Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slechte geur aan starter  (gelezen 4223 keer)

oranjeboombiertje

• Gast
Slechte geur aan starter
« Gepost op: 26-12-2006 12:40 u »
Een paar dagen geleden heb ik van alleen pilsmout wat wort gemaakt bij een gebrek aan moutextract. Hiervan heb ik een beetje genomen en geŽnt met wat Westmalle gist uit de vriezer (met glycerine). Toen ik hier net aan rook stonk het naar gekookte groente. Wat is dat? Komt dit door het gebruik van mout ipv extract? En kan ik nu mijn starter door de gootsteen spoelen ?  :shelp:

:degroeten:
Wesley

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: slechte geur aan starter.
« Reactie #1 Gepost op: 26-12-2006 12:46 u »
Ik maak mijn starters ook van mout. De eerste keer was ik vergeten om het te koken na het filteren. Dit was niet goed. Het koken na het filteren van het wort is in het geval van een starter nodig ter ontsmetting van het wort.

Heb je het wort nog gekookt na het filteren? Zo nee, dan zou ik de starter niet gebruiken anders zie ik geen probleem.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: slechte geur aan starter.
« Reactie #2 Gepost op: 26-12-2006 13:18 u »
Het koken ben ik inderdaad ook vergeten  :verbergen: Dit is dus de oorzaak van het niet werken? Ik ga komend weekend waarschijnlijk even naar Brouwland dus dan kan ik het weer gewoon maken van moutextract vind ik toch wat makkelijker   ;D

Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Slechte geur aan starter
« Reactie #3 Gepost op: 26-12-2006 14:01 u »
Een gekookte groente smaak aan een starter hoeft geen probleem te zijn als het wort niet gekookt heeft.

Grote kans namelijk dat de smaak uit de mout komt. Eťn van de reden waarom wort langdurig gekookt wordt is het verdampen van de stoffen die uiteindelijk een gekookte groente stmaak (veroorzaakt door dimethylsulfide, afgekort DMS) kunnen geven als het wort aan het gisten is. De gist zet bepaalde minder smaakactieve stoffen om in DMS.

Er kan echter ook extra DMS gevormd worden door bepaalde ongewenste micro-organismen. Overigens leggen bij >75 ļC de meeste micro-organismen het loodje.

Als je echt op safe wilt spelen doe je er inderdaad goed aan de giststarter niet te gebruiken. Neemt niet weg dat er helemaal niets aan de hand kan zijn en dat je er een fantastisch bier mee zou kunnen brouwen.

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #4 Gepost op: 26-12-2006 14:27 u »
De gist zet bepaalde minder smaakactieve stoffen om in DMS.

DMS-oxide genaamd.

Jacques, wat bedoel je met extra DMS? Alle DMS toch van SMM?

Groeten Thibolleke

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 26-12-2006 15:40 u »
De vorming van DMS is zeer complex. De stoffen waaruit DMS gevormd wordt zitten in de mout. Hier op het forum hebben we het daar al een paar keer over gehad. De gist is in staat bedoelde stoffen om te zetten in DMS. Sommige gistsoorten doen dat beter dan andere. Sommige bacteriŽn zijn hier nog beter in...

Hier enkele links
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=99720
http://www.asbcnet.org/journal/pdfs/1998/0921-02R.pdf
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1567-1364.2002.tb00078.x
http://www.abtonline.com/dms.html

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 26-12-2006 15:50 u »
Ik stel het brouwen wel een weekendje uit. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed gaat. Komende zaterdag ga ik naar Brouwland dan neem ik gewoon 5 kilo moutextract mee, kan ik voorlopig niet meer zonder komen te zitten.

Wesley

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 26-12-2006 16:21 u »
Als je 5 kilo koopt, zorg dan dat je het na gebruik goed afgesloten en droog wegzet. Als het vocht opneemt, dan is het snel niet goed meer. Misschien beter om het gelijk in kleinere porties te verdelen die je netjes opbergt.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-12-2006 20:56 u »
Citaat
Misschien beter om het gelijk in kleinere porties te verdelen die je netjes opbergt.

Inderdaad!
Dit heb ik laatst ook gedaan.
Dat scheelt een hoop ellende.
Ik heb 1 kg opgedeeld in 10 x 100 gr boterhamzakjes met daar omheen alufolie.
Zou papier beter zijn?  :weetniet:
Dat buffert nog wat vocht denk ik.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 26-12-2006 22:20 u »
Is in boterhamzakjes met een ijzerdraadje als sluiting goed genoeg om het te bewaren? Of moet ik iets anders luchtdichts zien te vinden?

Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #10 Gepost op: 26-12-2006 23:45 u »
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Deze gebruikt mijn vriendin om haar edelmaterialen plaatjes in te bewaren tegen het oxideren.
Volgens mij zijn ze dan ook geschikt voor moutextract.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 26-12-2006 23:48 u »
Ik zou 5 keer een zak met 1 kg kopen. Deze worden door Brouwland normaal gesproken uitstekend verpakt in een dubbele verpakking.

Eenmaal aangebroken doe ik er 3 (ja, drie!) pendaalemmerzakken omheen die ik dichtknoop met een grote knoop. Op die manier krijg je geen vocht in je moutextract.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #12 Gepost op: 27-12-2006 18:31 u »
Heren,

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #13 Gepost op: 27-12-2006 18:55 u »
Hahaha
Gebruik ik ook. Kon ik gisteren toch niet op de naam van die spullen komen zeker.
Werkt goed bij mij.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #14 Gepost op: 27-12-2006 19:10 u »
Johma huzarensalade bakjes werken ook prima... :D

Groeten en gezondheid
Oscar