Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Opleiding brouwmeester  (gelezen 31315 keer)

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
Re: Opleiding brouwmeester
« Reactie #75 Gepost op: 07-05-2007 22:17 u »
Gegroet,

Een opleiding die gericht is op brouwen biedt zeker kans op werk. Ga maar eens horen bij kleine/middelgrote brouwerijen.

lambicus

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #76 Gepost op: 08-05-2007 14:59 u »
Ikzelf zou voor de waterzuivering gaan. Veel meer toekomst gericht (milieu wordt belangrijker) en veel meer kans op werk. Adviesbureaus, bedrijven die waterzuiveringen opmaken,... Ik heb milieu gedaan en ik moet zeggen dat, als je dicht bij een grote stad woont, wel werk kunt vinden in de sector. Bij brouwmeester, die hebben ze niet altijd nodig. Natuurlijk is dat een persoonlijke keuze. Ik heb milieu gedaan, en ondertussen ben ik nu ook aan het brouwen geslagen. En stilaan leer je bij.

Dat geldt met name in BelgiŽ, waar er nu pas serieus met waterzuivering van huishoudelijk en industrieel afvalwater wordt begonnen. In Nederland zijn we daar al sinds de jaren 70 mee bezig. In Nederland is er zeker werk te vinden in de waterzuivering, maar het is lang niet zo'n "booming" business als in BelgiŽ.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #77 Gepost op: 08-05-2007 23:03 u »
maar het is lang niet zo'n "booming" business als in BelgiŽ.

Geluk dat ik dan in BelgiŽ woon....

Gegroet,

Een opleiding die gericht is op brouwen biedt zeker kans op werk. Ga maar eens horen bij kleine/middelgrote brouwerijen.

lambicus
Maar zoeken zij wel geschoolde brouwers? Zo weet ik dat in Brouwerij der trappisten enkel 'ongeschoolde' brouwers worden aangenomen omdat ze deze minder hoeven te betalen. Of heb je het dan over laborant in een kleine/ middelgrote brouwerij? Want volgens mij hebben zo'n brouwerijtjes geen labo(rant).

Groet,
Thibolleke

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #78 Gepost op: 08-05-2007 23:43 u »
Gegroet,

Onlangs heb ik met Frank Boon (brouwerij Boon) gesproken. Hij zei dat hij volk zocht en liefst geschoold maar dat hij niemand vond. Bij brouwerij Boon werken nu 13 mensen en worden er 3 verschillende talen op de werkvloer gesproken omdat hij geen Nederlandstalige mensen vindt. Hij zei dat hetzelfde gold voor andere brouwerijen. Hij wist zelfs hoeveel mensen er dit jaar zouden afstuderen bij ons op school en hoeveel daarvan er effectief goesting hadden om in een brouwerij te werken.

Dit zegt toch wel veel.

lambicus

Offline Brouwerken

• Junior lid
  • **
« Reactie #79 Gepost op: 09-05-2007 07:02 u »
Meeste brouwerijen waar ik woon (Zuid W-Vl.) hebben geen geschoold personeel nodig. Alť, momenteel toch niet. Enkel arbeiders om te gaan laden en lossen.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #80 Gepost op: 09-05-2007 16:36 u »
Is dat wel verstandig om zo te focussen op een opleiding tot brouwmeester? Hier in Nederland heb je volgens mij alleen de HAS in Den Bosch. Zoals de discussies hiervoor al aangeven maken de echte "brouwvakken" maar een zeer klein percentage uit van de totale opleiding.

Als Nederlander een opleiding in BelgiŽ gaan volgen lijkt mij erg onrealistisch. Je hebt te maken met verschillen in waardering van diploma's, het schoolsysteem is er compleet anders etcetera. Vervolgens kom je in Nederland nooit meer aan het werk, want werkgevers kijken hier toch een beetje vreemd tegenaan (ook al is een Belgische HBO opleiding waarschijnlijk van een hoger niveau dan een NLse HBO opleiding).

Dus doe een beetje realistisch: ga studeren wat je leuk vindt en waar je later 40 jaar in wil werken EN waar een toekomst mee op te bouwen is. En blijf lekker voor de hobby bier brouwen.

Het is maar een enkeling gegeven een commerciŽle brouwerij daadwerkelijk te starten en meestal zijn die met een paar jaar weer failliet...

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #81 Gepost op: 09-05-2007 16:41 u »
Het is maar een enkeling gegeven een commerciŽle brouwerij daadwerkelijk te starten en meestal zijn die met een paar jaar weer failliet...

Als je al zo denk vooraf vooral niet beginnen.
Maar volgens mij is er nooit iets goeds gekomen van mensen die braaf voorzich uit keken en niks deden. Je moet soms een risico nemen, wil je iets bereiken.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #82 Gepost op: 10-09-2007 19:45 u »
Wesley wat heb jij nu uiteindelijk gedaan?

Ik ben nu student aan de Karel de Grote hogeschool in Hoboken. Ik begin volgende week maandag! Hier ga ik 3 jaar biochemie studeren, waarna ik laborant ben.
Na deze 3 jaar ga ik normaal gezien 2 jaar in Gent studeren om als ind ingenieur in biochemie met afstudeer richting "brouwerij technieken" te eindigen.
Dus de eerste 3 jaar ga ik weinig met brouwen te maken hebben. Wanneer ik daarna verder ga studeren in Gent gaat het vooral op de brouwerij toegespitst worden.
That's my story.

Groet
Thibolleke

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #83 Gepost op: 10-09-2007 19:59 u »
Hoi Thibo,

Dit is al mijn 3e week aan de HAS Den Bosch. Hier doe ik een HBO(bachelor) opleiding in voedingsmiddelen technologie. Hierna kan ik nog 1 jaar naar Gent om daar nog mijn Master te halen. Voorlopig ben ik nog 4 jaar zoet in Den Bosch samenvol

Ook ben ik niet de enige brouwer in de klas, wel de enige die zo'n grote biernerd is dat hij hier op het forum zit ;D Van een leraar heb ik ook al gehoord dat we dit jaar op school in het laatste kwart jaar gaan brouwen met potten en pannen. Eens zien wat ik de leraren nog kan bijleren ;D

:degroeten:
Wesley

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #84 Gepost op: 10-09-2007 20:34 u »
wel de enige die zo'n grote biernerd is dat hij hier op het forum zit

Doe daar wat aan !! Volgens mij leer je qua brouw theorie hier meer dan op zo'n opleiding.. ::)

in het laatste kwart jaar gaan brouwen met potten en pannen.

Beginnelingen, dat laatste kwart jaar kun jij dus overslaan, of de leraar ondersteunen om de studentjes opweg te helpen  ;D

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #85 Gepost op: 10-09-2007 20:42 u »
Voorlopig ben ik nog 4 jaar zoet in Den Bosch samenvol

Ga je nu ook daar wonen? Neem je je brouwspul mee op je studentenkamertje? Dan moet het wel een grote kamer worden!!!

Ik ben nu student aan de Karel de Grote hogeschool in Hoboken. Ik begin volgende week maandag! Hier ga ik 3 jaar biochemie studeren, waarna ik laborant ben.
Thibolleke, je weet het he? er lopen hier genoeg chemici rond, mocht je problemen hebben met je opleiding, stuur maar een PB-tje.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #86 Gepost op: 10-09-2007 20:44 u »
Bij mij gaat het ook gelijkaardig zijn. Op de rondleiding werd mij verteld dat er af en toe wel eens een biertje of wijntje gemaakt werd tijdens de les. Ik heb de potten en pannen daar zien staan, brouwen op het laagste niveau joepie. Daar heb ik niet veel meer aan.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #87 Gepost op: 10-09-2007 20:46 u »
Thibolleke, je weet het he? er lopen hier genoeg chemici rond, mocht je problemen hebben met je opleiding, stuur maar een PB-tje.
Bedankt, zal ik zeker doen!

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #88 Gepost op: 10-09-2007 20:48 u »
Ga je nu ook daar wonen? Neem je je brouwspul mee op je studentenkamertje? Dan moet het wel een grote kamer worden!!!

Nu heb ik nog geen kamer, ik wil er wel een natuurlijk. Als ik een kamer heb is het er een van bijna 20 vierkante meter, daar past best een brouwketeltje in ;D In Den Bosch heb ik ook al een cafť met brouwerijtje ontdekt. De brouwer hier is ook een bekende namelijk de oude brouwer van de pelgrim. Gelukkig lustten de meeste klasgenoten van mij ook wel een biertje :lekkerbier: samenvol

Wesley

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #89 Gepost op: 10-09-2007 20:58 u »
Die bieren van Bar le Duc, tja, laat ik zeggen: die zijn niet mijn smaak. En gezien jouw urtyp pilsener vermoed ik dat jij ook liever een ander biertje drinkt, Wesley.  ;)

Ga vooral eens kijken in hotel/cafť Terminus, vlak bij het station, daar hebben ze vaak mooie bieren van het vat.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #90 Gepost op: 10-09-2007 21:01 u »
Die bieren van Bar le Duc, tja, laat ik zeggen: die zijn niet mijn smaak. En gezien jouw urtyp pilsener vermoed ik dat jij ook liever een ander biertje drinkt, Wesley.  ;)

Dat klopt helemaal. Daarom gaf ik ook al aan de de oude brouwer van de pelgrim daar brouwt. Hij is niet voor niks weg bij de pelgrim ;)

Ik zal zeker eens gaan kijken bij dat andere cafť. Ik kom elke dag op het station dus een keertje langs dat cafť moet lukken :beersmiley:

Wesley

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #91 Gepost op: 10-09-2007 21:14 u »
Goed bezig mannen, geniet van de studententijd en kweek net als ik een mooie bierbuik in die 5 jaar samenvol!

Op zich is het toch niet erg dat de studie niet alleen toegespitst is op bier brouwen. Mocht het (ondenkbaar als het is) niet lukken in een brouwerij, dan kan je altijd nog ergens anders aan de slag met je master op zak (Ow, ik klink als mijn vader... ik ga gauw mijn mond spoelen met zeep ;D).

Veel succes!

Groet Caspar

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #92 Gepost op: 10-09-2007 21:32 u »
Bedankt Caspar :biersmile: Ik vind het ook zeker goed dat het niet alleen brouwen is wat ik ga leren. Nu leer ik ook nog iets anders wat altijd nog eens handig kan zijn om te weten. Voorlopig ben ik bij chemie al bezig met maltose en amylases dus dat is wel interessant.

Wesley

Offline segtom

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #93 Gepost op: 21-04-2012 11:02 u »
Hallo , ik studeer voedings- en dieetkunde op Kaho Sint Lieven in Gent en ik passeer dagelijks langs de brouwerij op onze school, schijnt dat het de laatste jaren een van de beste scholen is voor een brouwersopleiding. Is dit zo, want anders zou ik graag na mijn studie moest het mogelijk zijn dat nog een paar jaar bij doen.

mvg

tom

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #94 Gepost op: 21-04-2012 11:25 u »
De brouwersopleiding van Sint Lieven staat inderdaad goed bekend.

Tags: