Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kraan monteren op fust.  (gelezen 4145 keer)

oranjeboombiertje

• Gast
Kraan monteren op fust.
« Gepost op: 13-12-2006 18:12 u »
Ik heb sinds kort 2 lege fusten van 50 liter. Hier heb ik de bovenkant uitgeslepen zodat het prima brouwketels zijn geworden. Nu wil ik alleen graag in 1 fust een kraantje monteren zodat ik het wort na het koken kan laten weglopen via dit kraantje. Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is en zo ja hoe?

:degroeten:
Wesley

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • Land: nl
  • brouwerij het 58e genot
Re: Kraan monteren op fust.
« Reactie #1 Gepost op: 13-12-2006 19:36 u »
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1891.0.html

bij deze link hebben ze het over het monteren van een kraantje op een gamel maar of je nu een gamel of een fust hebt het materiaal is hetzelfde.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2006 20:56 u »
Dat wordt dus zoeken naar iemand die dat kan lassen  :-\

Wesley

Offline nomino

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 15-12-2006 22:00 u »
Er hoeft toch niet per se gelast worden heb ik ook niet gedaan http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5333.msg55115.html#msg55115

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15-12-2006 22:16 u »
Ik ben toch een beetje huiverig om een 50 liter fust kapot te gaan boren en een kraan te monteren. Hier zal ik binnenkort toch maar eens tijd aan gaan besteden. Eerst dit weekend maar eens proberen zonder kraan misschien werkt het met een hevelfilter ook wel.

Wesley

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #5 Gepost op: 16-12-2006 11:16 u »
Hoi Wesley, een kraan monteren in een vat is niet zo moeilijk. Je moet eerst bepalen hoe groot het gat moet zijn, als het gat geboord is kun je met twee platte rubber ringen en twee RVS ringen het geheel waterdicht afsluiten. Ik heb zelf de RVS ringen in de vorm van de ketelwand gehamerd en het sluit perfekt. Geen O-ringen gebruiken want die knijpen er bij het vastdraaien tussenuit.

Groeten,
Korek

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16-12-2006 14:27 u »
Gaan deze rubbers niet smelten als het fust op een brander staat?

Wesley

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #7 Gepost op: 16-12-2006 15:11 u »
Gaan deze rubbers niet smelten als het fust op een brander staat?

Bij mij in ieder geval niet. Maar je moet ze niet rechtstreeks aan de vlam blootstellen. Ik heb onder de kraanaansluiting nog een stuk blik aangebracht omdat ik al een keer mijn vingers gebrand heb bij het opendraaien van de kraan.

Groeten,
Korek

Tags: kranen