Algemeen :Ik zit te denken om een brouw experiment te gaan doen, en aangezien er volgens mij toch nog wel wat onduidelijkheid is
of First Wort Hopping nu wel of geen zin heeft en wat het effect is wil ik kijken of ik dit middels een experiment wat duidelijker
kan maken.
Doel :Aantonen/ervaren wat het effect is van first Wort Hopping ten opzichte van Bitter hopping
Werkwijze :Ik ga, in een batch van 10 liter, een wort maken met alleen pilsmout tot zo'n 5,5 - 6,0 % Alcohol. Na het maischen wordt het wort gefilterd en gespoeld. Het resultaat wordt in 1 vat opgevangen. Hierna verdeel ik het wort over 2 kookpannen waarbij in 1 pan alle hop al is toegevoegd (de first wort hopping). De beide pannen worden aan de kook gebracht. Op het moment van koken wordt in de andere pan (waar nog geen hop in zit) ook de hop toegevoegd. Na het koken wordt er gekoeld en geheveld in een glazen bolfles van 10 liter waar de volledige vergisting tot het einde zal plaats vinden. Hierna wordt er gebotteld met wat bottelsuiker waarnaar na 2 of 3 weken een proefsessie zal plaats moeten vinden. Hieruit zal proefondervinderlijk blijken wat het effect is van First Wort Hopping.
Grondstoffen :* Als enige mout soort wordt pilsmout gebruikt.
* Voor beide batches wordt een bitterhop gebruikt, waarschijnlijk Hallertau Perle (7,5%). Ik denk er over om tot ± 40 IBU te hoppen om zo een duidelijke bitterheid te verkrijgen.
* Als gist ga ik zeer waarschijnlijk de Nothingham korrelgist gebruiken,(dit is ook makkelijk in 2'en te verdelen).
Ik heb nog geen datum gepland, maar ik hoop er dit jaar nog aan toe te komen (hangt ook af van de status van het bier wat nu staat te gisten, die moet eerst gebotteld zijn).
Op- en/of aanmerkingen zijn welkom, het moet een duidelijk en een beetje representatief experiment worden

Groeten en gezondheid
Oscar