Hydrometer

Gestart door William, 28-12-2006 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Dit draadje is afgesplitst van deze

Johannes




Citaat van: Adrie op 28-12-2006  16:56 uDichtheid meten van het wort voor het het gistingsvat in gaat.

Leuk zo'n fotoreportage! Zo doe je altijd weer wat inspiratie op.

Ik zie dat bij jouw dichtheidsmeting de hydrometer ook de neiging heeft om de rand van de maatcylinder op te zoeken. Ik rommel hier zelf vaak mee maar heb geen zin om een bredere maatcylinder met een groter volume te kopen. Voor mijn gevoel wordt de hydrometer door de capillaire kracht tussen hydrometer en maatcylinder iets omhoog getild en zou je daardoor een te hoge sg-waarde aflezen. Iemand enig idee of dit gevoel klopt of is het onzin?

Sjaak

Bij mij gaat de hydrometer altijd met de bovenkant tegen de bovenkant van de maatcilinder aanzitten.
Dus in mijn ogen heeft het weinig zin om een grotere of bredere te nemen.

Oscar

Of je moet de SG meter in je gistvat laten drijven, indien je de mogelijkheid hebt (Bij Adrie kan dat dus niet).

Leuke foto's trouwens...

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 28-12-2006  17:56 uOf je moet de SG meter in je gistvat laten drijven, indien je de mogelijkheid hebt (Bij Adrie kan dat dus niet).

Leuke foto's trouwens...

Groeten en gezondheid
Oscar

Is dit niet gevaarlijk ivm infecties? Als je een beetje in een maatcilinder hebt gooi je dit toch niet terug. Er kan weleens iets aan de hydrometer zitten wat je niet in het bier wilt hebben. Waarom dat risico lopen?

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 28-12-2006  18:09 uIs dit niet gevaarlijk ivm infecties?

ook je SG meter kun je reinigen hoor....

Citaat van: oranjeboombiertje op 28-12-2006  18:09 uAls je een beetje in een maatcilinder hebt gooi je dit toch niet terug.

Nee, dat proef ik altijd... :proost:

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 28-12-2006  18:19 uook je SG meter kun je reinigen hoor....

Nee, dat proef ik altijd... :proost:

Groeten en gezondheid
Oscar

Dat reinigen klopt. Maar je hebt hem beet met je handen en die doe ik toch meestal niet in sulfiet of loog of zuur :D Het kan best dat het mogelijk is maar ik doe het liever niet ivm het gevaar voor infectie, Ik heb er nog nooit een gehad en dat wil ik graag zo houden  :brouwen:

 :degroeten:
Wesley

Stijn

Hoi allen,

Ik dacht dat men afhankelijk van welke dichtheidsmeter je hebt, ook hievoor een aangepast maatglas nodig hebt???? (voor de mijne is er een 250 ml glas nodig om "de juiste dichtheid" te kunnen aflezen,  :lessmile:, of heb ik het mis??  Mij is in ieder geval al opgevallen, hoe meer wort je in je glas doet hoe hoger de dichtheid, daarmee vul ik de mijne steeds tot boven toe.

De groeten

Stijn

oranjeboombiertje

Bedoel je niet dat de meter anders op de bodem staat en je dus een te lage dichtheid afleest?

 :degroeten:
Wesley

Drents Hopbier

Citaat van: Stijn op 28-12-2006  20:31 uHoi allen,

Ik dacht dat men afhankelijk van welke dichtheidsmeter je hebt, ook hievoor een aangepast maatglas nodig hebt????
Het gebruik van een hydrometer heb ik op mijn pagina gezet.http://home.wanadoo.nl/jnaikema/analysemethodes.htm#gewichten
Als het s.g. veranderd als er meer vloeistof in het meetvat zit, klopt er iets niet.

Hopbier

Koen

Om het aan de rand plakken van de hydrometer te voorkomen geef je hem een rustige draai tussen duim en wijsvinger, dan blijft hij in het midden van je maatglas tollen en kun je hem in het voorbijgaan aflezen.

Adrie

Zoals Koen doe ik het ook altijd. En als je dit een aantal keren achter elkaar doet, heb je een goede meting. Daarnaast doe ik nog een meting met de refractometer en deze metingen komen bijna altijd perfect overeen.

William

Dan ga ik het morgen tijdens mijn volgende brouwdag ook eens op deze wijze proberen. Ik vind wel dat een maatcylinder van 100 ml een beetje aan de kleine kant is. In vergelijking met de refractometer krijg ik bij de hydrometer altijd een iets te hoge sg-waarde, vandaar de vraag.

Adrie

Dat kan ook na je hydrometer of de ijking van de refractometer liggen.

Lenx

Ik heb ook een maatcylinder van 100 ml en het probleem daarmee is dat hij eigenlijk te klein is om SG 1000 af te kunnen lezen, de meter staat dan op de bodem. Is het eigenlijk wel een probleem als ie aan het glas kleeft? Je maakt dan steeds ongeveer dezelfde afleesfout dus het SG verschil voor en na gisting zal niet veranderen. Persoonlijk geef ik altijd een tikje er tegen tot ie wat in het midden blijft hangen. Ronddraaien heb ik nog niet geprobeerd maar ik zal het zeker eens testen  :biersmile:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.