Voorraad brouwspullen

Gestart door JeroenCV, 29-11-2006 11:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Hallo mensen,

Ik vraag me af wat jullie op voorraad hebben aan brouwspullen, en dan wel de ingrediënten van bier.

Ik heb zelf een heel klein voorraadje caramout, want dat was over van de vorige keer brouwen. En natuurlijk nog wat chinook hop.
Verder haal ik iedere keer als ik brouw nieuwe spullen. Dat vind ik wel zo handig, wat betreft ruimte. Echter wanneer er iets fout gaat met vergisting of zo moet je kunnen ingrijpen, dus zou het makkelijk zijn om bijvoorbeeld wat moutextract, extra gist etc in huis te hebben. Vandaar de vraag wat hebben jullie op voorraad?

groet
Jeroen

Edwin

Ha jeroen :proost:

Ik probeer mijn voorraad zo klein mogelijk te houden, maar dat betekent toch dat ik restjes mout en hop overhoud. Bovendien heb ik een voorraadton pilsmout. Daar gaat 50 kilo mout in en die vul ik per keer bij met 25 kilo (vanwege de financiele voordelen). Verder heb ik altijd wel moutextract in huis voor de giststarter, gistvoeding en een paar zakjes korrelgist voor het geval dat...

Waarom wil je dit weten? Om je voorraad af te stemmen op de gemene deler?  >:D

Edwin

JeroenCV

Hoi Edwin,

Nou om eens te kijken wat men nodig vind om op voorraad te hebben. Intresse...

René K

Hallo,

Momenteel heb ik een aantal verschillende soorten hop in de vriezer liggen. En nog een kilo moutextract voor het experimenteren met een giststarter. Verder helemaal geen gist en mout op voorraad. Ik heb ook nog maar 1 keer gebrouwen. Ik ben van plan om iedere keer dat ik ga brouwen de ingrediënten bij het gilde (Groningsch biergilde) te gaan bestellen. Dus ook net als jou, iedere dat ik ga brouwen, nieuwe spullen...

Brouwgroeten,

René

Adrie

Ik heb altijd wel een voorraad hop in huis, een voorraadje korrelgisten, gistvoeding, zinkgist en moutextract voor giststarters en een aantal basismouten. Net als Edwin koop ik pilsmout en soms ook pale mout per 25 kg in en meestal heb ik ook nog wel wat speciale mouten die over zijn van vorige brouwsels.

Johannes

Ik vind het handig om zoveel mogelijk op voorraad te hebben, ik woon niet echt in de buurt van een brouwwinkel. Mout blijft vrij lang vers, en hop gaat in de vriezer. Hop ga ik vanaf heden niet langer dan 1- 1,5 jaar bewaren. Dan maar restantjes weggooien, liever verse hop.

Mijn voorraad ongeveer:

22 kilo pilsmout
25 kilo munich 20
15 kilo pale 7
3-4 kg cara 120
3-4 kg cara 50
5kg special B
1 kg rookmout

Zo'n beetje alle zwarte/geroosterde moutsoorten heb ik wel een paar onsjes van.

Gist, paar zakjes korrelgisten. Paar zakjes Wyeast.

Hop, Crystal, Chinook, Cascade, Columbus, Brewers Gold, Styrian goldings, Challenger, Target.

En dan zul je nog zien dat de je de juiste hop niet in huis hebt.

:degroeten:

Johannes

oranjeboombiertje

Ik haal altijd mijn spullen rechtstreeks bij Brouwland. Omdat dit toch een tijdje rijden is (vanaf rotterdam) koop ik dus veel in. Van de meeste mouten (cara, pale, amber munich, etc.) koop ik dan 5 kilo zakken van de erg donkere mouten 250 gr. en pilsmout 25 kilo. Hoppen heb ik een la in de vriezer mee vol liggen samen met allemaal buisjes/potjes gist.
kortom best een vooraad. En uiteraard ook nog een vooraad met spulletjes als kandystroop caramel melkzuur, etc.

 :degroeten:
Wesley

Johannes

O, ja. Het is verstandig om spullen zo groot mogelijk in te kopen, dan kan behoorlijk in prijs schelen. Kijk maar eens naar Chempro e.d. dat kun je in 250gr krijgen maar in 2000 gram is veel goedkoper. Voor mouten scheelt dat vaak ook.

Sjaak

Hallo Jeroen,

Ik heb best een voorraad thuis om de simpele reden dat de winkel niet in de buurt is en niet altijd gelegenheid om te gaan halen(zin). Ik heb meestal een zak van 25 kilo pilsmout en een aantal 5 kilo zakken munich 7 /20, kilo zakken chocolademout en cara 120 , 50 e.d.
Gist heb ik op voorraad in de koelkast weayst 3877 en de 3522 en altijd wat gewone korrelgist, u 58  :gistsmile:
Diversen hoppen, moutextract en diversen kruiden/specerijen, suikers en melkzuur.
Tevens pH papier en jodium.
Het leuke is dat je op een gegeven moment wat spullen over hebt en dan heb je gewoon een nieuw recept.... :beersmiley:
 :degroeten:
succes met het onderzoek
Sjaak

Oscar

Mout kopen wij altijd met de club  altijd groot in, dus nu heb ik ± 50 kilo pilsmout in huis, ± 20 kilo ambermout ,nog wat caramelmout, wat munich mout, wat tarwemout en een zakje zwartmout en chocolademout en nog wat special B mout.
Dus mout genoeg op voorraad. Verder heb ik nog wat aan hoppen in mijn koelkast en vriezer liggen en een aantal zakjes korrelgist en nog wat buisjes gist uit mijn gistbank.

Voldoende voorraad dus om adhok te brouwen.

Groeten en gezondheid
Oscar

JeroenCV

Dus als ik het zo even bekijk heeft men thuis een standaard voorraad van mout, de nodige hoeveelheden hop, en een lading gist buisjes uit vorige brouwsels.


Sjaak

Woon jij soms in de buurt van de winkel? Want dan kan ik me voorstellen dat je kleine hoeveelheden haalt.

Jacques

Ik heb meestal ook een redelijke voorraad. Zowel hop, mout, gist en andere zaken. Zonder naar de winkel te hoeven kan ik zo 3 tot 4 brouwsel maken.

EBC

Ik ga voor versch boven alles. Ik koop alleen wat ik in de brouwplanning heb. Maak gewoon een planning voor de komende 3 brouwsels en stem je voorraad daar op af. En stem je planning op je voorraad af.

Natuurlijk hou je van speciale mouten meestal wel wat over, maar ook dat kan je plannen.

Mout ouder dan 6 maanden wordt bij mij niet meer gebruikt. Proef het verschil maar eens met versche mout, dan weet je direct waarom. (20kg amber, Oscar, wat ga je daar in vredesnaam mee doen, de vogels voeren?)

Bedenk wat je de komende 3 maanden gaat brouwen, stem de recepten op elkaar af om zo min mogelijk restjes over te houden.

Ik heb momenteel wat vloeibare gisten in de koelkast, meegenomen uit Amerika. Dat betekent dat ik de komende tijd vaker moet brouwen, anders worden ze oud.

Hop kan je, mits vacuum en ongeopend, een jaar bewaren in de vriezer, tenminste als je het in oktober koopt. Er wordt toch geen nieuwe hop geoogst tot volgend jaar september, dus dat is niet erg. Dan liever bij mij in de vriezer, dan weet je in ieder geval hoe het bewaard is.

Moutextract gebruik ik alleen voor starters en met ca 500gr per starter, kan ik van 1kg dus twee keer brouwen.

Er ligt altijd een zakje korrelgist in de koelkast voor het geval dat...maar ik gebruik het nooit, leuk voor experimenten  ;D.

Vereenvoudig je recepten, dan heb je nauwelijks restjes en ingewikkelde recepten leveren geen beter bier. Durf ook weg te gooien!

En nog iets, bestel je ingredienten vooraf, maak een afspraak en ga ze ophalen. Meestal krijg je dan spullen rechtstreeks van Brouwland, dat is soms verscher dan uit het winkelschap.

Tsjerk

Ook ik heb een standaard voorraad in huis om ca. 4 a 5 brouwsels te kunnen maken.
ca. 8-10 soorten mouten en vlokken. totaal ca. 50 kg
ca. 6-8 soorten hop.
ca. 8 gisten (korrel en vloeibaar)
kruiden en honing

 :degroeten:

Liemingbrouwer

Mijn voorraad, (nu nog begin brouwsezoen eigenlijk)
307,25 Kg. mout verschillende soorten.
25 Korrelgisten (8 soorten).
1 Wyeast pack
6,622 Kg. hop (11 soorten allemaal bloemen)
20 kg. suiker; kristalsuiker,candysuiker, rietsuiker, candysiroop.
We komen deze winter dus wel toe.
Groetjes
Liemingbrouwer

Edwin

Hebben we hier te maken met de voorraden van een prof?

Edwin

Caspar

Tjonge wat een voorraden allemaal.

Ik bestel per brouwsel verse spullen. verder heb ik wat restjes mout op zolder staan (een kilo'tje of 4) en wat grammetjes hop in de vriezer liggen.

Ik gooi hop altijd na +/- 3 maanden na openen weg en mout na een half jaartje. Voor noodgevallen heb ik wat zakjes korrelgist in de koelkast liggen.

Op zich zou ik wel een paar tientjes aan verzendkosten kunnen besparen door een voorraad aan te leggen, maar ja... ik vind dit prima.

Liemingbrouwer

Neen ik koop alles in één keer voor een gans brouwsezoen, en dat scheelt nogal in prijs een voorbeeldje; pilsmout kost mij 0,44 euro voor één kg.
Ik brouw ongeveer 5 à 600 l. bier per jaar. Ik heb dan ook zeer vele goede vrienden die allemaal graag een biertje drinken; en ik heb ook twee helpers die levenslang gratis bier krijgen.
Groetjes
Liemingbrouwer

MO

Ik ben kennelijk de enige sufferd die vlak naast de brouwerij woont. Toch heb ik daar voor het eerst laatst 25 kg pilsmout gekocht, voor brouwersprijzen. De service van de brouwwinkel van de Maaslandbrouwerij wordt er niet echt beter op. Verder heb ik kilo's hop liggen, normaliter niet, maar er is toch nogal wat over van mijn amerikaanse hop actie. Dat zal inderdaad wel weggooien worden. Ook 30 zakjes korrelgist en een stuk of 5 vloeibare gisten. Nu nog een moutmolen en ik zou vannacht kunnen brouwen.

gelfling

Ik probeer altijd voor de komende 3-4 brouwsels voldoende spullen in huis te hebben.
Nu ben ik "op" en zaterag ga ik weer halen.
Over heb ik nu:

12 kg pilsmout
3 kg munchmout
Diverse kleine hoeveelheden kleurmouten.
2-3 kg hopsoorten, voornamelijk Saaz, goldings en brewers gold
2 zakjes korrelgist
8 net binnengekregen gistbuisjes zeeuwse gistbank
3 geënte flessen gist in de koeling
vlierbloemen, koriander, kandijsuiker, Iers mos.

Als het per se moet, kan ik nog wel 2 keer brouwen, maar ik vind het leuk om zaterdag weer te gaan, en me deze keer aan de brouwagenda te houden.

MO

Vooral Iers mos lijkt me absoluut 100% essentieel om op voorraad te hebben. Maar niet heus.

Johannes

Ik ben erg slecht in agenda's bovendien, bieren die ik op zekere momenten op de brouwplanning heb staan verdwijnen soms net zo hard omdat ik dan ineens een ander bier wil brouwen. Net weer bij van der Kooy geweest en een dikke lading hopjes gehaald. Hallertau Perle, Spalt, Hersbrucker , Saaz, en Galena.

Nu ik mijn koelkasternator heb wil ik met enige regelmaat een pils brouwen. Pils kan echt heerlijk zijn, bovendien is het een uitdaging om te brouwen. Brouwfouten worden snel bestraft omdat je geen heftige mout, gist of hopsmaken heb om ze achter te verstoppen. Uitdaging dus, en vandaar dus de Saaz en Hallertau.

:degroeten:

Johannes

JeroenCV

Citaat van: MO op 04-12-2006  20:08 uVooral Iers mos lijkt me absoluut 100% essentieel om op voorraad te hebben. Maar niet heus.

Grapjas.....

TVERSCH

He Martin, niet zo negatief met je weggooien. Zolang het in de vriezer ligt blijft het toch heel lang goed.

Ik heb pas je APA met Columbus op, en vond dit voortreffelijk smaken.  Dus als je deze nog op voorraad heb, ben je weer een pakketje kwijt.
Theo

Wat betreft mijn voorraad is het wel een beetje uit de hand gelopen afgelopen jaar. Ongeveer 48 kilo aan diverse moutsoorten, bijna 3 kg Hop (1 kg uit eigen tuin van 2005 + 2006) in de vriezer, 5 vloeibare gisten + 6 zakjes korrelgist.
En het gekke is dat ik net hetgene wat ik nodig heb niet bij de voorraad zit.  ???
 :clownsmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.