Brouw Experiment: het effect van First Wort Hopping

Gestart door Oscar, 04-12-2006 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Robin snapt het!

Maar een pilsje achteraf kan natuurlijk altijd.

Oscar

Citaat van: RobinB op 07-02-2007  14:36 u(hierbij moet je de BH aan kunnen wijzen)

Nou, dat gaat me nog wel lukken hoor. ;D

Maar ik begrijp het principe  ;) ik denk wel dat ik het verschil proef, want er was zeker verschil!

Hopmans


Mooi experiment.  :groots:
Hier hebben we allemaal wat aan.
Benieuwd of de uitslag na rijping hetzelfde blijft.

 :degroeten:

Oscar

Hmm vanavond een driehoekstest gedaan, dus door iemand anders 3 glazen laten inschenken waarvan er 2 hetzelfde waren. Ik was in mijzelf ietsje overmoedigd en ging redelijk zelf verzekerd proeven, rekenend op het verschil dat ik de eerste keer heb geconstateerd.

 :verbergen: Dat viel zwaar tegen, een dergelijke test moet je zeker niet onderschatten en dit geeft maar aan hoe moeilijk het is om te proeven. Ik proefde en rook wel verschil, maar wijsde het verkeerde glas als eenling aan. Toen ik eenmaal wist welke verschillend was kon ik wel aanwijzen welke bitterhop en welke FWH was, echter geef ik toe dat hier een grote toevalsfactor bij zat.

Ik blijf erbij dat er een verschil in zit, mijn brouwcollega, waarme ik deze test heb uitgevoerd (Kan redelijk goed proeven) vond de bitterhop iets droger dan de FWH.

Is "frisser" een tegenpool van "droger"?  :denken:

Adrie


Hopmans


Dus bij een pils doe je geen FWH, en bij een ale wel.   :)

Weer wat geleerd.

 :degroeten:

MO

Ah, mooi, FWH is ook weer onzin gebleken. Weer een mythe de wereld uit.

Oscar

Ze waren beide inderdaad lekker, even lekker is lastig te zeggen. In dit experiment is het effect echter vrij gering door mij te bepalen. Wat dan ook meespeelt is dat de batches vrij klein waren, waardoor de spoeltijd korter is en daardoor het effect misschien kleiner.

Om nu als conclusie te trekken dat FWH onzin is vind ik wat te kort door de bocht. ik zal ze binnenkort eens blind aanbeiden aan een keurmeester, kijken of deze een verschil ruikt en/of proeft.

wordt vervolgt...

Herman

Citaat van: Oscar op 15-02-2007  17:29 uOm nu als conclusie te trekken dat FWH onzin is vind ik wat te kort door de bocht.
We kennen martin toch?

gelfling

Het is wellicht ook interessant om een dergelijke proef te doen met dry hopping, of zijn er al mensen die een batch met en een batch zonder gemaakt hebben?

MO

Ik was inderdaad bewust polariserend bezig.

 :lekkerbier:

Adrie

Citaat van: gelfling op 25-02-2007  09:24 uHet is wellicht ook interessant om een dergelijke proef te doen met dry hopping, of zijn er al mensen die een batch met en een batch zonder gemaakt hebben?

Koudhoppen heeft onmiskenbaar een groot effect op de smaak en de geur van bier. Dat hebben velen op dit forum gemerkt. Laatst hebben we trouwens ons kampioensbier opnieuw gebrouwen en omdat 2 liter niet meer in de lageringsfles paste, hebben we dat gebotteld in een grote Cristoffel-fles. Deze was dus niet gekoudhopt, de rest wel. Het verschil was echt wel goed te proeven en te ruiken.

gelfling

Meer aroma in smaak en geur, maar geen extra bitterheid?

Edwin

Ha Ron,

Dat zijn inderdaad de kenmerken van koudhoppen, zo heb ik ervaren.

Edwin

Oscar

Citaat van: gelfling op 25-02-2007  09:24 uHet is wellicht ook interessant om een dergelijke proef te doen met dry hopping

Dat zou kunnen, maar dan doe je en test t.a.v. het hoparoma. dan zou je dus 2 brouwsels moeten maken met gelijke bitterheid en dan 1 met aroma hop en 1 met koudhop. Wellicht leuk voor een volgende test..... :denken:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.