Overdadig schuim

Gestart door Bieker, 27-11-2006 15:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bieker

Ik heb Irish Stout gebrouwen met een Muntons beer kit. Helemaal aan de gebruiksaanwijzing gehouden (inclusief toevoegen suiker bij bottelen). Na het openen van een flesje een heleboel schuimvorming (bijna helft flesje). Gaat dit over door het bier wat rust te gunnen? Smaak is overigens wel goed denk ik.

JeroenCV

Je kan het biertje een tijdje in de koelkast zetten, kans dat het minder wordt.

Adrie

Bij welk soortelijk gewicht (SG) heb je gebotteld en wat was je begin SG?

Caspar

Dit fenomeen heet gushing... waarschijnlijk te vroeg gebotteld.

Overigens, ik had gister gewoon een Westmalle Tripel die gushte (1/6e flesje), dat had ik nog nooit meegemaakt  :-\!

Bieker

Adrie: het sg weet ik niet meer maar de voorgeschreven tijd was ver verstreken. Je ziet ik ben een beginner.
Caspar: is gushing een probleem voor de drinkbaarheid of verspeel je alleen een hoop bier bij het openen. Kortom: kun je het bier zonder problemen drinken.

Caspar

Citaat van: Bieker op 27-11-2006  15:49 uCaspar: is Gushing een probleem voor de drinkbaarheid of verspeel je alleen een hoop bier bij het openen. Kortom: kun je het bier zonder problemen drinken.

Het bier dat overblijft is natuurlijk prima te drinken, misschien dat er overmatig veel koolzuur in zit, maar meestal ontsnapt veel overmatig koolzuur.

Voor de volgende keer, meten is weten!

Bieker

Caspar: bedankt voor je reactie.
Adrie: het meten van het sg houd ik in de gaten.

Oscar

Citaat van: Bieker op 27-11-2006  15:49 umaar de voorgeschreven tijd was ver verstreken.