Nieuw hier (Jan Willem)

Gestart door Jan Willem, 12-12-2006 23:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan Willem

Maar wanneer is er nu sprake van "uiterste nood"???
 :proost2:

Drents Hopbier

Citaat van: Jan Willem op 15-01-2007  21:33 uMaar wanneer is er nu sprake van "uiterste nood"???
 
Als alle andere maatregelen niet helpen.
Maar ik zou dit niet zelf gaan uitproberen!

Hopbier

Jan Willem

Het was ook uiteraard een grapje! Ik zou het mijn gasten niet voor durven zetten.

Even over de voorgaande vraag, waarvoor ik elders op het forum verwezen werd. Mijn lage begin SG bij mijn laatste brouwsel.
Allereerst wil ik even zeggen dat je als beginnend brouwer en forumgebruiker af en toe geen flauw idee hebt wat de betekenis is van bepaalde termen en wat het nut is van bepaalde handelingen en berekeningen. Bijvoorbeeld het belang van het weten van je brouwzaal rendement.

Ik weet sinds vandaag eigenlijk pas dat ik dat moet weten om een recept aan te kunnen passen om het juiste begin SG te kunnen verkrijgen. Voor een doorgewinterde brouwer is dit misschien gesneden koek, maar als je net begint zegt het je in eerste instantie echt helemaal niets en weet je ook niet waar je moet zoeken op het forum.

Als ik de berekening op mijn laatste brouwsel los laat is het rendement om te janken. Ik denk dat ik het zelfde recept nog een keer moet brouwen met iets meer storting (nog zo'n term!) en opnieuw het rendement moet berekenen. Ben namelijk bang dat er nog meer is mis gegaan. Ik kan me niet voorstellen dat mijn rendement zo laag is. Ik kom geloof ik aan de 50%..... :-[

Oscar

Citaat van: Jan Willem op 15-01-2007  22:10 uBijvoorbeeld het belang van het weten van je brouwzaal rendement.

Je geeft het zelf al een klein beetje aan. Maar als je je brouwzaalrendement weet, kun je van te voren bepalen hoeveel mout je nodig hebt om een bepaald alcoholpercentage te krijgen, dat is toch wel erg prettig lijkt mij.

Als Mo bijvoorbeeld en heel lekker bier heeft gebrouwen met een rendement van 85% en jij wilt dit recept gaan nabrouwen, maar jouw rendement is maar 70 of zelfs 66% dan hebt je dus meer mout nodig voor hetzelfde resultaat.

Johannes

Jan Willem,

Laat je niet door wat dan ook weerhouden om vragen te stellen. Als je de zoekfunctie hebt gebruikt en je komt er nog niet uit, geen probleem daar is dit een forum voor. De laatste tijd worden door ervaren forumgebruikers her en der wat frustaties geuit omdat het lijkt alsof er maar klinklaar wordt gepost zonder zelf uberhaupt eerst na te denken.

Bovendien worden er in topics ook 'doorgezeurd' terwijl het antwoord in sommige gevallen al drie keer is gegeven. Ook dat levert frustraties op.

Wat het rendement betreft: ik heb hier een nieuw topic voor geopend om de boel centraal te houden.

groet,

Johannes

Jan Willem

Hoi,

Ik had de nieuwe topic over het onderwerp net gelezen. Een en ander wordt me nu wel een stuk duidelijker.
Mijn eigen rendement bij het laatste brouwsel is denk ik ook zo laag geweest doordat ik nog een beetje onhandig ben met maisschen. Ik schoot even door bij de 60 graden. Misschien zijn er toen wat van die alfa en bèta amylase enzymen de pijp uit gegaan, waardoor er minder suikers in het wort terecht zijn gekomen. Dus als ik een heel lekker biertje van Mo na ga brouwen, ga ik maar niet uit van de 50% die ik vorige keer gehaald heb.

Ik wil hetzelfde recept nog een keer brouwen met een iets grotere storting (en zonder doorschieten bij 60 graden) en nog een keer mijn rendement meten. Alleen krijg ik zo wel een enorme biervoorraad! :o
Ik vraag me sowieso af wat degene die per keer 30 literbrouwen en dat minstens 1 keer per maand met al dat bier doen?!

En ik zal met verdere vragen over te behalen rendementen naar het topic daar voor gaan.

Jan Willem

hallo,

Gisteren na twee weken op de fles mijn eerste brouwsel geproefd! LEKKER! De rest laat ik nog een paar weken rijpen.

Tweede brouwsel had ik vorige week na een week in het vat in een mandfles overgeheveld, maar waarschijnlijk iets te vroeg. Het SG was welliswaar van 1062 naar 1020 gedaald, maar na overhevelen in de mandfles giste het nog zo heftig dat het schuim door het waterslot naar buiten kwam. Na een week in de mandfles was de gistkoek onderin zo dik geworden dat ik heb besloten om het nogmaals over te hevelen. Ik heb namelijk begrepen dat de koek onderin bestaat uit uiteen gevallen gistcellen die de smaak van het bier ongunstig kunnen beïnvloeden. De zogenaamde botersmaak.
Het SG was nog verder gedaald tot 1010. En nu is er nog steeds activiteit in het waterslot. Ik ben benieuwd waar het eindigt.

Heb ik er nu goed aan gedaan door het bier nog een keer over te hevelen of is het gevaar voor oxidatie groter dan de eventuele smaakbeïnvloeding  van de uiteengevallen gistcellen?

Gr.
Jan Willem

MO

Nee hoor, dat is prima. Volgens mij doet Oscar het altijd zo. Echter: gistautolyse (oude gistkoeken) zou pas na maanden op kunnen komen en zou een oude gist/zwavel smaak kunnen geven. Geen diacetyl/botersmaak die komt uit een minder goed verlopen vergisting. Maar bedenk: er zijn vele vele bieren met gist op de fles en die krijgen ook geen autolyse smaak. De hoeveelheid gist is dan wel minder maar autolyse smaken komen niet heel vaak voor.

Jacques

Autolyse schijnt een vrij continu proces te zijn. Uit de cellen die uiteengevallen zijn worden nieuwe cellen gemaakt. Op een bepaald moment stopt de aanmaak van nieuwe cellen en stopt dit proces. Na verloop van tijd komen er steeds meer afbraakproducten in het bier en ervaar je dit als autolysesmaak en -geur. Hoe meer gist je bij het bier hebt des te meer afbraakproducten je uiteindelijk krijgt. Het is daarom zaak te bottelen met niet te veel gist. Eigenlijk moet je net genoeg gist in je bier hebben om een goede hergisting te garanderen. Verder is de snelheid van het ontstaan van autolysesmaak ook sterk afhandelijk van de omstandigheden en de gebruikte gist.

Tijdens de nagisting kun je de hoeveelheid autolyseproducten beperken door het bier na de hoofdgisting over te hevelen om het te ontdoen van een grote hoeveelheid afgewerkte gist. Verder is het raadzaam om tijdens de nagisting de temperatuur te laten dalen. Bij lagere temperaturen gaan biologische processen een stuk langzamer en dus ook het afsterven en uiteenvallen van dode cellen.

MO

Ik zeg: ja maar!

Hoe vaak komt het nu voor dat wij autolyse smaken in bieren proeven? Ik zou niet weten waar ik anders naar zou moeten zoeken dan "iets onprettigs zwaveligs." Heel vaak proef je juist oxidatie of (in bepaalde gevallen) slecht iers mos. Mijn punt is: gistautolyse als brouwfout komt toch eigenlijk heel weinig voor?

Jacques

Het probleem is dat je eerst een smaak goed moet kennen voordat je hem kunt herkennen. Verder speelt gewenning ook een rol. Dat geldt voor oxidatiesmaak maar ook voor de autolysesmaak.

Jan Willem

Ok, kort samengevat:
Kans op autolysesmaak is klein. Kans op oxidatiesmaak is groter. Doch, het is niet eenvoudig om dergelijke smaken te herkennen als je ze niet kent.

Als je op dit forum leest over dit soort bijsmaken, denk je al snel aan iets verschrikkelijk smerigs. Maar het zou dus kunnen dat je bier wel degelijk een autolysesmaak/oxidatiesmaak heeft maar dat je het als beginner niet herkent als dusdanig.

Hoe kun je trouwens een oxidatiesmaak herkennen?

En nog iets over smaken: Mijn tweede brouwsel heb ik nu tussentijds twee keer geproefd. 1 keer bij de eerste keer overhevelen, 1 keer bij de tweede keer overhevelen. Beide keren (eerste keer meer) zat er een beetje een chloorlachtige smaak aan het bier. Ik denk dat de nog rondzwevende gist de veroorzaker was. Ik weet niet of ik het goed omschrijf door het chloorachtig te noemen, maar herkennen jullie dit? Ik heb trouwens dit keer Nottingham gist gebruikt.

Gr.
Jan Willem

Oscar

Als je een chloorachtige smaak aan je jong bier hebt, heb je na het schoonmaken (Chempro?) niet goed nagespoeld. Dit soort smaken komen niet van je gist.

Jan Willem

Ik heb inderdaad chemipro gebruikt, maar wel goed nagespoeld met heet water. Ondanks dat er op het potje staat dat je niet hoeft na te spoelen. Misschien niet goed genoeg.
Zou wel jammer zijn.

Maar misschien omschrijf ik de smaak wel niet goed. Ik hoop dat ik de smaak niet goed omschrijf.

De tijd zal het leren...

Jan Willem


Jan Willem

Avond allemaal,

Ik wilde net mijn bier gaan bottelen, maar heb er toch op het laatste moment vanaf gezien. Het smaakte echt raar!
Ik had zoals hierboven al te lezen was een week geleden al een keer geproefd en toen zat er een beetje een chloorachtige smaak in.

Nou die zat er dus nog steeds in. Het is niet echt chloorachtig, meer zoals gorgelwater een beetje smaakt. Ik weet niet of jullie die gele tabletten kennen die je moet oplossen in water. Ik herken de smaak daarvan denk ik. Daar lijkt het nog het meeste op.

Verder zat er wel een bier smaak aan maar alles behalve vol. Dit is te wijten aan mijn brouwzaal rendement waarschijnlijk, maar daar zullen we het niet over hebben.

Kortom: het tweede brouwsel is mislukt.
Jammer.

Heeft iemand van jullie een idee? Het zou wel fijn zijn als ik een volgende keer niet hetzelfde heb namelijk.
Oscar had al geopperd dat het misschien door de chempro kwam in combinatie met niet goed naspoelen. Nou heb ik naar mijn idee wel goed gespoeld, maar je weet maar nooit. Heeft iemand een ander idee?

Herkent iemand deze gorgelwater smaak of ben ik in deze kwestie uniek?

Gr.
Jan Willem

MO

Ik had toch zeker wel een flesje of 10 gebotteld. Nu kan je dit bier aan niemand meer laten proeven. Een van de dingen die op dit forum niet mogelijk zijn, is het proeven. Discussies erover zijn erg lastig. Kun je nog bottelen of heb je alles weggegooid?

Jan Willem

ha!

Ik heb natuurlijk wel 6 flesjes gebotteld! (op aanraden van mijn vriendin, wijs als ze is).
Maar aan wie laat ik het proeven...

Ik heb er nog eens over nagedacht wat het nou zou kunnen zijn, maar ik kom niet verder als een infectie.
De vergisting verliep ook een beetje vreemd. Het duurde een dag voordat ie op gang kwam. Vervolgens heeft het een week of zo redelijk gegist. Het SG was van 1062 naar 1020 gegaan. Toen zat die rare smaak er al aan. Maar bij overhevelen naar de mandfles zat er nauwelijks een gistkoek op de bodem. Vervolgens begon het in en de mandfles als een dolle te gisten. Het kwam door het waterslot naar buiten! Toen zat er na een week wel een flinke koek op de bodem, waardoor ik heb besloten om nog een keer over te hevelen. SG was inmiddels nog 10 punten gezakt. Vervolgens heeft het nog een week een beetje gegist, maar het gekke was dat toen ik gisteren het SG opnieuw mete het nog steeds 1010 was. Dat terwijl er nog echt wel activiteit in het waterslot waarneembaar was.

Het moest overigens een tripel worden. Ingrediënten tarwe mout, pilsmout, suiker, Saaz hoppelet, Goldings, Spalt Select.
Maischschema: 60 ºC/30 min 70 ºC/30 min 75 ºC/5 min

Door mijn brouwzaalrendement ben ik op 1062 uitgekomen ipv 1095. Foutje!

Kan hop misschien bederven en een dergelijke smaak veroorzaken?

Jacques

Hoi Jan Willem,

Ik denk niet dat de smaak uit de gist komt. Oude hop geeft een wat muffe kaasachtige smaak (zweetvoetengeur).
Het vreemde is dat je zegt dat de smaak er al in zat kort na de hoofdgisting. Als het komt vanuit een chloorhoudend ontsmettingsmiddel dan is dat gelet daarop niet waarschijnlijk.

Aanstaande vrijdag is er een clubavond bij De Roerstok in Tilburg. Ik ben daar ook aanwezig samen met andere hobbybrouwers die keurmeester zijn dan wel veel proefervaring hebben. Als je wilt kun je langs komen om je bier te laten proeven.

Jan Willem

Hoi Jaques,

Helaas, vrijdag avond heb ik al andere verplichtingen. Tilburg is voor mij ook wel een beetje uit de buurt (Gouda). Wel jammer, want ik denk dat een dergelijke ontmoeting een vooruitgang in mijn brouwtechniek zo betekenen. En aangezien ik het brouwen steeds leuker begin te vinden is een beetje vordering wel gewenst. Dus wil ik wel graag weten waar deze vreemde smaak vandaan komt. De ingrediënten van het brouwsel heb ik besteld bij brouwerij de Molen in Bodegraven. Misschien dat de brouwer daar bereid is om te proeven.

Jan Willem

Oscar

Jan Willem, probeer even net jeroenCV contact op te nemen, die woont ook in Gouda, kunnen jullie even  samen proeven, wellicht tijdens een brouwdag of iets dergelijks. Gezellig en leerzaam.

JeroenCV

Wat doe je zondag?
Ik ga brouwen, dus kom maar langs...

Stuur een prive berichtje en je krijgt adres gegevens!

Je bent welkom!

Jan Willem

Bedankt Oscar,

Ik heb hem zojuist een bericht gestuurd.

jan willem

Oscar

Lachen, jeroen gaat brouwen en krijg een newbee op bezoek, haha bij mij is de situatie gelijk, ook bij mij komt er een "leerling brouwer/newbee" meegluren in de brouwpan!

 :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.