Oscar;
Hmm, dat reinigen met Oxonia lijkt mij niet nodig, aangezien het vat toch een nacht buiten in de open lucht komt te staan. Visueel schoon en een beetje met sulfiet spoelen is naar mijn idee voldoende. Het wort komt toch bij ± 100 °C in het gistvat, dus is het nog niet echt vatbaar voor infectie.
Naderhand begon ik ook zo te denken, ik heb nog nooit hete wort in een vergistingsvat, nu dus koelschip, gedaan. De temperatuur zal wel 95° zijn op de ogenblik van storting. Dan zijn alle beestjes dood.
En dat vat kost nu ook de wereld niet en kan volgend jaar weer dienen om 2 de jaarse lambiek te brouwen. Maar ik begrijp dat het wel goed zou schoon te maken zijn.
Ik denk het wort morgen voormiddag in het vat te doen en dan tegen de middag binnen te halen, want voor de vergisting te starten zal wel ongeveer 16 à 18° nodig zijn denk ik.
EBC;
Wat je beschrijft over de enzymen begrijp ik wel maar bij Cantillon deed men het ook zo. En ik denk zelfs dat zij alle melk aftapten. En de zuurstofinslag was daar zeker veel hoger dan wat ik vandaag gedaan heb. Zij hadden een roerwerk dat nooit stil heeft gestaan en de "droge" bostel dan nog eens rondgooide. De bostel niet droog laten vallen zal moeilijk zijn, ik ben begonnen met 12 L. en na alle opwarmingen, door toevoeging van kokend water, had ik al meer dan 50 L. in de filterkuip staan. Als je dus met nog meer water begint kun je op het einde niet meer spoelen. Je kan ook niet opwarmen. Toch wel eigenaardig deze methode.
Zojuist het koelschip gevuld:

Het eind SG is uitgekomen op 1052 en het aantal L. is zeker 45 L.
Dus 5L. meer en 5 puntjes SG hoger dan gepland.