En hop, weer een amateur brouwer: Nico v.L.

Gestart door Nico v.L., 02-01-2007 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nico v.L.

Hallo allemaal,

Hier is weer een nieuwe brouwer. Ik ben Nico van Lent, 46 jaar, getrouwd, 2 kinders, en bibliothecaris van beroep. (dus mijn alpha verstand heeft het af en toe moeilijk  met alle biochemische informatie op deze site)
Ik heb eerder bier gebrouwen, maar mijn laatste brouwsel is alweer 14 jaar geleden. Ik heb de hobby dus weer opgepakt en heb op oudejaarsdag gebrouwen. Recept voor een tripel, of het een tripel gaat worden moet nog blijken. Mijn "apparatuur" is erg "basic" zal ik maar zeggen: een grote pan, wat emmers en een mandfles, als maischzeef gebruik ik 2 bodemloze emmers met horregaas er tussen. Zeer amateuristisch dus allemaal. Niks geen hevelfilter of tegenstroomkoeler. Ik ga de site nog eens doorkijken om te ontdekken wat dat precies zijn. De site en dit forum vind ik trouwens waanzinnig goed: wat een informatie en wat een kennis: professioneel nivo.
Ik liep bij het brouwen wel weer tegen een oud probleem op: de temperatuurbeheersing bij het maischen. Langzaam (denk je dan) stijgt de temp., maar plotseling zit je dan ver boven de gewenste temp. Heel irritant. Hoe doen jullie dat?
Ik heb voor een brouwsel van 10 liter 3 kilo pilsmout gebruikt. Begin SG was 1053. Da's toch erg laag?
Ik heb nog veel meer vragen, maar ik zal eerst de site en dit forum uitpluizen.

Met vriendelijke groet,
Nico

Oscar

Hè een oude rot in het "vak"  :D :D :D Welkom op het Forum.

Dat bier van je wordt geen tripel denk ik tenzij ie tot 1002 uitvergist, maar dat is erg uitzonderlijk, zeker als je een beetje wispelturig heb gemaischt. Ik doe het op dezelfde manier als jij met Maischen, alleen is het volume iets groter (25 - 30 liter). De temperatuur '" constant houden doe ik door tijdens de rust periode het grote vuur uit te doen, en het kleine middenpitje aanlaten, geeft voor mijn pan net genoeg energie om de boel redelijk op temperatuur te houden. kleine afwijkingen (± 2°C ) zijn niet zo heel erg.

Succes met verder zoeken naar info. En laat maar weten hoe je bier geworden is.

Johannes

Ze schieten als paddestoelen uit de grond tegenwoordig...  :D

Welkom op dit forum! 1053 is laag inderdaad. Het 'probleem' zal 'm in de gebruikte apparatuur zitten. Wat de temperatuur betreft: goed roeren tijdens het verwarmen maar ook nadat je het gas uit hebt gezet.

Met het uitpluizen van de site en het forum zul je genoeg veel informatie over beide onderwerpen kunnen vinden.

groet Johannes

MaartenM

Ik gebruik een doos geïsoleerd met glaswol waar ik de pan inzet tijdens de rust. geeft ca 1 graad per half uur daling op 20 L.
Succes!!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.