Hergisten ondergist.

Gestart door oranjeboombiertje, 01-01-2007 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Het is zover mijn pils kan gebotteld worden! Na 6 weken lageren bij -2 ºC is het helemaal helder en zit er dus ook geen gist meer in. Ik moet er dus weer nieuwe gist aan toevoegen voor de hergisting. Nu komen er vragen op bij mij. Kan ik actieve gist in koud bier gooien zonder dat de gist kapot gaat? Of moet ik het bier warm laten worden? Dit doe ik liever niet omdat dan alle eiwitten die eruit zijn gegaan door de kou er weer in kunne  oplossen. Dus had ik zelf bedacht om eerst het bier te hevelen naar een mandfles en het hierin laten opwarmen en de volgende dag gist + suiker toevoegen en bottelen. Is dit een goede manier ? En de laatste vraag: Bij welke temperatuur moet een ondergister hergisten? In dit geval heb ik geen diacetylrust uitgevoerd omdat ik niet wist dat het nodig was dus wat warmer hergisten ± 17 ºC ?

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Je loopt een week voor op mij en ik lager op 0 ºC maar mijn pils is nog niet helemaal helder, wat ik begrepen heb zit er altijd nog wat gist in het bier en duurt het eventueel wel wat langer maar komt er toch een nagisting.


Hier wordt er uitvoerig op dit onderwerp in gegaan.

Ik vraag mij alleen af of als je gist onder de 0 ºC is geweest er nog leven in je gist zit?


oranjeboombiertje

Ok. De gist doet het niet meer, ik heb 2 flesjes proef gebotteld maar hierin gebeurt niks. Dus ik ga wel een beetje gist toevoegen. Alleen wil ik wel deze gist toevoegen zodat het blijft leven. Bij welke temperatuur kan dit het beste?

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Welke gist heb je gebruikt?

oranjeboombiertje

De Wyeast Bavarian Lager. En meteen heb ik nog een vraagje: waar kan ik vinden hoeveel gist ik nodig heb voor een ondergister? Want ik ken alleen het tabelletje in het artikel op de site van Adrie over de perfecte giststarter.

 :degroeten:
Wesley

Johannes

Ik zou een temperatuur nemen welke zo laag mogelijk is, maar wel binnen de optimum vergistingstemperatuur van de gist ligt. Hoe lang geleden heb je gebotteld? Het kan lang duren voordat er koolzuurvorming is. Ondergist gist nou eenmaal trager.

oranjeboombiertje

Ik heb nog niet gebotteld. Dit omdat ik zeker wil zijn dat ik bottel met levende gist in het bier. Vandaar de vraag bij welke temperatuur ik de gist voor hergisting kan toevoegen en of ik dan eerst moet hevelen zodat uitgezakte eiwitten niet terug oplossen.

 :degroeten:
Wesley

Johannes

Citaat van: oranjeboombiertje op 02-01-2007  06:14 uik heb 2 flesjes proef gebotteld maar hierin gebeurt niks.

CiteerIk heb nog niet gebotteld.

 ;)

oranjeboombiertje

de 2 flesjes waren als proef om te kijken hoe de gist werkt (niet dus) het heeft al bijna 2 weken gestaan en het is nog enorm zoet en er zit (bijna) geen koolzuur in. Daarom voeg ik liever gewoon en beetje gist toe zodat ik zeker weet dat het werkt.

 :degroeten:
Wesley

Hans (Lagos)

Wesley,

Bij -2 ºC zou je al behoorlijk CO2 in je bier moeten hebben, volgens Promash dan nog maar 2.6 gram/liter gebruiken om op 2.50 CO2 volume te komen, mits je gist niet overleden is.

Johannes

Citaat van: Hans (Lagos) op 02-01-2007  22:01 uBij -2 ºC zou je al behoorlijk CO2 in je bier moeten hebben,

Tenzij het bier te snel of te laat is gekoeld. Koolzuur wat eenmaal is ontweken lost niet meer op. Dat blijft nou eenmaal een lastig punt. Hoeveel koolzuur wordt er nog gevormd tijdens de lagering? Om echt op safe te spelen zou je het bier op kunnen warmen naar bijvoorbeeld 20 graden. Dan zal veel (alle?) koolzuur ontwijken en kun je gewoon zo'n 7gr/ liter toevoegen. Bij ondergisters proef ik altijd en doe dan een losse gooi naar de hoeveelheid toe te voegen suiker. Op den duur heb je aan deze methode het meest.

oranjeboombiertje

Ik zal het dus gaan hevelen naar een mandfles en deze op laten warmen. De gist hierin toevoegen met suiker en dan bottelen.

 :degroeten:
Wesley

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.