Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuw hier (Jan Willem)  (gelezen 15728 keer)

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
Nieuw hier (Jan Willem)
« Gepost op: 12-12-2006 23:32 u »
Hallo,

Ik ben Jan Willem, 29 jaar en heb onlangs besloten om het niet alleen bij consumptie van bier te laten.

Ik ben afgelopen zondag gewapend met een schrootmolen, pan, hevelfilter (zelf gemaakt van flexibel koperen buis 12mm) en gistvat aan mijn eerste brouwsel begonnen. Ik heb een recept van deze site gebruikt voor tripel abdij bier van Jaques Bertens. Ik heb denk ik een aantal beginners fouten gemaakt. Misschien iets te onbezonnen begonnen...

Ik had na maischen en koken met hop nog maar 5 liter wort over (helder maar koffiebruin). Te veel water laten verdampen?  Dat heb ik vervolgens af laten koelen tot kamer temperatuur en aangevuld tot 10 liter met kraanwater. Hiervan heb ik 250 ml genomen voor een gist starter met Brewferm bovengistend gist. Ik las later echter dat je beter een giststarter kunt maken van wort van pilsmalt. Te laat. De starter ging wel vrijwel meteen borrelen en het wort kreeg een beetje een cafe au lait kleurtje. Er ontstond geen schuim. De volgende avond echter was de activiteit al bijna tot nul gereduceerd en was het wort weer helder met de gist(?) op de bodem. Ik heb het toen in de koelkast weggezet en de avond er na met de rest van de gist bij het wort gevoegd. Toen gedurende vier uur het wort flink belucht met een aquariumpomp met bruissteen.

Nu, zit alles in een vat met waterslot, maar ik zie nog geen enkele aktiviteit. Komt dat nog of is er iets misgegaan door het voorafgaande gehannes.

Is dit brouwsel nog te redden of kan ik beter overnieuw beginnen?

Oja, heb ook nog geen hydrometer...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Nieuw hier
« Reactie #1 Gepost op: 13-12-2006 07:38 u »
Welkom Jan Willem,

Ik begrijp dat je na het koken van het wort alles in de koelkast heb gezet, terwijl je giststarter aan het starten was? dat is niet handig, kans op infecties en zo.

Daarnaast heb je 4 uur belucht...dat is volgens mij best lang, dus veel kans op oxidatie.

Om te bepalen wat er is gebeurt in je gistvat: heb je al een SG meting gedaan? Of kan je dat niet? Zie je in je gist vat al een gistkoek onderin? Zo ja dan is de gist actief geweest afgelopen nacht. en is er dus niks aan de hand.

Maar de belangrijkste parameters zijn natuurlijk, hoe ziet je wort er nu uit? Hoe smaak het?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Nieuw hier
« Reactie #2 Gepost op: 13-12-2006 07:54 u »
Jan willem,

Welkom hier het forum.

Ik begrijp dat je na het koken van het wort alles in de koelkast heb gezet, terwijl je giststarter aan het starten was? dat is niet handig, kans op infecties en zo.

Erger nog pas nadat hij zijn wort had gekoeld en 1x verdund heeft heeft hij met 250 ml een giststarter gemaakt, en deze 2 dagen later pas toegevoegd (?).

Dat zijn inderdaad ernstiger beginners fouten..

* Zorg in ieder geval dat je het SG kan meten
* Maak een giststarter voordat je gaat brouwen
* CreŽer een mogelijheid om snel te koelen (tegenstroom koelen, spiraal koeler, platen koeler)
* Voeg de gist toe direkt na het koelen
* Vergist onder een waterslot

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Nieuw hier (Jan Willem)
« Reactie #3 Gepost op: 13-12-2006 19:04 u »
Hoi Jan Willem,

Het klinkt een beetje als de klassieke beginnersvraag: mijn wort gist niet, hoe komt dat?

Bijna altijd is er wel voldoende activiteit maar heeft men dat niet in de gaten omdat de gistvaten die verkocht worden aan beginners gewoon weg niet goed afsluiten. Men kijkt naar het waterslot terwijl het koolzuurgas het vat verlaat langs de kieren van de deksel.

Verder kan ik niet helemaal opmaken uit jouw verhaal hoe je het wort bewaard hebt voordat de gist toegevoegd is. Als dat heel koud is geweest kan het zijn dat de vergisting een tijdje nodig heeft om op gang te komen.
Waarom heb je de gist niet toegevoegd toen deze actief was en heb je deze eerst nog weggezet in de koelkast?

Laat het nog even staan en kijk wat er gebeurt.

Als je het begin SG gemeten hebt raad ook ik je aan om een SG meting te doen. Aan de hand van de waarde die je meet kun je vaststellen of er een vergisting heeft plaatsgevonden. Dat kun je trouwens ook zien aan de rand van het gistvat. Indien daar net boven het vloeistofniveau een dikke afzetting te zien is weet je ook zeker dat de vergisting heeft plaatsgevonden.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13-12-2006 19:22 u »
Hej,
 :verbergen:
Nou, de schade is geloof ik meegevallen. Ik werd vanmorgen wakker van het geborrel. Ik dacht eerst dat we weer eens ergens verstopping hadden of zo! Het staat nu nog stevig te borrelen. Ook zijn er aan de randen donkere vlekjes te zien.

Maar ik heb inderdaad een paar fouten gemaakt:

1. Niet van te voren een giststarter gemaakt, maar gewoon 2 dagen later pas erbij gedaan.

2.Te laat de giststarter toegevoegd. Hij was al niet actief meer.

3. Misschien verkeerde wort voor de starter gebruikt. Beter gewoon wort van pilsmout toch?

4. Geen koeler gebruikt. Maar gewoon in een bak met koud water gezet.

5. Geen SG meting gedaan. (geen meter aangeschaft). Ik zie nu wel het belang ervan overigens.

Kortom het zou een wonder zijn als het straks nog ergens naar smaakt.

Hoe moet wort overigens smaken? En hoe kan ik proeven zonder verder infectie gevaar.

Verder vraag ik me af wanneer ik het beste kan lageren en hoelang? Of is dat een moeilijke vraag aangezien ik nu natuurlijk niet echt een referentiepunt heb?

En nog een vraag: Ik kom uit Gouda. Waar kan ik het beste terecht voor de ingrediŽnten voor mijn volgende brouwsel. En voor een SG meter natuurlijk. Vorige keer ben ik ergens in Rotterdam geweest, maar daar was alles aangevreten door muizen...

Jos Groen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 13-12-2006 20:06 u »
Ergens beginnen is het beste.
En van fouten leer je het meest...
En ik denk toch dat het wel goed zal smaken..
Wel schoon werken he! Goed nadenken over de hygiŽne.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 13-12-2006 23:10 u »
Maar ik heb inderdaad een paar fouten gemaakt:

Ook bij het bierbrouwen heb je goed, beter , best. Hier op het forum hebben we wel eens de neiging om alleen oog te hebben voor 'best' en 'goed' als inferieur te bestempelen.

Het zou best kunnen dat je een prima biertje overhoudt op het einde van de rit. Om reproduceerbare bieren te brouwen doe je er echter goed aan de 'beste' technieken je eigen te maken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 13-12-2006 23:49 u »
Het zou best kunnen dat je een prima biertje overhoudt op het einde van de rit.

Het komt heel vaak voor dat bij beginnende brouwers hun eerse of 2e bier vaak erg goed is..hoewel ze toch vaak onbewest niet erg koosjer werken.
Mijn 2e bier was ook zo. Geen SG meting gedaan, Na het koken gewoon in de kamer laten afkoelen, de volgende ochtend een zakje onbekende korrelgist toevoegen en de dagen daarna heel nieuwsgierig toch telkens even kijken. Na 2/3 dagen eindelijk gist activiteit. Na een paar dagen overhevelen in de mandfles (ja ja toen al!  :D :D ) en 2 maanden laten staan, daarna botelen met een schepje suiker.

Nou dat was super lekker bier en een gedenkwaardige avond met vrienden. De volgende ochtend wel  :ziek: :ziek: maar dat mocht de pret niet drukken.

Dat is ondertussen al weer 7 jaar geleden.

Groeten en  gezondheid
Oscar

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 14-12-2006 23:14 u »
Goede avond,

De boel staat nog steeds stevig te gisten. Het heeft een amber tot bruine kleur. Veranderd de kleur nog of is de kleur van je wort automatisch de kleur van je toekomstige bier? Ik ben benieuwd hoelang het nog blijft gisten. De gistactiviteit is nog onverminderd.

Wat ik begrijp uit hetgeen ik hier op deze site lees kun je het beste lageren als de hoofdvergisting bijna ten einde loopt. Aangezien ik geen begin SG heb gemeten, wil ik dit gaan doen als de activiteit in het waterslot minimaal is geworden. Ongeveer als er om de circa 15 minuten (nu nog om de circa 12 seconden). Ik begrijp dat je de "gistkoek" onderin het vat vooral moet laten zitten en dat de zwevende gistcellen meegaan naar de mandfles. Deze nog actieve gistcellen moeten dan zorgen voor de navergisting in de mandfles. Hoelang je nou moet lageren bij kamertemperatuur is me nog niet helemaal duidelijk. Ik lees 2-4 weken voor bier met hetzelfde begin SG wat het mijne waarschijnlijk heeft. Dat is nog al een verschil.
Hoe kan ik straks het beste de boel overhevelen naar de mandfles zonder gevaar van infectie e.d?
Voor het bottelen wil ik 8 gram suiker per liter wort toevoegen voor hergisting op de fles. Of kun je beter gist gebruiken voor hergisting op de fles? En zo ja welke gist is hiervoor het meest geschikt?

Hoe kun je het beste bottelen zonder gevaar van infecties? En hoelang moet je het op de fles laten staan voordat het drinkbaar is?

Jullie zien wel: Ik barst nog van de vragen. Voor vandaag wilde ik het hier maar bij laten. Ik hoop dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken. Alle antwoorden staan vast op het forum. Ik zit nu voor de vierde avond aaneengesloten te lezen en volgens mij heb ik een overdosis aan informatie. Ik begrijp de grote lijnen nog niet helemaal. Dus voorlopig blijf ik jullie nog bombarderen met mijn vragen als het mag.

jan willem

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 14-12-2006 23:17 u »
Ik hoop trouwens dat ik hetzelfde beginnersgeluk mag hebben als jou Oscar!
Het brouwproces lijkt inderdaad sterk op het mijne!

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 15-12-2006 10:06 u »
JW, als je de weg kwijt bent geraakt, moet je gewoon vertrouwen in de brouwcursus van Jacques (link). Daar staan de grote lijnen van het brouwproces beschreven. Als je je daar aan houdt, zit je al een heel eind goed. Hier op het forum willen de freaks (inclusief ikke) wel eens te ver doorslaan om het allemaal zo perfect mogelijk te doen.

Toch nog een paar korte antwoorden: bij 1-2 blubben per MINUUT kun je wel gaan lageren. Gistkoek inderdaad zoveel achterlaten, er is nog genoeg actieve gist zwevende. Vandaar ook dat de kleur nog anders wordt, de gist in suspensie doet een lichtere kleur suggereren dan het heldere bier uiteindelijk zal worden. Lageren moet tot het bier volledig is uitgegist. Als beginner weet je dit niet goed. Geen acitiviteit in het waterslot betekent niet altijd dat de vergisting helemaal klaar is. Controleer of het eind SG dat je voor ogen had is bereikt en lager wanneer het uitkomt. Een van de voordelen van lageren is dat je je bottelen kan plannen wanneer het jou uitkomt. Ik verzamel vaak 2-3 batches om te gelijk te bottelen.

Navergisting duurt 1 week (licht bier) tot 4 weken (of nog langer voor nog zwaarder bier). De meeste bieren zijn na 6 weken navergisting (1 week warm, de rest koud) goed op dronk.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 15-12-2006 19:55 u »
Aha! Bedankt voor de tips MO.

De activiteit in het waterslot is inmiddels gereduceerd tot een blub per kwartier. Helaas moet ik vanavond weg (naar de kroeg :) ) Lageren moet ik dus morgenochten denk ik maar gaan doen.

Hoe kun je dat trouwens het beste doen? Ik neem aan dat ik het beter niet via het kraantje aan mijn gistvat in de fles kan laten kletteren.

En hoe krijg je het voor het bottelen weer uit de mandfles in een klein flesje zonder het er in te laten kletteren?

Ik ben tot op zekere hoogte wel een perfectionist. Dit was natuurlijk allemaal verre van, maar die kant moet het wel een beetje op natuurlijk.

jan willem

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 15-12-2006 22:26 u »
Hoe kun je dat trouwens het beste doen? Ik neem aan dat ik het beter niet via het kraantje aan mijn gistvat in de fles kan laten kletteren.

Simpel. Maak een slang vast aan het kraantje dat reikt tot de bodem van de fles.

Citaat
En hoe krijg je het voor het bottelen weer uit de mandfles in een klein flesje zonder het er in te laten kletteren?

Door over te hevelen.

Zelf hevel ik het bier eerst over in een ton met een kraantje. Door de bottelsuiker op te lossen en deze voor het hevelen in de ton te doen zorg ik er voor dat de suikeroplossing zich goed mengt met het bier. Alle flesjes krijgen op die manier evenveel suiker.
Afhankelijk van het biertype en de activiteit van het waterslot vlak voor het bottelen voeg ik meer of minder suiker toe aan het bier.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 16-12-2006 01:14 u »
Simpel, simpel...

Je moet het maar weten.

Ik lees op de site zoveel over infectiegevaar. Heb je dan geen kans op infecties als je eerst alles in een ton overhelvelt voor het bottelen en je zo alles blootstelt aan de buitenlucht? Of overdrijf ik nu een beetje?

Super trouwens dat iedereen zo enthousiast reageert! Ik ben natuurlijk niet de enige met dit soort vragen.

Morgen gaat ie de fles in.

jan willem

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #14 Gepost op: 16-12-2006 02:44 u »
Het infectiegevaar is iets verminderd door de alcohol in het bier, maar je moet wel steeds alles goed schoonmaken en desinfecteren, dat hoort nu eenmaal bij bierbrouwen.

Groeten,
Korek

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 16-12-2006 10:17 u »
Het infectiegevaar is er vooral voordat je het wort gaat vergisten.

Door de vergisting daalt de pH-waarde van het jongbier, vormen zich koolzuur en alcohol en daalt de hoeveelheid aminozuren (de bouwstenen voor gistcellen maar ook voor ongewenste micro-organismen). Door deze veranderingen kunnen infecties zich niet meer zo snel ontwikkelen.

Na de vergisting is het jongbier dus redelijk beschermd maar moet je nog wel steeds oppassen (alle spullen moeten inderdaad goed schoon zijn, behandeld met een desinfectant en met schoon leidingwater nagespoeld zijn).

Verder is het van belang in een schone ruimte te bottelen. Een ruimte waar zo min mogelijk infectiebronnen aanwezig zijn. Het beste is om de ruimte zowel vůůr als na het bottelen goed schoon te maken. Dat laatste om te voorkomen dat restanten bier een infectiebron gaan vormen.

Meer over het voorkomen van infecties kun je hier en hier lezen.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 16-12-2006 14:13 u »
ok,

Nou het zou wel eens heel goed kunnen dat ik voor de vergisting een een infectie heb opgelopen. Ik was dus wat laat met het toevoegen van gist...

Ik heb zojuist het bier in de mandfles gedaan op de manier met de slang aan het kraantje van het vat.
Moet zeggen dat ik nou niet echt trek kreeg in een biertje toen ik het vat opentrok.

Het rook wel naar bier, maar daarnaast zat er ook een wat vieze geur aan. Beetje rotte eieren. Met je hoofd in het vat deed serieus gewoon pijn aan je neus!

gaat dit nog goed zo?

Bier was een beetje amberkleurig en nog wat troebel.

jan willem

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #17 Gepost op: 16-12-2006 15:49 u »
Rotte eierengeur duidt op zwavelwaterstof en dat lijkt me niet goed. Ik ben bang dat je inderdaad een infectie hebt. Dit kun je beter weggooien en een nieuw brouwsel opzetten met inachtneming van al de voorgaande opmerkingen. Succes!

Groeten,
Korek

Offline Maurits

• Junior lid
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 16-12-2006 16:03 u »
Je moet de zwavelwaterstof inderdaad niet in je bier hebben. Ik had ook een aantal bieren die zo roken tijdens de vergisting. Maar er is geen probleem. De zwavelwaterstof verdampt uit het bier en ontsnapt met de CO2 uit de mandfles. Je moet pas gaan bottelen als de zwavelgeur weg is, want als het niet meer uit je bier kan ontsnappen heb je weldegelijk een probleem. :weetbeter: Dit had iemand anders op dit forum ook een keer.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 16-12-2006 17:16 u »
Is het nu goed of slecht?
Ik hoor twee verschillende dingen.

Ik wacht voorlopig gewoon even af dan maar!

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #20 Gepost op: 16-12-2006 17:30 u »
Weggooien kan altijd nog, sommige gisten kunnen stinken naar zwavel. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, Westmalle doet dat ook en dat vind ik persoonlijk een van de allerbeste bieren.

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #21 Gepost op: 16-12-2006 17:36 u »
Misschien was ik wat te snel met advies om het weg te gooien. Volg de andere adviezen, dat de zwavelwaterstof verdampt met de CO2 wist ik niet.

Groeten,
Korek

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 16-12-2006 18:01 u »
Ik had ergens al zoiets gelezen dat bij sommige gisten er dergelijke geuren kunnen ontstaan. Ik had het voor het openen van het vat nog niet geroken, terwijl het vat gewoon in de huiskamer staat.

We wachten gewoon nog even af.

Is het trouwens mogelijk om iets ronduit ongezonds te brouwen? Of loop je alleen de kans om iets ontzettend smerigs te brouwen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 16-12-2006 19:11 u »
Is het nu goed of slecht?
Ik hoor twee verschillende dingen.

Een zwavelachtige of rotte eieren geur tijdens de hoofdgisting is geen probleem. Soms heb ik zelfs de indruk dat het goed is als je een dergelijk geur hebt tijdens de hoofdgisting.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #24 Gepost op: 16-12-2006 19:20 u »
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen is de CO2 gewoon een windje van de gist, dat deze naar eieren stinkt.... De plas van de gistcelletjes smaakt me overigens ook uitstekend.

;)

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 16-12-2006 21:15 u »

Citaat
Om e.e.a. in perspectief te plaatsen is de CO2 gewoon een windje van de gist
Is het geen boertje?

Citaat
De plas van de gistcelletjes smaakt me overigens ook uitstekend.
Mee eens.

:degroeten:

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #26 Gepost op: 16-12-2006 21:30 u »
Boeren kunnen ook best ranzig zijn.... ;)

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 17-12-2006 16:41 u »
Even de stand van zaken:

De gist laat weinig winden maar ze stinken wel!

Er is weinig tot geen activiteit in het waterslot. Op de bodem ontstaat al wel weer een gistlaagje, dus er gebeurt volgens mij wel wat. Vanmorgen eens goed gekeken, er kwam net een bel uit en dat was overduidelijk een zwavellucht. Dit keer niet vermengt met bierlucht en dus goed te onderscheiden.

Ik hoop wel dat het allemaal eruit gaat met de CO2 mee. Dat kan volgens mij wel even duren met zo weinig activiteit in het waterslot.

Ik heb nog steeds wel goeie hoop!

jan willem

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 17-12-2006 19:08 u »
Geloof mij Jan Willem;

Een bier met karakter is gebrouwen met een gist die naar stront ruikt.  ;)

Shityeast Yeah!  >:D

Offline Rudie

• Junior lid
  • **
  • The sky is the limit (when you're sober)
« Reactie #29 Gepost op: 17-12-2006 20:53 u »
Hoppie,

Had jij het niet ooit over in wort poepende lambiekbrouwers?  :nut:

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 17-12-2006 20:58 u »
Goeie avond,

Ik zit weer eens wat te lezen op het forum. Iets wat ik toch nog niet helemaal begrijp is de noodzaak van SG metingen. Ik snap wel dat je door te meten de mate van vergisting kunt meten en daarmee kunt bepalen wanneer je moet lageren en ook een schatting kunt maken van het uiteindelijke alcohol percentage. Maar van wat ik lees begrijp ik ook dat je net zo goed naar de activiteit in het waterslot kunt kijken om te kijken hoe de vergisting verloopt. Op deze manier reduceer je toch ook het infectie gevaar. Voor een SG meting moet je het vat openenen toch?
Verder is het alcoholpercentage een leuk bijkomstig weetje, maar verder onbelangrijk. Het gaat om de smaak.
Wat is dan het echt belang van SG metingen?

Nog een vraag: Ik zat ergens ook te lezen over de soorten alcohol in het bier. Hogere alcolholen en lagere alcoholen en methanol(!?)  Ik dacht dat methonol gevaarlijk was. Iets waar al heel wat afrikanen en russen blind van zijn geworden.
Hoe zit dat?

Als volgende brouwsel wilde ik een lichtgekleurde tripel proberen. Liefts met een beetje een droge smaak. Mijn favoriet.
Heb van deze site een soort "basis" recept voor een tripel van Jacques Bertens.

Weet iemand wat veelgebruikte kruiden zijn voor een tripel. Wil wel eens wat met sisaasappelschil proberen, maar ik weet niet of dit wel een goed idee is voor een tripel.

Groet,

Jan Willem

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #31 Gepost op: 17-12-2006 21:09 u »
Zo, jij vraagt er maar op los. Wat antwoorden:

- het verloop van de vergising kun je inderdaad het beste via je waterslot bepalen. Dit vergt echter wat ervaring. Ik meet alleen voor toevoegen gist, tijdens lageren en tijdens bottelen maar ik heb er dan ook al meer dan 90 batches opzitten

- Vergisting van suikers uit granen geeft geen methanol (methyl alcohol). Vergisting van fruitsuikers wel. Toch is dat meestal pas na (onkundig) destilleren een probleem. Daar komen de blinden Russen en Afrikaner van

- In vele tripels (bv de Westmalle tripel) komen geen kruiden voor. Koriander is volgens mij het nr 1 kruid in tripels. Bij goed gebruik van hop kun je ook een prachtige kruidigheid suggereren.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 17-12-2006 21:43 u »
Wat is dan het echt belang van SG metingen?
Om Jacques Bertens te citeren: meten is weten. Gelukkig hoef je niet vaak te meten, de essentiele meetmomenten zijn:
1) voor gisting
2) bij hevelen van primair gistingsvat naar secundair
3) evt steekproef voor het bottelen
4) bij bottelen

3 wordt vaak overgeslagen, maar is soms essentieel. Bij gestokte gisting op moment 3, kun je nog corrigeren met een giststarter. Is de 3e meting pas bij stap 4, dan is het maar de vraag of je die moeite nog neemt.

Martin (MO) heeft het e.e.a. prima verwoord, verder geen commentaar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 17-12-2006 22:05 u »
Aan alleen meten heb je eerlijk gezegd niet zo veel. Je moet er eigenlijk achter komen of het bier helemaal is uitgegist. Dat kan bij diverse SG waarden zijn. Het is gewoon onzin dat een bier niet onder bijvoorbeeld 1010 gebotteld mag worden.
Het ligt er maar net aan wat je begin SG was, welke gist je gebruikt hebt en hoe het wort gebrouwen is.

Een betrouwbare proef bestaat uit een gedeelte van je jongbier goed warm te zetten (tussen de 25 en 28 ļC) en deze zeer regelmatig te schudden. Meet het SG voor- en achteraf. Als het SG nagenoeg niet veranderd is na de warme periode dan waren alle vergistbare suikers al verbruikt door de gist en kun je het bier rustig bottelen. Mijn ervaring is dat dan het waterslot ook niet veel meer doet. Het kan zijn dat het SG op 1020 zit of zelfs hoger. Als je begonnen bent met 1080 heb je nog steeds een redelijke vergisting gehad en is deze waarde absoluut geen probleem.

Het grote belang van de SG metingen dat je zicht hebt op de vergisting en ook het alcoholgehalte kunt berekenen.

Voor het gebruik van kruiden verwijs ik naar dit artikel.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 17-12-2006 23:28 u »
Ja, ik vraag er maar op los! Ik probeer er een beetje in te komen. Als het vervelend wordt dat hoor ik het wel hŤ?
Het wordt me allemaal wel steeds meer duidelijk. Bedankt voor alle antwoorden.
Bij het volgende brouwsel zal ik op de door Herman genoemde momenten het SG meten. Ik ben erg benieuwd.

Wat betreft de kruiden: Ik begrijp dat voor zware bieren de meest succesvolle kruiden koriander, zoethout en steranijs zijn. Maar dat door gebruik van de juiste hopsoorten ook een kruidig karakter verkregen kan worden.
Net als voor een hoop mensen hier geloof ik is Westmalle tripel een van mijn favourieten. Daar zitten dus naast helemaal geen toegevoegde kruiden bij. Verder is Karmeliet ook een van mijn favourieten. Daar zit meen ik wel koriander in.

Ik geloof dat ik het bij de aankomende tripel maar bij koriander houd. Of anders helemaal geen kruiden.

Iedereen bedankt!

jan willem

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #35 Gepost op: 17-12-2006 23:32 u »
Cascade geeft ook een kruidig smaakje, of het een beetje op koriander lijkt heb ik te weinig proef ervaring mee.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 19-12-2006 23:11 u »
Even een update:

Het bier staat in de mandlfes te lageren en er ontstaat een nieuwe gistkoek op de bodem. Het wordt langzaam ook helderder. Af en toe een belletje uit het waterslot. Volgens mij gaat het goed!
Zijn de bezonken gistcellen dood of alleen op nonactief? Kun je dus te laat zijn met bottelen voor de hergisting op fles wanneer alle gistcellen dood zijn? Ik vermoed van niet, want anders zou je geen gist op kunnen kweken uit een flesje.

Nog een vraagje over gist. Alle commerciŽle brouwerijen gebruiken hun eigen unieke gist. Zijn dat gisten die bij toeval zijn ontdekt of zijn dat gisten die zeg maar zorgvuldig zijn geŽngineerd in laboratoria?

P.S. jammer dat mijn eerste brouwsel de jaarwisseling niet haalt.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 19-12-2006 23:12 u »
Hoppie,

Had jij het niet ooit over in wort poepende lambiekbrouwers?  :nut:

Dit is een grapje hoop ik?

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 19-12-2006 23:12 u »
Anders ben ik nog iets vergeten....

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 20-12-2006 07:01 u »

Citaat
Hoppie,

Had jij het niet ooit over in wort poepende lambiekbrouwers?

Dit is een grapje hoop ik?

Hey boys,

Dit was destijds een opmerking van Hans Hans.
Maar wel op waarheid berust.  :brouwen:
Geen grapje dus. ;)

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 13-01-2007 21:25 u »
Hallo mensen,

Een tijdje niks van mij gehoord. Druk geweest met klussen. Vandaag heb ik mijn eerste bier gebotteld. De stank die er na de hoofdvergisting uit het vat kwam was volledig verdwenen gelukkig. Inmiddels een hydrometer aangeschaft en meteen eventjes het eind SG gemeten. Ongeveer 1020! "Nie slech" al zeg ik het zelf. Weet het begin SG niet maar dat zal om en nabij de 1100 moeten zijn geweest (als ik naar het recept kijk).
Ik heb meteen even een beetje voorgeproefd en ik moet zeggen: Helemaal niet gek!

Ik hoop dat het door de hergisting op de fles nog iets droger wordt, maar: niet gek!

Morgen een nieuwe brouwen!

Groet,

Jan Willem

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #41 Gepost op: 13-01-2007 22:45 u »
Dan mag je wel oppassen na 2 biertjes, want met een begin SG van 1100 en een eind SG van 1020 zit je al tegen of over de 8% alc. Zorg voor een BoB als je moet rijden!

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 15-01-2007 00:02 u »
Tja, 8%! Klinkt lekker.

Hoe zat het ook al weer met die omrekening naar procenten? (Eind SG - Begin SG) x 0,136?

Zoiets toch?

Ik heb vandaag trouwens een nieuw brouwsel gemaakt. Ik heb net het SG gemeten en dat was 1062. Wat ik begrijp van alles wat ik hier lees is een eind SG van 1020 zo'n beetje het laagst haalbare eind SG wat je als amateurbrouwer kunt halen.
Het was een recept voor een tripel. Het hoogst haalbare alcoholpercentage is dan volgens mij iets meer als 5% voor deze tripel.
Dat lijkt mij een beetje laag voor een tripel.
Wat kan er mis zijn gegaan?

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 15-01-2007 00:20 u »
Het is natuurlijk (Begin SG - Eind SG) x 0.136

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #44 Gepost op: 15-01-2007 00:27 u »
Het eind sg varieert afhankelijk van het en het maischschema wat je hebt toegepast.
Dit kan daardoor variŽren tussen 1006 en 1020.

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #45 Gepost op: 15-01-2007 00:34 u »
Aanvulling het /het hier moet gist staan.
Het gist wat je gebruikt heeft ook invloed.

De rekenfactor (startsg-begin SG)* ? varieert afhankelijk van het startsg.
Bij start sg 1070 zal dit ca. 0.14 zijn

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 15-01-2007 00:36 u »
Ik heb een maischschema van 30 minuten 60 graden, 30 minuten 70 graden, en 5 minuten 75 graden gehanteerd.
Het recept is "het" recept voor en tripel van Jacques Bertens.
2500 g pilsmout
350 g tarwe mout
500 gram suiker
goldings
Spalt Select
Saaz

Nouja, we zien vanzelf. Ik ben benieuwd wat het wordt. Ik moet er nog een beetje in komen.
Begin SG van Jacques Bertens was trouwens 1090 geloof ik. Vraag me dus wel af waar het verschil vandaan komt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 15-01-2007 08:21 u »
Die discussie hebben we gisteren ook gehad.

Zie hier.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 15-01-2007 17:57 u »
Ai,
Dank je!
Gelukkig krijg ik niet de wind van voren.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #49 Gepost op: 15-01-2007 19:04 u »
Dit was destijds een opmerking van Hans Hans.
Maar wel op waarheid berust.  :brouwen:
Geen grapje dus. ;)

Staat in Het Bierboeck. Hierin worden allerlei hulpmiddelen tegen fouten in het bier genoemd. Bij hulpmiddelen tegen het lijmen van het meel bij het beslaan: 1. Kokend water toevoegen.
2. Poortaarde (dit is mensendrek) er in werpen en roeren. Alleen in uiterste nood toe te passen.

Hopbier

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #50 Gepost op: 15-01-2007 21:33 u »
Maar wanneer is er nu sprake van "uiterste nood"???
 :proost2:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 15-01-2007 21:39 u »
Maar wanneer is er nu sprake van "uiterste nood"???

Als alle andere maatregelen niet helpen.
Maar ik zou dit niet zelf gaan uitproberen!

Hopbier

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 15-01-2007 22:10 u »
Het was ook uiteraard een grapje! Ik zou het mijn gasten niet voor durven zetten.

Even over de voorgaande vraag, waarvoor ik elders op het forum verwezen werd. Mijn lage begin SG bij mijn laatste brouwsel.
Allereerst wil ik even zeggen dat je als beginnend brouwer en forumgebruiker af en toe geen flauw idee hebt wat de betekenis is van bepaalde termen en wat het nut is van bepaalde handelingen en berekeningen. Bijvoorbeeld het belang van het weten van je brouwzaal rendement.

Ik weet sinds vandaag eigenlijk pas dat ik dat moet weten om een recept aan te kunnen passen om het juiste begin SG te kunnen verkrijgen. Voor een doorgewinterde brouwer is dit misschien gesneden koek, maar als je net begint zegt het je in eerste instantie echt helemaal niets en weet je ook niet waar je moet zoeken op het forum.

Als ik de berekening op mijn laatste brouwsel los laat is het rendement om te janken. Ik denk dat ik het zelfde recept nog een keer moet brouwen met iets meer storting (nog zo'n term!) en opnieuw het rendement moet berekenen. Ben namelijk bang dat er nog meer is mis gegaan. Ik kan me niet voorstellen dat mijn rendement zo laag is. Ik kom geloof ik aan de 50%..... :-[

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #53 Gepost op: 15-01-2007 22:23 u »
Bijvoorbeeld het belang van het weten van je brouwzaal rendement.

Je geeft het zelf al een klein beetje aan. Maar als je je brouwzaalrendement weet, kun je van te voren bepalen hoeveel mout je nodig hebt om een bepaald alcoholpercentage te krijgen, dat is toch wel erg prettig lijkt mij.

Als Mo bijvoorbeeld en heel lekker bier heeft gebrouwen met een rendement van 85% en jij wilt dit recept gaan nabrouwen, maar jouw rendement is maar 70 of zelfs 66% dan hebt je dus meer mout nodig voor hetzelfde resultaat.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #54 Gepost op: 15-01-2007 22:25 u »
Jan Willem,

Laat je niet door wat dan ook weerhouden om vragen te stellen. Als je de zoekfunctie hebt gebruikt en je komt er nog niet uit, geen probleem daar is dit een forum voor. De laatste tijd worden door ervaren forumgebruikers her en der wat frustaties geuit omdat het lijkt alsof er maar klinklaar wordt gepost zonder zelf uberhaupt eerst na te denken.

Bovendien worden er in topics ook 'doorgezeurd' terwijl het antwoord in sommige gevallen al drie keer is gegeven. Ook dat levert frustraties op.

Wat het rendement betreft: ik heb hier een nieuw topic voor geopend om de boel centraal te houden.

groet,

Johannes

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 16-01-2007 19:18 u »
Hoi,

Ik had de nieuwe topic over het onderwerp net gelezen. Een en ander wordt me nu wel een stuk duidelijker.
Mijn eigen rendement bij het laatste brouwsel is denk ik ook zo laag geweest doordat ik nog een beetje onhandig ben met maisschen. Ik schoot even door bij de 60 graden. Misschien zijn er toen wat van die alfa en bŤta amylase enzymen de pijp uit gegaan, waardoor er minder suikers in het wort terecht zijn gekomen. Dus als ik een heel lekker biertje van Mo na ga brouwen, ga ik maar niet uit van de 50% die ik vorige keer gehaald heb.

Ik wil hetzelfde recept nog een keer brouwen met een iets grotere storting (en zonder doorschieten bij 60 graden) en nog een keer mijn rendement meten. Alleen krijg ik zo wel een enorme biervoorraad! :o
Ik vraag me sowieso af wat degene die per keer 30 literbrouwen en dat minstens 1 keer per maand met al dat bier doen?!

En ik zal met verdere vragen over te behalen rendementen naar het topic daar voor gaan.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 28-01-2007 23:04 u »
hallo,

Gisteren na twee weken op de fles mijn eerste brouwsel geproefd! LEKKER! De rest laat ik nog een paar weken rijpen.

Tweede brouwsel had ik vorige week na een week in het vat in een mandfles overgeheveld, maar waarschijnlijk iets te vroeg. Het SG was welliswaar van 1062 naar 1020 gedaald, maar na overhevelen in de mandfles giste het nog zo heftig dat het schuim door het waterslot naar buiten kwam. Na een week in de mandfles was de gistkoek onderin zo dik geworden dat ik heb besloten om het nogmaals over te hevelen. Ik heb namelijk begrepen dat de koek onderin bestaat uit uiteen gevallen gistcellen die de smaak van het bier ongunstig kunnen beÔnvloeden. De zogenaamde botersmaak.
Het SG was nog verder gedaald tot 1010. En nu is er nog steeds activiteit in het waterslot. Ik ben benieuwd waar het eindigt.

Heb ik er nu goed aan gedaan door het bier nog een keer over te hevelen of is het gevaar voor oxidatie groter dan de eventuele smaakbeÔnvloeding  van de uiteengevallen gistcellen?

Gr.
Jan Willem

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 29-01-2007 08:21 u »
Nee hoor, dat is prima. Volgens mij doet Oscar het altijd zo. Echter: gistautolyse (oude gistkoeken) zou pas na maanden op kunnen komen en zou een oude gist/zwavel smaak kunnen geven. Geen diacetyl/botersmaak die komt uit een minder goed verlopen vergisting. Maar bedenk: er zijn vele vele bieren met gist op de fles en die krijgen ook geen autolyse smaak. De hoeveelheid gist is dan wel minder maar autolyse smaken komen niet heel vaak voor.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 29-01-2007 09:14 u »
Autolyse schijnt een vrij continu proces te zijn. Uit de cellen die uiteengevallen zijn worden nieuwe cellen gemaakt. Op een bepaald moment stopt de aanmaak van nieuwe cellen en stopt dit proces. Na verloop van tijd komen er steeds meer afbraakproducten in het bier en ervaar je dit als autolysesmaak en -geur. Hoe meer gist je bij het bier hebt des te meer afbraakproducten je uiteindelijk krijgt. Het is daarom zaak te bottelen met niet te veel gist. Eigenlijk moet je net genoeg gist in je bier hebben om een goede hergisting te garanderen. Verder is de snelheid van het ontstaan van autolysesmaak ook sterk afhandelijk van de omstandigheden en de gebruikte gist.

Tijdens de nagisting kun je de hoeveelheid autolyseproducten beperken door het bier na de hoofdgisting over te hevelen om het te ontdoen van een grote hoeveelheid afgewerkte gist. Verder is het raadzaam om tijdens de nagisting de temperatuur te laten dalen. Bij lagere temperaturen gaan biologische processen een stuk langzamer en dus ook het afsterven en uiteenvallen van dode cellen.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #59 Gepost op: 29-01-2007 10:59 u »
Ik zeg: ja maar!

Hoe vaak komt het nu voor dat wij autolyse smaken in bieren proeven? Ik zou niet weten waar ik anders naar zou moeten zoeken dan "iets onprettigs zwaveligs." Heel vaak proef je juist oxidatie of (in bepaalde gevallen) slecht iers mos. Mijn punt is: gistautolyse als brouwfout komt toch eigenlijk heel weinig voor?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 29-01-2007 11:11 u »
Het probleem is dat je eerst een smaak goed moet kennen voordat je hem kunt herkennen. Verder speelt gewenning ook een rol. Dat geldt voor oxidatiesmaak maar ook voor de autolysesmaak.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 29-01-2007 18:23 u »
Ok, kort samengevat:
Kans op autolysesmaak is klein. Kans op oxidatiesmaak is groter. Doch, het is niet eenvoudig om dergelijke smaken te herkennen als je ze niet kent.

Als je op dit forum leest over dit soort bijsmaken, denk je al snel aan iets verschrikkelijk smerigs. Maar het zou dus kunnen dat je bier wel degelijk een autolysesmaak/oxidatiesmaak heeft maar dat je het als beginner niet herkent als dusdanig.

Hoe kun je trouwens een oxidatiesmaak herkennen?

En nog iets over smaken: Mijn tweede brouwsel heb ik nu tussentijds twee keer geproefd. 1 keer bij de eerste keer overhevelen, 1 keer bij de tweede keer overhevelen. Beide keren (eerste keer meer) zat er een beetje een chloorlachtige smaak aan het bier. Ik denk dat de nog rondzwevende gist de veroorzaker was. Ik weet niet of ik het goed omschrijf door het chloorachtig te noemen, maar herkennen jullie dit? Ik heb trouwens dit keer Nottingham gist gebruikt.

Gr.
Jan Willem

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #62 Gepost op: 29-01-2007 18:27 u »
Als je een chloorachtige smaak aan je jong bier hebt, heb je na het schoonmaken (Chempro?) niet goed nagespoeld. Dit soort smaken komen niet van je gist.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 29-01-2007 18:51 u »
Ik heb inderdaad chemipro gebruikt, maar wel goed nagespoeld met heet water. Ondanks dat er op het potje staat dat je niet hoeft na te spoelen. Misschien niet goed genoeg.
Zou wel jammer zijn.

Maar misschien omschrijf ik de smaak wel niet goed. Ik hoop dat ik de smaak niet goed omschrijf.

De tijd zal het leren...

Jan Willem

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #64 Gepost op: 05-02-2007 00:49 u »
Avond allemaal,

Ik wilde net mijn bier gaan bottelen, maar heb er toch op het laatste moment vanaf gezien. Het smaakte echt raar!
Ik had zoals hierboven al te lezen was een week geleden al een keer geproefd en toen zat er een beetje een chloorachtige smaak in.

Nou die zat er dus nog steeds in. Het is niet echt chloorachtig, meer zoals gorgelwater een beetje smaakt. Ik weet niet of jullie die gele tabletten kennen die je moet oplossen in water. Ik herken de smaak daarvan denk ik. Daar lijkt het nog het meeste op.

Verder zat er wel een bier smaak aan maar alles behalve vol. Dit is te wijten aan mijn brouwzaal rendement waarschijnlijk, maar daar zullen we het niet over hebben.

Kortom: het tweede brouwsel is mislukt.
Jammer.

Heeft iemand van jullie een idee? Het zou wel fijn zijn als ik een volgende keer niet hetzelfde heb namelijk.
Oscar had al geopperd dat het misschien door de chempro kwam in combinatie met niet goed naspoelen. Nou heb ik naar mijn idee wel goed gespoeld, maar je weet maar nooit. Heeft iemand een ander idee?

Herkent iemand deze gorgelwater smaak of ben ik in deze kwestie uniek?

Gr.
Jan Willem

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #65 Gepost op: 05-02-2007 10:34 u »
Ik had toch zeker wel een flesje of 10 gebotteld. Nu kan je dit bier aan niemand meer laten proeven. Een van de dingen die op dit forum niet mogelijk zijn, is het proeven. Discussies erover zijn erg lastig. Kun je nog bottelen of heb je alles weggegooid?

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 05-02-2007 18:16 u »
ha!

Ik heb natuurlijk wel 6 flesjes gebotteld! (op aanraden van mijn vriendin, wijs als ze is).
Maar aan wie laat ik het proeven...

Ik heb er nog eens over nagedacht wat het nou zou kunnen zijn, maar ik kom niet verder als een infectie.
De vergisting verliep ook een beetje vreemd. Het duurde een dag voordat ie op gang kwam. Vervolgens heeft het een week of zo redelijk gegist. Het SG was van 1062 naar 1020 gegaan. Toen zat die rare smaak er al aan. Maar bij overhevelen naar de mandfles zat er nauwelijks een gistkoek op de bodem. Vervolgens begon het in en de mandfles als een dolle te gisten. Het kwam door het waterslot naar buiten! Toen zat er na een week wel een flinke koek op de bodem, waardoor ik heb besloten om nog een keer over te hevelen. SG was inmiddels nog 10 punten gezakt. Vervolgens heeft het nog een week een beetje gegist, maar het gekke was dat toen ik gisteren het SG opnieuw mete het nog steeds 1010 was. Dat terwijl er nog echt wel activiteit in het waterslot waarneembaar was.

Het moest overigens een tripel worden. IngrediŽnten tarwe mout, pilsmout, suiker, Saaz hoppelet, Goldings, Spalt Select.
Maischschema: 60 ļC/30 min 70 ļC/30 min 75 ļC/5 min

Door mijn brouwzaalrendement ben ik op 1062 uitgekomen ipv 1095. Foutje!

Kan hop misschien bederven en een dergelijke smaak veroorzaken?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 05-02-2007 22:17 u »
Hoi Jan Willem,

Ik denk niet dat de smaak uit de gist komt. Oude hop geeft een wat muffe kaasachtige smaak (zweetvoetengeur).
Het vreemde is dat je zegt dat de smaak er al in zat kort na de hoofdgisting. Als het komt vanuit een chloorhoudend ontsmettingsmiddel dan is dat gelet daarop niet waarschijnlijk.

Aanstaande vrijdag is er een clubavond bij De Roerstok in Tilburg. Ik ben daar ook aanwezig samen met andere hobbybrouwers die keurmeester zijn dan wel veel proefervaring hebben. Als je wilt kun je langs komen om je bier te laten proeven.

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 06-02-2007 23:02 u »
Hoi Jaques,

Helaas, vrijdag avond heb ik al andere verplichtingen. Tilburg is voor mij ook wel een beetje uit de buurt (Gouda). Wel jammer, want ik denk dat een dergelijke ontmoeting een vooruitgang in mijn brouwtechniek zo betekenen. En aangezien ik het brouwen steeds leuker begin te vinden is een beetje vordering wel gewenst. Dus wil ik wel graag weten waar deze vreemde smaak vandaan komt. De ingrediŽnten van het brouwsel heb ik besteld bij brouwerij de Molen in Bodegraven. Misschien dat de brouwer daar bereid is om te proeven.

Jan Willem

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #69 Gepost op: 06-02-2007 23:04 u »
Jan Willem, probeer even net jeroenCV contact op te nemen, die woont ook in Gouda, kunnen jullie even  samen proeven, wellicht tijdens een brouwdag of iets dergelijks. Gezellig en leerzaam.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #70 Gepost op: 07-02-2007 09:24 u »
Wat doe je zondag?
Ik ga brouwen, dus kom maar langs...

Stuur een prive berichtje en je krijgt adres gegevens!

Je bent welkom!

Offline Jan Willem

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #71 Gepost op: 07-02-2007 23:02 u »
Bedankt Oscar,

Ik heb hem zojuist een bericht gestuurd.

jan willem

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #72 Gepost op: 07-02-2007 23:42 u »
Lachen, jeroen gaat brouwen en krijg een newbee op bezoek, haha bij mij is de situatie gelijk, ook bij mij komt er een "leerling brouwer/newbee" meegluren in de brouwpan!

:brouwen:

Tags: