Branderige/stroeve smaak/mondgevoel in laatste paar bieren

Gestart door De-Geert, 14-04-2009 11:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Citaat van: De-Geert op 12-05-2009  09:06 uNog ff toevoegen, bij het lijstje brouwfouten in BrouwVisie staat dat verouderde hop een wrange smaak kan veroorzaken.

Hehehe, was het in het collectief dus al bekend ;D

Citaat van: De-Geert op 12-05-2009  09:04 uDus het kan niet alleen de watersamenstelling zijn.

Ik denk dat dergelijke vage kwesties zelden op 1 factor terug te voeren zijn.

Trouwens, denk je niet dat die weeglepel veel te instabiel is om nauwkeurig te kunnen meten?
De display kan het aangeven, maar wat heb je daar aan?

De-Geert

Citaat van: RobinB op 12-05-2009  09:41 uTrouwens, denk je niet dat die weeglepel veel te instabiel is om nauwkeurig te kunnen meten?
Geen idee, heb je een betere suggestie?
Ze verkopen 'm ook bij Conrad overigens, weet niet of dat iets zegt.

RobinB

Deze is een fractie duurder, maar kan je gewoon op je tafel zetten.
Ik gebruik hem ook en hij lijkt zijn nauwkeurigheid waar te kunnen maken.
Hij reageert op enkele suikerkristalletjes en de resulaten zijn reproduceerbaar. :)

De-Geert

Da's wel een goede suggestie, lijkt me inderdaad iets praktischer in gebruik.

Bas G

Ik zou zeker ook eens op marktplaats rondkijken, daar kun je een heleboel nauwkeurige weegschalen vinden voor relatief weinig geld (en lage verzendkosten). Ik heb er zelf een gevonden van een euro of 20 met een bereik van 3 kilo en een nauwkeurigheid van 0.1 gram, die prima functioneert. Handig voor zowel mout, hop, bottelsuiker (per fles) en wellicht brouwzouten dus.  :)

Jacques

Ook op ebay kun je daarvoor prima terecht. Zie dit voorbeeld. Het is bizar dat de verkoopprijs hoger is dan de prijs van de weegschaal maar de totaalprijs van € 24,- is toch niks te veel. Misschien kun je als wat verder zoekt een andere aanbieder op ebay vinden die wat lagere verzendkosten berekend.

RobinB

Het moeilijkste met weegschalen is een inschatting maken hoe gevoelig en nauwkeurig ze werkelijk zijn.
Dat de display op 0,1g precies een waarde kan weergeven, wil nog niet zeggen dat de weeschaal ook echt zo nauwkeurig is...

Vooral voor kleine hoeveelheden moet de weegschaal goed/snel reageren en een betrouwbaar reproduceerbaar resultaat geven.
Ook een callibratiefunctie met een bijgeleverd (afgemeten) gewichtje is handig, omdat je dan kan controlleren of er niet een afwijking in de metingen is geslopen?

JWVG

Daarom vind ik mijn mechanische balansje altijd zo fijn - ik heb er een heel stelletje gewichtjes bij, en kan elke keer even checken of het klopt (en dat doet het).

 :degroeten: JW.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.