Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Geen eiwitrust  (gelezen 1946 keer)

Offline efka

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Geen eiwitrust
« Gepost op: 18-12-2006 21:00 u »
Omdat we een betere schuimhoudbaarheid beogen zouden we graag eens brouwen zonder de eiwitrust van 52 .
Welk is de ideale storttemperatuur, er rekening mee houdend dat er geen ongemoute granen gebruikt worden??

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: geen eiwitrust
« Reactie #1 Gepost op: 18-12-2006 21:07 u »
Ik zou gaan voor de 70 C. Dit geeft in mijn installatie een start maisch temperatuur van 66 C.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: geen eiwitrust
« Reactie #2 Gepost op: 18-12-2006 21:14 u »
Het ligt eraan wat je wilt. Als je wilt beginnen op 63 graden kan je het beste storten bij 65-66 graden, afhankelijke van de hoeveelheid mout in verhouding tot water. Eigenlijk doe je hetzelfde als bij 53 graden alleen bij een hogere temperatuur. Als je normaal begint bij 57 graden om te maischen op 53 begin je nu dus op 67 graden om te maischen op 63 graden.

:degroeten:
Wesley

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Geen eiwitrust
« Reactie #3 Gepost op: 18-12-2006 22:34 u »
Via ProMash en BrouwHulp kun je eenvoudig berekenen wat de temperatuur van je beslagwater moet zijn bij de hoeveel mout die je gaat storten. Beide programma's zijn gratis te downloaden (voor ProMash de volledig werkende demoversie).