Toepassen dryhop

Gestart door oranjeboombiertje, 20-12-2006 15:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Ik heb nu een bitter in de lagering staan met dryhop en ga dit ook doen met een ander zwaar bier wat ik heb staan. Nu zit ik wel met de vraag: hoe houden jullie het uiteindelijke bier vrij van hop? Bij mij drijven er allemaal kleine snippertjes hop door het hele vat/fles heen. Hoe houd ik deze uit het uiteindelijke bier?
 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 20-12-2006  15:56 uHoe houd ik deze uit het uiteindelijke bier?

Hoe hevel jij over in je flesjes dan? Met een simpele hevelslang krijg je echt niet al die troep in je flesjes hoor.

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Ik hevel met deze hevel



Hiermee zal ik zeker wel deeltjes meenemen. Er zitten namelijk allemaal kleine stukjes hop door het hele brouwsel heen. De grote bellen liggen bovenop het wort/bier Deze kan ik er ook wel uithouden. Maar de kleine deeltjes lijken mij niet erg lekker om in een biertje te hebben.

 :degroeten:
Wesley


Caspar

Hoi Wesley,

Koop een hevel met anti trub kop, zo hevel je niets mee.... erg handig! Verder hou ik een zeefje onder de hevel voor de laatste korreltjes, maar eigenlijk is dit niet nodig.

Groet,

Caspar

EBC

En de volgende keer doe je de hop in een hopzakje (met knikkers ter verzwaring), of in een groot rvs thee-ei. Leuk kerstkadootje!

oranjeboombiertje

Als je bedoeld een hevel met zo'n rood soort dopje erop dan heb ik die al. Dat idee van het thee-ei is een goede zoiets zal ik zeker gaan zoeken.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Dat meen je niet EBC.  :neenee:

Zo'n zware jongen als jij dryhopt toch wel op de echte manier hè?
Gewoon er in knallen die hop! Nix geen zakjes met knikkertjes.
Come on man.

Een echte brouwer werkt niet met hopzakjes.

 :)

EBC

Ja hoor, dat meen ik wel.  :engel:
Jij gebruikt toch ook kaasdoek tijdens het hevelen? Dat is nou echt iets voor watjes!  >:D
Als je echt hop in je bier wilt, dan doe je bij bottelen in elk flesje een hele hopbel. Maar losse fliebers, dat lijkt nergens op.


EBC

Bovendien verstoren al die kleine deeltjes het gistdepot dat zich in de fles vormt. De gist plakt dan niet goed meer. Ik adviseer bij elke brouwstap zo helder mogelijk te werken, zodat er uiteindelijk in het fles depot alleen gist zit. Vooral eiwitten zijn volgens mij oorzaak van vieze gistvlokken in de fles...

Caspar

Citaat van: oranjeboombiertje op 20-12-2006  17:34 uAls je bedoeld een hevel met zo'n rood soort dopje erop dan heb ik die al.

Het is inderdaad zo'n dopje.

Bij mij komt er echt geen prut mee hoor, hoogstens een paar vlokjes en die vang ik op in de zeef. Als je maar voorzichtig aan doet. Een hopzak vind ik erg lastig werken, omdat ie moeilijk uit je mandfles te halen is. Maar ja, ieder z'n methodes.  ;)

Groet,

Cas

Hopmans


CiteerJij gebruikt toch ook kaasdoek tijdens het hevelen?

 :neenee:

Een uiterst geniale fijnmazige vina filterdoek, die ik dus ook gebruik om te filteren na drooghoppen.
Topkwaliteit. Filtert de duvel en z'n ............
Jaren lang gaat dat ding mee.

Absolute topklasse !  :duimop:

Kom op, hop moet zwemmen heren.
Respect voor de hop!
Als je een grijntje fatsoen hebt........
Hop sluit je niet op in een sokje.  :lessmile:

Zwem, zwem, zwemmmmm     :elifant:

Laat de hop vrij !
Het is kerst!

 :hoera:


oranjeboombiertje

Ik zat zelf ook al te denken aan filteren met een kaasdoek. Dit zal ik dus maar proberen als ik over een paar weken ga hevelen.

 :degroeten:
Wesley

EBC

Ok Hoppie, vooruit. Ik heb zojuist twee Crystal hop plugs zo in het IPA gistvat gegooid, vrij, zonder zak. Zwemzwemzwem.

Eigenlijk alleen maar omdat mijn hopzakjes erg muffig roken na jarenlange opsluiting in de schuur. Ik zal wel zien hoe ik de hop er weer uit krijg.

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 20-12-2006  17:35 uEen echte brouwer werkt niet met hopzakjes.

De echte (in ieder geval grote commerciële) gooien de blikken met extract in de kookketel, nadat ze er een paar gaten ingeslagen hebben (in de blikken, wel te verstaan).

Hopbier

thibolleke

Wordt dit door de professionele brouwer niet vooral recent meer toegepast omdat de hopoogst zo slecht was?

Drents Hopbier

Citaat van: thibolleke op 25-12-2006  23:49 uWordt dit door de professionele brouwer niet vooral recent meer toegepast omdat de hopoogst zo slecht was?

Ik zag het een aantal jaren geleden bij Heineken Den Bosch. Hoe de hopoogst destijds was, weet ik niet.

Hopbier

oranjeboombiertje

Citaat van: Drents Hopbier op 26-12-2006  11:34 uIk zag het een aantal jaren geleden bij Heineken Den Bosch. Hoe de hopoogst destijds was, weet ik niet.

Maar daar kunnen ze toch ook geen redelijk bier brouwen :D

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: thibolleke op 25-12-2006  23:49 uWordt dit door de professionele brouwer niet vooral recent meer toegepast omdat de hopoogst zo slecht was?

De meeste professionele brouwers gebruiken die ongeacht de kwaliteit van de hopoogst van dat jaar. Ze doen dat om een constantere kwaliteit bier te kunnen brouwen.

thibolleke

Ah oke. Westmalle doet het in ieder geval omdat het een slechte oogst was. :D

oranjeboombiertje

Zo, vandaag naar Brouwland geweest. Hier was ik op zoek naar fuggle hop maar deze was op. Er was nog wel beschikbaar ik korrel vorm. Kan je hiermee ook dryhoppen?

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Het kan wel, maar dan moet je wel een goed filter hebben.

 :degroeten:

Huub Krekels

Ik zou dat niet doen. Als de hop uit elkaar valt blijf deze  :biersmile: in het wort zweven. Ik gebruik altijd bloemen en een paar knikkers in een hopzakje dat ik in het wort laat zakken. Na een aantal dagen (meestal 10) verwijder ik het hopzakje weer. Om het verwijderen gemakkelijk te maken maak ik aan het hopzakje een stuk vislijn vast. Uiteraard alles eerst goed ontsmetten.

MO

Ik heb uitstekende ervaringen met pellets drooghoppen. Binnen een week is - na een paar keer schudden - alles naar de bodem gezakt en kun je hevelen. Gewoon doen.

Huub Krekels

Je moet dan wel gaan hevelen. Je kunt na het verwijderen van een hopzakje gewoon doorgaan met lageren, terwijl je met jouw methode moet gaan hevelen om de hop te verwijderen. Het is maar wat je op dat moment wilt.

oranjeboombiertje

Ik werk nooit met een hopzakje dus dat hevelen moet ik toch al. Ik hevel het bier door een kaasdoek zodat alle hopresten eruit zijn. Dit is dus prima te doen met pellets?

 :degroeten:
Wesley


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.