Nieuw hier (Jan Willem)

Gestart door Jan Willem, 12-12-2006 23:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan Willem

Hallo,

Ik ben Jan Willem, 29 jaar en heb onlangs besloten om het niet alleen bij consumptie van bier te laten.

Ik ben afgelopen zondag gewapend met een schrootmolen, pan, hevelfilter (zelf gemaakt van flexibel koperen buis 12mm) en gistvat aan mijn eerste brouwsel begonnen. Ik heb een recept van deze site gebruikt voor tripel abdij bier van Jaques Bertens. Ik heb denk ik een aantal beginners fouten gemaakt. Misschien iets te onbezonnen begonnen...

Ik had na maischen en koken met hop nog maar 5 liter wort over (helder maar koffiebruin). Te veel water laten verdampen?  Dat heb ik vervolgens af laten koelen tot kamer temperatuur en aangevuld tot 10 liter met kraanwater. Hiervan heb ik 250 ml genomen voor een gist starter met Brewferm bovengistend gist. Ik las later echter dat je beter een giststarter kunt maken van wort van pilsmalt. Te laat. De starter ging wel vrijwel meteen borrelen en het wort kreeg een beetje een cafe au lait kleurtje. Er ontstond geen schuim. De volgende avond echter was de activiteit al bijna tot nul gereduceerd en was het wort weer helder met de gist(?) op de bodem. Ik heb het toen in de koelkast weggezet en de avond er na met de rest van de gist bij het wort gevoegd. Toen gedurende vier uur het wort flink belucht met een aquariumpomp met bruissteen.

Nu, zit alles in een vat met waterslot, maar ik zie nog geen enkele aktiviteit. Komt dat nog of is er iets misgegaan door het voorafgaande gehannes.

Is dit brouwsel nog te redden of kan ik beter overnieuw beginnen?

Oja, heb ook nog geen hydrometer...

JeroenCV

Welkom Jan Willem,

Ik begrijp dat je na het koken van het wort alles in de koelkast heb gezet, terwijl je giststarter aan het starten was? dat is niet handig, kans op infecties en zo.

Daarnaast heb je 4 uur belucht...dat is volgens mij best lang, dus veel kans op oxidatie.

Om te bepalen wat er is gebeurt in je gistvat: heb je al een SG meting gedaan? Of kan je dat niet? Zie je in je gist vat al een gistkoek onderin? Zo ja dan is de gist actief geweest afgelopen nacht. en is er dus niks aan de hand.

Maar de belangrijkste parameters zijn natuurlijk, hoe ziet je wort er nu uit? Hoe smaak het?

Oscar

Jan willem,

Welkom hier het forum.

Citaat van: JeroenCV op 13-12-2006  07:38 uIk begrijp dat je na het koken van het wort alles in de koelkast heb gezet, terwijl je giststarter aan het starten was? dat is niet handig, kans op infecties en zo.

Erger nog pas nadat hij zijn wort had gekoeld en 1x verdund heeft heeft hij met 250 ml een giststarter gemaakt, en deze 2 dagen later pas toegevoegd (?).

Dat zijn inderdaad ernstiger beginners fouten..

* Zorg in ieder geval dat je het SG kan meten
* Maak een giststarter voordat je gaat brouwen
* Creëer een mogelijheid om snel te koelen (tegenstroom koelen, spiraal koeler, platen koeler)
* Voeg de gist toe direkt na het koelen
* Vergist onder een waterslot

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Hoi Jan Willem,

Het klinkt een beetje als de klassieke beginnersvraag: mijn wort gist niet, hoe komt dat?

Bijna altijd is er wel voldoende activiteit maar heeft men dat niet in de gaten omdat de gistvaten die verkocht worden aan beginners gewoon weg niet goed afsluiten. Men kijkt naar het waterslot terwijl het koolzuurgas het vat verlaat langs de kieren van de deksel.

Verder kan ik niet helemaal opmaken uit jouw verhaal hoe je het wort bewaard hebt voordat de gist toegevoegd is. Als dat heel koud is geweest kan het zijn dat de vergisting een tijdje nodig heeft om op gang te komen.
Waarom heb je de gist niet toegevoegd toen deze actief was en heb je deze eerst nog weggezet in de koelkast?

Laat het nog even staan en kijk wat er gebeurt.

Als je het begin SG gemeten hebt raad ook ik je aan om een SG meting te doen. Aan de hand van de waarde die je meet kun je vaststellen of er een vergisting heeft plaatsgevonden. Dat kun je trouwens ook zien aan de rand van het gistvat. Indien daar net boven het vloeistofniveau een dikke afzetting te zien is weet je ook zeker dat de vergisting heeft plaatsgevonden.

Jan Willem

Hej,
 :verbergen:
Nou, de schade is geloof ik meegevallen. Ik werd vanmorgen wakker van het geborrel. Ik dacht eerst dat we weer eens ergens verstopping hadden of zo! Het staat nu nog stevig te borrelen. Ook zijn er aan de randen donkere vlekjes te zien.

Maar ik heb inderdaad een paar fouten gemaakt:

1. Niet van te voren een giststarter gemaakt, maar gewoon 2 dagen later pas erbij gedaan.

2.Te laat de giststarter toegevoegd. Hij was al niet actief meer.

3. Misschien verkeerde wort voor de starter gebruikt. Beter gewoon wort van pilsmout toch?

4. Geen koeler gebruikt. Maar gewoon in een bak met koud water gezet.

5. Geen SG meting gedaan. (geen meter aangeschaft). Ik zie nu wel het belang ervan overigens.

Kortom het zou een wonder zijn als het straks nog ergens naar smaakt.

Hoe moet wort overigens smaken? En hoe kan ik proeven zonder verder infectie gevaar.

Verder vraag ik me af wanneer ik het beste kan lageren en hoelang? Of is dat een moeilijke vraag aangezien ik nu natuurlijk niet echt een referentiepunt heb?

En nog een vraag: Ik kom uit Gouda. Waar kan ik het beste terecht voor de ingrediënten voor mijn volgende brouwsel. En voor een SG meter natuurlijk. Vorige keer ben ik ergens in Rotterdam geweest, maar daar was alles aangevreten door muizen...

Jos Groen

Ergens beginnen is het beste.
En van fouten leer je het meest...
En ik denk toch dat het wel goed zal smaken..
Wel schoon werken he! Goed nadenken over de hygiëne.

Jacques

Citaat van: Jan Willem op 13-12-2006  19:22 uMaar ik heb inderdaad een paar fouten gemaakt:

Ook bij het bierbrouwen heb je goed, beter , best. Hier op het forum hebben we wel eens de neiging om alleen oog te hebben voor 'best' en 'goed' als inferieur te bestempelen.

Het zou best kunnen dat je een prima biertje overhoudt op het einde van de rit. Om reproduceerbare bieren te brouwen doe je er echter goed aan de 'beste' technieken je eigen te maken.

Oscar

Citaat van: Jacques (jacbier) op 13-12-2006  23:10 uHet zou best kunnen dat je een prima biertje overhoudt op het einde van de rit.

Het komt heel vaak voor dat bij beginnende brouwers hun eerse of 2e bier vaak erg goed is..hoewel ze toch vaak onbewest niet erg koosjer werken.
Mijn 2e bier was ook zo. Geen SG meting gedaan, Na het koken gewoon in de kamer laten afkoelen, de volgende ochtend een zakje onbekende korrelgist toevoegen en de dagen daarna heel nieuwsgierig toch telkens even kijken. Na 2/3 dagen eindelijk gist activiteit. Na een paar dagen overhevelen in de mandfles (ja ja toen al!  :D :D ) en 2 maanden laten staan, daarna botelen met een schepje suiker.

Nou dat was super lekker bier en een gedenkwaardige avond met vrienden. De volgende ochtend wel  :ziek: :ziek: maar dat mocht de pret niet drukken.

Dat is ondertussen al weer 7 jaar geleden.

Groeten en  gezondheid
Oscar


Jan Willem

Goede avond,

De boel staat nog steeds stevig te gisten. Het heeft een amber tot bruine kleur. Veranderd de kleur nog of is de kleur van je wort automatisch de kleur van je toekomstige bier? Ik ben benieuwd hoelang het nog blijft gisten. De gistactiviteit is nog onverminderd.

Wat ik begrijp uit hetgeen ik hier op deze site lees kun je het beste lageren als de hoofdvergisting bijna ten einde loopt. Aangezien ik geen begin SG heb gemeten, wil ik dit gaan doen als de activiteit in het waterslot minimaal is geworden. Ongeveer als er om de circa 15 minuten (nu nog om de circa 12 seconden). Ik begrijp dat je de "gistkoek" onderin het vat vooral moet laten zitten en dat de zwevende gistcellen meegaan naar de mandfles. Deze nog actieve gistcellen moeten dan zorgen voor de navergisting in de mandfles. Hoelang je nou moet lageren bij kamertemperatuur is me nog niet helemaal duidelijk. Ik lees 2-4 weken voor bier met hetzelfde begin SG wat het mijne waarschijnlijk heeft. Dat is nog al een verschil.
Hoe kan ik straks het beste de boel overhevelen naar de mandfles zonder gevaar van infectie e.d?
Voor het bottelen wil ik 8 gram suiker per liter wort toevoegen voor hergisting op de fles. Of kun je beter gist gebruiken voor hergisting op de fles? En zo ja welke gist is hiervoor het meest geschikt?

Hoe kun je het beste bottelen zonder gevaar van infecties? En hoelang moet je het op de fles laten staan voordat het drinkbaar is?

Jullie zien wel: Ik barst nog van de vragen. Voor vandaag wilde ik het hier maar bij laten. Ik hoop dat jullie me een beetje wegwijs kunnen maken. Alle antwoorden staan vast op het forum. Ik zit nu voor de vierde avond aaneengesloten te lezen en volgens mij heb ik een overdosis aan informatie. Ik begrijp de grote lijnen nog niet helemaal. Dus voorlopig blijf ik jullie nog bombarderen met mijn vragen als het mag.

jan willem



Jan Willem

Ik hoop trouwens dat ik hetzelfde beginnersgeluk mag hebben als jou Oscar!
Het brouwproces lijkt inderdaad sterk op het mijne!

MO

JW, als je de weg kwijt bent geraakt, moet je gewoon vertrouwen in de brouwcursus van Jacques (link). Daar staan de grote lijnen van het brouwproces beschreven. Als je je daar aan houdt, zit je al een heel eind goed. Hier op het forum willen de freaks (inclusief ikke) wel eens te ver doorslaan om het allemaal zo perfect mogelijk te doen.

Toch nog een paar korte antwoorden: bij 1-2 blubben per MINUUT kun je wel gaan lageren. Gistkoek inderdaad zoveel achterlaten, er is nog genoeg actieve gist zwevende. Vandaar ook dat de kleur nog anders wordt, de gist in suspensie doet een lichtere kleur suggereren dan het heldere bier uiteindelijk zal worden. Lageren moet tot het bier volledig is uitgegist. Als beginner weet je dit niet goed. Geen acitiviteit in het waterslot betekent niet altijd dat de vergisting helemaal klaar is. Controleer of het eind SG dat je voor ogen had is bereikt en lager wanneer het uitkomt. Een van de voordelen van lageren is dat je je bottelen kan plannen wanneer het jou uitkomt. Ik verzamel vaak 2-3 batches om te gelijk te bottelen.

Navergisting duurt 1 week (licht bier) tot 4 weken (of nog langer voor nog zwaarder bier). De meeste bieren zijn na 6 weken navergisting (1 week warm, de rest koud) goed op dronk.




Jan Willem

Aha! Bedankt voor de tips MO.

De activiteit in het waterslot is inmiddels gereduceerd tot een blub per kwartier. Helaas moet ik vanavond weg (naar de kroeg :) ) Lageren moet ik dus morgenochten denk ik maar gaan doen.

Hoe kun je dat trouwens het beste doen? Ik neem aan dat ik het beter niet via het kraantje aan mijn gistvat in de fles kan laten kletteren.

En hoe krijg je het voor het bottelen weer uit de mandfles in een klein flesje zonder het er in te laten kletteren?

Ik ben tot op zekere hoogte wel een perfectionist. Dit was natuurlijk allemaal verre van, maar die kant moet het wel een beetje op natuurlijk.

jan willem

Jacques

Citaat van: Jan Willem op 15-12-2006  19:55 uHoe kun je dat trouwens het beste doen? Ik neem aan dat ik het beter niet via het kraantje aan mijn gistvat in de fles kan laten kletteren.

Simpel. Maak een slang vast aan het kraantje dat reikt tot de bodem van de fles.

CiteerEn hoe krijg je het voor het bottelen weer uit de mandfles in een klein flesje zonder het er in te laten kletteren?

Door over te hevelen.

Zelf hevel ik het bier eerst over in een ton met een kraantje. Door de bottelsuiker op te lossen en deze voor het hevelen in de ton te doen zorg ik er voor dat de suikeroplossing zich goed mengt met het bier. Alle flesjes krijgen op die manier evenveel suiker.
Afhankelijk van het biertype en de activiteit van het waterslot vlak voor het bottelen voeg ik meer of minder suiker toe aan het bier.

Jan Willem

Simpel, simpel...

Je moet het maar weten.

Ik lees op de site zoveel over infectiegevaar. Heb je dan geen kans op infecties als je eerst alles in een ton overhelvelt voor het bottelen en je zo alles blootstelt aan de buitenlucht? Of overdrijf ik nu een beetje?

Super trouwens dat iedereen zo enthousiast reageert! Ik ben natuurlijk niet de enige met dit soort vragen.

Morgen gaat ie de fles in.

jan willem

korek

Het infectiegevaar is iets verminderd door de alcohol in het bier, maar je moet wel steeds alles goed schoonmaken en desinfecteren, dat hoort nu eenmaal bij bierbrouwen.

Groeten,
Korek

Jacques

Het infectiegevaar is er vooral voordat je het wort gaat vergisten.

Door de vergisting daalt de pH-waarde van het jongbier, vormen zich koolzuur en alcohol en daalt de hoeveelheid aminozuren (de bouwstenen voor gistcellen maar ook voor ongewenste micro-organismen). Door deze veranderingen kunnen infecties zich niet meer zo snel ontwikkelen.

Na de vergisting is het jongbier dus redelijk beschermd maar moet je nog wel steeds oppassen (alle spullen moeten inderdaad goed schoon zijn, behandeld met een desinfectant en met schoon leidingwater nagespoeld zijn).

Verder is het van belang in een schone ruimte te bottelen. Een ruimte waar zo min mogelijk infectiebronnen aanwezig zijn. Het beste is om de ruimte zowel vóór als na het bottelen goed schoon te maken. Dat laatste om te voorkomen dat restanten bier een infectiebron gaan vormen.

Meer over het voorkomen van infecties kun je hier en hier lezen.

Jan Willem

ok,

Nou het zou wel eens heel goed kunnen dat ik voor de vergisting een een infectie heb opgelopen. Ik was dus wat laat met het toevoegen van gist...

Ik heb zojuist het bier in de mandfles gedaan op de manier met de slang aan het kraantje van het vat.
Moet zeggen dat ik nou niet echt trek kreeg in een biertje toen ik het vat opentrok.

Het rook wel naar bier, maar daarnaast zat er ook een wat vieze geur aan. Beetje rotte eieren. Met je hoofd in het vat deed serieus gewoon pijn aan je neus!

gaat dit nog goed zo?

Bier was een beetje amberkleurig en nog wat troebel.

jan willem



korek

Rotte eierengeur duidt op zwavelwaterstof en dat lijkt me niet goed. Ik ben bang dat je inderdaad een infectie hebt. Dit kun je beter weggooien en een nieuw brouwsel opzetten met inachtneming van al de voorgaande opmerkingen. Succes!

Groeten,
Korek

Maurits

Je moet de zwavelwaterstof inderdaad niet in je bier hebben. Ik had ook een aantal bieren die zo roken tijdens de vergisting. Maar er is geen probleem. De zwavelwaterstof verdampt uit het bier en ontsnapt met de CO2 uit de mandfles. Je moet pas gaan bottelen als de zwavelgeur weg is, want als het niet meer uit je bier kan ontsnappen heb je weldegelijk een probleem. :weetbeter: Dit had iemand anders op dit forum ook een keer.

Jan Willem

Is het nu goed of slecht?
Ik hoor twee verschillende dingen.

Ik wacht voorlopig gewoon even af dan maar!

Johannes

Weggooien kan altijd nog, sommige gisten kunnen stinken naar zwavel. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, Westmalle doet dat ook en dat vind ik persoonlijk een van de allerbeste bieren.

korek

Misschien was ik wat te snel met advies om het weg te gooien. Volg de andere adviezen, dat de zwavelwaterstof verdampt met de CO2 wist ik niet.

Groeten,
Korek

Jan Willem

Ik had ergens al zoiets gelezen dat bij sommige gisten er dergelijke geuren kunnen ontstaan. Ik had het voor het openen van het vat nog niet geroken, terwijl het vat gewoon in de huiskamer staat.

We wachten gewoon nog even af.

Is het trouwens mogelijk om iets ronduit ongezonds te brouwen? Of loop je alleen de kans om iets ontzettend smerigs te brouwen?


Jacques

Citaat van: Jan Willem op 16-12-2006  17:16 uIs het nu goed of slecht?
Ik hoor twee verschillende dingen.

Een zwavelachtige of rotte eieren geur tijdens de hoofdgisting is geen probleem. Soms heb ik zelfs de indruk dat het goed is als je een dergelijk geur hebt tijdens de hoofdgisting.

Herman

Om e.e.a. in perspectief te plaatsen is de CO2 gewoon een windje van de gist, dat deze naar eieren stinkt.... De plas van de gistcelletjes smaakt me overigens ook uitstekend.

;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.