Brouw Experiment: het effect van First Wort Hopping

Gestart door Oscar, 04-12-2006 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Oscar

Algemeen :
Ik zit te denken om een brouw experiment te gaan doen, en aangezien er volgens mij toch nog wel wat onduidelijkheid is
of First Wort Hopping nu wel of geen zin heeft en wat het effect is wil ik kijken of ik dit middels een experiment wat duidelijker
kan maken.

Doel :
Aantonen/ervaren wat het effect is van first Wort Hopping ten opzichte van Bitter hopping

Werkwijze :
Ik ga, in een batch van 10 liter, een wort maken met alleen pilsmout tot zo'n 5,5 - 6,0 % Alcohol. Na het maischen wordt het wort gefilterd en gespoeld. Het resultaat wordt in 1 vat opgevangen.  Hierna verdeel ik het wort over 2 kookpannen waarbij in 1 pan alle hop al is toegevoegd (de first wort hopping). De beide pannen worden aan de kook gebracht. Op het moment van koken wordt in de andere pan (waar nog geen hop in zit) ook de hop toegevoegd. Na het koken wordt er gekoeld en geheveld in een glazen bolfles van 10 liter waar de volledige vergisting tot het einde zal plaats vinden. Hierna wordt er gebotteld met wat bottelsuiker waarnaar na 2 of 3 weken een proefsessie zal plaats moeten vinden. Hieruit zal proefondervinderlijk blijken wat het effect is van First Wort Hopping.

Grondstoffen :
* Als enige mout soort wordt pilsmout gebruikt.
* Voor beide batches wordt een bitterhop gebruikt, waarschijnlijk Hallertau Perle (7,5%). Ik denk er over om tot ± 40 IBU te hoppen om    zo een duidelijke bitterheid te verkrijgen.
* Als gist ga ik zeer waarschijnlijk de Nothingham korrelgist gebruiken,(dit is ook makkelijk in 2'en te verdelen).

Ik heb nog geen datum gepland, maar ik hoop er dit jaar nog aan toe te komen (hangt ook af van de status van het bier wat nu staat te gisten, die moet eerst gebotteld zijn).

Op- en/of aanmerkingen zijn welkom, het moet een duidelijk en een beetje representatief experiment worden  ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

Leuk experiment, maar 40I BU lijkt me heel erg ruim teveel. Dan proef je er niks meer van. Ik zou maximaal 25 IBU nemen. Dat is zelfs voor een pils al aan de hoge kant.

Ik denk ook dat je wellicht meerdere proefsessies kan opzetten. Bijvoorbeeld 4, 8, 12 en 24 weken na botteling. Dan krijg je een beter beeld van wat het bier in de tijd doet.

Edgar

Citaat van: Oscar op 04-12-2006  21:43 uHet resultaat wordt in 1 vat opgevangen.  Hierna verdeel ik het wort over 2 kookpannen waarbij in 1 pan alle
hop al is toegevoegd (De first Wort Hopping). De beide pannen worden aan de kook gebracht. Op het moment van koken wordt in de
andere pan (Waar nog geen hop in zit) ook de hop toegevoegd.

Inderdaad een leuk experiment, al ben ik voldoende overtuigd van het nut van FWH. Probleempje in het experiment is, dat 'échte' FWH plaatsvindt in het 'eerste wort', dus gelijk vanaf de eerste afloop. Zodanig dat de hop gedurende de gehele filtertijd, vaak langer dan een uur, in lauwe wort ligt te weken. Jij beschrijft 2 worten waarbij het verschil in 'contacttijd' zich beperkt tot de periode van het aansteken van het vuur tot koken. Dat is nog geen FWH.

Ik ben met EBC eens dat de bitterheid te hoog is voor subtiel proeven.

Oscar

Citaat van: Edgar op 04-12-2006  22:13 uProbleempje in het experiment is, dat 'échte' FWH plaatsvindt in het 'eerste wort', dus gelijk vanaf de eerste afloop. Zodanig dat de hop gedurende de gehele filtertijd, vaak langer dan een uur, in lauwe wort ligt te weken.

Klopt, dat is ook het lastige. Maar op een andere manier krijg je 2 delen wort met verschillend SG. Of ik moet er voor kiezen om niet te spoelen.. :idea:
Het wort moet wel zo gelijk matig mogelijk verdeeld worden om "concentratie" verschillen te voorkomen.

Citaat van: EBC op 04-12-2006  21:49 uLeuk experiment, maar 40I BU lijkt me heel erg ruim teveel. Dan proef je er niks meer van. Ik zou maximaal 25 IBU nemen.

oke...

Citaat van: EBC op 04-12-2006  21:49 uIk denk ook dat je wellicht meerdere proefsessies kan opzetten. Bijvoorbeeld 4, 8, 12 en 24 weken na botteling. Dan krijg je een beter beeld van wat het bier in de tijd doet.

 :duimop: Goede aanvulling!

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Citaat van: Edgar op 04-12-2006  22:13 ual ben ik voldoende overtuigd van het nut van FWH.

Jij wel, maar anderen minder of niet. En er zijn zelfs brouwers die nog nooi van FWH hebben gehoord en wellicht hier het nut niet van kunnen inzien. Ik wil wel eens ondervinden wat het verschil nu daadwerkelijk is.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Citaat van: Oscar op 04-12-2006  22:24 uKlopt...dat is ook het lastige...maar op een andere manier krijg je 2 delen wort met verschillend SG. Of ik moet er voor kiezen om niet te spoelen.. :idea:
Het wort moet wel zo gelijk matig mogelijk verdeeld worden om "concentratie" verschillen te voorkomen.

Inderdaad, je zou dun moeten inmaischen, niet spoelen en het eerste wort hoppen, halverwege de afloop naar het tweede wort omleiden. Dat zou een vrij gelijkmatige concentratie moeten geven. Smaakverschillen door eerdere en latere afloop zouden niet al te groot moeten zijn, mits je geen zetmeel meer in je bostel hebt en uitmaischt.

Zo zie je al hoe verdraaid lastig het is om wetenschap in de keuken te bedrijven. Er zijn altijd meer factoren in het spel dan je zou willen.




Herman

Kun je niet spoelen via een y splitter, zodat beide pannen dezelfde hoeveelheid van hetzelfde wort krijgen?

Oscar

Citaat van: Herman op 04-12-2006  22:52 uKun je niet spoelen via een y splitter, zodat beide pannen dezelfde hoeveelheid van hetzelfde wort krijgen?

Zo, dat is een goed idee. :duimop: Had ik zelf nog niet eens aan gedacht! Thanks. Moet ik even een Y-splitsing kopen en nog wat slang.
Komt wel goed denk ik.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Waarom brouw je niet "gewoon" twee keer achter elkaar, bijvoorkeur met dun maischen en niet spoelen. Goed oppassen dat je op het zelfde start SG uitkomt en klaar ben je. Kost wat meer tijd, maar dat mag de pret niet drukken. Ik zou overigens absoluut hoger gaan dan 25, echt richting de 35 om de verschillen te proeven. Verder zou ik een neutralere gist nemen dan de nottingham. Weet echter niet zo goed welke, sorry.

Edgar

Citaat van: MO op 04-12-2006  23:11 uWaarom brouw je niet "gewoon" twee keer achter elkaar, bijvoorkeur met dun maischen en niet spoelen.

We brouwen niet allemaal zo herhaalbaar en routineus als jij Martin. De verschillen zouden vertroebelend werken.

Die Y-splitter vind ik trouwens briljant.

MO

Woeha! Leve de WURMS. Je hebt een punt Edgar, sorry voor mijn te eenvoudige oplossing.

Oscar

Naar een idee van Herman vandaag een T-stukje gekocht voor het verdelen van het wort:



Hier getest met water. Dit is nog geen ideale situatie (Ik kon ook geen goed Y-stukje vinden...waar koop je zoiets ?) maar wel werkbaar
Tijdens het filteren moet ik dan wel de verdeling bijsturen. Dus we gaan niet spoelen.

Groeten en gezondheid
Oscar

EtP

Citaat van: Oscar op 09-12-2006  21:57 u(Ik kon ook geen goed Y-stukje vinden...waar koop je zoiets ?)

Een Y-stukje van koper wordt niet gemaakt. Bij ons op het werk maken die T stukken van twee bochten. Je zaagt van beide bochten een recht stuk half door en soldeert de beide bochten weer tegen elkaar vast.

Mvg Edwin :beersmiley: samenvol

Oscar

Citaat van: EtP op 09-12-2006  23:16 uEen Y-stukje van koper wordt niet gemaakt.

Gewoon plastic volstaat al. Het gaat om een y-stuk om de slangen te "splitsen"

Groeten en gezondheid
Oscar

Henielma

Citaat van: Oscar op 09-12-2006  21:57 uHier getest met water. Dit is nog geen ideale situatie (Ik kon ook geen goed Y-stukje vinden...waar koop je zoiets ?) maar wel werkbaar
Tijdens het filteren moert ik dan wel de verdeling bijsturen...Dus we gaan niet spoelen.

Het ziet er mooi uit op deze manier maar waarom laat je niet gewoon eerst alles in de grote emmer lopen? Hierna roer je de inhoud van die emmer nog even om het goed te mengen en dan hevel je de helft over naar de kleine emmer. Lijkt mij eenvoudiger of zie ik iets over het hoofd?

EtP

Bij wildkamp is er wel een Y-stuk te koop.

Zie hier .
de site van wildkamp is wel wat traag

Mvg Edwin
 :lekkerbier:

Oscar

Citaat van: Henielma op 09-12-2006  23:42 uHet ziet er mooi uit op deze manier maar waarom laat je niet gewoon eerst alles in de grote emmer lopen?

Is een mogelijkheid, echter wil ik het effect van FWH onderzoeken en op deze manier doe je dan dus niet een "echte" FWH en dan mis je , denk ik, het gewenste effect. Ik wil dus in 1 batch met de eerste wort over de hop heen filteren.

Groeten en gezondheid
Oscar

Gerb

Ik zie het probleem niet echt, of je nu het wort over de hop laat stromen of dat je de hop bij het wort gooit. De enige verschillen zouden dan de temperatuur en de contacttijd kunnen zijn en die kun je ook afstemmen als je de hop bij het wort gooit.

Hoe weet je met zo'n Y-stuk zeker hoeveel wort je in de ene of de andere emmer hebt zitten? Dat lijkt mij verrot lastig.




Oscar

Citaat van: Gerb op 10-12-2006  00:07 uHoe weet je met zo'n Y-stuk zeker hoeveel wort je in de ene of de andere emmer hebt zitten? Dat lijkt mij verrot lastig.

Ik heb een timmermans oog  :D :D :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Oke,

de planning voordit Experiment is dus Zondag 24 December. Ik denk over het volgende recept :

Basis wort voor 10 liter

Ingredient(en)
* Pilsmout               2500 gram

maischschema :
Inmaisschen op 50°C
62°         30 minuten
72°C       30 minuten (tot jood negatief)
78°C       1 minuut

Er wordt niet gespoeld, totaal hoeveelheid water : 32 liter (Past net in de pan)

Na het maisschen wordt er geslit-filtered (!) waarbij HET wort over 2 pannen zo gelijkmatig mogelijk wordt verdeeld.
De pannne worden niet tegelijk aan de kook gebrach, hier zal ± 30 minuten tussen zitten om zo bij het koelen
genmoeg tijd te hebben en de omstandigheden zo gelijk mogelijk te houden (De batch met FWH gaat het eerst op het vuur).

Hopgift per batch
Hallertau Perle (7,5%)         12 gram

Batch 1 : 100% FWH
Batch 2 : 100% Bitterhop

Voor de vergisting moet ik nog een korrelhop uitzoeken. ik heb de keuze uit  :
* Notthingham
* Windsor
* Safbrew S-33
* Coopers
* Safale US-56

Welke gist is het meest neutraal qua geur/smaak ?

De vergisting zal volledig in glas (dus zonder overhevelen) plaatsvinden bij kamertemperatuur (18- 20°C).

Groeten en gezondheid
Oscar


EBC

Oscar,
Y-splitters en dergelijke vind je gemakkelijk bij een caravancentrum of botenshop.

Mocht het splitten niet echt lukken, dan denk ik dat je de eerste twee litertjes apart kan houden. In een van die liters doe je de hop als FWH. Daarna laat je de rest van het wort aflopen en spoelen etc. Vervolgens deel je die wort in twee en voegt bij elk zijn eigen litertje.


Oscar

Citaat van: EBC op 13-12-2006  18:32 uY-splitters en dergelijke vind je gemakkelijk bij een caravancentrum of botenshop.

Bij een botenshop ben ik al geweest en nu moet ik toevallig morgen toch bij een caravancentrum zijn (klant van ons)
Meteen maar even in de shop van hun duiken. Thanks..  :hoera:

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Wat wordt de beoogde bitterheid?

Ik ben de laatste tijd nogal gecharmeerd van de S33. Hij heeft veel overeen met de windsor. Geeft nogal zoetige, volle bieren, jij zult ze waarschijnlijk plakkend noemen.

Oscar

Citaat van: MO op 13-12-2006  18:47 uWat wordt de beoogde bitterheid?

Toch wel zo'n 40 EBU, bij een begin SG van ± 1055. Dit express om het verschil echt duidelijk te laten zijn en dus niet subtiel.

Citaat van: MO op 13-12-2006  18:47 ude S33. Geeft nogal zoetige, volle bieren,

Hmm als in niet neutraal?  ;)  Heeft er iemand ervaring met de Coopers gist? Waarom weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat deze vrij neutraal is.
Qua geur en smaak?

Groeten en gezondheid
Oscar



MO

Cooper's hoort in het rijtje S33 en windsor thuis. Fruitig en niet ver uitvergistend. Zeker niet neutraal. Bij 40 IBU is de Nottingham in mijn beleving het neutraalst.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.