Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Honing en katers?

Gestart door Walter, 22-12-2006 09:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Walter

Hallo allemaal,

Op deze site : http://www.howtobrew.com/section4/chapter20-3.html las ik dat het gebruik van honing in je bier tot gemene katers kan leiden. Nu ben ik wel een fan van honing en zou ik dit ook wel eens willen gebruiken als smaakmaker in een biertje maar ik vraag me toch af of ik iets van waarheid achter de bewering van de kater moet zoeken.

Bij mijn weten is een kater het gevolg van onder andere de onttrekking van vocht uit je hersenen door de alcoholvergiftiging, dus ik zie niet zo in waar honing dit kan versterken, maar je weet maar nooit.

Wat denken jullie?

oranjeboombiertje

Het zou kunnen dat vergisting van honing stoffen aanmaakt waar (sommige?) mensen een kater van krijgen? Ik heb weleens honingbier op en hier geen kater aan overgehouden (ok, het was maar 1 flesje)

:degroeten:
Wesley

Walter

Honingbier heb ikzelf nog geen (bewuste) ervaring mee  :weetniet: , wijn waar honing in verwerkt was wel (geen mede) en die was lekker en katervrij  :proost: . Mijns inziens moet worden gezocht naar de zuiverheid van de honing en de al dan niet aanwezigheid van sulfieten. Deze worden bij wijnbereiding niet voor niets chateau migraine genoemd.

Maar ik wou de vraag toch eens voorleggen om te zien wie er al met de zonnebril opgezeten heeft door honingbier met mate te consumeren.

SanderZ

Ik maak zelf mede. Nooit last gehad van gemene katers...
Volgens mij is dit een fabeltje.

Walter

Okido, volgend bier mèt honing dus. Zoals Newton al zei : proefondervindelijk bepalen.

Hopmans

Heel veel bier gebrouwen met honing. Geen katers gehad.  :brouwen:

Myth busted.  ;)

Walter

Citaat van: Hoppie op 22-12-2006  12:34 uMyth busted.  ;)

Iemand kijkt hier blijkbaar graag naar The Myth Busters... Ik denk trouwens Hoppie dat er een bron van waarheid in de zaak zit als je weet dat er in de  VS niet zo'n nauwe reglementering bestaat rond bewaarmiddelen in voedingswaren als hier in de EU. Best mogelijk dat honing daar grove dosissen sulfiet of iets dergelijks bevat waar je wel een kater van jewelste kan aan overhouden. Maar met lekkere zuivere honing leek het mij ook quatsch...

Emile

Een van mijn standaard bieren is een sterke blonde met Honing (9-10 %). En iedere keer als ik er 5-6 wegwerk op een avond, heb ik de volgende dag hoofdpijn  :lekkerbier:

Dus ik denk wel dat het waar is. ;D

Johannes

Ik heb gister een hele pot honing leeggegeten en had nergens last van.  :clownsmile:

Oscar

Citaat van: Emile op 22-12-2006  21:13 uEn iedere keer als ik er 5-6 wegwerk op 1 avond, heb ik de volgende dag hoofdpijn  :lekkerbier:

Een glas water voor het slapen gaan doet dan wonderen.  :weetbeter:

Citaat van: Emile op 22-12-2006  21:13 ueen sterke blonde met Honing (9-10 %). En iedere keer als ik er 5-6 wegwerk op 1 avond

:o :o Pardon? En dan slaap je op de bank zeker. Ik zou het dan niet meer redden om dan nog de trap op te lopen. Of heb jij een hele sterke vrouw ?  ;D ;D

Even zonder gein: die hoofdpijn heeft niets met die honing te maken, honing is ook grotendeels suiker (eigenlijk gewoon bijenkots heb ik afgelopen zomer geleerd) en voor een klein deel misschien nog een restje enzymen.

CiteerHoning bestaat voor het grootste deel uit de suikers fructose en glucose, verdere bestanddelen zijn water, enzymen, hormonen,
vitaminen en zuren.

De enzymen en de vitaminen zijn voornamelijk uit de B groep:

• organische zuren (werken conserverend)
  • vrije aminozuren en eiwitten
  • waterstofperoxyde
  • stuifmeelkorrels en mineralen (zoals bijv. fosfor, mangaan, ijzer en koper)

De vergisting zal dus gewoon normale alcohol opleveren. En een normaal honingbier zal naar mijn idee geen speciale hoofpijn veroorzakende stoffen veroorzaken. Drink maar eens een paar flesje barbar op en kijk dan maar eens of je hoofdpijn krijgt.

CiteerWanneer en waarom krijg je een kater?

De kater kun je krijgen als je te veel gedronken hebt. De nieren worden dan aangezet tot extra vochtafscheiding. Het lichaam droogt uit en zo ontstaat er een vochttekort in de hersenen. Hierdoor botsen de hersenen als het ware tegen de schedel. En dat veroorzaakt de volgende dag de hoofdpijn.

Je kunt ook hoofdpijn krijgen door de schadelijke afbraakproducten van alcohol, door het verblijf in een rokerige en lawaaierige omgeving en door de chemische toevoegingen aan alcoholische dranken.   

Groeten en gezondheid
Oscar

Fons

Alcohol is dehydraterend evenals koffie en zorgt door het tekort aan water in je lichaam voor een kater.
Echter, er gebeurt meer bij alcohol inname.
Enkele vitamine B's ( ik weet zo even niet welke ) worden ook als eerste afgebroken en zorgen bij een langdurig tekort hiervan ( dit kan al binnen twee weken gebeuren ) voor het Karsakof syndroom.
Daarom moet je dus zorgen als je redelijk veel drinkt voor een goede voeding.
Wat ikzelf behalve een goede voeding voor zorg is de inname van enkele multivitamine B pillen zodat dat wat ik door de alcoholinname omzeep help weer aanvul. Zo kan je de volgende dag weer fris van start.
:elifant:

Eh, nu je het zegt...... :lessmile:

Fons

Citaat van: Johannes op 22-12-2006  21:42 uIk heb gister een hele pot honing leeggegeten en had nergens last van.  :clownsmile:
Snoeperd  ;D

Menno

Citaat van: Oscar op 22-12-2006  22:26 u:o :o Pardon? En dan slaap je op de bank zeker. Ik zou het dan niet meer redden om dan nog de trap op te lopen. Of heb jij een hele sterke vrouw ?  ;D ;D
Hoe woon je dan: 7-hoog, zonder lift?! :P

peterU

Ik merk dat ik van vooral Westmalle tripel en Brigand fiks last kan hebben. Vooral de Brigand. Dat schijnt aan het soort hogere alcoholen te liggen. Dat zou met honing in bier ook zo kunnen werken. Als ik overigens 5 of 6 bieren van 9 a 10 procent drink... Nou, dan laat mijn lichaam de volgende dag wel weten dat dat toch een beetje veel van het goede is. Goed eten is inderdaad belangrijk. samenvol

Emile

Citaat van: peterU op 25-12-2006  12:24 uGoed eten is inderdaad belangrijk

Of, zoals van Kooten en de Bie het al zeiden, "En goed kauwen he. Dat je eten gelijkmatig in je bloed komp".

Vergelijkbare Topics (7)

22720

Gestart door stinkmuis

Reacties: 15
Gelezen: 7824

5669

Reacties: 8
Gelezen: 5327

41766

Reacties: 3
Gelezen: 1056

28551

Gestart door focusCB

Reacties: 12
Gelezen: 5287

37378

Reacties: 6
Gelezen: 1766

20475

Reacties: 3
Gelezen: 4111

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.