Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: pH meters  (gelezen 62355 keer)

DotCom

• Gast
pH meters
« Gepost op: 05-06-2002 17:19 u »
Zijn er mensen die een electronische pH meter gebruiken ?
Zijn er hier veel voordelen mee verbonden ten opzichte van pH strips?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: pH meters
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2002 20:26 u »
Hoi Dotcom,

Ja, ik gebruik een electronische pH-meter.

Voordelen:
- je bent eerder geneigd om te meten (betere controle brouwsel - de pH verandert tijdens het maischen)
- je hebt nooit een tekort aan strips (waardoor je niet meet  :()
- de pH-waarde is eenvoudig en nauwkeurig af te lezen

Nadelen:
- hoge prijs
- de meter moet regelmatig geijkt worden
- oppassen met laten vallen  :huilen:

:degroeten:  Jacques

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2006 14:46 u »
Tot mijn verbazing vond ik niet veel informatie op ons prachtige forum over pH meters. Nu knoei ik nog met pH papiertjes, maar aangezien ik toch aan het professionaliseren ben (heb nu ook al een refractometer), wil ik eigenlijk ook wel een pH meter. Welke pH meters hebben jullie? Wat is jullie mening over een pH meter van marktplaats of een pH meter van Conrad? Weet iemand wellicht nog betere adressen voor een pH meter?

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2006 15:06 u »
Dat Hanna dingetje is volgens mij af te raden. Ik heb zo'n ding gebruikt, erg onstabiel en snel ontijkt. Die conrad kan ik niet zien, maar op hun site zie ik niet veel goeds dat ook nog betaalbaar is.

Je bent vanwege onze eiwitrijke media (slecht voor een pH meter) het best af met een meter met verwisselbare sensor. Eutech maakt goede meters. Ga ook voor een meter met ATC (Automatische Temperatuur Correctie) en een temperatuur tolerantie van 80C of meer. Dan kan je gemakkelijk je spoelwater meten en kokend wort (na een snelle afkoeling) meten. De "pH tester" die ik heb van Eutech voldoet aan al die voorwaarden. Growshops (je weet wel, die winkels die spullen voor onze marihuana-collega's verkopen) en aquariumwinkels hebben ze nog wel eens in stock. Prijzen varieren.

Resumerend:

-kies kwaliteit ivm zwaar belaste sensor
-kies ATC
-kies temp tolerant model
-best ook nog waterdicht.

Voorbeeld

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2006 15:07 u »
Hoi Martin,

Ik gebruik een hand pH-meter van Hanna.

Ik heb begrepen dat Hanna nu een verbeterde versie in het assortiment heeft opgenomen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2006 15:10 u »
Overigens kan je contactlensvloeistof gebruiken om eiwitten van de sensor te verwijderen. Heeft Eutech me vorige week verteld.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2006 15:23 u »
Even een domme vraag: ATC houdt in dat het apparaat zelf de temperatuur meet en daar automatisch voor corrigeert?

Dat eutech ding kost wel 110 euro, Edgar, heb jij dit er ook voor betaald?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 23-01-2006 15:26 u »
Een link naar conrad aangeven lukt helaas niet. Hier de info:

DIGITALE pH-METER 201
Bestnr.: 127744 - 89

Prijs slechts 59,95 EUR
Verkeerde pH-waarden, een te hoog of te laag zuurstofgehalte of een slechte geleidbaarheid van het water kunnen allemaal oorzaak zijn van vissterfte, slechte plantengroei of het mislukken van onderzoeken in scholen of laboratoria. Als de slechte conditie van het water zichtbaar wordt, is het meestal al te laat. Gelukkig is er meetapparatuur waarmee u de belangrijke parameters van water of andere vloeistoffen eenvoudig, snel en nauwkeurig kunt meten.
Meetbereik 0 - 14 pH
Resolutie 0,01 pH
Door zijn hoge nauwkeurigheid is dit apparaat zeer geschikt voor scholen, laboratoriumtoepassingen, aquaria, zwembaden of voor kwaliteitscontrole.

Technische specificaties:
Voedingsspanning 9 V-blokbatterij (wordt niet meegeleverd)
Meetbereik 0 - 14 pH
Resolutie 0,01 pH
Nauwkeurigheid (pH 5 - pH9) 0,07 pH
Meetcyclus ca. 0,4 s
Werktemperatuur 0 tot 50C
Gewicht ca. 150 g
Afm. (lxbxh) 67 x 25 x 130 mm

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #8 Gepost op: 23-01-2006 15:32 u »
Ik heb de pH-meter van Conrad en die voldoet bij mij prima. Wel altijd de vloeistof terugkoelen naar max. 25C.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 23-01-2006 15:33 u »
Dit de nieuwste Versie van Hanna denk ik Jacques. Edgar, de Conrad pH meters zijn toch schappelijk geprijsd en die 5 minuten die afkoelen duurt is een tijdspanne die niet op het kritische pad ligt tijdens het brouwen, toch?

ZUURGRAADMETER PHEP
Bestnr.: 100294 - 89

Prijs slechts 49,95 EUR
Uitvoering zoals bestnr. 10 05 11-89. Echter biedt deze waterdichte pH-meter door zijn 2-punts kalibrering een hogere nauwkeurigheid.
Technische spec.: Meetgebied 0 tot 14,0 pH Resolutie 0,1 pH Nauwkeurigheid 0,1 pH, kar. EMC-afwijking 0,2 pH 2-punts kalibrering Batterij 4x LR44 / levensduur ca. 400 h Werktemperatuur 0 tot 50 C Afm. (lxbxh) 175 x 41 x 23 mm Gewicht 85 g.
Omvang levering: pH-meter 4 batterijen Kalibreerschroevendraaier.
Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

2-punts kalibrering
Nauwkeurigheid 0,1 pH

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #10 Gepost op: 23-01-2006 15:34 u »
Welke heb jij Henk, die zwarte, Conrad heeft welgeteld 8 meters te koop, tot wel 229 euro!

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 23-01-2006 15:35 u »
Die Conrad zag ik ook staan, en lijkt me ook prima, maar ik meet graag direct in mijn spoelketel. Dat is erg gemakkelijk, en omdat er bij die temperatuur al kalk dissipeert, is dat volgens mij ook de beste methode. Dan zou deze meter niet voldoen.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-01-2006 15:47 u »
even een domme vraag: ATC houdt in dat het apparaat zelf de temperatuur meet en daar automatisch voor corrigeert?

dat eutech ding kost wel 110 euro, edgar, heb jij dit er ook voor betaald?

ATC: Ja. Ik zie dat trouwens niet vermeld bij die meters. Dat je bij 50 kunt meten, wil nog niet zeggen dat er gecorrigeerd wordt.

Ik heb ongeveer 100 Euro betaald, maar ik doe er dan ook al een jaar of 6 mee. De sensor is langzaamaan aan vervanging toe na veelvuldige mishandeling, en dat is dus geen probleem. Zalige stabiele en snelle meter.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #13 Gepost op: 23-01-2006 16:53 u »
Ik heb deze:

Groot voordeel vind ik dat de elektrode aan een snoertje zit. Het koelen is wel lastig, vooral als je aan het aanzuren bent, je moet dan zuur toevoegen - meten - zuur toevoegen - etc.

Ik durf nooit helemaal aan te zuren tot de gewenste waarden, je gaat er makkelijk overheen (het is een zeer onvoorspelbaar werkje) en dan is er geen weg terug meer.

Groeten,

Henk :proost2:

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2006 17:26 u »
Ik heb ook een pH meter van Hanna, gekocht bij more beer.
Ook met atc, maar dan tot 60C. Dit werkt perfect.
Ik heb er $ 80 voor betaald, mocht de electrode sneuvelen, dan kan ik een nieuwe bestellen. Deze zijn helaas wel een beetje prijzig, dus ik moet er voorzichtig mee zijn.

Gr Kees

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 23-01-2006 20:50 u »
Ik durf nooit helemaal aan te zuren tot de gewenste waarden, je gaat er makkelijk overheen (het is een zeer onvoorspelbaar werkje) en dan is er geen weg terug meer.
Teveel zuur kan met natronloog of soda of dubbelkoolzure soda (na-bicarbonaat) gecorrigeerd worden (weg terug). Maar iets te weinig zuur is inderdaad veel veiliger.

Hans Hans

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 23-01-2006 21:25 u »
Voor meer over correctie van een te lage pH verwijs ik graag naar dit recente topic.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 24-01-2006 15:28 u »
Ik heb zojuist A3's Hoepoo thread gekuist. Het ging daar net zo vaak over pH meters als over het recept en de proefervaringen.

Deze berichten verdienen hier een plek:

Tip van Siris voor een pH meter:

Je kunt proberen of de firma Eutech nog een tweedehands meter heeft liggen (bv type pHScan WP3):

http://www.eutechinst.com/products/testers/intro_pocket_testers.htm

Vragen naar Peter (nee ik niet), zeggen dat het voor de bierbereiding is en stevig onderhandelen over de prijs.

Succes, SiriS

Nog een tip van Wim voor pH meters:
http://www.aquariumwinkel.nl/default.html?Target=dept_288.html&lang=nl

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 24-01-2006 18:10 u »
Een WP3 heb je niet nodig. Te nauwkeurig. WP2 of pocket tester meer dan voldoende.

Dat ding van aquariumwinkel loopt op een 12V adapter. Niet handig. Er staan er daar nog wel een paar, maar alweer: 50 max. De Eutechs no problem tot 80C.

Offline piet

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #19 Gepost op: 26-01-2006 20:45 u »
Ik heb dezelfde pH meter als jacbier maar ik ben het kaartje kwijt hoe ik hem
moet kallibreren misschien dat iemand mij daar mee kan helpen.

piet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 26-01-2006 23:46 u »
Hoi Piet,

Wat dacht je van deze link

Offline piet

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #21 Gepost op: 27-01-2006 19:16 u »
Hoi Jacques

Bedankt voor de informatie hier kan ik wat mee ik ga het proberen.

Piet

Offline Labstuff

• Boven 10 berichten
  • *
  • In en verkoop laboratorium apparatuur
    • Labstuff
« Reactie #22 Gepost op: 10-05-2006 14:06 u »
Tot mijn verbazing vond ik niet veel informatie op ons prachtige forum over pH meters. Nu knoei ik nog met pH papiertjes, maar aangezien ik toch aan het professionaliseren ben (heb nu ook al een refractometer), wil ik eigenlijk ook wel een pH meter. Welke pH meters hebben jullie? Wat is jullie mening over een pH meter van marktplaats of een pH meter van Conrad? Weet iemand wellicht nog betere adressen voor een pH meter?

Wellicht een late reaktie, ik ben pas lid.. maar de meters bij Conrad zijn goed, hoewel een pocket pH meter vaak onnauwkeurig is, je kan het beste een nemen met electrodes. Ook aquariumwinkels hebben redelijke meters.
Ik kom regelmatig pH meters e.d tegen, maar ik mag geen reclame maken  :) Dus kijk maar bij mijn persoonlijke info

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #23 Gepost op: 05-06-2006 12:46 u »
Ik bestel binnenkort de pH-meter van Brouwland (http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=2196&cat=416&dt=7)

Weet iemand of deze een beetje o.k. is?

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
« Reactie #24 Gepost op: 12-06-2006 11:23 u »
Misschien een dom vraagje, maarre.. De Eutech pH meters geven een "Operating Temperature" van 0-50 grC op. Dit houdt toch in dat, zelfs met ATC, je je wort moet afkoelen tot minder dan 50 graden?