Overdadig schuim

Gestart door Bieker, 27-11-2006 15:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bieker

Ik heb Irish Stout gebrouwen met een Muntons beer kit. Helemaal aan de gebruiksaanwijzing gehouden (inclusief toevoegen suiker bij bottelen). Na het openen van een flesje een heleboel schuimvorming (bijna helft flesje). Gaat dit over door het bier wat rust te gunnen? Smaak is overigens wel goed denk ik.

JeroenCV

Je kan het biertje een tijdje in de koelkast zetten, kans dat het minder wordt.

Adrie

Bij welk soortelijk gewicht (SG) heb je gebotteld en wat was je begin SG?

Caspar

Dit fenomeen heet gushing... waarschijnlijk te vroeg gebotteld.

Overigens, ik had gister gewoon een Westmalle Tripel die gushte (1/6e flesje), dat had ik nog nooit meegemaakt  :-\!

Bieker

Adrie: het sg weet ik niet meer maar de voorgeschreven tijd was ver verstreken. Je ziet ik ben een beginner.
Caspar: is gushing een probleem voor de drinkbaarheid of verspeel je alleen een hoop bier bij het openen. Kortom: kun je het bier zonder problemen drinken.

Caspar

Citaat van: Bieker op 27-11-2006  15:49 uCaspar: is Gushing een probleem voor de drinkbaarheid of verspeel je alleen een hoop bier bij het openen. Kortom: kun je het bier zonder problemen drinken.

Het bier dat overblijft is natuurlijk prima te drinken, misschien dat er overmatig veel koolzuur in zit, maar meestal ontsnapt veel overmatig koolzuur.

Voor de volgende keer, meten is weten!

Bieker

Caspar: bedankt voor je reactie.
Adrie: het meten van het sg houd ik in de gaten.

Oscar

Citaat van: Bieker op 27-11-2006  15:49 umaar de voorgeschreven tijd was ver verstreken.

Dat is dus een verkeerde indicatie, en waarschijnlijkdat het daar fout is gegaan. Helaas kun je als thuisbrouwer niet vergisten met een wekker ernaast, en als ie afgaat bottelen. Zou wel mooi zijn. Wellicht heb je gebotteld terwijl de vergisting nog niet voltooid was en je dus overdruk op je flesjes hebt waardoor je gushing krijgt..

Groeten en gezondheid
Oscar

Bieker

Oscar: volledig met je eens denk ik. Ik kan daar niets meer aan doen vrees ik of wel. Het bier is zonder gevaar drinkbaar?

Oscar

Citaat van: Bieker op 27-11-2006  16:49 uHet bier is zonder gevaar drinkbaar?

Ja dat wel.... Alleen niet op de bank gaan zitten en rustig je flesje bier openen  >:D  ;D :D Dus op het aanrecht en met een groot glas (eventueel 2 glazen) om het schuim op te vangen.

Succes

Groeten en gezondheid
Oscar

Bieker

Beste mensen, allemaal bedankt voor de reacties. Prettig als je bij problemen op een forum kunt terug vallen. Zeker als je beginner bent. Jullie horen wel meer van mij denk ik.

Bieker

Even ter aanvulling. Na koeling in de koelkast is het schuim al minder. Het bier is erg lekker. De hele familie is onder de indruk van de smaak. Nogmaals bedankt voor de reacties.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.