De smaak van Brewferm / Muntons blikken

Gestart door skeuri, 12-12-2006 20:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

skeuri

Hoi,

Een paar maandjes terug was ik begonnen met blikbrouwen. Ik heb ondertussen twee brouwsels af en de derde staat nu in de nagisting. Ik heb over de smaak toch wel wat te vragen:

Het eerste brouwsel was de Abdij van Brewferm. Ik heb het recept netjes opgevolgd en dat resulteerde uiteindelijk in een zeer donker bier. Het aroma was wat muffig en de smaak was die van groene appels met veel bitterheid; meer bitterheid dan een Guinness bijvoorbeeld. Die combinatie stond me niet echt aan en ik kon het niet over mijn hart krijgen om dat aan mijn vrienden te schenken. Ik heb bijna 9 L door de gootsteen gemikt.

Het tweede brouwsel was de Diabolo van Brewferm. Deze ging beduidend beter maar voornamelijk omdat het (hiervoor genoemde) groene appel aroma iets beter paste bij het tripelachtige karakter van de Diabolo. Deze is wel degelijk opgegaan. :)

Nu staat het derde brouwsel na te gisten; het betreft de American Style Light Beer van Muntons. Omdat de koolzuurvorming nu na een week eindelijk een beetje op gang begint te komen (heb het wort waarschijnlijk iets te lang laten doorgisten, 2 weken tot SG ca. 1008/1010) heb ik 's een flesje opengemaakt om te proeven... en verdomd! (pardon my French) Weer dat groene appel aroma. Omdat het een lichter bier is is de combinatie nu iets beter te "harden" dan met het Abdij bier maar het is onmiskenbaar weer die appelgeur en smaak. Als je aan een leeg glas ruikt heeft het ook wel iets weg van zoete sherry of notenwijn.

Nu lees ik bij de omschrijving van gistsoorten wel eens een opmerking over aroma's van fruit, et. Ligt dit dan aan het gist? Gebruiken die  allemaal hetzelfde gist waar blijkbaar appellucht vanaf komt? Heeft het dan zin om eens een Wyeast smackpack je te gaan proberen in plaats van het standaard zakje korrelgist?

UPDATE: ik heb mijn vriendin ook eens laten ruiken en zij zei ook meteen "appelsap" of "cranberrysap". Dat deed mij gelijk ook weer meer denken aan druivensap (Fruitdruifje van Appelsientje/Riedel dan).

Grtz, skeuri

Gerb

CiteerNu staat het derde brouwsel na te gisten; het betreft de Armerican Style Light Beer van Muntons. Omdat de koolzuurvorming nu na een week eindelijk een beetje op gang begint te komen (heb het wort waarschijnlijk iets te lang laten doorgisten, 2 weken tot SG ca. 1008/1010)

Ik begrijp hieruit dat het bier al in de fles zit? Meest is een licht bier wel na een maand te drinken, maar je kunt na 1 week al wel een beetje gaan proeven. Je zegt dat je het wort te lang hebt laten doorgisten, maar de gist stopt pas als ie alle suikers heeft opgegeten, daar kun je weinig tegen doen.

Om het groene appel smaakje kwijt te raken, zou je inderdaad eens een andere gist kunnen proberen, hoeft niet meteen een Wyeast te zijn. Je kunt hiervoor ook prima korrelgist gebruiken. Deze zijn bij Siris hier op het forum te krijgen, in een persoonlijk berichtje kun je vragen wat hij op voorraad heeft.
Een andere reden voor het smaakje zou een te hoge gisttemperatuur kunnen zijn. Wat is je vergistingstemperatuur? Let ook op met het zuurstof inbrengen als het wort heet is, er kan dan oxidatie optreden. Alleen beluchten als het wort koud is en je de gist erbij doet.

skeuri

Ja, ik ben al aan het navergisten op fles. Omdat de navergisting vrij traag op gang komt (maar nu na een week wel eindelijk begint) dacht ik dat er waarschijnlijk nog maar weinig actief gist in het jongbier zou zitten (door het relatief lang te laten gisten).

Ik zat te denken aan Wyeast omdat ik dat redelijk makkelijk via de micro-brouwerij hier om de "hoek" in Bodegraven kan krijgen (De Molen). En ik had het idee dat die Wyeast smackpacks wel goede kwaliteit zouden zijn vergeleken met die standaard zilverfolie pakketjes van Brewferm. Voor die paar Euries (3-nogwat) wil ik wel eens een echt goed gist proberen.

De temperatuur van de hoofdgisting was voor de eerste twee blikken tussen de 20 en 25 graden C. Voor het derde brouwsel is dat tussen de 17 en 21 graden C.

Overigens kan het "hete" wort niet oxideren want met blikken heb je geen hete wort. Hoogstens even als je de inhoud van het au-bain-Marie opgewarmde blik uitschenkt in het gistingsvat.

Grtz, skeuri.

Gerb

CiteerOmdat de navergisting vrij traag op gang komt (maar nu na een week wel eindelijk begint)

Dit is niet traag hoor, je bent gewoon een beetje ongeduldig.  :o Maar dat is ook begrijpelijk, zeker in het begin.

Haal gewoon een Wyeast, dat is gewoon goed spul, er bestaat een ruime keuze, dus neem de juiste gist voor je bier.

skeuri

Citaat van: Gerb op 12-12-2006  21:42 uDit is niet traag hoor, je bent gewoon een beetje ongeduldig.  :o Maar dat is ook begrijpelijk, zeker in het begin.

Weet ik maar omdat die hoofdgisting juist zo snel en heftig op gang komt (binnen 12 uur staat dat waterslot al te borrelen) ben ik wat ongeduldig als ik na 1 week nog niks in die flesjes voor de nagisting zie gebeuren  ;D

Jacques

Appelsmaakjes in bier zijn heel gewoon.

De voornaamste esters in bier geven een appelsmaak of een bananensmaak.

Ovigerigens had ik het bier dat je door de gootsteen hebt gegoten nog een tijdje laten staan. Door het staan wordt de bittersmaak vlakker en de fruitige smaken sterker. Met de tijd komt er een steeds sterkere oxidatiesmaak in het bier. In echt oud bier overheerst deze laatste smaak.

skeuri

Ik heb dat eerste brouwsel 3 maanden laten rijpen. Ik dacht dat dat meer dan voldoende zou zijn (Brewferm adviseerde geloof ik iets van 6 weken). Bovendien dacht ik dat ie mislukt was; het was echt vies gewoon.

Strohmian

Ik heb ook nog Abdijbier van Brewferm staan, nu ca. 3 maanden na botteling. Ook ik vind het nog steeds veeeel te bitter. Aangezien ik nog ruim 16 liter heb staan laat ik het nog maar eens een maand of twee rijpen en probeer dan nog eens of het beter wordt. De rijpingstijd die Brewferm adviseert is over het algemeen te kort. Zo werd mijn Pils van Brewferm pas na een maand of vier echt lekker, daarvoor was ie ook veel te bitter. Diabolo had ook ruim vier maanden nodig om goed drinkbaar te worden. Van de genoemde appeltjesgeur heb ik overigens bij de blikken van Brewferm nog nooit last gehad, waarbij ik moet zeggen dat ik altijd vrij koud vergist (rond de 16 graden voor de bovengisten). Natuurlijk duurt het gisten dan langer maar het scheelt een hoop vervelende bijsmaakjes en de schuimkraag wordt ook stabieler bij een lagere vergistingstemperatuur.

Menno

Citaat van: Strohmian op 27-12-2006  13:30 uIk heb ook nog Abdijbier van Brewferm staan, nu ca. 3 maanden na botteling. Ook ik vind het nog steeds veeeel te bitter. Aangezien ik nog ruim 16 liter heb staan laat ik het nog maar eens een maand of twee rijpen en probeer dan nog eens of het beter wordt.

Datzelfde blik heb ik ooit ook eens gemaakt, het is nimmer goed gekomen! Niet na 6 weken, na 3 en 7 maanden en ook niet na dik een jaar. Ik ben niet achter de oorzaak gekomen, maar weet wél het gevolg: gootsteen!

Strohmian

Citaat van: Menno op 27-12-2006  21:00 uDatzelfde blik heb ik ooit ook 'ns gemaakt, het is nimmer goedgekomen! Niet na 6 weken, na 3 en 7 maanden en ook niet na dik een jaar. Ik ben niet achter de oorzaak gekomen, maar weet wél het gevolg: gootsteen!

Nou ja, wellicht vindt ook mijn Abdijbier op een dag de weg naar de gootsteen.  :huilen: Ik geef het echter nog een kans, misschien doet zich nog een wonder voor? :biersmile:

skeuri

"Gelukkig" ben ik dus niet de enige die worsteld met de Abdij. Ik ben bezig met een vergelijking tussen het korrelgist en een Wyeast gist in de Trippel van Brewferm; zodra de uitkomst bekend is post ik die hier.

Grtz, skeuri

Walter

Geduld in het brouwen is een mooie deugd. De groene appeltjesgeur wordt veroorzaakt door de acetaldehyde in je jonge bier. Deze smaak verdwijnt in het rijpingsproces van je bier. Even geduld uitoefenen zou veel moeten oplossen.

Ook de gebruikte gistsoort kan de hoeveelheid bepalen, maar ik zou me eerst toch maar focussen op een correcte rijpingstijd van het bier.

geert

Ik heb een zelfde bier genomen dat ik al eens eerder gebrouwen heb: de Brewferm Grand Cru. Er zijn alleen wat verschillen.

De eerste was erg donker, de tweede niet meer dan bruin (eerste gisting is over). Het eerste blik zal een jaar eerder geproduceerd zijn dan het tweede, maar dat hoort toch niet zoveel uit te maken. De smaak is wel min of meer vergelijkbaar al is deze tweede batch natuurlijk nog niet af (heeft hoofdgisting net gehad). En verdomd, ik had het niet moeten lezen denk ik want ook ik bespeur nu appeltjes lucht wat in de eerste versie zeker niet zit (ik heb nog een beugeltje over ter vergelijking, das wel een oud beugeltje dus).

Bieker

Met de Abdij van Brewferm heb ik geen problemen gehad. Het was mijn eerste blik. Gisting bij 19 graden. Geen appelsmaak of -geur bemerkt.

Walter

Als ik de hele thread zo bekijk vermoed ik toch dat het probleem eerder bij de gist te zoeken is. Natuurlijk zijn er veel onbekende factoren die meespelen. Zo weet je ook niet welke hop er gebruikt is, noch de moutsamenstelling of maischtijden, en ga zo maar verder. Het is mijns inziens altijd wat gokken met die blikken en de meer kritische bierdrinker zal er zijn zin niet in vinden...

skeuri

UPDATE!!!!

Ik had beloofd om de resultaten van het experiment nog te posten:

Nadat beide vaten uitgegist waren heb ik ze zoals gewoonlijk gebotteld en nog een dag of tien bij kamertemperatuur laten nagisten. Ik kon natuurlijk mijn geduld niet bedwingen en heb zonder ze op lage temperatuur te laten rijpen gelijk geproefd en "guess what"?

De helft die ik met het standaard bijgeleverde korrelgist heb gemaakt rook en smaakte inderdaad weer naar appels. MAAR! De helft die met Wyeast is vergist smaakt totaal anders. Zonder rijping is het al een heerlijk biertje. Geen vreemde bijsmaak/aroma. Hij ruikt eerder warm zoals een single-malt Whisky of een Cognac. Beide vaten heb ik verder op exact dezelfde wijze behandeld.

Conclusie: ik brouw nooit meer met het standaard korrelgist van Brewferm. D'r staat al een Tarwe te gisten (nog wel als verder experiment voor de helft toch met korrel en de ander met Wyeast Weihenstephan Wheat). De volgende wordt een heerlijke Muntons Premium Bitter met Wyeast Thames Valley.

Proost, skeuri.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.