1000 ebc roostmout

Gestart door oranjeboombiertje, 29-12-2006 19:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Ik heb een e-mail ontvangen van Hertog Jan waarin mij verteld wordt dat er roostmout van 1000 EBC wordt gebruikt. Nu wil ik hiermee iets gaan brouwen. Maar bij Brouwland kan ik dit niet vinden. Ik neem aan dat het iets anders is dan geroosterde gerst. Ik heb in een aantal Hertog Jan bieren een aangename gebrande mout smaak gehad en die wil ik zelf ook in een biertje hebben. Wat voor mout is hier geschikt voor?

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 29-12-2006  19:19 uIk heb een e-mail ontvangen van Hertog Jan waarin mij verteld wordt dat er roostmout van 1000 EBC wordt gebruikt.

In welke bieren van Hertog Jan?


Citaat van: oranjeboombiertje op 29-12-2006  19:19 uMaar bij Brouwland kan ik dit niet vinden.

Moet je er een beetje omheen zoeken, dus gaan voor de 900 EBC of de 1200 EBC, de keuze is aan jou.

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Het gaat denk ik om alle bieren. Ik ben in de brouwerij geweest en ze hadden 2 soorten mout liggen een donkere en een lichte. Nu weet ik dat het gaat om munchener en roast mout. Ik weet in ieder geval dat het in de Grand prestige en de Karakter zit. Deze bieren heb ik in de brouwerij mogen proeven en hier proefde ik deze donkere mout (die ik eerder mocht proeven) duidelijk in terug. Ik heb vanmiddag even een karakter gehaald, ga deze zometeen even proeven. Ik vind chocolade mout (900) toch anders smaken dan ik mij herinnerde van de brouwerij. Ik zal maar gaan voor een mengsel van chocolade en zwarte mout denk ik. Zometeen even goed proeven welke mout het dichtste in de buurt komt.

 :degroeten:
Wesley

Gerb

Het verschil tussen roast mout 900EBC en 1000EBC is dat de laatste wat langer geroosterd is. Dit zal afhankelijk zijn van de mouter. Ik denk niet dat daar zo veel smaakverschil in gaat zitten. Gebruik gewoon iets meer van de 900 EBC, probleem opgelost!

oranjeboombiertje

Citaat van: Gerb op 29-12-2006  21:45 uHet verschil tussen roast mout 900EBC en 1000EBC is dat de laatste wat langer geroosterd is. Dit zal afhankelijk zijn van de mouter. Ik denk niet dat daar zo veel smaakverschil in gaat zitten. Gebruik gewoon iets meer van de 900 EBC, probleem opgelost!

Ik denk niet dat het probleem zo makkelijk is op te lossen. Ik zit nu aan een Hertog Jan karakter. dit bier schat ik in tussen de 40 en 50 ebc. Hier zit niet erg veel roast mout in dus. Ik proef hier niks in wat met chocolade mout heeft te maken. Mijn ervaring is dat in bieren met slechts 2% chocolade mout al een chocolade smaak is waar te nemen (Vandaar misschien de naam  >:D) Zwarte mout heeft een totaal andere smaak. Wat ik proefde in de brouwerij smaakte niet als chocolade mout (eerder zwarte mout dus). Het is wel al voordat ik zelf bier brouwde (ong. 2 jaar geleden.) Dus weet het niet precies meer.

 :degroeten:
Wesley

BuBS

Ik heb het officiele recept van de Grand prestige en daar zit geen roostmout in.
Op 46  HL en 52 HL eind koken, zit 650 kg pilsmout, 750 kg Hertog Jan mout en 200 kg tarwezetmel.
verder gaat er ook 200 l kandijsiroop licht en 6 L caramel.
Nou is de grote vraag, wat is Hertog Jan mout ??

Gr BubS

oranjeboombiertje

Waarschijnlijk is de hertog jan mout dus roastmout. In de brouwerij gebruiken ze 2 moutsoorten waarvan 1 donker is en 1 licht. Volgens het mailtje wat ik heb is het dus munchener (pilsner) en roast mout (hertog jan mout).

 :degroeten:
Wesley

BuBS

Maar dat is een beetje onzin, er gaat heel veel roostmout in. Meer dan pilsmout, volgens mijn berekeningen moet deze tussen de 40 / 60 EBC zitten. Ik denk dat de kleur komt van de caramel.

Gr BuBs

oranjeboombiertje

Citaat van: BuBS op 29-12-2006  22:54 uMaar dat is een beetje onzin, er gaat heel veel roostmout in. Meer dan pilsmout, volgens mijn berekeningen moet deze tussen de 40 / 60 EBC zitten. Ik denk dat de kleur komt van de caramel.

Oeps iets te snel gelezen  :stom: Het klopt inderdaad dat het dan niet mogelijk is dat er zoveel donker mout in zit. Misschien maar weer eens naar de brouwerij gaan om te kijken wat het voor mout is die ze gebruiken.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Ik vind sowieso de term "Hertog Janmout" een beetje onzinnig.
Hertog Jan koopt zijn mout in uit het buitenland.
Volgens mij is het een stukje misleiding van onze wel gevulde Bourgondische vriend (de hertog).  :)

Als ik het officiele recept zo zie, zal de HJmout niet donkerder zijn als PaleAle of Munchener.

"Hertog Janmout" is eerder een soort keurmerk denk ik.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 30-12-2006  12:32 uIk vind sowieso de term "Hertog Janmout" een beetje onzinnig.
Ik denk dat, als ze voldoende bestellen, ze op eigen specificatie kunnen kopen.

Hopbier

Caspar

Citaat van: oranjeboombiertje op 29-12-2006  22:47 uWaarschijnlijk is de hertog jan mout dus roastmout. In de brouwerij gebruiken ze 2 moutsoorten waarvan 1 donker is en 1 licht. Volgens het mailtje wat ik heb is het dus munchener (pilsner) en roast mout (hertog jan mout).

De Hertog Jan mout zal geen roast mout zijn, 50% gebrande mout gebruiken is niet echt aan te raden  >:( hahaha.

Ik denk ook dat Hertog Jan mout inderdaad een mout is dat op maat geproduceerd wordt... waarschijnlijk een Pale Mout of zo

Groet,

Caspar 

oranjeboombiertje

Waarschijnlijk is hertogjan mout dan munchener. Dit is mij n.l. ook doorgegeven als een mout die gebruikt wordt. of is dit niet mogelijk?

 :degroeten:
Wesley

William

Citaat van: BuBS op 29-12-2006  22:40 uIk heb het officiele recept van de Grand prestige en daar zit geen roostmout in.
Op 46  HL en 52 HL eind koken, zit 650 kg pilsmout, 750 kg Hertog Jan mout en 200 kg tarwezetmel.
verder gaat er ook 200 l kandijsiroop licht en 6 L caramel.
Nou is de grote vraag, wat is Hertog Jan mout ??

Als je naar het bovenstaande kijkt en het bier zou een kleur van zo'n 40 EBC hebben dan zou de "Hertog Jan mout" zo'n 70 EBC moeten hebben aannemende dat de caramel niet zo veel bijdraagt. Als de 6 L caramel de kleurbepaler is dan zou de caramel zo'n EBC waarde 8000 moeten hebben, wel hoog.
Kan het niet zijn dat de 'Hertog Jan mout' een blend is van verschillende soorten mout met een gemiddelde EBC van 80?

oranjeboombiertje

Wacht even.  :stom: Mijn vraag was wat de donkere mout is die wordt gebruikt in de brouwerij en het antwoord was : Er zijn 2 soorten munchener en roost mout. Ik nam aan dat munchener de lichte moutsoort is die wordt gebruikt maar er is dus een blend die wordt gebruikt in combinatie met pilsmout  :idea:

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Het is dus een blend. Hieruit heb ik even snel een recept berekend met de gegevens eerder in dit topic gegeven. Ik ga er hierbij vanuit dat het rendement bij hertog jan 80% is. de begindichtheid is 1097. De kleur heb ik ingeschat op 60 ebc voor het toevoegen van de caramel (0,012 l op 10 liter bier). Voor de hop heb ik magnum genomen als bitterhop en Saaz als aromahop. Het volgende recept komt er dan uit voor 10 liter:

pilsmout        34,5%   1,25 kg
munchener    36%      1,3 kg
chocolade     4%       0,145 kg
kandij           14,8%   0,537 kg
tarwevlokken  10,7%  0,388 kg

hop:
magnum    12,5%   12gr  90 min
Saaz           2%     15gr  10 min
caramel                12gr  15 min

gist: Westmalle

Westmalle lijkt mij een prima gist hiervoor want toen ik gisteren een karakter dronk proefde ik smaakjes die ik ook in een eigen brouwsel met Westmalle had. ook rook het erg hetzelfde. Ik denk dat dit wel erg dicht in de buurt komt van het origineel van de grand prestige.

 :degroeten:
Wesley

MO

Heb je het origineel al eens doorgemeten. Een eind SG bepaling lijkt me toch het allerminste wat je kunt doen. 1097-1020 geeft 10,7%, ik zou je start SG met 5-10 punten verlagen. De Westmalle gist zal flink doorvergisten!

Op het etiket stond in juni 2005 tarwemout en geen tarwevlokken.

Wat is je beoogde bitterheid?

oranjeboombiertje

Er staat nu op het etiket tarwezetmeel vandaar de vlokken. Hoe bereken je het alcohol want ik kom met 1097-1020 * 0,131 = 10,087 % dit is dus iets te hoog. De bitterheid schta ik in rond de 35 maar hier ben ik slecht in dus dat kan makkelijk minder zijn. Het eind s.g. heb ik nog nooit gemeten maar het is wel een zoet bier dus dit zit wel rond de 1020 gok ik.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Had de Zeeuwse gistbank geen Hertog Jan gist?

Idioot trouwens dat ik de homepage niet kan vinden van die gasten.  :weetniet:

 :degroeten:

oranjeboombiertje

even snel googelen levert dit op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1123.0.html hier is dus te zien dat ze het niet meer hebben.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans


Ik zocht de site van de Zeeuwse gistbank, geen topic die gestart is op 18-03-2004.
Een beetje zelf respecterende gistkweker heeft toch een homepage lijkt mij.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

De site kon ik niet vinden. Maar in dit topic staat al dat er geen Hertog Jan gist (meer?) is. Dus het heeft verder niet veel zin om te zoeken denk ik.

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: Hoppie op 30-12-2006  22:02 uEen beetje zelf respecterende gistkweker heeft toch een homepage lijkt mij.

Tja, schijnbaar weten ze niet hoe ze zo iets moeten opzetten, of ze (hij/zij ?) zijn niet zo commercieel, dat ze aan reclame doen. Wel jammer....

Groeten en gezondheid
Oscar


EBC

Voor zover ik weet heeft Alexander geen website. Hij is niet commercieel, het is meer hobby. Hij maakt gist op bestelling. Je gaat bij hem langs of krijgt het thuis in een envelop. Geen poespas, gewoon gist.

Er zit maar heel weinig gist in een buisje, dus neem er twee én begin RUIM van te voren met starten. Minimaal een week.

BuBS

Het eind SG van de Grand Prestige is 1016. En Westmalle is een mooie gist voor dit bier.
Het begin sg is 22.8 plato, dus 1095/96.  Hiermee, kom je veel te hoog in je alcohol.
Misschien wordt er een grote starter bij gevoegd, waarna na correctie het begin sg op 1086 uitkomt.
Ondanks dat ik recept heb, kom ik niet op een fatsoenlijke clone van de Grand Prestige.

Gr BuBs

oranjeboombiertje

Dan kom ik dus uit op een begin s.g. van ± 1090. Als ik dit in BrouwHulp invoer voor 5200 liter kom ik uit op een rendement van 73,5% en de percentages mout zoals ik hier al eerder noemde. Hiermee heb ik 650 kilo pilsmout, munich + roost is 752 kilo, 280 kilo kandij (= 200 liter stroop) en 200 kilo tarwe vlokken.

 :degroeten:
Wesley

Gerb

Ik heb laatst gist gekocht van de Zeeuwse gistbank en dat was echt hele goede gist. Na 2 dagen was de gist aangeslagen en na 6 dagen heb ik hem gebruikt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.