(On)zin van ongemoute granen

Gestart door Walter, 24-11-2006 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Walter

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer met een simpel vraagje: heeft het nut om als (beginnend) brouwer ongemoute granen te gebruiken?

Waarom stel ik deze vraag? Wel, ik ben een lijst aan het maken met welke moutsoorten ik zoal moet kopen binnen een aantal weken. Gezien de afstand naar Brouwland (+60 km) ben ik van plan om een voorraadje aan te leggen waar ik een tijdje zoet mee ben. Voor de gemoute granen ben ik er al uit, maar ik vraag me af of ik ook ongemoute granen nodig heb? Volgens de catalogus zijn ze allemaal geweldig en schitterend, maar is dit in de praktijk ook zo?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Walter

Caspar

Hoi Walter,

Misschien wat havervlokken en ongemoute tarwe voor en witje of wat gerstevlokken voor een stout. Ik ben persoonlijk niet zo fan van ongemoute granen, maar dat is heel persoonlijk.

Wat voor bieren ga je brouwen, misschien dat je dan wat gerichter advies kunt krijgen?

Groet,

Cas

Adrie

ONgemoute granen kun je vaak goedkoper krijgen in supermarkten of natuurvoedingswinkels.

MO

Ik gebruik nooit ongemoute granen, alleen in witbier (en dat heb ik al 1,5 jaar niet meer gebrouwen). Het is persoonlijk, maar ik vind het nergens nodig voor. Een en ander is zeker afhankelijk van de bieren die je wilt brouwen. A3's tips is ook erg waar: gewoon in de supermarkt kopen. Dat is met mout lastiger.

SiriS

Beste WaltdeBrouwer,

Ongemoute granen, natieve zetmelen etc worden bij brouwerijen steeds minder gebruikt. Dit is in een directe relatie met de sterk stijgende energie kosten. Ongemout en zetmeel uit andre bronnen dan uit mout moeten eerst verstijfseld worden om het zetmeel toegankelijk te maken voor de enzymen in het wort. Dit verstijfselen kost veel energie vandaar de afnemende trent. Als beginnend brouwer kan ik je adviseren om niet met ongemoute grondstoffen bezig te gaan.

Groet, SiriS

MO

Sinds wanneer ben jij een beginnende brouwer?

EBC

In de catalogus van Brouwland staan veel vlokken. Die hoef je niet te verstijfselen, je kan ze gewoon mee maischen.

Maar ik ben het eens...ik zie het nut er niet echt van.

Walter

Ok, bedankt jongens voor deze klare taal  :biersmile:

Ik vroeg me zelf al af wat het nut was van al die toevoegingen als je zelf je eigen bier wil brouwen...

Wat de types betreft die ik zeker wil gaan testen : Hefe Weizen, Dubbel Abdijbier (ben tenslotte een Belg  ;) ), een tripel of straffe blonde (zie niet echt het verschil) en een Irisch stout (ben nogal een fan van Guiness). Verder ga ik nog een Kriek proberen te maken, ik woon tenslotte vlak bij de Zenne en ben qua dialekt nen echten brusseleir...

Ik heb dus een winkellijstje gemaakt met allerhande soorten mouten die ik me een dezer (eind december) ga aanschaffen. En daarna is het brouwen geblazen... En gedronken.

peterU

Experimenteren met ongemoute granen doe ik graag. Tarwe zelf verstijfselen (prima witbier) of gemengde gierst-, gerst-, rogge-, spelt-, haver- of boekweitvlokken in een donker bier. Pas alleen op met wilde gisten uit de Zennevallei. Het schijnt dat heel je brouwerij er mee vol komt te zitten.

Fons

Van ongemoute granen gebruik ik zelf rogge-, tarwe en gerstvlokken.
Rogge is een van mijn favoriete graansoorten maar vraagt een speciale behandeling, anders gaat het echt mis.

Is het niet zo dat Belgisch witbier gebrouwen wordt met tarwevlokken en een Duits Weizen met tarwemout?
 

Adrie

Dat was zo, maar steeds meer Belgische brouwers gebruiken ook tarwemout omdat dat wat gemakkelijker te verwerken is.

Harold

Sommige granen zijn alleen als ongemout graan te koop; als je hun specifieke smaak in je bier wilt krijgen moet je dus wel ongemout kopen. Het is wel extra werk (verstijfselen), maar wel leuk om te doen. Zonder verstijfselen (ik gebruik regelmatig haver in mijn tripel) wordt het een zootje (plakkerige bostel, lange spoeltijden, lage rendementen). Voor haver maakt het niet uit of je het bij Brouwland of de supermarkt koopt. De haver bij de supermarkt is wel fijner dan die van Brouwland; in het werken met de haver merk echter geen verschil.

Stijn

Hoi allen,

Ik zie in verscheidene recepten het gebruik van vlokken terug komen, maar wat is hier eigenlijk de bedoeling van? Misschien heb ik niet goed gezocht op het forum, maar is er iemand die mij per soort de eigenschappen kan uitleggen en welke invloed ze hebben op bier?

Alvast bedankt! :proost:

Stijn

Walter

Hey,

Ik ben me over dit onderwerp nog wat verder gaan informeren en elke adjunct heeft zo zijn eigen voordelen. Zo gaat haver blijkbaar het "romige" gevoel versterken (denk maar aan een Guinness) en kan je met tarwe de schuimkraag verbeteren. Aangezien ik dus blijkbaar ook gewoon havermout uit de winkel kan gebruiken (kwakkers zoals ze die bij ons noemen naar de verbastering van het merk quackers) wil ik toch eens gaan experimenteren om een eigen stout à la Guinness te brouwen met toevoeging van havermout uit de supermarkt.

Stijn, om op jouw vraag te antwoorden: je vindt al veel info in de catalogus van Brouwland maar ook op het internet (www.howtobrew.com , ...) ga je zeker je slag thuis halen.

orangeloo

Citaat van: Harold op 12-12-2006  12:19 uSommige granen zijn alleen als ongemout graan te koop; als je hun specifieke smaak in je bier wilt krijgen moet je dus wel ongemout kopen. Het is wel extra werk (verstijfselen), maar wel leuk om te doen. Zonder verstijfselen (ik gebruik regelmatig haver in mijn tripel) wordt het een zootje (plakkerige bostel, lange spoeltijden, lage rendementen). Voor haver maakt het niet uit of je het bij Brouwland of de supermarkt koopt. De haver bij de supermarkt is wel fijner dan die van Brouwland; in het werken met de haver merk echter geen verschil.

Ik wil in een Tripel karmeliet kloon haver ongemout gaan gebruiken.
Nu zit op dit forum te zoeken hoe ik dat moet doen en wat ik moet kopen.

Kan iemand mij vertellen wat verstijfselen is??? (hoe je dat doet)

Bij Brouwland zie ik alleen havervlokken, maar zijn die in de super te koop???
Of heet het dan havermout???

Herman

Gemoute haver kun je kopen bij van der Kooy. Ongemoute haver kun je m.i. gewoon bij het maischen toevoegen.

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 03-01-2011  00:03 uKan iemand mij vertellen wat verstijfselen is??? (hoe je dat doet)

Gevonden in het groot zelf brouw boek van jan van schaik
Nu nog de vraag welke haver?

Hopmans

Citaat van: orangeloo op 03-01-2011  00:13 uNu nog de vraag welke haver?

Havermout uit de supermarkt.
Het heet wel havermout, maar het is ongemoute haver.
Het zijn vlokken net als tarwe-vlokken.


Henielma

Of ontbijthavervlokken uit de supermarkt. Deze liggen in het schap in de buurt van muesli en dergelijke.

Tommie

In België kun je deze vinden in Carrefour:



Kost iets van 60 of 70 eurocent voor een halve kilo.
Ik gebruik deze dikwijls in een tripel, gewoon mee maischen met de mout. Nog nooit filterproblemen gehad of wat dan ook, ik gebruik wel maar 10 a 15%.
:proost:

kleine Minstreel

Ik heb al meerdere kloontjes van de karmeliet gebrouwen met biologische havervlokken van de markt.
Ook de wereldwinkel verkoopt deze vlokken.
Tijdens het schroten laat ik de havervlokken gewoon meelopen.
Wel zul je en beetje troebelheid houden door de haver maar na 3 maanden op fles heb je en helder tripel gekregen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.