Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Opslag mout  (gelezen 15007 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Opslag mout
« Gepost op: 08-05-2002 08:22 u »
Ha allemaal,

ik baal een beetje van al die plastic zakjes met wasknijpers erop om mout (en hop) te bewaren. Nu zag ik bij Brouwland van die mooie witte vaatje met gigantische rode draaideksel in verschillende maten. Die lijken me prachtig, maar..... ze zijn nogal duur. Heeft iemand ideeen voor andere, goedkope vaatjes/containers om mout in op te slaan? Het gaat me dan 25 kg, 5 kg en 1 kg hoeveelheden. Trouwens, hoeveel liter opslag heeft 1 kg mout nodig?

Alvast bedankt, Jan Willem.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Opslag mout
« Reactie #1 Gepost op: 08-05-2002 10:39 u »
Voor het afwegen van de mout gebruik ik een huishoudweegschaal met een grote maatbeker met een inhoud van 1,5 liter. Wanneer ik deze maatbeter helemaal vul en dan dan nog een kleine kop er bovenop aanbreng geeft de weegschaal precies 1 kg aan. Deze wetenschap is heel handig. Een kg mout weeg ik niet meer maar ik zorg er voor dat de maatbeker goed vol is.
Een kg mout heeft dus een volume van ongeveer 1,6 l. Het exacte volume zal per moutsoort verschillen.

Voor de opslag van mijn mout gebruik ik vaten met een inhoud van ongeveer 40 liter. Deze vaten heb ik van de plaatstelijk bakker. Bij toeval kwam ik er achter dat het bakkerijhulpproduct moutextract verpakt wordt in deze vaten. Het kopen van de vaten was geen probleem. Kostprijs: een paar flesje zelfgebrouwen bier.

:degroeten: †Jacques

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 08-05-2002 11:22 u »
Ha die Jacques,

dat is een ontzettend goede tip, vooral omdat mijn aanstaande zwager een telg is van een Texelse bakkerij dynastie (bakker Timmer voor de ingewijden), dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Gebruiken bakkers ook moutextract, dan? Voor wat?

JW.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #3 Gepost op: 08-05-2002 14:35 u »
HOi JW,

Ik heb een tijdje geleden een vat met 25 kg pilsmout gekocht bij van der Kooij. Hier zit een sluiting met snelspansysteem op. Het aardige is dat het vat gratis is bij deze hoeveelheid. Ik ben van plan nog eens een aan te schaffen, dan gebruik ik de lege voor de opslag van mijn speciale mouten, in stevige plastic zakken (zat oorspronkelijk 10kg pilsmout in).

Ik heb overigens gemerkt dat er ook leveranciers zijn die de mout leveren in 10l emmers.

Herman

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 08-05-2002 15:23 u »
Ha die Herman,

bedankt voor de tip. t.z.t. zal ik er zeker gebruik van maken. Ik heb nu echter net 25 kg pils (eco), 25 kg vienna en 25 kg tarwe (eco) mout gekregen. Een vriend van me in Duitsland koopt dat voor me als hij naar NL komt bij een Duitse mouterij tegen een snoepprijsje. Het komt echter wel in zakken... Dus, eerst maar eens een brouwsel of 6-7 verder (afhankelijk van mij efficientie †:dansen: ) en dan maar eens iets bestellen bij van der Kooij. Alhoewel, laten versturen zal wel erg duur zijn.

JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 11-05-2002 21:05 u »

Citaat

Gebruiken bakkers ook moutextract, dan? Voor wat?

Het schijnt dat bakkers moutextract gebruiken voor speciale broodsoorten en andere producten. Zie bijvoorbeeld http://mineco.fgov.be/organization_market/metrology/showole_nl.asp?cParam=3559A en http://www.nicevzw.be/html/PROF/nndoc/juni98art03.doc

Ongetwijfeld weet jouw aanstaande er het een en ander meer van!

:degroeten:  Jacques

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2002 17:48 u »
Hoi Jan Willem,

Mijn vader heeft bij een verzorgingshuis gewerkt. Hier kregen ze maggiepoeder in de vaatjes die je in je eerste bericht beschrijft, maar dan met een inhoud van 5 liter. Mijn vader heeft een aantal van die dingen indertijd voor mij meegenomen en ze sluiten goed water- en luchtdicht af. Wellicht kun je het eens proberen bij een bejaarden-, verzorgings- of ziekenhuis bij jou in de buurt?

Groeten,

A3

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 12-05-2002 21:20 u »
Ha die Adrie,

al weer een goede tip, je bent lekker bezig zo  :duimop: Ik zal eerst maar eens even mijn a.s. zwager bij de bakker afwachten, ik heb het vermoeden dat ze misschien wel vaatjes in verschillende soorten en maten hebben. Maar als dat niet lukt, neem ik eens even contact op met mijn zus, die in een ziekenhuis werkt. Van je familie moet je het hebben!  :vorksmile:

Jan Willem

Offline Peter_van_den_Hurk

• Vol lid
  • God schiep de mens, de mens het Bier. Goddelijk !!
    • Bierproeven met Peter
« Reactie #8 Gepost op: 13-05-2002 14:51 u »
Vrienden en vriendinnen van het Bier,

Ik lees in dit onderwerp over het opslaan van mout, maar hoe lang kan ik mout, onder goede omstandigheden, opslaan in b.v. een "Curver" vat?
Dit zal natuurlijk ook verschillen per moutsoort.

Wie heeft goede en/of slechte ervaringen.

groet Peter

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 13-05-2002 21:37 u »
Hoi Peter,

Zoals je zelf al aangeeft is de bewaartijd van mout afhankelijk van de bewaaromstandigheden en moutsoort. Mijn ervaring is dat sterk aromatische moutsoorten zoals gerookte mout en Special B minder lang bewaard kunnen worden. Na verloop van tijd verdwijnt de verfijnde smaak en wordt de mout iets wat muffig. Exacte bewaartijden kan ik je niet geven. Wel het advies om mout vooral droog en niet te warm te bewaren.

:degroeten:  Jacques

Offline Jan van der Vlies

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #10 Gepost op: 04-06-2002 19:50 u »
Nog een late reactie op het opslaan van mout.
Vorig jaar heb ik bij Van der Kooy in Jubbega 25 kilo mout gekocht en kreeg daar gratis een 60 liter vat, met luchtdicht deksel bij. Erg handig om je mout in op te slaan. Vorige week zag ik dat ze die aanbieding weer hadden. Voor 22,69 euro ben je klaar.
Jan van der Vlies :bijdrage_forum:

Offline HansW

• Junior lid
  • **
  • Eerste en tweede biertje :)
« Reactie #11 Gepost op: 13-07-2008 16:59 u »
Een 6 jaar te late reactie maar misschien gemakkelijk... Overlaatst vond ik deze site met redelijk goedkope vaatjes op in veel maten met water- & waterdampdichte deksels...

http://www.overtoom.be/nl/water-waterdampdichte-dekselvaten_nl204852.html

Groeten

Hans

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-11-2008 11:25 u »
Ook flink te laat, maar mout bewaren is inderdaad lastig, en blijft denk ik relevant. ik heb het opgelost door bij de blokker voor 1 of 2 tientjes een luchtdichte hondenvoerbak te kopen(ik geloof van curver). Met rubberen sealrand, en op wieltjes, wat ook handig is. Hier past net een 25 literzak mout in, en je krijgt er een mooi hondenvoerschepje bij. Werkt dus ook met mout.
Als je wat minder mout goed wilt opslaan, is het wellicht een optie om jerrycans te gebruiken. Je hebt van die 5 liter limonade jerrycans van de Sligro, sommige cafes en andere instanties gebruiken dat. Zit geen statiegeld op dus voor hen is het afval. Wel goed uitwassen natuurlijk, anders krijg je aardbeien/sinaasappelmout (al naar gelang de smaak van de limo).

Offline epiphonix

• Vol lid
  • Land: be
  • Haal die banaan uit je oor!
« Reactie #13 Gepost op: 07-11-2008 11:34 u »
Voor diegenen die ongeveer hier wonen:

Rommelmarkt Heist op den Berg aan de kringloopwinkel.

Alle vaten van 10 tot 1000 liter, kostprijs voor een 30 liter vat ongeveer 5 euro, voor een 150 liter vat een euro of 10. (Blauwe vaten met spanriem en witte vaten met schroefdeksel)

Offline Kokkie

• Junior lid
  • **
  • Echte mannen komen thuis met dorst ipv bloemen.
« Reactie #14 Gepost op: 29-07-2011 22:39 u »
Even een oud topic ophalen.

Maakt het uit voor mout of je dit donker of licht bewaard?
ik kwam namelijk op marktplaats de volgende emmers tegen, maar weet niet of ze geschikt zijn voor de opslag van mout? :weetniet:
http://link.marktplaats.nl/1000379487
De vierkante bakken zet je makkelijk weg.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #15 Gepost op: 29-07-2011 22:43 u »
Hee Kokkie, wel wat klein die bakken, ben ik bang.
Ik zou eens moeten vragen naar die emmers die ik heb, of ik daar nog aan kan komen...

ps er ligt een platenkoeler voor je klaar bij mij :brouwen:

Gr Loo

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #16 Gepost op: 29-07-2011 22:50 u »
Je kan bij de cafetaria vaak zo een stapeltje mayonaiseemmers halen. Deze zijn na schoonmaak zeer geschikt voor moutopslag of andere biergerelateerde zaken.

Offline Orangeloo

• Bier & wijngilde Ambrasserie
  • Super lid
  • De Geuze is het LIVE concert van de bieren.
    • Hobby Brouwerij Orangeloo
« Reactie #17 Gepost op: 29-07-2011 23:00 u »
Als je nu een bakker zou kennen....hi hi :)

Offline KC

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 29-07-2011 23:27 u »
Even over dat donker bewaren. Het was gebruik dat veel producten die in glas werden bewaard speciaal in donker glas gingen ivm zo min mogelijk invloed van licht.
Alle bierflesjes waren bruin, zo ook olijfolie. Dus ook voor mout geldt donker opslaan, maar wel droog. (ja toch, niet dan?:))

Offline Twonky

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 30-07-2011 13:57 u »
Je kan bij de cafetaria vaak zo een stapeltje mayonaiseemmers halen. Deze zijn na schoonmaak zeer geschikt voor moutopslag of andere biergerelateerde zaken.
Dat heb ik ook gedaan, zijn inderdaad goed sluitende emmers. Ook heb ik goede ervaringen met de yoghurt emmers van onze locale La-Place ze gebruken de yoghurt voor de smoothies, en zijn vaak net even wat makkelijker schoon te maken dan mayo emmers die al een weekje staan.... >:D

Zwaai
 :degroeten:

Offline Kokkie

• Junior lid
  • **
  • Echte mannen komen thuis met dorst ipv bloemen.
« Reactie #20 Gepost op: 30-07-2011 21:16 u »
@Loo, toevallig ken ik een bakker en die heeft al netjes wat ronde emmers afgeleverd ;).
Emmers waar bakkers-ingrediŽnten in gezeten hebben.

Maar ik vond de vierkante wel handig. Vandaar de vraag of transparant kan voor opslag.

Offline BierHenk

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 30-07-2011 21:23 u »
@Loo, toevallig ken ik een bakker en die heeft al netjes wat ronde emmers afgeleverd ;).
Emmers waar bakkers-ingrediŽnten in gezeten hebben.

Maar ik vond de vierkante wel handig. Vandaar de vraag of transparant kan voor opslag.

Mits donker weggezet...

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #22 Gepost op: 30-07-2011 22:05 u »
Ik heb zes van deze vaten:

http://jerrycanshop.nl/vaten-en-tonnen-per-soort/kunststof-vat-met-deksel-30-liter-voor-vaste-stoffen.html

Ik bewaar daar mijn mout in. Gaat echt perfect. De vaten staan in mijn kelder. Ik heb altijd enkele vaten vol. Twee vaten vul ik met zakken met speciaal mouten. De anderen met pilsmout. Geen last van ongedierte of vocht.  :brouwen:

Offline davadox

• Super lid
  • Holland's Next Top Brewer
« Reactie #23 Gepost op: 30-07-2011 22:09 u »
Ik heb gewoon deze http://www.vanderkooyjubbega.nl/gistingsemmer-met-deksel-25-liter-1231.html besteld bij Kooy voor die luizige paar eurootjes.
Deksel erop en klaar.

Tags: mout