Giststarter beïnvloedt kleur bier

Gestart door Stijn, 26-11-2006 10:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stijn

Hallo allen,

Na menig biertjes gebrouwen te hebben, heb ik onlangs een testje uitgevoerd...

Ik had in totaal 180L bier gebrouwen, waarvan 50l vergist met safale s04 en het overige met een giststarter Wyeast 1388 (in  totaal 8l giststarter, 8 liter water en 800gr moutextract licht van Brouwland)

Het bier vergist met de safale gist heeft de kleur die ik voor ogen had (een beetje duvelachtig) maar degene met het moutextract is veel donkerder bijna de kleur van palm..
Berekend met promash: de safalegist 6.3 ebc en de 1388 Wyeast 6.7. Ik had niet gedacht dat dit zoveel  :huilen:verschil zou uitmaken.

Ik weet ook dat je een beetje wort kan over houden van een vorig brouwsel, maar mijn vrouw zal het niet zien zitten om nog eens naast al die kilo's hop nog 10L wort in de vriezer zien te verschijnen... :verbergen:

Bestaat er een mogelijkheid om een giststarter te maken met enkel een suiker/wateroplossing?


Groeten


Stijn

oranjeboombiertje

Je zou een starter kunnen maken en de gist laten bezinken. Dan bij het begin koken een gedeelte wort uit de ketel nemen en dit bij de gist uit de starter doen. En dit weer verder beluchten. hierdoor heb je een starter met ongeveer dezelfde kleur. Met alleen suiker zou ik niet weten of het werkt waarschijnlijk niet want in wort zitten ook allerlei voedingsstoffen voor de gist en niet alleen suiker.

 :degroeten:
Wesley

Edwin

Citaat van: Stijn op 26-11-2006  10:18 uBerekend met promash: de safalegist 6.3ebc en de 1388 Wyeast 6.7. Ik had niet gedacht dat dit zoveel :huilen: verschil zou uitmaken.

Hoi Stijn,

Als het berekende verschil maar 0.4 punten is (en dat lijkt me gezien de gebruikte hoeveelheden logisch), dan zie je dat verschil nauwelijks. Een Palm heeft een kleur van een kleine 30 punten. Niet te vergelijken dus met die 6.7 die je berekend hebt. Dat kleurverschil moet dus ergens anders vandaan komen. Ikzelf heb ook een hele bleke gebrouwen en daarvoor en starter met moutpoeder gebruikt en ik kan je verzekeren: die is echt bleek! Heb je wel lichte moutpoeder gebruikt van 7 EBC?

Trouwens, het idee van Wesley werkt prima!

Edwin

Jacques

Citaat van: Edwin op 26-11-2006  10:35 uAls het berekende verschil maar 0.4 punten is (en dat lijkt me gezien de gebruikte hoeveelheden logisch), dan zie je dat verschil nauwelijks.

Het ligt er maar net aan of dat verschil bij een lage of hoge EBC-waarde is. Bij 7 EBC kan een dergelijk verschil toch heel aanzienlijk zijn. Boven de 30 EBC maakt het niet meer zo veel verschil.

Zie dit plaatje




Voor de omzetting van Loviband naar EBC geef ik nog even dit conversie lijstje.

EBC   Lovinbond
5      2.4
5.5      2.6
6      2.8
7.5      3.4
8      3.6
10      4.3

30      11.8



Oscar

Het kleine beetje kleurverschil dat je hebt berekend zal niet zozeer aan de giststarter liggen dan wel aan de gist zelf.

Enkele jaren geleden hebben wij een gist test gedaan. Eén wort gemaakt en vergist met 4 verschillende gisten. Hieruit bleek dat ieder bier toch wel een andere kleur had. De verschillen waren minimaal, maar zeker wel zichtbaar.

Dus ook de gist is voor een klein deel mede bepalend voor de kleur van je bier... en dat zal best die 0.4 EBC kunnen zijn.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edwin

Allemaal waar heren, maar ik blijf erbij dat de gist het verschil tussen een duvel-bleke kleur en een Palm-amber kleur niet kan veroorzaken.

Edwin

Jacques

Mogelijk is het ene bier geoxideerd en en het andere niet. Oxidatie zorgt voor een veel donkere kleur van je bier.

Stijn

Geoxideerd denk ik niet, de smaak is goed ...

Maar het valt op dat wanneer er een giststarter gemaakt is met "licht moutextract"  de kleur veel donkerder is dan wanneer je gewoon korrelgist toevoegt.


Jacques

Citaat van: Stijn op 26-11-2006  14:24 uGeoxideerd denk ik niet, de smaak is goed ...

Een beginnende oxidatie proef je vaak niet terwijl het wel een flinke invloed op de smaak kan hebben.

Oxidatie maakt meer bier kapot dan je lief is...

Stijn

Citaat van: Jacques (jacbier) op 26-11-2006  10:53 uHet ligt er maar net aan of dat verschil bij een lage of hoge EBC-waarde is. Bij 7 EBC kan een dergelijk verschil toch heel aanzienlijk zijn. Boven de 30 EBC maakt het niet meer zo veel verschil.

Zie dit plaatje




Voor de omzetting van Loviband naar EBC geef ik nog even dit conversie lijstje.

EBC   Lovinbond
5      2.4
5.5      2.6
6      2.8
7.5      3.4
8      3.6
10      4.3

30      11.8





Dag Jaques,


Het kleurenschema is heel duidelijk

Als ik het bier hiernaar zou beschrijven valt die met de safale  qua kleur ietsje onder 6 en die met de 1388 halfweg tussen 6 en 12.  Volgens mij ligt het toch aan het moutextract...
 
Ik heb mijn vrouw toch kunnen overtuigen, volgende keer  (binnen 2 weken) gaat er 15 liter de diepvries in. :hoera:


Groeten


Stijn

Jacques

Toch vind ook ik het vreemd dat je zo'n groot kleurverschil hebt. Ook ik denk dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken dan in de giststarter.

Zelf heb ik heel wat keren een giststarter gemaakt met lichte moutextract en dat leverde geen donkere bieren op dan ik in gedachte had.
Ook heb ik gist zo op het wort gestrooid. Dat gaf geen merkbare lichter kleur op.

Hopmans


CiteerOxidatie maakt meer bier kapot dan je lief is...

Oxidatie proef je pas na een jaar.
Gelukkig is het bier dan al lang op.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 26-11-2006  22:44 uOxidatie proef je pas na een jaar.

Als je gelukt hebt wel ja...in sommige gevallen al veeel eerder dan je lief is.. >:( zoals met mijn laatste Dunkles Weizen...

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Citaat van: Hoppie op 26-11-2006  22:44 uOxidatie proef je pas na een jaar.

Oh Hoppie,

Wat ben je toch heerlijk eigenwijs. Daar is soms niets mis mee. Altijd met de stroom mee brengt weinig vernieuwing. Jouw frisse kijk op de ontwikkeling van ongewone bieren kan ik zeer goed waarderen. Je weet echt heerlijke originele bieren te brouwen.  :duimop:

Op een aantal andere punten reageer je echter bijna tegen beter weten in. Als het wort stevige oxideert tijdens de nagisting proef je dat wel degelijk. Het bier krijgt daardoor een donkere kleur.
Toen ik nog geen volrubberen stoppen gebruikte op mijn gistingsflessen heb ik goed kunnen waarnemen. De ene fles was hevig geoxideerd en de andere niet. (Bij de ene kap zaten scheurtjes en de andere niet.)  Duidelijker kan het niet.  :weetbeter:

JeroenCV

Citaat van: Stijn op 26-11-2006  19:24 uIk heb mijn vrouw toch kunnen overtuigen, volgende keer  (binnen 2 weken) gaat er 15 liter de diepvries in. :hoera:

Je kan natuurlijk ook gewoon een tweede vrieskist kopen....

Oscar

Citaat van: Stijn op 26-11-2006  14:24 uMaar het valt op dat wanneer er een giststarter gemaakt is met "licht moutextract"  de kleur veel donkerder is dan wanneer je gewoon korrelgist toevoegt.

Stijn, is het mogelijk hier een foto te posten waarbij beide bieren mooi ingeschonken naast elkaar staan? Ik zou wel eens willen zien hoe groot dat verschil is.

Groeten en gezondheid
Oscar

Johannes

Citaat van: Hoppie op 26-11-2006  22:44 uOxidatie proef je pas na een jaar.
Gelukkig is het bier dan al lang op.

Hoppie,

Ik ben het net als Jacques zeer met je oneens op dit punt. Ik heb het afgelopen jaar flink getimmerd aan mijn brouwinstallatie met als doel oxidatie zoveel mogelijk voorkomen. Mijn bieren smaken nu een stuk frisser, en als er iets is wat ik lekker vind aan bier dan is het wel versheid, frisheid. Ongeacht het bier type hoe frisser hoe verser (en andersom) heerlijk.

Afgezien daarvan; ik heb wel geleerd dat oxidatie zich op veel meer manieren uit dan de kartonsmaak en smaken die als portorisatie doorgaan.

:degroeten:

Johannes

Adrie

Inderdaad. Wat dacht je van een kafjessmaak (in het Duits Herbstoffe) dat bij hobbybrouwers niet zo bekend staat als een oxidatiesmaak maar dat toch echt is. Ook heb ik bij een aantal bieren gemerkt dat er een scherpe bitterheid kan ontstaan.

Oscar

Citaat van: Adrie op 28-11-2006  09:37 uWat dacht je van een kafjessmaak

Hierbij denk ik aan een smaak dit ontstaat bij het gebruik van te warm spoel water (>80°C), of per ongeluk uitmaisschen bij >=80°C.
Maar zeker niet aan oxidatie...(?).

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Toch is het een smaak die kan ontstaan bij oxidatie. Ik heb het in meerdere artikelen en boeken gelezen. Het onderschrijft de stelling dat oxidatie niet gelijk staat aan kartonsmaak, maar dat oxidatie meerdere gedaanten kan aannemen.

Edwin

Toch weer on-topic :proost:

Het gaat hier om de kleur en niet om eventuele smaak (hoewel dat laatste wel een en ander kan verklaren m.b.t. de kleur (geoxideerde bieren kleuren donkerder).
De algemene stelling is dus dat de giststarter de kleur niet in zulke mate kan beïnvloeden als dat wat Stijn in zijn bieren ziet. Blijft over dat er dus wat anders aan de hand is. Wil ik nog wel opmerken dat de interpretatie van de tekening van de lovibond-tabel sterk afhankelijk is van de kleurafstelling van elke monitor. de getallen die Stijn noemt zijn geen EBC-waardes, maar Lovibond waardes. Dat betekent dus ongeveer een EBC van tussen de 20 en 25 voor de donkere t.o.v. een EBC-waarde van ongeveer 12. Dat verschil is dus behoorlijk en ik vraag me zelfs af of dit ook veroorzaakt kan worden door enkel oxidatie na het opsplitsen van de batch.

Edwin


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.