Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Ludo  (gelezen 3161 keer)

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
Even voorstellen: Ludo
« Gepost op: 01-01-2007 12:55 u »
Hallo allemaal, en Jacques, bedankt voor je hulp.

Ik heb in de jaren 80 een aantal jaren bier gebrouwen (zelfs begonnen met gerst en zelf mouten) met al zeg ik het zelf een behoorlijk goed resultaat. Door tijdgebrek is het er lange tijd niet meer van gekomen maar een paar weken geleden heb ik besloten weer met brouwen te beginnen. Tot mijn verbazing zag ik op internet dat wat vroeger slechts door weinig mensen werd gedaan nu uitgegroeid is tot een complete industrie.
Omdat ik vroeger met pannen emmers enz. heb gewerkt heb ik nu een HERMS installatie gebouwd; de informatie daarvoor heb ik op internet gevonden en hierbij mijn dank aan allen die deze info beschikbaar hebben gesteld.
Mijn eerste brouwsel zit sinds 1 1/2 week in het lagervat. Ik hoop dat het een goed drinkbaar biertje word en zal jullie op de hoogte houden.

Gr.
ludo

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 01-01-2007 14:51 u »
Ludo,

Welkom hier op het forum. Zoals je dan ook wel gemerkt zult hebben, is dat de inzichten over het proces hier en daar ook wat ontwikkeld zijn.
Leuk dat je je oude hobby weer hebt opgepakt.

Succes!

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 03-01-2007 12:49 u »
Inderdaad is het allemaal een heel stuk wetenschappelijker geworden.
Dit helpt natuurlijk wel om de kwaliteit te verbeteren. Wat me het meest verbaasd zijn de nu geanteerde lange lagertijden terwijl in vroegere literatuur bovengistende bieren binnen 1 a 2 weken gebotteld werden. En ook toen kreeg ik kristalhelder bier door dagelijks van het depot af te hevelen gedurende een week en dan te bottelen. Ik heb mijn eerste brouwsel nu in een lagervat zitten en ga eens uitproberen of een langere lagertijd ander resultaat geeft.

Groeten,
Ludo

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 03-01-2007 13:18 u »
Dagelijks hevelen?! Hoeveel procent van je bieren was ge´nfecteerd (zuur, boterig of anderszins afwijkend van smaak of geur)?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 03-01-2007 13:19 u »
Huh? Hevelde je zeven maal over (een maal 's daags een week lang)? Waar komt die methode vandaan?

Overigens kun je bij een gezonde vergisting inderdaad wel in een week of twee bottelen. Nog steeds. Maar met al die verschillende gisten en maischschema's en gistvoedingen wel of niet weet je het nooit zeker. Ik probeer tegenwoordig ook een week of 2-3 te lageren, gewoon, om goed uitvergist bier te krijgen. Mijn grootste brouwfout is meestal teveel koolzuurdruk met spuiters en al. Of was. Hoop ik.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 03-01-2007 13:25 u »
Waar komt die methode vandaan?

Volgens mij niet uit de boekjes. Ik heb er ook nog nooit iemand over gehoord. Of lezen/interpreteren wij jou bericht verkeerd?

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Even voorstellen: Ludo
« Reactie #6 Gepost op: 04-01-2007 12:01 u »
Mijn methode was als volgt:
De hoofdgisting gebeurde in een vat met deksel (niet afgesloten).
Een aantal keren werd de bovenlaag van de schuimkroon afgeschept.
Zodra het schuim was verdwenen hevelde ik over naar een ander vat met deksel (niet afgesloten).
De volgende dag hevelde ik over naar een mandfles met waterslot.
Zodra er zich op de bodem weer een behoorlijk laagje gist afzette hevelde ik over naar een andere mandfles.
Dit herhaalde ik zolang tot er geen noemenswaardige gist meer op de bodem afzette dan hevelde ik over naar een schoon vat waarin ik een suikeroplossing had gedaan en bottelde het bier en dat was op dat moment kristalhelder (ik brouwde voornamelijk lichte bieren).

Ik heb nooit een bier gehad dat na het bottelen bleek te zijn bedorven of geoxideerd of een botersmaak had enz.
Inderdaad staat dit nergens in de boeken maar ik ben er toe gekomen om het op deze manier te doen omdat ik erg veel problemen had om mijn bier helder te krijgen volgens de normale methode. Mogelijk was lageren toen een betere optie geweest.
Maar je bent nooit te oud om te leren vandaar dat ik met veel interesse de berichten op dit forum lees.

Groeten,
Ludo

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 04-01-2007 12:22 u »
Inderdaad een rare manier, er zijn meerdere redenen waarom je bier niet helder wordt, bv gist soort, maischschema of gebruikte mouten/granen. Kun je hier iets meer over vertellen?

Normaliter duurt de hoofdgisting een week (of minder) en daarna 2-3 weken lageren. In die tijd bezinkt er al een heleboel gist en eiwitten. Daarna in de fles en dan duurt het bij mij dan vaak nog een maandje voordat het bier helder is. Op deze manier heb je veel minder kans op oxidatie en verlies van bier. En wat maakt een beetje troebel in je bier nou uit? De smaak wordt er niet minder van.

Jouw manier klinkt wel een beetje als een wijnmaak methode, waarbij je liefst helemaal geen gist in de fles wilt hebben.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 04-01-2007 12:26 u »
Verbazingwekkend dat je met zo vaak overhevelen geen oxidatie, en/of andere negatieve effecten hebt ondervonden.
Maar over het algemeen is deze methode tegenwoordig "Not done"  :neenee:.
Het gistafscheppen is iets wat ook niet noodzakelijk is, maar uiteraard wel kan. En gist op de bodem kan geen kwaad, dus dat is geen reden om over te hevelen.

Maar hoe troebel waren jou bieren dan zonder overhevelen? Een bier hoeft niet 100% helder te zijn, en mag best iets
troebeling in zitten En een bier kan vaak na het bottelen in de fles ook pas helder worden, zodat deze in het glas toch mooi helder is.

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 04-01-2007 13:54 u »
Misschien was mijn bier zonder dat veelvuldig hevelen met alle risico's vandien nog wel beter geweest.
Wel heb ik bij het totale proces en zeker bij het hevelen de grootste zorg besteed aan de hygiŰne.
Bij het hevelen heb ik er steeds voor gezorgd zo weinig mogelijk het bier met lucht in aanraking te laten komen.
Ik heb van 1980 tot 1988 bier gebrouwen, elke keer ▒ 15 liter en meestal 2x per maand.
Mijn vrienden gaven altijd de voorkeur aan een eigen gebrouwen biertje tegenover een commercieel bier.
Ik ben zoals begonnen met en bierpakket dat mijn broer een keer uit AustraliŰ had opgestuurd omdat dat toentertijd hier veel minder bekend was.
Later ben ik met moutextract gaan brouwen en de laatste jaren alleen nog met mout en soms toegevoegde granen.
Gedurende langere tijd heb ik alleen nog maar gebrouwen van gerst die ik zelf heb gemout.
De keuze aan gist en hop (en de kennis) was veel minder dan nu en ik kocht gewoon wat de drogist op voorraad had. Dat betekent wel dat je elke keer wel een iets ander resultaat had. Na mijn eerste mislukte pogingen (zelfs met toevoeging van klaringsmiddelen) om een mooi helder bier te krijgen heb ik bij toeval ontdekt dat het op deze manier wel lukte, misschien stelde ik mijn eisen qua helderheid wel wat hoog, en is inderdaad een beetje minder helder bier ook niet erg, toch was ik blij met het resultaat.
Momenteel brouw ik met een zelfgebouwde HERMS en heb een eerste 30 liter gebrouwen.
Ik heb daar misschien wel wat foutjes gemaakt.
Ik had een zeer actieve giststarter gemaakt (1 liter) en die toegevoegd aan de het wort op een temp. van 30░C. De Het wort wordt op temperatuur gehouden door een verwarmingselement. De vergisting gebeurt onder waterslot.
De andere dag was er al een laag schuim van 30 cm en een grote activiteit in het waterslot.
De derde dag was er geen activiteit in het waterslot meer te zien.
Ik heb het bier toen van zijn bezinksel (een laag van ▒ 2 cm) afgeheveld in een ander vat met verwarming en waterslot. Er was geen enkele activiteit in het waterslot. Na drie dagen heb ik alles weer afgeheveld in een vat zonder verwarming met waterslot en in weggeszet bij een temperatuur van ▒ 13 ░C.
Daar staat het nu sinds 2 weken.
Ik zal jullie het resultaat meedelen op het moment van bottelen en proeven.

M. vr. gr.

ludo

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 04-01-2007 13:57 u »
Sorry uiteraard was de temperatuur van het wort bij het toevoegen van de gist geen 30░ maar 23░.

Gr;
ludo

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #11 Gepost op: 04-01-2007 14:04 u »
Was dat met een korrelgist of een Wyeast (vloeibare gist)?

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 04-01-2007 14:31 u »
De gebruikte gist is een korrelgist SAFALE S04.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 04-01-2007 15:03 u »
Heb je nog een SG meting verricht voordat je ging lageren? Het is niet ongebruikelijk dat korrelgisten maar een uurtje of 48 nodig hebben voor de 95% van de vergisting.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #14 Gepost op: 04-01-2007 17:09 u »
Met een conisch fermenteer/lager vat is het gist aftappen en stuk makkelijker maar meer dan een keer in de week lijkt mij al overbodig. Er zijn overigens opstellingen met een eenvoudige mandfles op zijn kop geplaatst, ik kon zo snel niet meer vinden waar ik deze gezien heb maar dat is een goedkopere oplossing dan een Conisch vat

Offline Ludo

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 04-01-2007 18:07 u »
Mijn start SG was 1070 en voor het lageren 1015.

Ik heb die conische tanks gezien en inderdaad ziet dat er heel goed uit en de mogelijkheid om de gist te verwijderen is zeker beter dan hevelen.
Maar ze zijn ook wat prijzig dus dit staat op mijn verlanglijstje voor de toekomst.
Dezelfde methode maar dan veel grotere tanks heb ik zien gebruiken in brouweij Kerkom waar nog heel ambachtelijk, maar met moderne materialen wordt gebrouwen.Volgende week ga ik weer 30 liter brouwen en zal een paar parameters aanpassen:
-Iets lagere gisttemperatuur.
-Afhevelen na hoofdgisting en voor het lageren.

De methode met omgekeerde mandflessen heb ik nog niet gezien maar ik gebruik geen mandflessen maar kunststof vaten voor het gisten en lageren.

Gr.
Ludo

Tags: