Ha die Bram,
Dit is eigenlijk een ander onderwerp, dus wellicht dat Jacques ons in een andere discussie plaatst, maar goed.
We hebben het hier volgens mij in het verleden wel eens over gehad. Ikzelf filter geheel niet na het koken. Ik koel het wort af met een koelspiraal in de ketel (duurt zo'n 15 minuten), maak dan een soort draaikolk in de ketel, en laat die tot rust komen waardoor de meeste troep in het midden neerslaat, en hevel het wort over vanaf de zijkant. Aangezien ik na de primaire fermentatie altijd overhevel naar een secundaire heb ik eigenlijk altijd prima heldere bieren, dus ik zie de noodzaak van filteren zelf niet. Ik gebruik trouwens wel Iers mos, wat wat kan helpen met de helderheid.
Indien je toch wilt filteren moet je dat eigenlijk niet doen met hete wort, aangezien je wort dan kan oxideren, en dat geeft vervelende bijsmaakjes. Als je het met koude wort doet, moet je weer uitkijken dat je geen infecties krijgt. Ik heb trouwens wel gehoord van mensen die filteren door een bed van hopbloemen, maar misschien is dat meer geschikt voor b.v. Engelse/Amerikaanse bieren, die soms nogal overlopen van hoparoma.
Jan Willem.