Nutrivit

Gestart door frankbaeyens, 26-12-2006 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frankbaeyens

Avond allen,

Kort vraagje. Ik maak straks een giststarter, maar mijn Fermaid K is op. Heb nu voor het eerst "Nutrivit" (Vinoferm). Van de Fermaid K voegde ik 5gr/liter giststarter toe. Op de verpakking van Nutrivit staat 5 à 10 gr per 10 liter vloeistof. Nu weet ik niet goed of men bedoelt: de uiteindelijke hoeveelheid te vergisten vloeistof (zal 50 l wort worden, dan zou ik 25 a 50 gram moeten toevoegen aan mijn giststarter), of de hoeveelheid vloeistof van mijn giststarter (4 liter, dan zou ik slechts 2 à 4 gram moeten toevoegen aan mijn starter). Iemand enig idee/advies?

alvast bedankt!

Frank

Hopmans

Je hebt vragen en goeie vragen.
Dit is er één van de laatste categorie.
Ik weet het niet.

Persoonlijk zou ik voor de starter een hoeveelheid nemen die genoeg is voor de starter, en bij
het toevoegen van deze starter aan het brouwsel zou ik de hoeveelheid nemen die genoeg is voor het brouwsel.
Dan speel je in ieder geval op save.

De volledige hoeveelheid nutrivit in de starter lijkt mij een overdosis voor de starter.

 :degroeten:

Oscar

Ik zou de hoeveelheid, die nodig is voor je giststarter toevoegen: in je giststarter wil je zoveel mogelijk gistcellen kweken zodat je uiteindelijke wort zo snel mogelijk aan het gisten komt, dus daar (in je uiteindelijke wort) wil je geen gistgroei van enkele dagen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


Citeer(in je uiteindelijke wort) wil je geen gistgroei van enkele dagen.

Je gist groeit sowieso, en laat het dan maar goed groeien zou ik zo zeggen.
De hoeveelheid gist van je starter gaat nog tig keer over de kop in het brouwsel.
Dus voeding kan zeker geen kwaad om een laag eind SG te krijgen.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Citaat van: Oscar op 26-12-2006  21:17 uIk zou de hoeveelheid, die nodig is voor je giststarter toevoegen: in je giststarter wil je zoveel mogelijk gistcellen kweken zodat je uiteindelijke wort zo snel mogelijk aan het gisten komt, dus daar (in je uiteindelijke wort) wil je geen gistgroei van enkele dagen.

Groeten en gezondheid
Oscar


Hoeveel bedoel je hier eigenlijk mee? de standaard hoeveelheid voor een starter (4-5 g/l) of omgerekend naar het aantal liters starter vanaf 10 liter 2-3 gr/l ?

 :degroeten:
Wesley

frankbaeyens

Bedankt voor de suggesties! Heb me voorlopig beperkt tot de dosis nodig voor de starter zelf (maar heb beetje extra-ruim geteld): 5 gram zijn erin gegaan (koffielepeltje). Ik denk dat ik morgen nog 25 gram toevoeg aan het wort, wanneer de starter erbij is gevoegd.

 :)

Frank

Hopmans


Volgens mij is dit de manier Frank.  ;)

 :degroeten:

Hans (Lagos)

Citaat van: frankbaeyens op 26-12-2006  22:56 uIk denk dat ik morgen nog 25 gram toevoeg aan het wort, wanneer de starter erbij is gevoegd.

 :)

Frank

Is dat wel echt nodig? Alles wat ik tot nu toch hierover gelezen heb ben ik nog niet tegengekomen dat men ook nog zo een hoeveelheid aan het wort toegevoegd bij een vetgemeste giststarter, misschien voegt men dit alleen aan bij het maken van wijn zonder starter?
Schiet mij maar lek, A3 waar zit jij de laatste tijd?

EBC

Ik gebruik voeding van Wyeast. Op die verpakking staat:

Voor giststarters: 1/8 teaspoon per pint starter
Voor hoofdgisting: 1 teaspoon per 5 gallons of beer


Adrie

Daar ben ik weer! Ik denk dat dezelfde dosering als van Fermaid-K wel ongeveer goed is, dus 5 gram per liter starter. Waarschijnlijk lopen de samenstellingen van Nutrivit en Fermaid-K niet zover uiteen, maar zeker weten doe ik dat niet. Overdosering kan denk ik ook niet zoveel kwaad.

Hans (Lagos)

Dus alleen gebruiken in de starter lijkt mij, dus niet ook nog eens zo´n flinke hoeveelheid in het the vergisten wort?

frankbaeyens

Adrie, mijn giststarter is nu 16 uur "oud" & wordt continu belucht. Zou jij alsnog 10 gr Nutrivit toevoegen, of heeft dat weinig zin? (Zoals je hoger kon lezen, voegde ik gisteravond slechts 5 gr toe).

Frank

thibolleke

Je gist is nog altijd in aërobe-fase neem ik aan. Dan kan je gist die voeding zeker nog gebruiken.

Adrie

In 4 liter starter zou ik het op in totaal 20 gram nutrivit houden. Je kunt dus nog wat toevoegen. Heeft zeker zin, want in moutextract zitten niet zoveel voedingsstoffen.

frankbaeyens

Ok doe ik dadelijk! Ik neem aan dat Nutrivit min of meer steriel is en zo kan worden toegevoegd?

Adrie

Ja, dat is denk ik wel veilig. In die droge, zoute meuk overleven niet veel bacteriën.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.