Dit is eigenlijk een ander onderwerp, dus wellicht dat Jacques ons in een andere discussie plaatst, maar goed.

We hebben het hier volgens mij in het verleden wel eens over gehad. Ikzelf filter geheel niet na het koken. Ik koel het wort af met een koelspiraal in de ketel (duurt zo'n 15 minuten), maak dan een soort draaikolk in de ketel, en laat die tot rust komen waardoor de meeste troep in het midden neerslaat, en hevel het wort over vanaf de zijkant. Aangezien ik na de primaire fermentatie altijd overhevel naar een secundaire heb ik eigenlijk altijd prima heldere bieren, dus ik zie de noodzaak van filteren zelf niet. Ik gebruik trouwens wel Iers mos, wat wat kan helpen met de helderheid.

Indien je toch wilt filteren moet je dat eigenlijk niet doen met hete wort, aangezien je wort dan kan oxideren, en dat geeft vervelende bijsmaakjes. Als je het met koude wort doet, moet je weer uitkijken dat je geen infecties krijgt. Ik heb trouwens wel gehoord van mensen die filteren door een bed van hopbloemen, maar misschien is dat meer geschikt voor b.v. Engelse/Amerikaanse bieren, die soms nogal overlopen van hoparoma.

Jan Willem.

Herman

Ik doe een stuk kaasdoek om de hevelfilter, het gedeelte dat in de pan gaat. Verder gebruik ik altijd hele hopbloemen. Ik doe de hevel in de pan bij het einde van het koken. Ik laat de hopbloemen neerslaan en start met hevelen. Het gevormde hopbloemenbed en de kaasdoek zorgen wat mij betreft voor voldoende filtering.

Eventueel kan je de gekoelde wort nog door een kaasdoek/theedoek filteren.

Herman
:proost2:

papa

Net zoals Herman.

Kaasdoek... hopbloemen... enz

Het is echt niet moeilijk.

Frank

fritz

Hoi,

Net zoals Jan Willem filter ik niet bij het overhevelen van de gekookte en gehopte wort.  In principe pas ik ook geen whirlpool toe (zal ik de volgende keer eens doen), maar kijk ik goed uit dat ik geen trub mee opzuig.
Trouwens: ik ben verschillende keren gist gaan halen bij een brouwerij (voor mijn studies) en daar tapten we die direct af uit het onderste punt van een cilinderconische tank.  Daar zat altijd nog hop tussen.  Dus vermoed ik dat het geen kwaad kan dat er nog wat hop in je fermentatietank komt.

groeten,

fritz

JWVG

Nog even een aanvulling misschien - ik haal mijn wort, na het koelen, op twee verschillende manieren uit de ketel, afhankelijk van welke ketel ik gebruik:

1) vanuit mijn weckketel hevel ik dus, maar ik heb zo'n 'syphon starter% waarmee je met 1 pompbeweging de hevel kunt starten. Er zit ook een kapje op, waardoor niet zomaar allemaal grote troep naar binnen kan komen, maar het is dus niet een echt filter.

2) ik heb ook een 'echte' brouwketel, maar daar ligt de lengte/breedte verhouding een beetje ongelukkig bij voor het gasstel waarop ik nu brouw. Als ik die wel gebruik, zit daar echter een kraantje aan waar aan de binnenkant een 'screen' zit, dus in die ketel wordt wel wat gefilterd.

Overigens gebruik ik meestal hoppellets, en die voeg ik dan toe in zakjes, zodat ik die achteraf weer makkelijk eruit kan halen. Ik heb ook het idee dat ik met die hop dan al aardig wat troep meeneem uit de pan.

Jan Willem

MacWilly

Niets teveel gezegd, gisteren (13-4) hebben we ons hevelfilter gebruikt en het werkte perfekt. Allemaal bedankt voor jullie reakties!

De brouwbroertjes Macwilly.

Gerb

Hallo

Hoe werkt het dan met het spoelen van de bostel? Stop je de hevelwerking en gooi je het spoelwater erin en dan door roeren en effe wachten.
Of ga je door met hevelen en doe je het water erin als de bostel dreigt droog te vallen?

Andere vraag: welke vorm hevelfilter gebruiken jullie ? :o

Edwin

Hoi Gerb  :proost:

Ik gebruik een standaardhevelfilter die ik door de bostel heen heb gedrukt. Zodra de bostel dreigt droog te vallen voeg ik het spoelwater toe.

Edwin

papa

Hoi Gerb

NIET ROEREN
Als je dat doet verstoor je het filterbed en loop je een zeer grote kans dat alles dicht slaat.
Net zoals Edwin zegt; als de bostel dreigt droog te vallen er voorzichtig spoelwater op gieten. Ik leg altijd een plastic dekseltje op de bostel en hier giet ik langzaam het spoelwater op.

Arend

hoi Papa

Dat deksel dat jij op bostel legt is dat geperforeerd of geheel dicht, en wat is hier volgens jou het voordeel hier van ???


groeten Arend :degroeten:

papa

Hoi Gerb

Dat dekseltje is van een of ander tupperware doosje en dus niet geperforeed.
Het voordeel hiervan is dat je nu het spoelwater op het dekseltje giet en zo dus niet je filterbed verstoord. Op deze manier hoef je iets minder op te passen.

Frank

Gerb

OK, dus niet roeren, ik gebruik nu 2 emmers met horregaas en volgens mij wordt er dan altijd gezegd dat als je het spoelwater toevoegd, je dan het kraantje dicht moet zetten, het water erbij moet doen, het bovenste deel van het filterbed roeren, 10 minuten wachten en dan weer het kraantje open. Dit vanwege het wort die "opgesloten" zit tussen de bostel.  :neenee:
Ik kan me voorstellen dat dat met een wortverzamelpijp ook het geval is.


Edwin

Hoi Gerb  :proost:

Ik zou zeker NIET roeren. Daardoor verstoor je het filterbed, waardoor er weer kaf en andere delen in je heldere wort komt (net als bij de eerste momenten van het filteren). Dat geldt zowel bij emmers als bij een hevelfilter.
Het voordeel van de deksel die Frank gebruikt is ook dat het oxidatiegevaar dan minder is. Ikzelf gebruik een plastic bakje, zonder randjes, die ik heel voorzichtig een deeltje in het hete beslag doe. Dan hoef ik alleen te kantelen en stroomt het spoelwater zo in het beslag. Op deze manier voorkom ik dat ik spoelwater moet gieten (= gevaar op oxidatie)

Edwin

DP

Citaat van: JWVG op 08-04-2002  10:37 uIkzelf filter geheel niet na het koken. Ik koel het wort af met een koelspiraal in de ketel (duurt zo'n 15 minuten), maak dan een soort draaikolk in de ketel, en laat die tot rust komen waardoor de meeste troep in het midden neerslaat, en hevel het wort over vanaf de zijkant. Aangezien ik na de primaire fermentatie altijd overhevel naar een secundaire heb ik eigenlijk altijd prima heldere bieren, dus ik zie de noodzaak van filteren zelf niet. Ik gebruik trouwens wel Iers mos, wat wat kan helpen met de helderheid.

Hallo Jan Willem, ben je nog steeds van deze mening? (aangezien dit een oud stukje is)
Dit vraag ik je omdat ik vergeten ben te filteren bij mijn eerste brouwsel.

groet DP  :proost2:




Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.