Hoi,
Een paar maandjes terug was ik begonnen met blikbrouwen. Ik heb ondertussen twee brouwsels af en de derde staat nu in de nagisting. Ik heb over de smaak toch wel wat te vragen:
Het eerste brouwsel was de Abdij van Brewferm. Ik heb het recept netjes opgevolgd en dat resulteerde uiteindelijk in een zeer donker bier. Het aroma was wat muffig en de smaak was die van groene appels met veel bitterheid; meer bitterheid dan een Guinness bijvoorbeeld. Die combinatie stond me niet echt aan en ik kon het niet over mijn hart krijgen om dat aan mijn vrienden te schenken. Ik heb bijna 9 L door de gootsteen gemikt.
Het tweede brouwsel was de Diabolo van Brewferm. Deze ging beduidend beter maar voornamelijk omdat het (hiervoor genoemde) groene appel aroma iets beter paste bij het tripelachtige karakter van de Diabolo. Deze is wel degelijk opgegaan.

Nu staat het derde brouwsel na te gisten; het betreft de American Style Light Beer van Muntons. Omdat de koolzuurvorming nu na een week eindelijk een beetje op gang begint te komen (heb het wort waarschijnlijk iets te lang laten doorgisten, 2 weken tot SG ca. 1008/1010) heb ik 's een flesje opengemaakt om te proeven... en verdomd! (pardon my French) Weer dat groene appel aroma. Omdat het een lichter bier is is de combinatie nu iets beter te "harden" dan met het Abdij bier maar het is onmiskenbaar weer die appelgeur en smaak. Als je aan een leeg glas ruikt heeft het ook wel iets weg van zoete sherry of notenwijn.
Nu lees ik bij de omschrijving van gistsoorten wel eens een opmerking over aroma's van fruit, et. Ligt dit dan aan het gist? Gebruiken die allemaal hetzelfde gist waar blijkbaar appellucht vanaf komt? Heeft het dan zin om eens een Wyeast smackpack je te gaan proberen in plaats van het standaard zakje korrelgist?
UPDATE: ik heb mijn vriendin ook eens laten ruiken en zij zei ook meteen "appelsap" of "cranberrysap". Dat deed mij gelijk ook weer meer denken aan druivensap (Fruitdruifje van Appelsientje/Riedel dan).Grtz, skeuri