beluchtings apparaat

Gestart door Calimo, 17-04-2002 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Calimo

:weetniet: Medebrouwers,

Tijdens het surfen op het net over bierbrouwen kwam ik een bouw tekening tegen om een "beluchtingsapparaat" te maken.
Hij staat op de site : http://www.bier-selbstgebraut.de/ , en dan onder bauanleitung/ wurzebelufter.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik wil er een maken en hem dan tussen mijn tegenstroom koeler en het gistingsvat plaatsen, het lijkt mij dat het bier er wel goed door belucht wordt.
Heeft iemand van jullie deze beluchter ook in gebruik ??

Vr gr Calimo.

Bram

Hi

Het ziet er wel mooi uit maar ik vraag me af hoe je het wort aanzuigt door een tegenkoeler en een beluchtingsapparaat heen.  ??? Als het allemaal werkt ga ik er denk ik ook een bouwen.
Laat het effe weten!
 :degroeten:
Bram

HIRS

He Bram,
Je wilde weten hoe je het beluchtingsapparaat er tussen kunt plaatsen? Vanaf de wortketel eerst de tegenstroomkoeler dan met een slang naar de beluchter. Vanaf de beluchter naar het gistvat. Tenslotte moet eerst het wort gekoeld worden en dan vindt pas de beluchting plaats. Als je de koeler van een warmtewisselaar uit een C.V. ketel maakt, heb je een mooi compact geheel.

groetje, HIRS

Adrie

Werkt dat goed, een warmtewisselaar uit een CV-ketel?

Bram

Hi HIRS

Ik begrijp wel dat je het koude wort moet koelen en niet de hete. Wat ik me afvraag is hoe je het wort moet aanzuigen door de koeler en de beluchter heen als je er één geheel van maakt. Heel hard zuigen lijkt me geen ideale oplossing...

Bram  ;D

Calimo

Hallo medebrouwers,

De griep heeft toegeslagen, daarom deze late reactie.
Het aanzuigen van het wort kan wel een probleem worden, misschien moet ik hier een pomp of iets dergelijks voor nemen.
Of je moet sterke longen hebben, ik ga het eens proberen met gewoon water, kijken of het lukt.
Misschien heeft iemand anders een beter idee, ik hoor het graag.

Is er niemand die dat ding al eens gebouwd heeft???

vr gr Calimo

HIRS

Het werken met een warmtewisselaar van een C.V. ketel werkt bij mij perfect. Zover ik weet komt deze warmtewisselaar uit een VAILANT ketel en gebruik deze in horizontale stand. Wat het aanzuigen betreft. Ik laat na het koelen altijd nog warm water door de koeler stromen en daarna gaat er sulfietwater in en sluit beide zijde af met een dopje. Wanner ik ga koelen zuig ik eerst de hevelpijp bijna vol en steek die op de koeler. Daarna zuig ik aan de slang van de koeler en laat de eerste  vloeistof weglopen in een bak totdat het wort eruit stroomt. Dan vang ik mijn wort op in het gistvat.
Ik heb aan de slang op de uitgang van mijn koeler een kogelkraantje gemonteerd met een pijpje. dat is wel zo makkelijk bij het aanzuigen.Dus aanzuigen tot de slang vol is, kraantje sluiten. Bakje eronder,sulfietwater uit de koeler laten lopen, dan wanneer het wort komt, kraantje sluiten. Slang in het gistvat en kraantje open.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.