Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Efficientie berekeningen

(1/3) > >>

JWVG:
Tijdens een ontspoorde discussie thread (zie de "Gulden Draak" thread) stootten Hans en ik op verschillen in de berekening van brouwefficientie. Voor zover ik kon overzien waren er minstens twee verschillende manieren om dit te berekenen (waarschijnlijk meer); de methode die Hans gebruikte, en die vooral populair lijkt bij professionele brouwers in Europa (en bij een aantal thuisbrouwers aldaar), en de methode die Promash and strangebrew gebruiken, en vooral populair lijkt in Amerika.

Hans, ik hoorde dat je nog bij andere forum's dingen hebt nagevraagd. Heb je nu een duidelijk beeld hoe de verschillende efficientie's worden berekend, wat de verschillen zijn en wat voor welke gevallen de 'beste' methode is? Ik ben op zich erg geinteresseerd, dus als je nog zin hebt om je kennis hier eens samen te vatten....

Groetjes, Jan '83%' Willem  

JvH:
Hoi JW,

natuurlijk wil ik mijn kennis delen met andere brouwers  :lessmile:
Ik heb inderdaad in het SB-forum een thread gemaakt en daar kwamen een paar reacties op  :D Drew was zo vriendelijk om er ook nog een link naar een andere thread bij te zetten. :hoera:
Het blijkt dat de waarden eigenlijk 'gelijk' zijn  :o Alleen houden ze in Duitsland rekening met het kiempje en het kafje en kom je dus op ongeveer 70% uit, terwijl SB & ProMash uitgaan van het maximaal haalbare suikergehalte en dus maximaal 100%. Dus 71% (D) = 96% (A)  :P

Als iedereen die zijn rendement bepaald nu aangeeft hoe dit berekent is dan kunnen we tenminste appels met peren vergelijken.  :weetbeter:
Lange leve decoctie-maishen  :hoera:

Groeten Hans  :lekkerbier:

Jacques:
Voor het bereken van het brouwzaalrendement kent de EBC (het overkoepelend orgaan van de Europese brouwers) slechts één formule. Deze formule is heel eenvoudig: het brouwzaalrendement = (aantal liters verkregen wort * extractgehalte wort in graden Plato of Brix) / aantal kg storting mout en ongemoute granen.
Als je de hoeveelheden juist bepaald hebt krijg je nooit een rendement dat hoger ligt dan 85%.

Die andere formule is naar mijn idee voor een hobbybrouwer niet uitvoerbaar. Je weet van maar heel weinig moutsoorten wat het maximale rendement is.

Omdat we hier in Europa wonen en de EBC methode algemeen gebruikt wordt stel ik voor die ander methode maar snel te vergeten.  :weetbeter:

:degroeten:  Jacques

JvH:
Hoi Jaques,

daar heb ik geen problemen mee, maar als er in de literatuur staat dat je thuis met decoctie maishen ongeveer 70% kunt halen en ik hoor mensen spreken over 80% en meer dan vraag ik me toch af of ik iets verkeerd doe of dat zij iets verkeerd berekenen  ???

Groet Hans  :lekkerbier:

JWVG:
Ha die Jacques,

daar ben ik het helemaal mee oneens. Om te beginnen sluiten we ons dan helemaal af van alle Amerikaanse thuisbrouwers, zowel de meeste brouwboeken als de forums en het HBD. Daar wordt namelijk heel vaak die 'Amerikaanse' methode gebruikt. Daarnaast denk ik dat de 'Amerikaanse methode' beter is. Zoals iemand op het strangebrew forum al opmerkte: met die EBC formule negeer je het feit dat geen enkel soort mout het zelfde extractie potentieel heeft, zodat je geen goed idee krijgt van hoe dicht je bij je maximum zit (de efficientie dus). Voor professionele brouwers, die heel vaak hetzelfde recept brouwen is dat niet zo'n ramp, omdat die vooral willen zien hoe de verschillen zijn met voorgaande brouwsels, maar als ik eerst een pilsner brouw met alleen pilsner mout, en daarna een pale ale met 15% crystal mout, kan mijn extractiepotentiaal flink verschillen. Een vergelijking van de efficientie tussen die twee brouwsels met de 'Europese' methode zegt dan heel weinig, volgens de 'Amerikaanse' methode veel meer.

Jouw argument dat dit voor hobbybrouwers niet uitvoerbaar is vind ik niet echt valide - ik heb hier een paar boeken waar het extractiepotentiaal voor heel veel soorten mout gegeven wordt. Daarnaast zijn er natuurlijk ook programma's als promash, die veel worden gebruikt, en die je veel rekenwerk sparen. Het argument dat dit nu eenmaal de manier is waarop we het aan deze kant van de oceaan doen, en dat we het daarom maar snel moeten vergeten vind ik eerlijk gezegd nogal denigrerend - we mogen ons toch echt wel afvragen wat de beste manier is.

Samengevat: ik vind het prima dat mensen de 'europese' manier gebruiken, maar om zomaar een andere, in sommige opzichten nauwkeuriger methode overboord te gooien vind ik vreemd.

Groetjes, Jan Willem.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie