Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dubbel probeersel  (gelezen 2313 keer)

Offline nomino

• Junior lid
  • **
  • Land: be
Dubbel probeersel
« Gepost op: 10-01-2007 10:08 u »
Na 2 blondjes te hebben gebrouwen ga ik proberen een dubbel te maken met volgende ingrediŰnten:

5 kg Pilsmout 3
1,5 kg Palemout 7
0,5 kg Aromamout (Amber 50)
0.5 kg Chocolademout (Mout roost 900)
0.5 kg CaraVienne (Cara 50)
25 gr Target 9,7 alpha (80 min koken)
20 gr tettnager 4.1 alpha (10 min koken)
5 gr koriander (5 min koken)

maischen

52 ║C 10 min, 62 ║C 45 min, 72 ║C 25 min, 78 ║C 1 min

gist s-33

Geplande kleur 70 ebc, bitter 24 ibu en sg 1065

Eerste keer dat ik zelf iets probeer te maken andere 2 brouwsels heb ik gemaakt uit de cursus die ik heb liggen maar er zit geen dubbelrecept bij.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: dubbel probeersel
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2007 10:18 u »
Ik zou de chocolademout terugschroeven naar 200 gram. Je hebt nu meer dan 6% chocomout, dat is echt teveel en je bier wordt te gebrand. Wat is het idee achter de 2 mouten van 50EBC? Waarom vervang je bv niet de Caravienne voor een Caramunich 120?

S-33 is een goede gist voor een dubbel.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: dubbel probeersel
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2007 10:22 u »
Je stort Chocolade mout is aan de hoge kant voor een dubbel 6 %... Dat wordt geen dubbel maar een stout. En die 70 EBC daar gaat ie ruimschoots overheen.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
Re: Dubbel probeersel
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2007 10:45 u »
Ik zou die chocomout nagenoeg weglaten en een van de twee mouten van 50 EBC ook. Verder zou ik voor de kleur wat Cara120 toevoegen. Ik neem aan dat je 30 liter gaat brouwen? De hoeveelheid staat er namelijk niet bij, maar 1065 met 8 kilo lijkt op 30 liter. Daarvan uitgaande zou ik gaan voor:

5,2 kilo pilsmout,
1,4 kilo Palemout
0,4 kilo Amber 50
1,3 kilo Cara120
0,08 kilo Chocolademout

Teveel chocomout geeft een te gebrande smaak die zeker niet past bij de koriander die je gaat toevoegen. 1% is hierbij volgens mij toch wel het maximum.

De hop, gist en maischschema zien er wel okÚ uit.

Edwin

Offline nomino

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 10-01-2007 11:32 u »
Bedankt voor de snelle reacties, ik zal zoals gezegd de chocomout verminderen en de caravienne vervangen door cara 120, zeg maar de ingrediŰnten gebruiken die Edwin voorschrijft. Het is inderdaad om 30 liter te brouwen.

Offline nomino

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 01-02-2007 20:16 u »
Vandaag heb ik het bier gebotteld, ik had 25 liter laten vergisten met safbrew s-33 en 5 liter met een uit het flesje opgekweekte Westmalle (dubbel) gist nu heb ik wel wat verschillen bij het eind SG bij s-33 was dit 1020 en bij de Westmalle 1012, is dit enkel te wijten aan het soort gist dat gebruikt is of eerder aan het feit dat ik meer gist zou gehad hebben van de Westmalle dit was ongeveer 0.2 liter in het totaal.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 02-02-2007 09:00 u »
Dat ligt helemaal aan de gist. Je hebt zo'n beetje twee uitersten vergeleken: Westmalle is een vermaard doorvergister, met de S33 ben je verzekerd van zoet (zoetig) bier.

Offline nomino

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 02-02-2007 15:06 u »
Bedankt Mo, weer iets bijgeleerd. Staat er ergens hier op het forum misschien wat meer uitleg over de verschillende gisten ivm het eind SG. Heb al wat aan het zoeken geweest maar kom eigenlijk niks verder.

Tags: