Nieuw hier (Jan Willem)

Gestart door Jan Willem, 12-12-2006 23:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hopmans


CiteerOm e.e.a. in perspectief te plaatsen is de CO2 gewoon een windje van de gist
Is het geen boertje?

CiteerDe plas van de gistcelletjes smaakt me overigens ook uitstekend.
Mee eens.

 :degroeten:

Herman

Boeren kunnen ook best ranzig zijn.... ;)

Jan Willem

Even de stand van zaken:

De gist laat weinig winden maar ze stinken wel!

Er is weinig tot geen activiteit in het waterslot. Op de bodem ontstaat al wel weer een gistlaagje, dus er gebeurt volgens mij wel wat. Vanmorgen eens goed gekeken, er kwam net een bel uit en dat was overduidelijk een zwavellucht. Dit keer niet vermengt met bierlucht en dus goed te onderscheiden.

Ik hoop wel dat het allemaal eruit gaat met de CO2 mee. Dat kan volgens mij wel even duren met zo weinig activiteit in het waterslot.

Ik heb nog steeds wel goeie hoop!

jan willem

Hopmans

Geloof mij Jan Willem;

Een bier met karakter is gebrouwen met een gist die naar stront ruikt.  ;)

Shityeast Yeah!  >:D

 :degroeten:

Rudie

Hoppie,

Had jij het niet ooit over in wort poepende lambiekbrouwers?  :nut:

Jan Willem

Goeie avond,

Ik zit weer eens wat te lezen op het forum. Iets wat ik toch nog niet helemaal begrijp is de noodzaak van SG metingen. Ik snap wel dat je door te meten de mate van vergisting kunt meten en daarmee kunt bepalen wanneer je moet lageren en ook een schatting kunt maken van het uiteindelijke alcohol percentage. Maar van wat ik lees begrijp ik ook dat je net zo goed naar de activiteit in het waterslot kunt kijken om te kijken hoe de vergisting verloopt. Op deze manier reduceer je toch ook het infectie gevaar. Voor een SG meting moet je het vat openenen toch?
Verder is het alcoholpercentage een leuk bijkomstig weetje, maar verder onbelangrijk. Het gaat om de smaak.
Wat is dan het echt belang van SG metingen?

Nog een vraag: Ik zat ergens ook te lezen over de soorten alcohol in het bier. Hogere alcolholen en lagere alcoholen en methanol(!?)  Ik dacht dat methonol gevaarlijk was. Iets waar al heel wat afrikanen en russen blind van zijn geworden.
Hoe zit dat?

Als volgende brouwsel wilde ik een lichtgekleurde tripel proberen. Liefts met een beetje een droge smaak. Mijn favoriet.
Heb van deze site een soort "basis" recept voor een tripel van Jacques Bertens.

Weet iemand wat veelgebruikte kruiden zijn voor een tripel. Wil wel eens wat met sisaasappelschil proberen, maar ik weet niet of dit wel een goed idee is voor een tripel.

Groet,

Jan Willem

MO

Zo, jij vraagt er maar op los. Wat antwoorden:

- het verloop van de vergising kun je inderdaad het beste via je waterslot bepalen. Dit vergt echter wat ervaring. Ik meet alleen voor toevoegen gist, tijdens lageren en tijdens bottelen maar ik heb er dan ook al meer dan 90 batches opzitten

- Vergisting van suikers uit granen geeft geen methanol (methyl alcohol). Vergisting van fruitsuikers wel. Toch is dat meestal pas na (onkundig) destilleren een probleem. Daar komen de blinden Russen en Afrikaner van

- In vele tripels (bv de Westmalle tripel) komen geen kruiden voor. Koriander is volgens mij het nr 1 kruid in tripels. Bij goed gebruik van hop kun je ook een prachtige kruidigheid suggereren.

Herman

Citaat van: Jan Willem op 17-12-2006  20:58 uWat is dan het echt belang van SG metingen?
Om Jacques Bertens te citeren: meten is weten. Gelukkig hoef je niet vaak te meten, de essentiele meetmomenten zijn:
1) voor gisting
2) bij hevelen van primair gistingsvat naar secundair
3) evt steekproef voor het bottelen
4) bij bottelen

3 wordt vaak overgeslagen, maar is soms essentieel. Bij gestokte gisting op moment 3, kun je nog corrigeren met een giststarter. Is de 3e meting pas bij stap 4, dan is het maar de vraag of je die moeite nog neemt.

Martin (MO) heeft het e.e.a. prima verwoord, verder geen commentaar.

Jacques

Aan alleen meten heb je eerlijk gezegd niet zo veel. Je moet er eigenlijk achter komen of het bier helemaal is uitgegist. Dat kan bij diverse SG waarden zijn. Het is gewoon onzin dat een bier niet onder bijvoorbeeld 1010 gebotteld mag worden.
Het ligt er maar net aan wat je begin SG was, welke gist je gebruikt hebt en hoe het wort gebrouwen is.

Een betrouwbare proef bestaat uit een gedeelte van je jongbier goed warm te zetten (tussen de 25 en 28 ºC) en deze zeer regelmatig te schudden. Meet het SG voor- en achteraf. Als het SG nagenoeg niet veranderd is na de warme periode dan waren alle vergistbare suikers al verbruikt door de gist en kun je het bier rustig bottelen. Mijn ervaring is dat dan het waterslot ook niet veel meer doet. Het kan zijn dat het SG op 1020 zit of zelfs hoger. Als je begonnen bent met 1080 heb je nog steeds een redelijke vergisting gehad en is deze waarde absoluut geen probleem.

Het grote belang van de SG metingen dat je zicht hebt op de vergisting en ook het alcoholgehalte kunt berekenen.

Voor het gebruik van kruiden verwijs ik naar dit artikel.

Jan Willem

Ja, ik vraag er maar op los! Ik probeer er een beetje in te komen. Als het vervelend wordt dat hoor ik het wel hè?
Het wordt me allemaal wel steeds meer duidelijk. Bedankt voor alle antwoorden.
Bij het volgende brouwsel zal ik op de door Herman genoemde momenten het SG meten. Ik ben erg benieuwd.

Wat betreft de kruiden: Ik begrijp dat voor zware bieren de meest succesvolle kruiden koriander, zoethout en steranijs zijn. Maar dat door gebruik van de juiste hopsoorten ook een kruidig karakter verkregen kan worden.
Net als voor een hoop mensen hier geloof ik is Westmalle tripel een van mijn favourieten. Daar zitten dus naast helemaal geen toegevoegde kruiden bij. Verder is Karmeliet ook een van mijn favourieten. Daar zit meen ik wel koriander in.

Ik geloof dat ik het bij de aankomende tripel maar bij koriander houd. Of anders helemaal geen kruiden.

Iedereen bedankt!

jan willem

Hans (Lagos)

Cascade geeft ook een kruidig smaakje, of het een beetje op koriander lijkt heb ik te weinig proef ervaring mee.

Jan Willem

Even een update:

Het bier staat in de mandlfes te lageren en er ontstaat een nieuwe gistkoek op de bodem. Het wordt langzaam ook helderder. Af en toe een belletje uit het waterslot. Volgens mij gaat het goed!
Zijn de bezonken gistcellen dood of alleen op nonactief? Kun je dus te laat zijn met bottelen voor de hergisting op fles wanneer alle gistcellen dood zijn? Ik vermoed van niet, want anders zou je geen gist op kunnen kweken uit een flesje.

Nog een vraagje over gist. Alle commerciële brouwerijen gebruiken hun eigen unieke gist. Zijn dat gisten die bij toeval zijn ontdekt of zijn dat gisten die zeg maar zorgvuldig zijn geëngineerd in laboratoria?

P.S. jammer dat mijn eerste brouwsel de jaarwisseling niet haalt.



Jan Willem

Citaat van: Rudie op 17-12-2006  20:53 uHoppie,

Had jij het niet ooit over in wort poepende lambiekbrouwers?  :nut:

Dit is een grapje hoop ik?

Jan Willem

Anders ben ik nog iets vergeten....

Hopmans


CiteerHoppie,

Had jij het niet ooit over in wort poepende lambiekbrouwers?

Dit is een grapje hoop ik?

Hey boys,

Dit was destijds een opmerking van Hans Hans.
Maar wel op waarheid berust.  :brouwen:
Geen grapje dus. ;)

 :degroeten:

Jan Willem

Hallo mensen,

Een tijdje niks van mij gehoord. Druk geweest met klussen. Vandaag heb ik mijn eerste bier gebotteld. De stank die er na de hoofdvergisting uit het vat kwam was volledig verdwenen gelukkig. Inmiddels een hydrometer aangeschaft en meteen eventjes het eind SG gemeten. Ongeveer 1020! "Nie slech" al zeg ik het zelf. Weet het begin SG niet maar dat zal om en nabij de 1100 moeten zijn geweest (als ik naar het recept kijk).
Ik heb meteen even een beetje voorgeproefd en ik moet zeggen: Helemaal niet gek!

Ik hoop dat het door de hergisting op de fles nog iets droger wordt, maar: niet gek!

Morgen een nieuwe brouwen!

Groet,

Jan Willem

korek

Dan mag je wel oppassen na 2 biertjes, want met een begin SG van 1100 en een eind SG van 1020 zit je al tegen of over de 8% alc. Zorg voor een BoB als je moet rijden!

Jan Willem

Tja, 8%! Klinkt lekker.

Hoe zat het ook al weer met die omrekening naar procenten? (Eind SG - Begin SG) x 0,136?

Zoiets toch?

Ik heb vandaag trouwens een nieuw brouwsel gemaakt. Ik heb net het SG gemeten en dat was 1062. Wat ik begrijp van alles wat ik hier lees is een eind SG van 1020 zo'n beetje het laagst haalbare eind SG wat je als amateurbrouwer kunt halen.
Het was een recept voor een tripel. Het hoogst haalbare alcoholpercentage is dan volgens mij iets meer als 5% voor deze tripel.
Dat lijkt mij een beetje laag voor een tripel.
Wat kan er mis zijn gegaan?

Jan Willem

Het is natuurlijk (Begin SG - Eind SG) x 0.136

Batavier

Het eind sg varieert afhankelijk van het en het maischschema wat je hebt toegepast.
Dit kan daardoor variëren tussen 1006 en 1020.

Batavier

Aanvulling het /het hier moet gist staan.
Het gist wat je gebruikt heeft ook invloed.

De rekenfactor (startsg-begin SG)* ? varieert afhankelijk van het startsg.
Bij start sg 1070 zal dit ca. 0.14 zijn






Jan Willem

Ik heb een maischschema van 30 minuten 60 graden, 30 minuten 70 graden, en 5 minuten 75 graden gehanteerd.
Het recept is "het" recept voor en tripel van Jacques Bertens.
2500 g pilsmout
350 g tarwe mout
500 gram suiker
goldings
Spalt Select
Saaz

Nouja, we zien vanzelf. Ik ben benieuwd wat het wordt. Ik moet er nog een beetje in komen.
Begin SG van Jacques Bertens was trouwens 1090 geloof ik. Vraag me dus wel af waar het verschil vandaan komt.

Jacques

Die discussie hebben we gisteren ook gehad.

Zie hier.

Jan Willem

Ai,
Dank je!
Gelukkig krijg ik niet de wind van voren.

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 20-12-2006  07:01 uDit was destijds een opmerking van Hans Hans.
Maar wel op waarheid berust.  :brouwen:
Geen grapje dus. ;)

 
Staat in Het Bierboeck. Hierin worden allerlei hulpmiddelen tegen fouten in het bier genoemd. Bij hulpmiddelen tegen het lijmen van het meel bij het beslaan: 1. Kokend water toevoegen.
2. Poortaarde (dit is mensendrek) er in werpen en roeren. Alleen in uiterste nood toe te passen.

Hopbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.