De genoemde brander hebben wij nu enkele maanden, en inmiddels al volop in gebruik. Een brander waar de Scouting jaloers op is ;-). Hij is ook dan ook al meerdere malen voor Scouting-doeleinden (niet brouwen) gebruikt, o.a. als een soort "kampvuur", door de luchttoevoer met een natte doek af te klemmen.
Ervaring met brouwen? Goed

, zowel binnen als buiten. In mijn keukentje in mijn flat gaat het goed. Wel de deur openzetten, want het wordt erg warm... Ondergrond? Gewoon op een normale tafel gaat prima. Ik heb nog geen brandvlekken of verfschilvers waargenomen. Maar voor de zekerheid zou je er een oude houten plaat of tegel onder kunnen leggen.
We hebben wel een aardgaskoppeltje gekocht, maar daarvoor moet ik eerst een loodgieter langs laten komen om dat mogelijk te maken. Even een neef van me bellen...
Aardgas bevat ongeveer 1/3 energie van wat propaan bevat. Maar doordat het gat van het aardgaskoppeltje groter is stroomt er ook meer gas door... en is de hoeveelheid warmte waarschijnlijk wel gelijk. Maar dit is theorie. Ik zou het graag willen uitproberen, met de stopwatch en de thermometer erbij, zodra de loodgieter is geweest...
Groetjes, Cor.