Slechte geur aan starter

Gestart door oranjeboombiertje, 26-12-2006 12:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Een paar dagen geleden heb ik van alleen pilsmout wat wort gemaakt bij een gebrek aan moutextract. Hiervan heb ik een beetje genomen en geënt met wat Westmalle gist uit de vriezer (met glycerine). Toen ik hier net aan rook stonk het naar gekookte groente. Wat is dat? Komt dit door het gebruik van mout ipv extract? En kan ik nu mijn starter door de gootsteen spoelen ?  :shelp:

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Ik maak mijn starters ook van mout. De eerste keer was ik vergeten om het te koken na het filteren. Dit was niet goed. Het koken na het filteren van het wort is in het geval van een starter nodig ter ontsmetting van het wort.

Heb je het wort nog gekookt na het filteren? Zo nee, dan zou ik de starter niet gebruiken anders zie ik geen probleem.

oranjeboombiertje

Het koken ben ik inderdaad ook vergeten  :verbergen: Dit is dus de oorzaak van het niet werken? Ik ga komend weekend waarschijnlijk even naar Brouwland dus dan kan ik het weer gewoon maken van moutextract vind ik toch wat makkelijker   ;D

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Een gekookte groente smaak aan een starter hoeft geen probleem te zijn als het wort niet gekookt heeft.

Grote kans namelijk dat de smaak uit de mout komt. Eén van de reden waarom wort langdurig gekookt wordt is het verdampen van de stoffen die uiteindelijk een gekookte groente stmaak (veroorzaakt door dimethylsulfide, afgekort DMS) kunnen geven als het wort aan het gisten is. De gist zet bepaalde minder smaakactieve stoffen om in DMS.

Er kan echter ook extra DMS gevormd worden door bepaalde ongewenste micro-organismen. Overigens leggen bij >75 ºC de meeste micro-organismen het loodje.

Als je echt op safe wilt spelen doe je er inderdaad goed aan de giststarter niet te gebruiken. Neemt niet weg dat er helemaal niets aan de hand kan zijn en dat je er een fantastisch bier mee zou kunnen brouwen.

thibolleke

Citaat van: Jacques (jacbier) op 26-12-2006  14:01 uDe gist zet bepaalde minder smaakactieve stoffen om in DMS.

DMS-oxide genaamd.

Jacques, wat bedoel je met extra DMS? Alle DMS toch van SMM?

Groeten Thibolleke

Jacques

De vorming van DMS is zeer complex. De stoffen waaruit DMS gevormd wordt zitten in de mout. Hier op het forum hebben we het daar al een paar keer over gehad. De gist is in staat bedoelde stoffen om te zetten in DMS. Sommige gistsoorten doen dat beter dan andere. Sommige bacteriën zijn hier nog beter in...

Hier enkele links
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=99720
http://www.asbcnet.org/journal/pdfs/1998/0921-02R.pdf
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1567-1364.2002.tb00078.x
http://www.abtonline.com/dms.html

oranjeboombiertje

Ik stel het brouwen wel een weekendje uit. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed gaat. Komende zaterdag ga ik naar Brouwland dan neem ik gewoon 5 kilo moutextract mee, kan ik voorlopig niet meer zonder komen te zitten.

 :degroeten:
Wesley

EBC

Als je 5 kilo koopt, zorg dan dat je het na gebruik goed afgesloten en droog wegzet. Als het vocht opneemt, dan is het snel niet goed meer. Misschien beter om het gelijk in kleinere porties te verdelen die je netjes opbergt.

Hopmans

CiteerMisschien beter om het gelijk in kleinere porties te verdelen die je netjes opbergt.

Inderdaad!
Dit heb ik laatst ook gedaan.
Dat scheelt een hoop ellende.
Ik heb 1 kg opgedeeld in 10 x 100 gr boterhamzakjes met daar omheen alufolie.
Zou papier beter zijn?  :weetniet:
Dat buffert nog wat vocht denk ik.

 :degroeten:

oranjeboombiertje

Is in boterhamzakjes met een ijzerdraadje als sluiting goed genoeg om het te bewaren? Of moet ik iets anders luchtdichts zien te vinden?

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Deze gebruikt mijn vriendin om haar edelmaterialen plaatjes in te bewaren tegen het oxideren.
Volgens mij zijn ze dan ook geschikt voor moutextract.

Jacques

Ik zou 5 keer een zak met 1 kg kopen. Deze worden door Brouwland normaal gesproken uitstekend verpakt in een dubbele verpakking.

Eenmaal aangebroken doe ik er 3 (ja, drie!) pendaalemmerzakken omheen die ik dichtknoop met een grote knoop. Op die manier krijg je geen vocht in je moutextract.

Johannes


thibolleke

Hahaha
Gebruik ik ook. Kon ik gisteren toch niet op de naam van die spullen komen zeker.
Werkt goed bij mij.

Oscar

Johma huzarensalade bakjes werken ook prima... :D

Groeten en gezondheid
Oscar


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.