Brouw Experiment: het effect van First Wort Hopping

Gestart door Oscar, 04-12-2006 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EBC

FWH is bedoeld om een beter hoparoma te krijgen. 40 IBUs gaan dat delicate aroma teniet doen. Maar het is jouw experiment.

Johannes

Ik denk dat je bij 40 IBU geen verschil zult proeven. Je krijgt dan sowieso een hopbom. First wort hopping zou een fijner hoparoma/smaak geven, en iets minder bitterheid. Bij een hopbom proef je alleen maar hop.

Oscar

Citaat van: EBC op 13-12-2006  19:47 u40 IBUs gaan dat delicate aroma teniet doen.

Citaat van: Johannes op 13-12-2006  19:48 uIk denk dat je bij 40 IBU geen verschil zult proeven.

Hmmm, iets minder dan?  20 EBU of 25 - 30 EBU ? Het moet geen overkill woren, maar het verschil moet wel duidelijk zijn.

Citaat van: EBC op 13-12-2006  19:47 uMaar het is jouw experiment.

Ik mag dan wel eigenwijs  :D  zijn maar sta in dit geval zeker wel open voor verbeter tips. Het experiment dient ook ter lering voor anderen (lees : iedereen hier op het forum).

Groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Bij 20-25 IBU proef je juist de subtiele verschillen, ik zou het in die buurt houden. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Oscar

Citaat van: Johannes op 13-12-2006  21:53 uBij 20-25 IBU proef je juist de subtiele verschillen

Thanks..dan houd ik het op 25 EBU, toch weer de bovengrens.. :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Maar ja, met welke gist dan. Ik zou het met de Westmalle gist doen.

Oscar

Citaat van: MO op 14-12-2006  08:44 uIk zou het met de Westmalle gist doen.

 :neenee: Niks daarvan, gewoon een korreltje (Notthingham). Niet stoken he. :D :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Wel stoken! Met Nottingham ben ik bang dat je voornamelijk gist zult proeven, een broodbakmachine-achtige smaak. Zeker wanneer je de door jou voorgestelde vergistingswijze gaat toepassen.

Oscar

Citaat van: MO op 14-12-2006  10:22 uMet Nottingham ben ik bang dat je voornamelijk gist zult proeven, een broodbakmachine achtige smaak.

Hmm die smaak ken ik niet  ;D, maar klinkt niet aantrekkelijk echter is de Westmalle gist redelijk fruitig. :denken:. Lastig die gistkeuze voor een dergelijk experiment. :denken:

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Zo, vandaag de brouwtest gedaan en het is redelijk goed verlopen.  Het gevolde recept :

voor 10 liter :

2750 gram pilsmout
15,56 liter maischwater (er is niet gespoeld).

maischschema :

inmaischen op 50 °C
60 °C    30 minuten
70 °C    60 minuten
78 °C   5 minuten

Daarna een gespleten filtering uitgevoerd
en beide batches met 8 gram hop (7,5%) gekookt.


De gespleten filtering ging redelijk goed, al moest ik wel af en toe een beetje bijsturen om zo een gelijke verdeling over mijn 2 pannen te krijgen, maar dit is gelukt. Toen kwam, bleek later, het lastige  :Het koken. De 2 pannetjes (8 liter bruto inhoud) waren natuurlijk een stuk kleiner dan ik gewend was, het koken ging dus ook een stuk sneller en heviger bij een vol open vuur...dus dit moest wat getemperd worden.
Nadat beide pannen 90 minuten gekookt hadden (ik had hier ruim een 1/2 uur tussen zitten om genoeg tijd voor het koelen te hebben) bleek dat de volumes niet gelijk waren...en dus de SG's ook niet. Maar dat is te corrigeren.

Na het koken kwam ik bij het volgende "probleem" : het filteren..mijn hevel filter paste natuurlijk niet in deze pannetjes, dus ikke roeren (whirlpool) en daarna filteren met een plastic hevel. :stom: Tsja, en die kunnen dus niet tegen die "hoge" temperatuur, dat ging dus niet goed. Gelukkig heb ik nog een trechter met gaasje voor dit soort gevallen. :dansen: Het filteren ging dus lekker snel aangezien het maar kleine portie's waren (3,5 - 4 liter).

Het koelen had ik al voorzien, mijn dompel koeler past natuurlijk ook niet in dit soort pannetjes..dus had ik een fantastische tegenstroom koeler van een collega brouwer geleend en ging dus ook perfect en lekker snel.

Uiteindelijk had ik 2 batches. 1 batch van ± 3 liter met SG 1070 en 1 batch van ± 3,7 liter met SG 1060. beide heb ik aangelengd tot 1055 zodat ik nu 2 batches van ± 4 liter heb.  Bij beide heb ik een half zakje Notthingham gist toegevoegd.

Ze staan nu mooi als een mooi duo in mijn huiskamertje te vergisten...Helaas heb ik hiervoor geen mogelijkheid tot temperatuur controle behalve mijn verwarming. Maar voor beide batches zijn de omstandigheden gelijk.

een stoer koelertje....


Het orkest van het oosten  ;)


Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Dat is zeker een mooie koeler. Dit expiriment is ook erg interessant. Heb je bij beide brouwsels evenveel hop of evenveel ibu's toegevoegd?

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 24-12-2006  23:30 uHeb je bij beide brouwsels evenveel hop of evenveel ibu's toegevoegd?

Citaat van: Oscar op 24-12-2006  22:42 uen beide batches met 8 gram hop (7,5%) gekookt.

Lijkt wij duidelijk. ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Ok, voor de zekerheid vroeg ik het maar even. Gaat dit niet het verschil beïnvloeden omdat je bij de ene meer bitterheid proeft dan bij de andere?

 :degroeten:
Wesley

Oscar

De situatie deze ochtend :



2 vergistingen ..maar de een gaat harder dan de andere en de schuimvorming is verschillend..

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


Dat is inderdaad een vet coole koeler.  8)
Kan je misschien evt in een andere topic wat meer vertellen over de koeler?
Gaaf ding man.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 25-12-2006  13:07 uKan je misschien evt in een andere topic wat meer vertellen over de koeler?

Deze heb ik geleend...dus helaas niet van mij  :huilen:, Maar zoals je wellicht al vermoed zit de spiraal binnen in. De rest van de ruinte is dan vrij voor water (± 3 - 4 liter). Deze koelt echt in no-time van 100°C  naar ± 20-25 °C % 4 liter had ik gekoelt in ± 4-5 minuten. Dus een behoorlijke capaciteit.
Tsja wat kan ik nog meer vertellen. Hij werkt makkelijk, simpel en snel.

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 25-12-2006  13:15 uDe rest van de ruinte is dan vrij voor water (± 3 - 4 liter). Deze koelt echt in no-time van 100°C  naar ± 20-25 °C % 4 liter had ik gekoelt in ± 4-5 minuten. Dus een behoorlijke capaciteit.
Tsja wat kan ik nog meer vertellen
Bijv. het waterverbruik?

Hopbier

Niels

Mooi experiment, zit momenteel wat te lezen in;

Beer:
Tap into the Art and
Science of Brewing,
Second Edition

CHARLES BAMFORTH

 "Dry hop character"
(a feature associated with traditional English cask ales, afforded by adding a
handful of whole hop cones to the vessel) is no less complicated. Generally
it would be held that myrcene, the major hydrocarbon component, is an undesirable
feature of the oil, whereas compounds such as linalool and geraniol,
which are present in far lower concentrations, offer attractive aroma
notes. To a greater or lesser extent the individual essential oil components
are lost from wort during boiling. The delivery of a given hop character,
then, depends on the skill of the brewster in adding the hops at exactly the
right time to ensure survival of the right mix of oils that imparts a given
character to the product. No instrumental method is yet available to assist
in this process.

En deze meld wel veel over het chemische proces, maar niet veel praktijk informatie.
Dit soort experimenten is prima info om zelf wat beter te sturen.

 :degroeten:


Oscar

Zo, zojuist dit bier gebotteld en van beide batches een half kratje opbrengst. Dat is een mooi aantal voor zo'n brouw testje.

Beide brouwsels waren tot 1018 uitvergist, niets erg ver vind ik, hiermee kom ik wel op een mooie 5% alcohol uit.
De geur was echt super van beide brouwsels! Het leuk wel op een Tsjechische Urquell (?) pilsener. Er was al wel ietsje verschil te ruiken en te proeven, maar ik hoop dat die verschillen beter te ruiken/proeven zijn als er wat koolzuur bij het bier zit. Nog even wachten dus.


Oscar

Zo, laat op de avond nog even een proeftestje. Dit bier staat nu 2 weken op fles en kan dus geproefd worden. Ik ben benieuwd :

1. De Bitterhop

Het bier is redelijk helder, tweeschijn, en heeft een mooie schuimkraag matig grof en romig van structuur. Het schuim is matig tot goed
glasplakkend en redelijk stabiel. Er is geen koolzuur in het glas te zien na het inschenken.

De geur is moutig met een lichte hop geur. In de mond een licht prikkelend gevoel, net iets te weinig koolzuur nog.
De bitterheid is matig en subtiel, eigenlijk wel prettig in de mond. Deze bitterheid blijft heel licht in de nasmaak hangen en zakt heel langzaam weg.
Er zit een lichte broodachtige smaak aan (dat zal de gist zijn !).

Voor zo'n kleine batch absoluut geen verkeerd bier, drink goed door, mooi voor de zomer !! (en dat in de wintertijd :D);

2. De first wort hopping

Ook dit bier is redelijk helder, dezelfde tweeschijn, en heeft een iets mooiere schuimkraag (kan ook aan het glas liggen, net iets andere vorm) welke even fijn is en romig en goed glasplakkend. In het glas is er na het inschenken wel een mooie koolzuur stroom te zien.

De geur van dit bier is ook licht hop aromatisch en ik ben geneigd te zeggen dat er wel degelijk een verschil is , maar het is nog subtiel en moelijk te ruiken. De smaak is ook erg lekker en geeft toch een heel andere bitterheid, het lijkt wel of de fruitige smaken van de hop meer tot zijn recht komen bij een FWH, de broodachtige smaak (van de gist ?) is duidelijk minder en het bier lijk op dit moment "frisser" van smaak te zijn.

Ik wil nog geen definitieve conclusies hieraan vast knopen, maar dat het een bepaald effect heeft op je bier (ik ik neig naar een positief effect) is mij nu al wel duidelijk.

Bij de volgende proefsessie zal ik wat biervrienden uitnodigen. 1 Down, still 11 to go  :proost2:

TVERSCH

Hai Oscar,

Ik wil niet op jouw conclusie vooruitlopen, maar FWH is voor liefhebbers van de hop-aroma's een mooi middel om een bier te brouwen naar eigen smaak.
Ik pas het vaak toe, maar mijn idee is dat het in de commerciële brouwerijen nooit wordt toegepast. De frisse hopsmaak vind je nooit terug in de bieren uit de winkel, maar misschien gebruiken de brouwerijen weinig verse hop en hoofdzakelijk hopconcentraten.

Het valt mij trouwens mee dat bij de toepassing van FWH de hopsmaak lang 'fris' blijft, langer dan bij drooghoppen.

Ooit heb ik eens de hop al tijdens het maischen toegevoegd, maar dat was bij het spoelen niet echt een succes. Maar volgens een artikel wat ik ooit ergens heb gelezen, geeft dit ook een betere hoparoma smaak dan het toevoegen van de hop in de laatste 5 a 10 min.

Uit een experiment is gebleken dat FWH de beste hop-aroma smaak geeft.
Volgens mij heeft Jacques hier ooit iets over geschreven, dus moet dit ergens op deze site te vinden zijn, of althans een artikel waarin dit behandeld is.
Ik zal eens gaan zoeken :bijdrage_forum:




RobinB

Citaat van: Oscar op 07-02-2007  00:47 uDe geur van dit bier is ook licht hop aromatisch en ik ben geneigd te zeggen dat er wel degelijk een verschil is , maar het is nog subtiel en moelijk te ruiken. De smaak is ook erg lekker en geeft toch een heel andere bitterheid, het lijkt wel of de fruitige smaken van de hop meer tot zijn recht komen bij een FWH, de broodachtige smaak (van de gist ?) is duidelijk minder en het bier lijk op dit moment "frisser" van smaak te zijn.
Ik wil nog geen definitieve conclusies hieraan vast knopen, maar dat het een bepaald effect heeft op je bier (ik ik neig naar een positief effect) is mij nu al wel duidelijk.
Bij de volgende proefsessie zal ik wat biervrienden uitnodigen. 1 Down, still 11 to go  :proost2:
Ook voor jezelf is het wel handig om te blinderen. Laat gewoon iemand 2 glazen inschenken. Jij proeft, schrijft je bevindingen op en probeert op basis van deze bevindingen de juiste te raden. Je weet nu al de eigenschappen gekoppeld aan het bier, dus als de verschillen echt duidelijk zijn, moet je ze kunnen herkennen! :)

Adrie

Mooier nog is een driehoekstest. Iemand schenkt voor jou drie bieren in , waarvan twee dezelfde. Jij moet bepalen wat het afwijkende bier is. Met deze test kun je pas echt achterhalen of er verschillen te proeven zijn.

Oscar

Goed idee, en dan een pils ernaast zetten! Gaan we eens doen.  :biersmile:

RobinB

Hehehe, ik denk dat Adrie het anders bedoeld:

of 2 glazen bitterhop (BH) +1 glas FWH (hierbij moet je de FWH aan kunnen wijzen)
of 2 glazen FWH + 1 glas BH (hierbij moet je de BH aan kunnen wijzen)

Aangezien iemand anders het doet weet je niet van welke er 2 zijn of 1.
Komt bij dat jij moet aanwijzen wat de afwijkende en (zou ik doen) welke van de 2 het is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.