Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Omdoppen van flesjes  (gelezen 7844 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Omdoppen van flesjes
« Gepost op: 28-12-2006 13:45 u »
Ik heb gehoord dat je voor keuringen bieren moet aanleveren in 30 cl flesjes met een bepaalde kleur kroonkurk (goud of zilver?). Ik heb een aantal bieren in flesjes met gekleurde kroonkurken. Om deze bieren toch te kunnen laten keuren zou ik ze kunnen omdoppen.

In hoeverre kun je een kroonkurk verwijderen en snel weer een nieuwe plaatsen waarbij je niet te veel druk verliest? Ik zou me kunnen voorstellen dat als je het bier heel erg sterk koelt dat het meeste CO2 opgelost blijft en bij iets hogere temperaturen nog voldoende pssst geeft bij het openen. Of is het aan te raden om toch nog een beetje extra suiker vloeibaar toe te voegen... Of is het het beter om niet om te doppen...  :weetniet:  Het gaat om bieren met een relatief hoge einddichtheid de nu zo'n 4 maanden oud zijn.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Omdoppen van flesjes
« Reactie #1 Gepost op: 28-12-2006 13:56 u »
Zoals je zegt: goed koelen en minstens een dag koud laten staan (koolzuur lost goed op in de vloeistof), en dan kan je best omdoppen mits je het snel doet.

• Hoe meer vrije ruimte in je flesje, des te meer koolzuur verlies je
  • Als je even wacht met doppen, zal het ontsnappend koolzuur eventueel 'binnengewaaide' zuurstof verdrijven (ten koste van enige koolzuurdruk)

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #2 Gepost op: 28-12-2006 13:57 u »

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 28-12-2006 14:06 u »
@Edgar - Dan ga ik er nu maar een paar koudzetten.

@JeroenCV - Bedankt voor de informatieve link - gelukkig ben ik niet de enige die wat bedenkingen heeft bij de beperkte kroonkurkkleur

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 28-12-2006 14:11 u »
Omdoppen wil niet meteen zegen dat je hiermee een goed resultaat verkrijgt.

Vorig jaar heb ik dat ook gedaan met een bier, met als gevolg dat deze flesjes bij de keuring allemaal gushing vertoonde (???). Terwijl de originele dat niet hadden.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #5 Gepost op: 28-12-2006 14:13 u »

Vorig jaar heb ik dat ook gedaan met een bier, met als gevolg dat deze flesjes bij de keuring allemaal gushing vertoonde (???). Terwijl de originele dat niet hadden.

Tja, dan moet je maar in een keer goed doppen he? ;D

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 28-12-2006 14:14 u »

Zou dat niet te maken hebben met het transport naar de keuring, in plaats van met het omdoppen? Of zou je een reden kunnen bedenken, behalve infectie, waarom omdoppen tot gushing zou kunnen leiden? Het zou eerder het tegendeel veroorzaken (iets minder koolzuurdruk). Ik denk dat deze bedenking niet veel hout snijdt.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #7 Gepost op: 28-12-2006 14:21 u »
Fysisch gezien zou het erg koud wegzetten van het bier voordat je gaat omdoppen kunnen leiden tot onoplosbaar worden van deeltjes (bijvoorbeeld eiwit) die dan als kiempje kunnen dienen voor kiemvorming van CO2 wat denk ik de basis is voor gushing. Ik denk dat het bier dan al wel troebeler zou moeten worden tijdens het diep koelen.

Ik gok het er gewoon op.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 28-12-2006 14:44 u »
Ik gok het er gewoon op.

Ik zou er dan wel een aantal extra omdoppen zodat je na een tijdje rust van de omgedopte flessen er wel een paar kan testen op het goed gegan is.
En dan maar hopen dat je de juiste naar het ONK stuurd.

Zou dat niet te maken hebben met het transport naar de keuring, in plaats van met het omdoppen?

Lijkt mij niet, dan zouden meer flessen gushing moeten hebben ook van andere kandidaten.

Of zou je een reden kunnen bedenken, behalve infectie, waarom omdoppen tot gushing zou kunnen leiden?

Geen enkele. Infectie zou theoretisch mogelijk zijn, maar dat gebeurd dan tussen dop eraf en dop erop. Dat is misschien maar 3 - 5 seconden, theoretisch mogelijk maar ik denk dat dat in de praktijk niet reëel is, zeker niet als het bier onder de 0 °C is (het was bier van ± 10%).

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #9 Gepost op: 28-12-2006 14:51 u »
Ik zou er dan wel een aantal extra omdoppen zodat je na een tijdje rust van de omgedopte flessen er wel een paar kan testen op het goed gegan is.

En om het wetenschappelijk helemaal verantwoord te doen zou ik ook een paar flesjes diep moeten koelen maar niet omdoppen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 28-12-2006 14:59 u »
Lijkt mij niet, dan zouden meer flessen gushing moeten hebben ook van andere kandidaten.

Het ene bier is het andere niet, dus je kunt dat niet zo zeggen. En bovendien hoor je -inderdaad- veel vaker over gushing, in meerdere of mindere mate, bij keuringen. Het bier is vaak verplaatst, niet meer koud ten tijde van openen, allemaal factoren die gushing kunnen versterken. Maar jou kennende zal je hier wel iets tegenin weten te brengen, of het nu hout snijdt of niet. :-*

Geen enkele. Infectie zou theoretisch mogelijk zijn...maar dat gebeurd dan tussen dop eraf...dop erop. Dat is misschien maar 3 - 5 seconden, theoretisch mogelijk maar ik denk dat dat in de praktijk niet reŰel is, zeker niet als het bier onder de 0 ░C is (het was bier van ▒ 10%).

Precies. Het is dan ook onzin, vrees ik.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #11 Gepost op: 28-12-2006 15:26 u »
...en om het wetenschappelijk helemaal verantwoord te doen zou ik ook een paar flesjes diep moeten koelen maar niet omdoppen.

Dat lijkt mij inderdaad een goede! Wellicht dat een ondergekoeld bier na opwarmen wel gushing heeft. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar (kan ik natuurlijk net zo goed zelf een keer doen).

Maar jou kennende zal je hier wel iets tegenin weten te brengen, of het nu hout snijdt of niet. :-*

Vast wel. :D Maar dat doe ik niet. ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #12 Gepost op: 28-12-2006 16:16 u »
Ik heb gehoord dat je voor keuringen bieren moet aanleveren in 30 cl flesjes met een bepaalde kleur kroonkurk (goud of zilver?).

Wat een onzin overigens, de oplossing is erg simpel: een lik goud- of zilververf.  :D

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #13 Gepost op: 28-12-2006 16:25 u »
Het is geen onzin.
Bij wedstrijden gelden nou eenmaal regels.
Wil jij deze niet, dan moet je gewoon niet meedoen, ook al lijken ze jou onzin.
Ook ik moet doppen kopen om aan het ONK mee te doen, de oude die ik heb kan ik gewoon thuis blijven gebruiken.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 28-12-2006 17:26 u »
Wat een onzin overigens, de oplossing is erg simpel : Een lik goud of zilververf.  :D

Als je de link hierboven volgt, wordt duidelijk dat dat niet is toegestaan. Dat maakt de flessen namelijk herkenbaar.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #15 Gepost op: 28-12-2006 19:25 u »
Ik heb de link gevolgd en ik zie nu dus waarom de doppen niet te veel mogen afwijken,  :verbergen: begrijpelijk dus.
Ook 30cc Euroflessen? Ik wist nog geen eens dat die bestonden en ik gebruik alleen de Belgische pijpjes, hoe zouden Spaanse Euroflessen er uitzien? Bij mijn zeer zeldzame bezoekjes aan Holland maar eens een flesje Heineken meenemen.   :'(

Voor het geval dat ik eens wat in zou willen zenden houd ik mij voorlopig maar vast aan het volgende citaat:

Vrienden en Vriendinnen van het Bier,

Inzenders uit het buitenland mogen hun bier nog inzenden in 33 cl flesjes, maar ook daar is het vaak niet moeilijk om de eurofles te verkrijgen.

Groet Peter van den Hurk
Voorzitter Bier Keurmeesters Gilde.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #16 Gepost op: 28-12-2006 22:31 u »
N.a.v. het lezen van dit topic (en een bezoek aan de site van het BGK) heb ik gelijk een volgende vraag: is, naast de eisen rond de fles en dop, ook verplicht de begin- en eind-SG te vermelden in de vrije klasse? Ik heb geen SG-meter en weet niet of ik dit voor mezelf als relevant beschouw... ???

Uiteraard zal dit meetinstrument er wel komen, maar toch...

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #17 Gepost op: 28-12-2006 23:16 u »
Je moet voldoen aan de normen, als je dus je SG niet weet.... Ben je overigens niet ge´nteresseerd in je brouwvaardigheden? Een SG-meter is toch wel een minimale behoefte en is vrij goedkoop.

Zonder SG-meter kun je een goed geslaagd bier niet herbrouwen, met een SG meter is het al lastig genoeg.

Offline nomino

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 28-12-2006 23:45 u »
Hoe ziet een eurofles er eigenlijk uit. En waar kan ik ze vinden.

Offline Strohmian

• Boven 10 berichten
  • *
  • Gordon Ramsey: Strohmians beer's fucking delicious
« Reactie #19 Gepost op: 29-12-2006 00:32 u »
Volgens http:\\www.lubo.nu is een eurofles een (in Nederland) standaardfles van 30 cl, bij iedere supermarkt verkrijgbaar.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 29-12-2006 00:36 u »
Volgens http:\\www.lubo.nu

Maak daar maar www.labo.nu van. En inderdaad alle standaard bieren (pilseners, bokbieren, de meeste witbieren enz) van de grote Nederlandse brouwerijen vullen hun bieren voornamelijk af in de eurofles. Dus als je in BelgiŰ woont, stap even de grens over, loop een supermarkt in en zoek de bierafdeling en... voilla !

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline nomino

• Junior lid
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 29-12-2006 00:42 u »
Bedankt voor de snelle reactie normaal kom ik volgende week in Bederland, zal dan ook maar wat bier kopen.

Offline Strohmian

• Boven 10 berichten
  • *
  • Gordon Ramsey: Strohmians beer's fucking delicious
« Reactie #22 Gepost op: 29-12-2006 00:54 u »
O ja, dankje Oscar, als je een paar biertjes achter je kiezen hebt, verwissel je zomaar een paar letters. Mijn excuses!

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #23 Gepost op: 29-12-2006 00:54 u »
Je moet voldoen aan de normen, als je dus je SG niet weet....
Dusss: essentieel als ik het goed begrijp! :duimop:

Ben je overigens niet ge´nteresseerd in je brouwvaardigheden? Een SG-meter is toch wel een minimale behoefte en is vrij goedkoop.

Zonder SG-meter kun je een goed geslaagd bier niet herbrouwen, met een SG meter is het al lastig genoeg.
De wijze waarom ik n˙ 'knutsel' levert acceptabel resultaat. Elke keer wÚÚr een verassing. Doel is telkens een stapje verder... :biersmile:

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #24 Gepost op: 29-12-2006 10:18 u »
Gisteren wat Spaanse bierflessen bekeken maar tot op heden geen fles van 30cl te vinden, typisch iets voor Nederlanders om een fles een eurofles te noemen terwijl die in ander eurolanden zoals in Spanje en BelgiŰ niet gebruikt worden.

Nederfles is dus een beter benaming.

Tags: ONK