Hoeveel suiker maakt hoeveel alcohol?

Gestart door ed, 06-12-2006 23:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

Hallo,

Ik ben een beginnend brouwer en heb al wat uurtjes op de forum rond gezworven. Ik heb nl. een vraagje over eventuele suiker die sommige onder ons toevoegen om een hoger alcohol percentage te verkrijgen.

Hoeveel suiker moet/kun je toevoegen om je alcohol percentage omhoog te krijgen en wat voor effect heeft het nog meer op het bier (smaak)

Als iemand hier een zinnig antwoord op kan geven dan hoor ik het graag.

ed

Oscar

Citaat van: ed op 06-12-2006  23:54 uHoeveel suiker moet/kun je toevoegen om je alcohol percentage omhoog te krijgen en wat voor effect heeft het nog meer op het bier (smaak)

Ed,

1 gram suiker geeft ongeveer 0,51 gram alcohol en 0,48 gram koolzuur. Alcohol (Ethanol) heeft een dichtheid van  789,4 gr/L ,
koolzuur heeft een dichtheid van 1,98 gr/L.

Met een beetje rekenen kun je nu bepalen hoeveel suiker je moet toevoegen voor een bepaald stijging in Alcohol/koolzuur.

Het toevoegen van suiker aan je bier tijdens brouwen geeft je bier meer alcohol, maar zorgt voor een mindere body(volheid) van je bier.
Bij veel zwaardere (commerciele) bieren wordt dit nog wel eens gebruikt.

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Suiker wordt vooral toegevoegd voor de doordrinkbaarheid. Een zwaar bier gebouwen met uitsluitend mout moet je bij wijze van spreken wegkauwen en ligt vrij zwaar op de maag.

Heel veel Belgische en Engelse brouwers gebruiken suiker in hun brouwsels (ook bij minder zware bieren).

ed

Oscar bedankt voor jouw reactie.

Ik ben geen scheikundige en heb ook geen ervaring met chemische formules. Ik zal eens logisch gaan nadenken en narekenen en een antwoord zien te krijgen om b.v. 10 liter van 6% alc naar 7% te laten stijgen.

Als iemand anders al een formule voor dit probleem heb dan zie dat graag tegemoet.

ed

Henielma

Met het excel sheet in onderstaande link kan je door het veld met de hoeveelheid bottelsuiker te wijzigen zien wat dat doet met het alcoholpercentage.

http://www.hobbybrouwen.nl/rekenen/alcoholberekening_hydrometer.xls

Succes ermee

ed

Henielma, bedankt voor het exel bestandje. ALs ik alles goed doe en ik heb een begin sg van 1065 en en een eind van 1020 dan wordt het alc percentage 6%. Als ik dan 22 gram suiker per liter toevoegd dan kom ik op 7%.
Dus voor 10 liter 220 gram.

Volgens mij kan ik hier wel wat mee. :biersmile:
Mocht ik het verkeerd hebben dan hoor ik graag hoe het wel zou moeten.


Waarschijnlijk ga ik over twee weken beginnen met brouwen en kan ik dit misschien nodig hebben.

ed

oranjeboombiertje

22 gram per liter ????? Dit is extreem veel. Misschien zelfs wel gevaarlijk. Normaal is 6-7 gram per liter. Voor een tripel (met veel CO2) is 8 gram normaal. Dus 22 is echt veel te veel, je hebt kans dat de flessen dan ontploffen.

 :degroeten:
Wesley

Henielma

Citaat van: oranjeboombiertje op 07-12-2006  19:47 u22 gram per liter ????? Dit is extreem veel. Misschien zelfs wel gevaarlijk. Normaal is 6-7 gram per liter. Voor een tripel (met veel CO2) is 8 gram normaal. Dus 22 is echt veel te veel, je hebt kans dat de flessen dan ontploffen.

In dit geval is het niet bedoeld als bottelsuiker maar om bij de vergisting toe te voegen. Het deel dat hij voor de bottelsuiker gebruikt (6 a 7 gram inderdaad) kan Ed er dan nog van aftrekken en dan houd hij over wat hij voor de vergisting nog aan suiker kan toevoegen om uiteindelijk op die 7% van zijn voorbeeld uit te komen.

ed

Henielma, je hebt me goed begrepen. :hoera: Ik ben inderdaad vergeten :denken: om de suiker voor het bottelen eraf te halen.

Wesley, bedankt :duimop: voor je bezorgdheid. Ik heb een cursusje bierbrouwen gevolgd en begrijp wel dat je niet teveel suiker moet toevoegen voor het bottelen.

ed

oranjeboombiertje

Gelukkig. Ik dacht inderdaad dat je dit van plan was toe te voegen als bottelsuiker  :verbergen:

 :degroeten:
Wesley

EBC

Denk eens met mij mee...

Een wort van 1050 bevat 50 gram suiker per liter.
Bij 100% vergisting levert die 50 gram suiker 50*0,51=25,5 gram alcohol, dat is 0,032 liter.
Is dat dan 3,2 %?

Want dan klopt hier iets niet...

Johannes

Citaat van: EBC op 07-12-2006  20:39 uDenk eens met mij mee...

Een wort van 1050 bevat 50 gram suiker per liter.

Volgens mij is dat eerder in de richting van 135-140 gram/liter.

Oscar

Citaat van: Johannes op 07-12-2006  20:44 uVolgens mij is dat eerder in de richting van 135-140 gram/liter.

149 gram/liter om precies te zijn

Citaat van: EBC op 07-12-2006  20:39 uEen wort van 1050 bevat 50 gram suiker per liter.

Dit is dus een denkfout. Hier is al eerder over gesproken. Je vergeet hier het volume toename veroorzaakt door de suiker waardoor je dus meer suiker nodig hebt dan 1 gr/l om het SG 1 punt omhoog te krijgen.

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

Ok, daar was ik even flink in de war!  :verbergen:

SG 1050 = 12,3 Plato. Dat zou dus 123 gram suiker moeten zijn.

10 gram suiker per liter levert dan ongeveer 4 SG punten op.

ed

Zit er ook nog verschil in rietsuiker, kristalsuiker of kandijsuiker? Of is suiker gewoon suiker?

ed

Oscar

Citaat van: ed op 07-12-2006  22:19 uZit er ook nog verschil in rietsuiker, kristalsuiker of kandijsuiker? Of is suiker gewoon suiker?

Als het je puur gaat om de alcohol dan kom je met alle drie even ver. Echter zijn rietsuiker en (donkere) kandijsuiker wel wat kleur verhogend en kandijsuiker, hmmm dat doet toch iets met de smaak...

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Lees dit artikel over koolhydraten. (Suikers zijn koolhydraten.)

Batavier

Om het even simpel te houden:  27 gram/liter kristalsuiker levert ca. 1 vol % alcoholstijging op.
Indien ik het mis heb hoor ik dat graag. Ik gebruik dit getal om op het gewenste alcoholpercentage te komen bij een te laag begin SG.
Voor mij is het resultaat moeilijk te controleren.

EBC

Ik denk eerder dat  18 gram/liter = 1 vol % stijging.

Batavier

Op mijn hydometer lees ik 1 sg punt komt overeen met ca. 0,137 vol% alc.
Dit komt overeen met 2,7 gram suiker per liter.

dus 1:0,137x2,7= ca. 20 gram/liter
afhankelij van het start sg kan 0.137 op lopen naar 0.145
Dan kom je op ca. 18,5 gram/per liter

Dus mijn 27 gram is niet correct, 18 gram komt dichter in de buurt.

Sorry

Ronnie

Hoi,
Iemand schreef: "Ik denk eerder dat  18 gram/liter = 1 vol % stijging".
Dat is correct, en vrij juist om bottelsuiker te berekenen. Toen ik 20 jaar geleden nog wijn maakte, leerde ik dat dit cijfer komt van hoeveel gram suiker maakt hoeveel gram alcohol, dat heeft men dan omgezet voor een steiging naar 1 vol%.

Maar, volgens de wijnmakers klopt dit niet voor grote hoeveelheden alcohol want dit is niet lineair toe te passen, wegens de volumestijging! Wil men bijv. 5 vol% en meer omhoog dan neemt men 17 g/l, herinner ik me nog. Dat was een vuistregel. Dus beter de tabel van Goldinger & Klemann nemen.

Oscar

Leuk rekensommetjes... ;)

even narekenen  :lessmile: :

uit 1 gram suiker krijg ik 0,51 gram alcohol at gelijk is aan ± 0,65 ml dit in 1 liter leverd dus een % op van 0,065 %
Hieruit bereken ik (Via Excel) : 16 g/l suiker leverd 8,177 g/l alcohol wat overeenkomt met 10,35 ml/l --> 1,035% Alcohol.

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 08-12-2006  10:10 ueven narekenen  uit 1 gram suiker krijg ik 0,51 gram alcohol at gelijk is aan ± 0,65 ml dit in 1 liter leverd dus een % op van 0,065 %
Hieruit bereken ik (Via Excel) : 16 g/l suiker leverd 8,177 g/l alcohol wat overeenkomt met 10,35 ml/l --> 1,035% Alcohol.

C12H22O11+H2O >>2C6H12O6  met gist  4C2H5OH +4CO2  dus 1 mol suiker (342,4 gram) geeft 4 mol alcohol (184 gram)=184/0,789=233 ml.
C12H22O11 (suiker) molgew. 342,4
C2H5OH  alcohol (ethanol)      46
Dus 16 g suiker geeft 4*46*16/342,4 = 8,598 gram of 10,9 ml alcohol per liter dus 100*10,9/1010,9=1,08 vol%. Maar door contractie (50 ml water + 50 ml alcohol geeft minder dan 100 ml mengsel) zal de volumetoename ca. 1 % zijn.

Hopbier

MO

Nog meer vrijwilligers om de berekening nogmaals en nogmaals en nogmaals te herhalen?

Nochthans interessante getallen.

Batavier

We gaan hierbij denk ik voorbij aan hoe het begon.
Een simpele vraag van Ed en tig (misschien) te moeilijke antwoorden. ???
Wat ik merk als beginnende brouwer, waar deze site ook voor bedoeld is hoop ik, zonder HBO, academische opleiding of biochemisch achtergrond zou ik ook graag simpele directe antwoorden zien.
Als voorbeeld: gewoon zoveel gram suiker per liter geeft 1% alcohol verhoging.

Met eventuele verwijzingen naar andere artikelen voor meer  diepgang.

Verder niets dan lof voor deze site.  :hoera:






Hopmans


CiteerAls voorbeeld: gewoon zoveel gram suiker per liter geeft 1% alcohol verhoging.

Citeer16 g suiker


Citeerdiepgang

CiteerC12H22O11+H2O >>2C6H12O6  met gist  4C2H5OH +4CO2  dus 1 mol suiker (342,4 gram) geeft 4 mol alcohol (184 gram)=184/0,789=233 ml.
C12H22O11 (suiker) molgew. 342,4
C2H5OH  alcohol (ethanol)      46
Dus 16 g suiker geeft 4*46*16/342,4 = 8,598 gram of 10,9 ml alcohol per liter dus 100*10,9/1010,9=1,08 vol%. Maar door contractie (50 ml water + 50 ml alcohol geeft minder dan 100 ml mengsel) zal de volumetoename ca. 1 % zijn.

Wat wil je nou nog meer.  :weetniet:

Mooie formule van topper Hans trouwens.  :hoera:

 :degroeten:


Batavier

Dat bedoel ik, prima
 :hoera:

PS ik vind dat vorige potret van MO aangenamer. :pan:

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 08-12-2006  10:46 uNog meer vrijwilligers om de berekening nogmaals en nogmaals en nogmaals te herhalen?

Nochthans interessante getallen.
Strekking beetje met elkaar in tegenspraak.

Hopbier

johanbrouwer

Inderdaad heel interessant al die berekeningen, maar zeg nu zelf: wie gaat deze berekeningen tijdens het brouwen maken, als je suiker toevoegt of met suiker corrigeert.
Zelf gebruik ik de tabel van good old Jan van Schaik. Daar staat densiteit ,extractgehalte en alcoholpercentage keurig op een rijtje. Maar dit soort tabellen zijn in vele boeken en op vele sites te vinden.
Ik denk dat dit een antwoord is waar een beginnend brouwer meer aan heeft. Maar nogmaals blij dat er ook mensen zijn die dit uit kunnen rekenen. En dus ook tabellen kunnen maken (die ik dan weer gebruik).
En dat je zelf het alcoholpercentage uit moet kunnen rekenen aan de hand van het densiteitsverschil zal duidelijk zijn.
Allen veel brouw-, blub- en drinkplezier gewenst.

Oscar

Citaat van: johanbrouwer op 08-12-2006  15:17 uInderdaad heel interessant al die berekeningen, maar zeg nu zelf: wie gaat deze berekeningen tijdens het brouwen maken, als je suiker toevoegt of met suiker corrigeert.

Als ik moet corrigeren dan bereken ik het zeker wel, gaat gewoon wat sneller. Uiteraard heb ik deze berekening wel verwerkt in een
stukje software.  :bijdrage_forum:

Groeten en gezondheid
Oscar

ed

Mensen, mensen toch. Ik dacht dat ik een vrij simpele vraag had. Zoveel reactie's had ik niet verwacht. Er is duidelijk verschil in antwoorden door mensen die net aan het brouwen zijn en de ervaren brouwers. Volgens mij zitten er ook een paar gasten tussen met een opleiding in chemie of laboratorium of iets in die richting.

Iedereen bedankt voor zijn reactie('s). Ik denk dat ik er wel wat bruikbaars tussen heb gevonden en dat ik gewoon aan de gang moet gaan met brouwen. Ik heb bijna alle spullen binnen.

ed :degroeten:

Oscar

Citaat van: ed op 08-12-2006  23:23 uVolgens mij zitten er ook een paar gasten tussen met een opleiding in chemie of laboratorium of iets in die richting.

Dat heb jij heel goed tussen de regel door gelezen. Hier op het forum kom je alles tegen. Technische mensen, chemische mensen en allemaal brouwen ze bier. Leuk he?

Groeten en gezondheid
Oscar

dennisbier

CiteerAls voorbeeld: gewoon zoveel gram suiker per liter geeft 1% alcohol verhoging.

Ik vind de achtergrond informatie op meer technisch en chemisch nivo toch ook wel leuk.
Zeker handig als voorbereidend werk voor je recept. (of ter correctie ervan...)

Tijdens het brouwen ben ik hier niet mee bezig, anders word ik een tobberd. :bokser:

Noordzij_1

Ik was hier zelf ook naar op zoek en kwam deze site tegen;
http://wijnmaker.blogspot.nl/2007/03/hoeveel-suiker-zei-u.html

Conclusie; 18 gram per liter gemiddeld (tussen 15 en 20 gram /liter is de variatie)

Zal wel met vergisting te maken hebben; bijproducten die bezinken/vervliegen.
Of bijvoorbeeld meetverschillen in apparatuur en/of persoon/methode.

robje

Beste allen, :-)

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar hoeveel gist moet ik gebruiken met bijvoorbeeld 100 gram suiker toevoeging?

mvg

Robje  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: robje op 18-04-2019  08:36 uBeste allen, :-)

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar hoeveel gist moet ik gebruiken met bijvoorbeeld 100 gram suiker toevoeging?

mvg

Robje  :biersmile:

Ik denk dat je je vraag iets duidelijker moet stellen. Bedoel je bij het bottelen, of extra suiker bij de hoofdgisting?
In principe wordt de gist niet verbruikt, dus het is niet zo simpel als zoveel gram gist per zoveel gram suiker.

RoyB

Citaat van: robje op 18-04-2019  08:36 uBeste allen, :-)

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar hoeveel gist moet ik gebruiken met bijvoorbeeld 100 gram suiker toevoeging?


Het is makkelijker om naar het SG van je wort te kijken. Daarna kun je met onderstaande link kijken of je genoeg gist aan het enten bent.

https://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/

Hier vul je in hoeveel pakjes / zakjes/ gram whatever. aan gist je toevoegt en of dat genoeg is. Eventueel kun je je gist opkweken met een giststarter, ook daarvoor helpt dit tooltje.

robje

Oke... Ja het is hoofdzakelijk voor de hoofdgisting.

Hergisten na het bottelen kan ook nuttig zijn bedenk ik me net :-)  :groots:

groetjes,

Robje


robje

Als begin van de SG bijvoorbeeld 1050 is... Hoeveel gist zou er dan bij mogen? (Ik begrijp het tooltje nog niet zo goed) er staat bij Wort gravity (OG) is dat anders dan SG ?

Jacques

Citaat van: robje op 20-04-2019  22:11 uAls begin van de SG bijvoorbeeld 1050 is... Hoeveel gist zou er dan bij mogen? (Ik begrijp het tooltje nog niet zo goed) er staat bij Wort gravity (OG) is dat anders dan SG ?

OG is de Engelse term voor begin SG.
FG is overigens de Engelse term voor eind SG.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.