24° Plato ? Hoe meten met refractometer?

Gestart door Bierke, 08-01-2007 23:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierke

Beste allemaal,

Op een flesje bier lees ik het volgende:

                            Cat. S - Stamwortgehalte: 24°P
                            Kleur: 30 EBC - Bitterheid: 60 EBU


Dus maak ik me zorgen omdat de schaal van mijn refractometer maar van 0-18° Plato gaat...
Kan ik deze refractometer niet gebruiken of is dit stamwortgehalte te herleiden tot een waarde onder de 18°P?
Anders dien ik mijn refractometer nog vlug om te wisselen voor een ander model, eentje dat meet in Brix? Of een andere eenheid.

Ik hoop dat ik me ten onrechte zorgen maak!!!

Met vriendelijk groeten,
Bierke

willem

Dat is wel stevig!

Om welk bier gaat het?

w

Edgar

Die 24°P gold natuurlijk vóór de vergisting; wat wil je nu meten? Na de vergisting zal het geen 24° meer zijn.

Kortom waar heb je het over? 18°P is ongeveer SG 1.075. Als je zwaarder wilt brouwen dan dat, moet je ofwel je hydrometer gebruiken of je refractometer ruilen.

MO

Bestaan die trouwens, refractometers die meteen graden plato aflezen? De mijne is in graden Brix, ik dacht dat dat met alle meters zo was.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 09-01-2007  14:20 uKortom waar heb je het over? 18°P is ongeveer SG 1.075 Als je zwaarder wilt brouwen dan dat, moet je ofwel je hydrometer gebruiken of je refractometer ruilen.

Of het wort eerst verdunnen.

Hopbier

Edgar

Citaat van: Drents Hopbier op 09-01-2007  16:11 uOf het wort eerst verdunnen.

Hopbier

Dan mis je wel een beetje de lol van een refractometer, namelijk meten met een druppie wort. Lijkt me geen praktische oplossing.


Goed punt MO, Brix natuurlijk. Maar voor de discussie scheelt het weinig.

Drents Hopbier

Citaat van: Edgar op 09-01-2007  21:27 uDan mis je wel een beetje de lol van een refractometer, namelijk meten met een druppie wort. Lijkt me geen praktische oplossing.

5 ml + 5 ml en dan een druppel. Als daarvoor in de plaats een andere meter gekocht moet worden... Als het met ruilen kan, lijkt me dat de beste optie.

Hopbier

hansvdm

Citaat van: MO op 09-01-2007  14:55 uBestaan die trouwens, refractometers die meteen graden plato aflezen? De mijne is in graden Brix, ik dacht dat dat met alle meters zo was.

Ja, volgens Brouwland wel, die had ze in hun laatste mailing staan met een schaal van 0 tot 18° plato.

thibolleke

Citaat van: MO op 09-01-2007  14:55 uBestaan die trouwens, refractometers die meteen graden plato aflezen? De mijne is in graden Brix, ik dacht dat dat met alle meters zo was.

Nee er zijn er wel degelijk meer hoor: plato, brix, alcohol (voor destillaties), oechsle (wijnbereiding) en zo heb je er nog wel een paar dacht ik. Brouwland heeft er zelfs een voor imkers, wat het dan ook moge aangeven.

Bierke

Ik heb ondertussen een refractometer die tot 32 % Brix kan meten!
Werkt heel mooi!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.