Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Opleiding brouwmeester  (gelezen 31993 keer)

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • Land: nl
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
Re: Opleiding brouwmeester
« Reactie #50 Gepost op: 04-01-2007 09:16 u »
Hoi Wesley,

Wat ik weet van opleidingen in BelgiŽ is dat ze vaak hoog staan aangeschreven en dat men een goede theoretische basis verwacht van de studenten. Nu is er in Nederland de tendens dat het niveau van met name HAVO minder wordt waardoor er een slechtere aansluiting met het HBO is, met name in de technische richtingen. Dit verschil zal alleen maar groter worden als de eisen in BelgiŽ hoger zijn

Het is denk ik raadzaam om hier eens goed met een decaan over te praten.

gr
William

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 04-01-2007 18:24 u »
KAHO St. Lieven te Gent.

Hallo Jacques,

Ik weet dat het een goede opleiding is. Maar ik vind het wel ineens een grote stap als ik over iets meer dan een half jaar naar Gent moet gaan verhuizen. Waar bij komt dat ik dit allemaal met de trein moet gaan doen (Ik word in augustus pas 18 dus ik heb nog geen rijbewijs als ik aan het volgende schooljaar begin). Daarom vroeg ik mij af of er dus geen mogelijkheid is (die even goed is natuurlijk) om de eerste paar jaren nog in Nederland te kunnen doen. Als dit niet het geval is zit ik uiteraard volgend jaar in BelgiŽ.

:degroeten:
Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #52 Gepost op: 06-01-2007 13:06 u »
Wat ik er nu uit maak is:
Eerst een opleiding van 3 jaar in biochemie. Dit kan je in op een hogeschool in België of Nederland volgen.
In Antwerpen kan je nog kiezen tussen het ondernemend of het innoverend pakket.

Na deze 3 jaar kan je het beste in KAHO st. Lieven te Gent je laatste jaar als 'brouwmeester' doen.
Ik zie alleen niet direct op de site welke richting dat nu is.

offtopic: kan je in Nederland ps beginnen met je rijbewijs als je 18 bent? In België kan je op je 16 en 7 maanden ten vroegste al beginnen om dan op je 18e verjaardag je praktisch (tevens definitief) rijbewijs te halen.

Groeten Thibolleke

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 06-01-2007 14:37 u »
In Nederland mag je op je 18e beginnen met rijlessen en dus je rijbewijs halen.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 11-01-2007 15:24 u »
Ik heb net even zitten zoeken en heb uitgevonden dat er 2 opleidingen zitten in Gent? Ik ben zelf gekomen op het adres van de Hogeschool van Gent http://www.hogent.be/dblcontent/infoteksten_opleidingen/ii_chemieBIOMA.cfm en de school die Jaques adviseerde KAHO St Lieven. Beide zitten in Gent. Ik denk ik zal het maar even melden.

Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #55 Gepost op: 11-01-2007 18:08 u »
In Gent zijn twee opleidingen. Een op universitair niveau en een op HBO niveau bij de KAHO St. Lieven.

Dat wisten we al. :weetbeter:
KAHO St. Lieven hebben ze me in Westmalle aangeraden.

Groeten Thibolleke

Offline stoker

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #56 Gepost op: 11-01-2007 18:08 u »
Om aan een Belgische universiteit te starten heb je niet echt een diploma nodig (maar wel je secundair gedaan?) dus in principe kan je aan een Belgische unief starten, wat niet wil zeggen dat het (zeer) moeilijk wordt, maar als je enthousiast bent maak je zeker een kans.

Offline Lenx

• Junior lid
  • **
« Reactie #57 Gepost op: 11-01-2007 19:03 u »
Heeft iemand toevallig ervaring met het volgende?

http://www.avondschool.be/opleidingen/brouwerij.htm

Ik zou dit volgend jaar wel graag volgen vermits het voor mij al te laat is om dergelijke studierichting te kiezen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #58 Gepost op: 11-01-2007 20:26 u »
Hoi Lenx,

Dat ziet er wel heel basic uit, volgens mij leer je meer van een avondje forummen  :weetbeter:

Offline Brouwerken

• Junior lid
  • **
« Reactie #59 Gepost op: 12-01-2007 07:18 u »
Deze richtingen in Gent, zijn da nie gewoon de richtingen Brouwerij en mouterij aan hogeschool  gent en KAHO st-lieven ?? Op bachelor niveau ? Ik heb daar namelijk les gevolgd, maar heb wel iets anders gedaan. Maar ik ben ooit in die lokalen geweest. Ze hebben daar  in hogeschool gent een soort mini-brouwerij.

Offline Lenx

• Junior lid
  • **
« Reactie #60 Gepost op: 12-01-2007 07:35 u »
Hey Caspar,

Ik denk dat het basic zijn wel nog meevalt. Op deze site kan je de inhoud van de lessen in detail bekijken;

http://www.avondschool.be/vakfiches/brouwerij%20mouterij%20en%20gistingsbedrijven/brouwerijmouterij_index.htm

Het lijkt me toch heel interessant te zijn.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #61 Gepost op: 12-01-2007 15:08 u »
Hoeveel les-uren zijn er dan opgenomen in de cursus?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #62 Gepost op: 12-01-2007 19:21 u »
Hoeveel les-uren zijn er dan opgenomen in de cursus?

Zaterdag's van 08.00 uur tot 12.00 uur, Dat valt nog mee. D'r staat niet hoeveel dagen, weken, maanden deze cursus duurt, maar vermelden 2 semesters.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #63 Gepost op: 13-01-2007 09:45 u »
Edgar,

Is dit niet wat jij hebt gedaan?

Offline Lenx

• Junior lid
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 14-01-2007 10:24 u »
De cursus duurt 2 jaar en bevat in totaal 360 lestijden (4 lestijden per week, telkens de zaterdag voormiddag).

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #65 Gepost op: 14-01-2007 12:23 u »
Ok, in dat geval zal het wel leerzaam zijn Lenx  ;). Ik had begrepen dat de cursus 4 dagdelen was.  :-\ Kon ook geen prijs achterhalen op de website (behalve de inschrijfkosten).

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 14-01-2007 22:31 u »
Ik heb een reactie van de hogeschool van Gent (niet KAHO St. Lieven). Hier is het niet mogelijk om als Nederlander met een Havo diploma te beginnen aan een opleiding. Hopelijk kan het wel bij KAHO St. Lieven, anders moet ik misschien toch maar naar de HAS in Den Bosch.

Wesley

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 21-03-2007 22:10 u »
Zo vandaag maar even een update. Vanmiddag ben ik bij de info dag geweest van de KAHO St. Lieven. Hier konden zij mij ook niet veel verder helpen of ik er terecht kan met mijn HAVO diploma. Ook werd mij verteld dat het gedeelte brouwerij/mouterij minimaal is bij de opleiding (3/60 studiepunten, alleen in het laatste jaar). Hierdoor vraag ik mij af waarom de opleiding daar beter/anders zou zijn dan de opleiding in Den Bosch? Ik ga later deze week nog te horen krijgen of ik er terecht kan met een HAVO diploma, maar waarschijnlijk niet. Ik denk dat ik dus volgend jaar naar de HAS in Den Bosch zal moeten als ik toch brouwmeester ik worden.

Wesley

Offline lambicus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 21-03-2007 23:08 u »
Wesley,

Ikzelf zit nu in het tweede jaar industriŽel ingenieur chemie aan de Hogeschool van Gent met de bedoeling volgend jaar biochemie te doen zodat ik in het 4de jaar het vak brouwerijtechnieken krijg.

In BelgiŽ heb je het systeem van ASO (algemeen secundair onderwijs), TSO (technisch) en BSO (beroeps). In principe kan je met de eerste twee diploma's je inschrijven aan elke Belgische hogeschool of univ., terwijl het derde diploma je toegang verschaft als je eerst nog een 7de jaar volgt.
Wil je per se een hogere opleiding volgen waarbij je leert brouwen dan kan je dit in Vlaanderen aan de Universiteit van Leuven, de Hogeschool van Gent of de KAHO St. Lieven studeren. Bij ons op school kan je dan kiezen tussen een opleiding industriŽel ingenieur (4 jaar warvan de eerste 3 bach. +1 jaar master) of de bachelor opleiding biochemie. De lessen die rechtstreeks met brouwen te maken hebben worden enkel in het laatste jaar gegeven en zijn zeer beperkt, zeker voor de richting ind. ing.. De opleiding ind. ing. is ook zeer uitgebreid en de eerste twee jaar krijg je vakken als wiskunde, economie, informatica, fysica, sterkteleer, communicatie.... Vanaf het derde jaar krijg je dan vooral chemie, biologie en biotechnologie.
De bachelor opleiding biochemie is meer vanaf het begin op deze vakken gericht.

Wil of mag je niet aan deze opleidingen beginnen dan kan je de avondcursus volgen waarover het eerder in dit topic over ging. De lessen gaan op dezelfde campus door waardat ik les heb en ik vermoed dat het ongeveer dezelfde docenten zijn die les geven, al ben ik daar niet helemaal zeker van. Wil je meer info over deze cursus dan kan je eens contact opnemen met brouwerij Oud Beersel. De 2 gasten die de brouwerij hebben heropgestart hebben volgens mij deze cursus gevolgd (toch alleszins iets bij ons op school) en zullen je graag uitleg geven.

nog veel brouwplezier,
lambicus

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 23-03-2007 19:49 u »
Vandaag antwoord gehad van St. Lieven. Het is voor een Nederlander met Havo niet mogelijk daar aan een opleiding te beginnen. Het is wel mogelijk met VWO of een Propedeuse. Ik ga dus eerst maar hier in Nederland de opleiding in Den Bosch doen om daarna ofwel na 1 jaar of na 4 jaar naar St. Lieven te gaan.

Wesley

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #70 Gepost op: 07-05-2007 21:01 u »
Ondertussen heb ik enkele opendeurdagen gedaan, maar ben er nog altijd niet uit.

Ofwel ga ik hier achter de hoek om naar de Karel de hogeschool in Hoboken. Hier zou ik dan industrieel ingenieur studeren. Of toch de eerste 3 jaar, het laatste jaar zou ik dan in Gent gaan doen.

De andere mogelijkheid is om gewoon de bachelor te doen in Gent (in Hoboken word de biochemie niet toegespitst op de brouwerij maar op de waterzuivering). De bachelor is een 3 jarige opleiding waar het 2e en 3e jaar ongeveer 25% van de leerstof word toegespitst op de brouwerij.
Na deze 3 jaar zou ik, moest ik het willen, nog industrieel ingenieur kunnen worden. Maar dan komen er nog 2 jaar bij (dan ben je dus ind. ing. op 5 jaar i.p.v. 4)

Resumť;
Ofwel ben ik dagelijks bijna 2 uur onderweg naar Gent, en krijg vakken toegespitst op de brouwerij.
Ofwel ben ik dagelijks bijna 2 minuten onderweg naar Hoboken, en krijg vakken toegespitst op waterzuivering.

Ik weet het, dit is een vrij persoonlijke beslissing die ik zelf moet nemen. Toch is elk advies welkom waardoor ik hopelijk de keuze kan maken.
Wat zouden jullie doen in mijn plaats? :)

Groeten,
Thibolleke

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 07-05-2007 21:15 u »
Ben je ook al naar een opendag geweest in Gent? Ik kreeg daar de indruk dat het in de eerste 3 jaar helemaal niets te maken heeft met brouwerij/mouterij.

Ook is het misschien een optie om op kamers (kot voor de Belgen ;)) te gaan in Gent? Dan heb je geen 2 uur per dag reistijd.

Ikzelf ga eerst 4 jaar bachelor opleiding doen hier in Nederland om daarna het laatste jaar in Gent te doen.

Het is voor jou dus maar net wat je leuker/makkelijker vind. Je moet er in ieder geval goed over nadenken want bij een verkeerde beslissing zit je er een paar jaar aan vast, en dat wil je natuurlijk niet ;)

Wesley

Offline Brouwerken

• Junior lid
  • **
« Reactie #72 Gepost op: 07-05-2007 21:15 u »
Ikzelf zou voor de waterzuivering gaan. Veel meer toekomst gericht (milieu wordt belangrijker) en veel meer kans op werk. Adviesbureaus, bedrijven die waterzuiveringen opmaken,... Ik heb milieu gedaan en ik moet zeggen dat, als je dicht bij een grote stad woont, wel werk kunt vinden in de sector. Bij brouwmeester, die hebben ze niet altijd nodig. Natuurlijk is dat een persoonlijke keuze. Ik heb milieu gedaan, en ondertussen ben ik nu ook aan het brouwen geslagen. En stilaan leer je bij.

Het is natuurlijk zo dat een industrieel ingenieur opleiding natuurlijk veel theoretischer is dan een bachelor. Bachelor is veel meer praktijk. Veel meer labo's, bedrijfsbezoeken,... In industrieel heb je vakken die je haat en die je toch moet doen. Zo had ik elektriciteit, sterkteleer, thermodynamica, fysicodynamica,... Allemaal vakken die ik minder graag deed, maar die je toch door moet.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #73 Gepost op: 07-05-2007 21:42 u »
Ben je ook al naar een opendag geweest in Gent? Ik kreeg daar de indruk dat het in de eerste 3 jaar helemaal niets te maken heeft met brouwerij/mouterij.

Ja daar ben ik geweest. En heb daar de brouwerij gezien, echt iets leuks! De eerste 3 jaar heeft het inderdaad weinig tot niets te maken met de brouwerij. Maar dat is enkel wanneer je voor de master gaat (industrieel ingenieur).
Wanneer je bachelor doet heb je het tweede jaar al zo'n 25% aan vakken die toegespitst zijn op de brouwerij ed.

Ook is het misschien een optie om op kamers (kot voor de Belgen ;)) te gaan in Gent? Dan heb je geen 2 uur per dag reistijd.
Ja inderdaad, als ik naar Gent ga dan neem ik waarschijnlijk wel een kot.

Ikzelf ga eerst 4 jaar bachelor opleiding doen hier in Nederland om daarna het laatste jaar in Gent te doen.
Bedoel je niet 3 jaar bachelor en dan het 4e jaar in Gent. Jij doet (ga doen) dus in 1 trek industrieel ingenieur neem ik aan?

Veel meer toekomst gericht (milieu wordt belangrijker) en veel meer kans op werk.
Ja dat is zeker en vast waar, hier in Wilrijk (naast Hoboken) stikt het van de bedrijven in mileu, voeding etc...

Wel zou ik heel graag iets met de brouwerij te maken hebben,
Wesley wat is jouw motivatie om deze studie richting te volgen. Wat denkje na onze studies samen een brouwerijtje beginnen....... :idea: ;D :proost2:

Groeten,
Thibolleke

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 07-05-2007 21:53 u »
Bedoel je niet 3 jaar bachelor en dan het 4e jaar in Gent. Jij doet (ga doen) dus in 1 trek industrieel ingenieur neem ik aan?
Hier in Nederland kan ik een master op HBO niveau doen( van 4 jaar), dat staat gelijk aan de bachelor bij jullie van 3 jaar.

Wesley wat is jouw motivatie om deze studie richting te volgen.
Ik wil later (ook) graag in een brouwerij werken.
Wat denkje na onze studies samen een brouwerijtje beginnen....... :idea: ;D :proost2:
Klinkt goed :proost2:

Wesley
Ik wil later (ook) graag in een brouwerij werken.

Tags: