Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ondergisting, wanneer afhevelen en diacetyl rust  (gelezen 2742 keer)

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
Ondergisting, wanneer afhevelen en diacetyl rust
« Gepost op: 24-02-2007 14:17 u »
Ik heb een lentebock met de Wyeast Munich 2308 ondergist nu 6 dagen aan het gisten op 9 C, begin SG was 1063 en momenteel is het SG nu 1023,het waterslot was al die tijd erg constant maar begint nu iets af te zwakken, het warm weggezet monster geeft een eind SG aan van 1015. Wat ik begrepen heb is een eerste fermentatie van 2 weken normaal op deze temperatuur maar kan ik nu wel beter gaan afhevelen/gist aftappen (ik gebruik een conisch vat) of heeft deze gistkoek nog nut voor de verdere vergisting?

Wyeast adviseert een diacetyl rust (Benefits from temperature rise for diacetyl rest at the end of primary fermentation, SV 73-77%, 9-13 C), ik zit nu momenteel op een SV van 63% en ik vraag mij af of ik deze rust al zal gaan toepassen en dan op bijvoorbeeld 13 C

Raad welkom, BVD.  :groots:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
Re: Ondergisting, wanneer afhevelen en diacetyl rust
« Reactie #1 Gepost op: 24-02-2007 14:52 u »
Tijdens een (warmere) diacetylrust zal de gist ook wat sneller zijn werk doen. Hierdoor weet je dus zeker dat het dan ook helemaal uitgegist is. Je zou nog een aantal dagen kunnen wachten tot je (bijna) geen activiteit meer ziet in het waterslot.

:degroeten:
Wesley

Tags: