Een dagje Chouffe brouwen

Gestart door Adrie, 28-12-2006 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Zoals aangekondigd heb ik vandaag lekker de Chouffe gebrouwen. Hieronder wat foto's.


Net gestort, beslag in de beslagketel.


Installatie in actie tijdens het maischen.


Computer erbij om alles meteen te noteren en te berekenen.


En ze doen het nog steeds. Handige dingen!


Dan is het tijd om te spoelen.


En zo ziet het er in de maischketel dan uit.


Wort stroomt in de kookketel tijdens het spoelen.


En met de volumemeter kan ik precies in de gaten houden hoeveel wort er in de kookketel zit.


Boil, baby, boil!


En nu met hop.


Komt niet vaak voor: kruiden malen in brouwerij Het Witte Paard.


Dichtheid meten van het wort voor het het gistingsvat in gaat.


De oogst.

Je ziet: het ging gesmeerd.

Sjaak

Nou maar hopen dat het de kloon wordt? :lessmile:

Succes en dat hij smaken mag.
 :degroeten:
Sjaak

Johannes

De discussie over het gebruik van de hydrometer is afgesplitst

Strohmian

Wow, het ziet er ook echt naar uit dat alles soepel verliep, ik hoop dat het een bier oplevert dat qua smaak nauwelijks van het origineel te onderscheiden is, maar vooral dat het heel goed smaakt! Succes!

Adrie

Dank je!

Vanmorgen nog geen activiteit in het waterslot, de giststarter was ook niet heel dik (wellicht toch een wat oude fles Chouffe), dus ik heb zojuist nog een uurtje belucht. Het wort ruikt trouwens wel heel lekker naar koriander. Straks gaan we voor een paar dagen ben ik weg, ik pak het gistingsvat goed in en dan maar hopen dat het goed gaat.

MO

Op welk start SG ben je aanbeland?

Batavier

Ik heb op oudejaarsavond een flesje Chouffe opengetrokken wat pas een week geleden was gebotteld. Schuim was al fantastisch en bleef goed staan. De smaak, naar mijn niet objectieve mening, uitstekend. Het kan alleen nog maar beter worden. Ik moet nog wel een originele kopen om te vergelijken. Daarna een fles Palm special 750 ml met tegenzin  :huilen: leeg gedronken. Er zat na het drinken van de Chouffe geen smaak meer aan.





Adrie

Citaat van: MO op 31-12-2006  20:49 uOp welk start SG ben je aanbeland?

1070/1071. Toen ik gister terug kwam, was de gisting nog bezig, dus hij is in ieder geval van start gegaan. Als ie bijna klaar is, ga ik een meting doen.

Adrie

Vanavond overgeheveld en  :echtboos:  :bokser: de dichtheid is 1030. Activiteit is al bijna gestopt. Grrr. Het bier is nog wel heel troebel, dus wellicht komt het nog goed. Toch te kort gekweekt, denk ik en wellicht is de temperatuur toch wat te laag geweest tijdens onze afwezigheid. De smaak is verder wel OK, vooral flink wat koriander natuurlijk, een hoppigheid die ik herken uit het origineel, de bekende gistsmaken en een mooie moutigheid. Maar natuurlijk zoet, veel te zoet.

De gist heb ik geoogst en gewassen, dus er is altijd de mogelijkheid om nog een extra starter toe te voegen, later. Er was wel een behoorlijke gistkoek aanwezig. Eerst maar eens (morgen) wat extra gistvoeding toevoegen om te kijken of ie dan nog verder wil.

Batavier

Ik was even de weg kwijt  :huilen:
Dit onderwerp staat ook gedeeltelijk in een andere topic.
Vandaar dat ik misschien op de verkeerde plaats reageer.






Adrie

Geeft niet. De wederwaardigheden van mijn kloon zet ik gewoon in dit onderwerp.

Adrie

Gisteravond heb ik extra Fermaid-K en Cervomyces toegevoegd (even gekookt in een beetje water, afgekoeld tot kamertemperatuur en erbij gegoten). Vanmorgen leek de activiteit te zijn toegenomen. Waar zal dit eindigen?

Sjaak

Adrie,
Waar kan ik Fermaid-K kopen en wat is/doet Cervomyces?
Want ook mijn brouwsel heeft wel een oppeper nodig.
 :degroeten:
Sjaak

Adrie

Cervomyces is zinkgist. Dit is gist dat gekweekt is met een overdosis zink, waardoor deze een hoge concentratie zink bevat. Zink is een essentiƫle voedingsstof voor gist en in wort zit meestal te weinig zink voor een goede vergisting. Je kookt een klein beetje mee in je wort of in de giststarter (1 gram is genoeg voor 100 liter wort).

Cervomyces en Fermaid-K zijn te bestellen bij ons forumlid SiriS, maar ik heb me laten vertellen dat hij geen Fermaid-K meer levert maar een vergelijkbare gistvoeding.

Sjaak

Oke bedankt.
Ik zal SiriS een pb'tje sturen.

Caspar

Citaat van: Adrie op 05-01-2007  12:42 uGisteravond heb ik extra Fermaid-K en Cervomyces toegevoegd (even gekookt in een beetje water, afgekoeld tot kamertemperatuur en erbij gegoten). Vanmorgen leek de activiteit te zijn toegenomen. Waar zal dit eindigen?

Ik hoop dat ie ver genoeg doorgist Adrie, zelf zit ik ook te stoeien met de vergisting mijn IPA's... het zal wel in de lucht hangen of zo.  ;)

Zo dadelijk maar even mijn bestelling plaatsen voor de Chouffe kloon.

Groet Caspar

Adrie

De nagisting is bijna ten einde. Gisteren zaten beide lageringsflessen op 1018 en ik denk dat er niet veel meer af gaat. De smaak is prima: niet teveel koriander, beetje Saaz-hop komt er nog door, mooie body, maar wel iets teveel zoet. Eerst maar eens bottelen deze week en dan ga ik hem later wel eens naast het origineel proeven. Wellicht dat ik dan voor het ONK nog een poging ga wagen. Gelukkig is mijn vrouw verzot op La Chouffe, dus die juicht dit project van harte toe.

MO

Ben je niet bang dat hij langzaam maar zeker in een maand of drie op fles door zal vergisten naar 1010?

Adrie

Angst is een slechte raadgever. Wellicht laat ik hem nog een weekje staan, maar ik denk dat ie toch echt klaar is. Vergeet niet dat ik maar 8% suiker heb gebruikt, dus hij zal niet zover doorgisten als een kloon met 15% suiker, zoals bij onze Maaslandvrienden.

Adrie

Goed, hij is dus gebotteld op 1017/1018 met 7,5 g/l suiker. Het alcoholpercentage is dan 7,0. Niet echt een kloon, dus. Als ie op druk is ga ik hem eens kritisch proeven naast een echte chouffe en dan een nieuw recept samenstellen. Deze versie komt wel op, mijn vrouw is er nu al dol op.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.