Brouw Experiment: het effect van First Wort Hopping

Gestart door Oscar, 04-12-2006 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Algemeen :
Ik zit te denken om een brouw experiment te gaan doen, en aangezien er volgens mij toch nog wel wat onduidelijkheid is
of First Wort Hopping nu wel of geen zin heeft en wat het effect is wil ik kijken of ik dit middels een experiment wat duidelijker
kan maken.

Doel :
Aantonen/ervaren wat het effect is van first Wort Hopping ten opzichte van Bitter hopping

Werkwijze :
Ik ga, in een batch van 10 liter, een wort maken met alleen pilsmout tot zo'n 5,5 - 6,0 % Alcohol. Na het maischen wordt het wort gefilterd en gespoeld. Het resultaat wordt in 1 vat opgevangen.  Hierna verdeel ik het wort over 2 kookpannen waarbij in 1 pan alle hop al is toegevoegd (de first wort hopping). De beide pannen worden aan de kook gebracht. Op het moment van koken wordt in de andere pan (waar nog geen hop in zit) ook de hop toegevoegd. Na het koken wordt er gekoeld en geheveld in een glazen bolfles van 10 liter waar de volledige vergisting tot het einde zal plaats vinden. Hierna wordt er gebotteld met wat bottelsuiker waarnaar na 2 of 3 weken een proefsessie zal plaats moeten vinden. Hieruit zal proefondervinderlijk blijken wat het effect is van First Wort Hopping.

Grondstoffen :
* Als enige mout soort wordt pilsmout gebruikt.
* Voor beide batches wordt een bitterhop gebruikt, waarschijnlijk Hallertau Perle (7,5%). Ik denk er over om tot ± 40 IBU te hoppen om    zo een duidelijke bitterheid te verkrijgen.
* Als gist ga ik zeer waarschijnlijk de Nothingham korrelgist gebruiken,(dit is ook makkelijk in 2'en te verdelen).

Ik heb nog geen datum gepland, maar ik hoop er dit jaar nog aan toe te komen (hangt ook af van de status van het bier wat nu staat te gisten, die moet eerst gebotteld zijn).

Op- en/of aanmerkingen zijn welkom, het moet een duidelijk en een beetje representatief experiment worden  ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

Leuk experiment, maar 40I BU lijkt me heel erg ruim teveel. Dan proef je er niks meer van. Ik zou maximaal 25 IBU nemen. Dat is zelfs voor een pils al aan de hoge kant.

Ik denk ook dat je wellicht meerdere proefsessies kan opzetten. Bijvoorbeeld 4, 8, 12 en 24 weken na botteling. Dan krijg je een beter beeld van wat het bier in de tijd doet.

Edgar

Citaat van: Oscar op 04-12-2006  21:43 uHet resultaat wordt in 1 vat opgevangen.  Hierna verdeel ik het wort over 2 kookpannen waarbij in 1 pan alle
hop al is toegevoegd (De first Wort Hopping). De beide pannen worden aan de kook gebracht. Op het moment van koken wordt in de
andere pan (Waar nog geen hop in zit) ook de hop toegevoegd.

Inderdaad een leuk experiment, al ben ik voldoende overtuigd van het nut van FWH. Probleempje in het experiment is, dat 'échte' FWH plaatsvindt in het 'eerste wort', dus gelijk vanaf de eerste afloop. Zodanig dat de hop gedurende de gehele filtertijd, vaak langer dan een uur, in lauwe wort ligt te weken. Jij beschrijft 2 worten waarbij het verschil in 'contacttijd' zich beperkt tot de periode van het aansteken van het vuur tot koken. Dat is nog geen FWH.

Ik ben met EBC eens dat de bitterheid te hoog is voor subtiel proeven.

Oscar

Citaat van: Edgar op 04-12-2006  22:13 uProbleempje in het experiment is, dat 'échte' FWH plaatsvindt in het 'eerste wort', dus gelijk vanaf de eerste afloop. Zodanig dat de hop gedurende de gehele filtertijd, vaak langer dan een uur, in lauwe wort ligt te weken.

Klopt, dat is ook het lastige. Maar op een andere manier krijg je 2 delen wort met verschillend SG. Of ik moet er voor kiezen om niet te spoelen.. :idea:
Het wort moet wel zo gelijk matig mogelijk verdeeld worden om "concentratie" verschillen te voorkomen.

Citaat van: EBC op 04-12-2006  21:49 uLeuk experiment, maar 40I BU lijkt me heel erg ruim teveel. Dan proef je er niks meer van. Ik zou maximaal 25 IBU nemen.

oke...

Citaat van: EBC op 04-12-2006  21:49 uIk denk ook dat je wellicht meerdere proefsessies kan opzetten. Bijvoorbeeld 4, 8, 12 en 24 weken na botteling. Dan krijg je een beter beeld van wat het bier in de tijd doet.

 :duimop: Goede aanvulling!

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Citaat van: Edgar op 04-12-2006  22:13 ual ben ik voldoende overtuigd van het nut van FWH.

Jij wel, maar anderen minder of niet. En er zijn zelfs brouwers die nog nooi van FWH hebben gehoord en wellicht hier het nut niet van kunnen inzien. Ik wil wel eens ondervinden wat het verschil nu daadwerkelijk is.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Citaat van: Oscar op 04-12-2006  22:24 uKlopt...dat is ook het lastige...maar op een andere manier krijg je 2 delen wort met verschillend SG. Of ik moet er voor kiezen om niet te spoelen.. :idea:
Het wort moet wel zo gelijk matig mogelijk verdeeld worden om "concentratie" verschillen te voorkomen.

Inderdaad, je zou dun moeten inmaischen, niet spoelen en het eerste wort hoppen, halverwege de afloop naar het tweede wort omleiden. Dat zou een vrij gelijkmatige concentratie moeten geven. Smaakverschillen door eerdere en latere afloop zouden niet al te groot moeten zijn, mits je geen zetmeel meer in je bostel hebt en uitmaischt.

Zo zie je al hoe verdraaid lastig het is om wetenschap in de keuken te bedrijven. Er zijn altijd meer factoren in het spel dan je zou willen.




Herman

Kun je niet spoelen via een y splitter, zodat beide pannen dezelfde hoeveelheid van hetzelfde wort krijgen?

Oscar

Citaat van: Herman op 04-12-2006  22:52 uKun je niet spoelen via een y splitter, zodat beide pannen dezelfde hoeveelheid van hetzelfde wort krijgen?

Zo, dat is een goed idee. :duimop: Had ik zelf nog niet eens aan gedacht! Thanks. Moet ik even een Y-splitsing kopen en nog wat slang.
Komt wel goed denk ik.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Waarom brouw je niet "gewoon" twee keer achter elkaar, bijvoorkeur met dun maischen en niet spoelen. Goed oppassen dat je op het zelfde start SG uitkomt en klaar ben je. Kost wat meer tijd, maar dat mag de pret niet drukken. Ik zou overigens absoluut hoger gaan dan 25, echt richting de 35 om de verschillen te proeven. Verder zou ik een neutralere gist nemen dan de nottingham. Weet echter niet zo goed welke, sorry.

Edgar

Citaat van: MO op 04-12-2006  23:11 uWaarom brouw je niet "gewoon" twee keer achter elkaar, bijvoorkeur met dun maischen en niet spoelen.

We brouwen niet allemaal zo herhaalbaar en routineus als jij Martin. De verschillen zouden vertroebelend werken.

Die Y-splitter vind ik trouwens briljant.

MO

Woeha! Leve de WURMS. Je hebt een punt Edgar, sorry voor mijn te eenvoudige oplossing.

Oscar

Naar een idee van Herman vandaag een T-stukje gekocht voor het verdelen van het wort:



Hier getest met water. Dit is nog geen ideale situatie (Ik kon ook geen goed Y-stukje vinden...waar koop je zoiets ?) maar wel werkbaar
Tijdens het filteren moet ik dan wel de verdeling bijsturen. Dus we gaan niet spoelen.

Groeten en gezondheid
Oscar

EtP

Citaat van: Oscar op 09-12-2006  21:57 u(Ik kon ook geen goed Y-stukje vinden...waar koop je zoiets ?)

Een Y-stukje van koper wordt niet gemaakt. Bij ons op het werk maken die T stukken van twee bochten. Je zaagt van beide bochten een recht stuk half door en soldeert de beide bochten weer tegen elkaar vast.

Mvg Edwin :beersmiley: samenvol

Oscar

Citaat van: EtP op 09-12-2006  23:16 uEen Y-stukje van koper wordt niet gemaakt.

Gewoon plastic volstaat al. Het gaat om een y-stuk om de slangen te "splitsen"

Groeten en gezondheid
Oscar

Henielma

Citaat van: Oscar op 09-12-2006  21:57 uHier getest met water. Dit is nog geen ideale situatie (Ik kon ook geen goed Y-stukje vinden...waar koop je zoiets ?) maar wel werkbaar
Tijdens het filteren moert ik dan wel de verdeling bijsturen...Dus we gaan niet spoelen.

Het ziet er mooi uit op deze manier maar waarom laat je niet gewoon eerst alles in de grote emmer lopen? Hierna roer je de inhoud van die emmer nog even om het goed te mengen en dan hevel je de helft over naar de kleine emmer. Lijkt mij eenvoudiger of zie ik iets over het hoofd?

EtP

Bij wildkamp is er wel een Y-stuk te koop.

Zie hier .
de site van wildkamp is wel wat traag

Mvg Edwin
 :lekkerbier:

Oscar

Citaat van: Henielma op 09-12-2006  23:42 uHet ziet er mooi uit op deze manier maar waarom laat je niet gewoon eerst alles in de grote emmer lopen?

Is een mogelijkheid, echter wil ik het effect van FWH onderzoeken en op deze manier doe je dan dus niet een "echte" FWH en dan mis je , denk ik, het gewenste effect. Ik wil dus in 1 batch met de eerste wort over de hop heen filteren.

Groeten en gezondheid
Oscar

Gerb

Ik zie het probleem niet echt, of je nu het wort over de hop laat stromen of dat je de hop bij het wort gooit. De enige verschillen zouden dan de temperatuur en de contacttijd kunnen zijn en die kun je ook afstemmen als je de hop bij het wort gooit.

Hoe weet je met zo'n Y-stuk zeker hoeveel wort je in de ene of de andere emmer hebt zitten? Dat lijkt mij verrot lastig.




Oscar

Citaat van: Gerb op 10-12-2006  00:07 uHoe weet je met zo'n Y-stuk zeker hoeveel wort je in de ene of de andere emmer hebt zitten? Dat lijkt mij verrot lastig.

Ik heb een timmermans oog  :D :D :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Oke,

de planning voordit Experiment is dus Zondag 24 December. Ik denk over het volgende recept :

Basis wort voor 10 liter

Ingredient(en)
* Pilsmout               2500 gram

maischschema :
Inmaisschen op 50°C
62°         30 minuten
72°C       30 minuten (tot jood negatief)
78°C       1 minuut

Er wordt niet gespoeld, totaal hoeveelheid water : 32 liter (Past net in de pan)

Na het maisschen wordt er geslit-filtered (!) waarbij HET wort over 2 pannen zo gelijkmatig mogelijk wordt verdeeld.
De pannne worden niet tegelijk aan de kook gebrach, hier zal ± 30 minuten tussen zitten om zo bij het koelen
genmoeg tijd te hebben en de omstandigheden zo gelijk mogelijk te houden (De batch met FWH gaat het eerst op het vuur).

Hopgift per batch
Hallertau Perle (7,5%)         12 gram

Batch 1 : 100% FWH
Batch 2 : 100% Bitterhop

Voor de vergisting moet ik nog een korrelhop uitzoeken. ik heb de keuze uit  :
* Notthingham
* Windsor
* Safbrew S-33
* Coopers
* Safale US-56

Welke gist is het meest neutraal qua geur/smaak ?

De vergisting zal volledig in glas (dus zonder overhevelen) plaatsvinden bij kamertemperatuur (18- 20°C).

Groeten en gezondheid
Oscar


EBC

Oscar,
Y-splitters en dergelijke vind je gemakkelijk bij een caravancentrum of botenshop.

Mocht het splitten niet echt lukken, dan denk ik dat je de eerste twee litertjes apart kan houden. In een van die liters doe je de hop als FWH. Daarna laat je de rest van het wort aflopen en spoelen etc. Vervolgens deel je die wort in twee en voegt bij elk zijn eigen litertje.


Oscar

Citaat van: EBC op 13-12-2006  18:32 uY-splitters en dergelijke vind je gemakkelijk bij een caravancentrum of botenshop.

Bij een botenshop ben ik al geweest en nu moet ik toevallig morgen toch bij een caravancentrum zijn (klant van ons)
Meteen maar even in de shop van hun duiken. Thanks..  :hoera:

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Wat wordt de beoogde bitterheid?

Ik ben de laatste tijd nogal gecharmeerd van de S33. Hij heeft veel overeen met de windsor. Geeft nogal zoetige, volle bieren, jij zult ze waarschijnlijk plakkend noemen.

Oscar

Citaat van: MO op 13-12-2006  18:47 uWat wordt de beoogde bitterheid?

Toch wel zo'n 40 EBU, bij een begin SG van ± 1055. Dit express om het verschil echt duidelijk te laten zijn en dus niet subtiel.

Citaat van: MO op 13-12-2006  18:47 ude S33. Geeft nogal zoetige, volle bieren,

Hmm als in niet neutraal?  ;)  Heeft er iemand ervaring met de Coopers gist? Waarom weet ik niet, maar ik heb het vermoeden dat deze vrij neutraal is.
Qua geur en smaak?

Groeten en gezondheid
Oscar



MO

Cooper's hoort in het rijtje S33 en windsor thuis. Fruitig en niet ver uitvergistend. Zeker niet neutraal. Bij 40 IBU is de Nottingham in mijn beleving het neutraalst.

EBC

FWH is bedoeld om een beter hoparoma te krijgen. 40 IBUs gaan dat delicate aroma teniet doen. Maar het is jouw experiment.

Johannes

Ik denk dat je bij 40 IBU geen verschil zult proeven. Je krijgt dan sowieso een hopbom. First wort hopping zou een fijner hoparoma/smaak geven, en iets minder bitterheid. Bij een hopbom proef je alleen maar hop.

Oscar

Citaat van: EBC op 13-12-2006  19:47 u40 IBUs gaan dat delicate aroma teniet doen.

Citaat van: Johannes op 13-12-2006  19:48 uIk denk dat je bij 40 IBU geen verschil zult proeven.

Hmmm, iets minder dan?  20 EBU of 25 - 30 EBU ? Het moet geen overkill woren, maar het verschil moet wel duidelijk zijn.

Citaat van: EBC op 13-12-2006  19:47 uMaar het is jouw experiment.

Ik mag dan wel eigenwijs  :D  zijn maar sta in dit geval zeker wel open voor verbeter tips. Het experiment dient ook ter lering voor anderen (lees : iedereen hier op het forum).

Groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Bij 20-25 IBU proef je juist de subtiele verschillen, ik zou het in die buurt houden. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Oscar

Citaat van: Johannes op 13-12-2006  21:53 uBij 20-25 IBU proef je juist de subtiele verschillen

Thanks..dan houd ik het op 25 EBU, toch weer de bovengrens.. :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Maar ja, met welke gist dan. Ik zou het met de Westmalle gist doen.

Oscar

Citaat van: MO op 14-12-2006  08:44 uIk zou het met de Westmalle gist doen.

 :neenee: Niks daarvan, gewoon een korreltje (Notthingham). Niet stoken he. :D :D :D

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Wel stoken! Met Nottingham ben ik bang dat je voornamelijk gist zult proeven, een broodbakmachine-achtige smaak. Zeker wanneer je de door jou voorgestelde vergistingswijze gaat toepassen.

Oscar

Citaat van: MO op 14-12-2006  10:22 uMet Nottingham ben ik bang dat je voornamelijk gist zult proeven, een broodbakmachine achtige smaak.

Hmm die smaak ken ik niet  ;D, maar klinkt niet aantrekkelijk echter is de Westmalle gist redelijk fruitig. :denken:. Lastig die gistkeuze voor een dergelijk experiment. :denken:

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Zo, vandaag de brouwtest gedaan en het is redelijk goed verlopen.  Het gevolde recept :

voor 10 liter :

2750 gram pilsmout
15,56 liter maischwater (er is niet gespoeld).

maischschema :

inmaischen op 50 °C
60 °C    30 minuten
70 °C    60 minuten
78 °C   5 minuten

Daarna een gespleten filtering uitgevoerd
en beide batches met 8 gram hop (7,5%) gekookt.


De gespleten filtering ging redelijk goed, al moest ik wel af en toe een beetje bijsturen om zo een gelijke verdeling over mijn 2 pannen te krijgen, maar dit is gelukt. Toen kwam, bleek later, het lastige  :Het koken. De 2 pannetjes (8 liter bruto inhoud) waren natuurlijk een stuk kleiner dan ik gewend was, het koken ging dus ook een stuk sneller en heviger bij een vol open vuur...dus dit moest wat getemperd worden.
Nadat beide pannen 90 minuten gekookt hadden (ik had hier ruim een 1/2 uur tussen zitten om genoeg tijd voor het koelen te hebben) bleek dat de volumes niet gelijk waren...en dus de SG's ook niet. Maar dat is te corrigeren.

Na het koken kwam ik bij het volgende "probleem" : het filteren..mijn hevel filter paste natuurlijk niet in deze pannetjes, dus ikke roeren (whirlpool) en daarna filteren met een plastic hevel. :stom: Tsja, en die kunnen dus niet tegen die "hoge" temperatuur, dat ging dus niet goed. Gelukkig heb ik nog een trechter met gaasje voor dit soort gevallen. :dansen: Het filteren ging dus lekker snel aangezien het maar kleine portie's waren (3,5 - 4 liter).

Het koelen had ik al voorzien, mijn dompel koeler past natuurlijk ook niet in dit soort pannetjes..dus had ik een fantastische tegenstroom koeler van een collega brouwer geleend en ging dus ook perfect en lekker snel.

Uiteindelijk had ik 2 batches. 1 batch van ± 3 liter met SG 1070 en 1 batch van ± 3,7 liter met SG 1060. beide heb ik aangelengd tot 1055 zodat ik nu 2 batches van ± 4 liter heb.  Bij beide heb ik een half zakje Notthingham gist toegevoegd.

Ze staan nu mooi als een mooi duo in mijn huiskamertje te vergisten...Helaas heb ik hiervoor geen mogelijkheid tot temperatuur controle behalve mijn verwarming. Maar voor beide batches zijn de omstandigheden gelijk.

een stoer koelertje....


Het orkest van het oosten  ;)


Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Dat is zeker een mooie koeler. Dit expiriment is ook erg interessant. Heb je bij beide brouwsels evenveel hop of evenveel ibu's toegevoegd?

 :degroeten:
Wesley

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 24-12-2006  23:30 uHeb je bij beide brouwsels evenveel hop of evenveel ibu's toegevoegd?

Citaat van: Oscar op 24-12-2006  22:42 uen beide batches met 8 gram hop (7,5%) gekookt.

Lijkt wij duidelijk. ;)

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Ok, voor de zekerheid vroeg ik het maar even. Gaat dit niet het verschil beïnvloeden omdat je bij de ene meer bitterheid proeft dan bij de andere?

 :degroeten:
Wesley

Oscar

De situatie deze ochtend :



2 vergistingen ..maar de een gaat harder dan de andere en de schuimvorming is verschillend..

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


Dat is inderdaad een vet coole koeler.  8)
Kan je misschien evt in een andere topic wat meer vertellen over de koeler?
Gaaf ding man.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 25-12-2006  13:07 uKan je misschien evt in een andere topic wat meer vertellen over de koeler?

Deze heb ik geleend...dus helaas niet van mij  :huilen:, Maar zoals je wellicht al vermoed zit de spiraal binnen in. De rest van de ruinte is dan vrij voor water (± 3 - 4 liter). Deze koelt echt in no-time van 100°C  naar ± 20-25 °C % 4 liter had ik gekoelt in ± 4-5 minuten. Dus een behoorlijke capaciteit.
Tsja wat kan ik nog meer vertellen. Hij werkt makkelijk, simpel en snel.

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 25-12-2006  13:15 uDe rest van de ruinte is dan vrij voor water (± 3 - 4 liter). Deze koelt echt in no-time van 100°C  naar ± 20-25 °C % 4 liter had ik gekoelt in ± 4-5 minuten. Dus een behoorlijke capaciteit.
Tsja wat kan ik nog meer vertellen
Bijv. het waterverbruik?

Hopbier

Niels

Mooi experiment, zit momenteel wat te lezen in;

Beer:
Tap into the Art and
Science of Brewing,
Second Edition

CHARLES BAMFORTH

 "Dry hop character"
(a feature associated with traditional English cask ales, afforded by adding a
handful of whole hop cones to the vessel) is no less complicated. Generally
it would be held that myrcene, the major hydrocarbon component, is an undesirable
feature of the oil, whereas compounds such as linalool and geraniol,
which are present in far lower concentrations, offer attractive aroma
notes. To a greater or lesser extent the individual essential oil components
are lost from wort during boiling. The delivery of a given hop character,
then, depends on the skill of the brewster in adding the hops at exactly the
right time to ensure survival of the right mix of oils that imparts a given
character to the product. No instrumental method is yet available to assist
in this process.

En deze meld wel veel over het chemische proces, maar niet veel praktijk informatie.
Dit soort experimenten is prima info om zelf wat beter te sturen.

 :degroeten:


Oscar

Zo, zojuist dit bier gebotteld en van beide batches een half kratje opbrengst. Dat is een mooi aantal voor zo'n brouw testje.

Beide brouwsels waren tot 1018 uitvergist, niets erg ver vind ik, hiermee kom ik wel op een mooie 5% alcohol uit.
De geur was echt super van beide brouwsels! Het leuk wel op een Tsjechische Urquell (?) pilsener. Er was al wel ietsje verschil te ruiken en te proeven, maar ik hoop dat die verschillen beter te ruiken/proeven zijn als er wat koolzuur bij het bier zit. Nog even wachten dus.


Oscar

Zo, laat op de avond nog even een proeftestje. Dit bier staat nu 2 weken op fles en kan dus geproefd worden. Ik ben benieuwd :

1. De Bitterhop

Het bier is redelijk helder, tweeschijn, en heeft een mooie schuimkraag matig grof en romig van structuur. Het schuim is matig tot goed
glasplakkend en redelijk stabiel. Er is geen koolzuur in het glas te zien na het inschenken.

De geur is moutig met een lichte hop geur. In de mond een licht prikkelend gevoel, net iets te weinig koolzuur nog.
De bitterheid is matig en subtiel, eigenlijk wel prettig in de mond. Deze bitterheid blijft heel licht in de nasmaak hangen en zakt heel langzaam weg.
Er zit een lichte broodachtige smaak aan (dat zal de gist zijn !).

Voor zo'n kleine batch absoluut geen verkeerd bier, drink goed door, mooi voor de zomer !! (en dat in de wintertijd :D);

2. De first wort hopping

Ook dit bier is redelijk helder, dezelfde tweeschijn, en heeft een iets mooiere schuimkraag (kan ook aan het glas liggen, net iets andere vorm) welke even fijn is en romig en goed glasplakkend. In het glas is er na het inschenken wel een mooie koolzuur stroom te zien.

De geur van dit bier is ook licht hop aromatisch en ik ben geneigd te zeggen dat er wel degelijk een verschil is , maar het is nog subtiel en moelijk te ruiken. De smaak is ook erg lekker en geeft toch een heel andere bitterheid, het lijkt wel of de fruitige smaken van de hop meer tot zijn recht komen bij een FWH, de broodachtige smaak (van de gist ?) is duidelijk minder en het bier lijk op dit moment "frisser" van smaak te zijn.

Ik wil nog geen definitieve conclusies hieraan vast knopen, maar dat het een bepaald effect heeft op je bier (ik ik neig naar een positief effect) is mij nu al wel duidelijk.

Bij de volgende proefsessie zal ik wat biervrienden uitnodigen. 1 Down, still 11 to go  :proost2:

TVERSCH

Hai Oscar,

Ik wil niet op jouw conclusie vooruitlopen, maar FWH is voor liefhebbers van de hop-aroma's een mooi middel om een bier te brouwen naar eigen smaak.
Ik pas het vaak toe, maar mijn idee is dat het in de commerciële brouwerijen nooit wordt toegepast. De frisse hopsmaak vind je nooit terug in de bieren uit de winkel, maar misschien gebruiken de brouwerijen weinig verse hop en hoofdzakelijk hopconcentraten.

Het valt mij trouwens mee dat bij de toepassing van FWH de hopsmaak lang 'fris' blijft, langer dan bij drooghoppen.

Ooit heb ik eens de hop al tijdens het maischen toegevoegd, maar dat was bij het spoelen niet echt een succes. Maar volgens een artikel wat ik ooit ergens heb gelezen, geeft dit ook een betere hoparoma smaak dan het toevoegen van de hop in de laatste 5 a 10 min.

Uit een experiment is gebleken dat FWH de beste hop-aroma smaak geeft.
Volgens mij heeft Jacques hier ooit iets over geschreven, dus moet dit ergens op deze site te vinden zijn, of althans een artikel waarin dit behandeld is.
Ik zal eens gaan zoeken :bijdrage_forum:




RobinB

Citaat van: Oscar op 07-02-2007  00:47 uDe geur van dit bier is ook licht hop aromatisch en ik ben geneigd te zeggen dat er wel degelijk een verschil is , maar het is nog subtiel en moelijk te ruiken. De smaak is ook erg lekker en geeft toch een heel andere bitterheid, het lijkt wel of de fruitige smaken van de hop meer tot zijn recht komen bij een FWH, de broodachtige smaak (van de gist ?) is duidelijk minder en het bier lijk op dit moment "frisser" van smaak te zijn.
Ik wil nog geen definitieve conclusies hieraan vast knopen, maar dat het een bepaald effect heeft op je bier (ik ik neig naar een positief effect) is mij nu al wel duidelijk.
Bij de volgende proefsessie zal ik wat biervrienden uitnodigen. 1 Down, still 11 to go  :proost2:
Ook voor jezelf is het wel handig om te blinderen. Laat gewoon iemand 2 glazen inschenken. Jij proeft, schrijft je bevindingen op en probeert op basis van deze bevindingen de juiste te raden. Je weet nu al de eigenschappen gekoppeld aan het bier, dus als de verschillen echt duidelijk zijn, moet je ze kunnen herkennen! :)

Adrie

Mooier nog is een driehoekstest. Iemand schenkt voor jou drie bieren in , waarvan twee dezelfde. Jij moet bepalen wat het afwijkende bier is. Met deze test kun je pas echt achterhalen of er verschillen te proeven zijn.

Oscar

Goed idee, en dan een pils ernaast zetten! Gaan we eens doen.  :biersmile:

RobinB

Hehehe, ik denk dat Adrie het anders bedoeld:

of 2 glazen bitterhop (BH) +1 glas FWH (hierbij moet je de FWH aan kunnen wijzen)
of 2 glazen FWH + 1 glas BH (hierbij moet je de BH aan kunnen wijzen)

Aangezien iemand anders het doet weet je niet van welke er 2 zijn of 1.
Komt bij dat jij moet aanwijzen wat de afwijkende en (zou ik doen) welke van de 2 het is.

Adrie

Robin snapt het!

Maar een pilsje achteraf kan natuurlijk altijd.

Oscar

Citaat van: RobinB op 07-02-2007  14:36 u(hierbij moet je de BH aan kunnen wijzen)

Nou, dat gaat me nog wel lukken hoor. ;D

Maar ik begrijp het principe  ;) ik denk wel dat ik het verschil proef, want er was zeker verschil!

Hopmans


Mooi experiment.  :groots:
Hier hebben we allemaal wat aan.
Benieuwd of de uitslag na rijping hetzelfde blijft.

 :degroeten:

Oscar

Hmm vanavond een driehoekstest gedaan, dus door iemand anders 3 glazen laten inschenken waarvan er 2 hetzelfde waren. Ik was in mijzelf ietsje overmoedigd en ging redelijk zelf verzekerd proeven, rekenend op het verschil dat ik de eerste keer heb geconstateerd.

 :verbergen: Dat viel zwaar tegen, een dergelijke test moet je zeker niet onderschatten en dit geeft maar aan hoe moeilijk het is om te proeven. Ik proefde en rook wel verschil, maar wijsde het verkeerde glas als eenling aan. Toen ik eenmaal wist welke verschillend was kon ik wel aanwijzen welke bitterhop en welke FWH was, echter geef ik toe dat hier een grote toevalsfactor bij zat.

Ik blijf erbij dat er een verschil in zit, mijn brouwcollega, waarme ik deze test heb uitgevoerd (Kan redelijk goed proeven) vond de bitterhop iets droger dan de FWH.

Is "frisser" een tegenpool van "droger"?  :denken:

Adrie


Hopmans


Dus bij een pils doe je geen FWH, en bij een ale wel.   :)

Weer wat geleerd.

 :degroeten:

MO

Ah, mooi, FWH is ook weer onzin gebleken. Weer een mythe de wereld uit.

Oscar

Ze waren beide inderdaad lekker, even lekker is lastig te zeggen. In dit experiment is het effect echter vrij gering door mij te bepalen. Wat dan ook meespeelt is dat de batches vrij klein waren, waardoor de spoeltijd korter is en daardoor het effect misschien kleiner.

Om nu als conclusie te trekken dat FWH onzin is vind ik wat te kort door de bocht. ik zal ze binnenkort eens blind aanbeiden aan een keurmeester, kijken of deze een verschil ruikt en/of proeft.

wordt vervolgt...

Herman

Citaat van: Oscar op 15-02-2007  17:29 uOm nu als conclusie te trekken dat FWH onzin is vind ik wat te kort door de bocht.
We kennen martin toch?

gelfling

Het is wellicht ook interessant om een dergelijke proef te doen met dry hopping, of zijn er al mensen die een batch met en een batch zonder gemaakt hebben?

MO

Ik was inderdaad bewust polariserend bezig.

 :lekkerbier:

Adrie

Citaat van: gelfling op 25-02-2007  09:24 uHet is wellicht ook interessant om een dergelijke proef te doen met dry hopping, of zijn er al mensen die een batch met en een batch zonder gemaakt hebben?

Koudhoppen heeft onmiskenbaar een groot effect op de smaak en de geur van bier. Dat hebben velen op dit forum gemerkt. Laatst hebben we trouwens ons kampioensbier opnieuw gebrouwen en omdat 2 liter niet meer in de lageringsfles paste, hebben we dat gebotteld in een grote Cristoffel-fles. Deze was dus niet gekoudhopt, de rest wel. Het verschil was echt wel goed te proeven en te ruiken.

gelfling

Meer aroma in smaak en geur, maar geen extra bitterheid?

Edwin

Ha Ron,

Dat zijn inderdaad de kenmerken van koudhoppen, zo heb ik ervaren.

Edwin

Oscar

Citaat van: gelfling op 25-02-2007  09:24 uHet is wellicht ook interessant om een dergelijke proef te doen met dry hopping

Dat zou kunnen, maar dan doe je en test t.a.v. het hoparoma. dan zou je dus 2 brouwsels moeten maken met gelijke bitterheid en dan 1 met aroma hop en 1 met koudhop. Wellicht leuk voor een volgende test..... :denken:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.