Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vrije KonijnenVogels Bier  (gelezen 2517 keer)

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
Vrije KonijnenVogels Bier
« Gepost op: 23-11-2006 20:23 u »
Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Jasper uit Enschede, studeer al 5 jaar Technische Natuurkunde en brouw op dit moment een klein jaar bier mee met onze commissie. De commissie is 2 jaar geleden opgezet. Een jongen uit Amerika die vaak in onze studentenflat te vinden was, had al vaker met zijn vader bier gebrouwen en leek het een goed idee dit op onze studentenflat ook te doen, aangezien hier veel interesse voor bier te vinden is (13 mensen die bier drinken).

Intussen bestaat de commissie uit 4 studenten en brouwt al 2 jaar bier. Naast mijzelf, doen er twee Technische Geneeskunde en een Biomedische Technologie, dit alles aan de UT.

Uit mijn profiel:
Twee opengeslepen RVS 50L fusten, 4 30L kunststof vaten met kraantjes en watersloten, een grote indrustriebrander (op gas), een zelfgemaakt filter en koelspiraal en bottelen op Grolsch beugelflessen.

Eerst een leuk filmpie:
http://home.student.utwente.nl/j.boeijen/VKVbier.divx

Daarna wat posters van onze bieren:

Klikbaar!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Vrije KonijnenVogels Bier
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2006 21:11 u »
Hoi jasper,

Ik begrijp dat die posters een soort affiches zijn om het bier te verkopen? Waarom zet je er geen bierstijl, alcoholgehalte, kleur, etc. op? Kun je iets meer vertellen over jullie recepten en proces?

Gerb

Offline klaas

• -
  • Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2006 21:14 u »
He Jasper

Welkom op dit forum  :proost2:

Kan alleen het filmpje niet starten, welk progamma heb je hier voor nodig. :denken:

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2006 21:46 u »
He Jasper

Welkom op dit forum  :proost2:

Kan alleen het filmpje niet starten, welk progamma heb je hier voor nodig. :denken:
Hallo Klaas, je hebt Realplayer nodig, kun je HIER downloaden.
Korek

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2006 23:23 u »
Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Jasper uit Enschede, studeer al 5 jaar Technische Natuurkunde en brouw op dit moment een klein jaar bier mee met onze commissie. De commissie is 2 jaar geleden opgezet. 

Jasper, al eens bij een Gilde avond van het HAB geweest? Denk ik niet. Bij deze nodig ik jou en je commissie uit. Op donderdag 15 december. We zitten in Hengelo.  Zie onze website voor meer info. Je kun me ook altijd een persoonlijk bericht sturen.

Zal leuk en intererssant voor jullie zijn. Hebben jullie ook contact met het BRAK ? Dat zijn ook brouwende studenten op de UT! Dus er wordt in Enschede heel wat afgebrouwen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Jasperboe

• Vol lid
  • Vrije KonijnenVogels
    • Villa 65
« Reactie #5 Gepost op: 24-11-2006 01:43 u »
Ik begrijp dat die posters een soort affiches zijn om het bier te verkopen? Waarom zet je er geen bierstijl, alcoholgehalte, kleur, etc. op? Kun je iets meer vertellen over jullie recepten en proces?

Het zijn presentatieposters. Voor de 10 overige bier drinkende flatgenoten en vaak ook mensen van buiten ons huis. We verkopen ons bier niet (illegaal).

De recepten komen bij ons bijna allemaal van het HAB (http://hab.brouwen.nl). Vroeger brouwden we meer met de losse pols. De Amerikaan ging naar Burg Bieren en kocht dingen aan de hand van bier dat hij eerder eens gedronken had.

Ons brouwproces, kort door de bocht:

1. Ongemalen mout door de moutmolen
2. Gemalen mout + water uit brandslang in open geslepen fust op industriepit
3. Goed roeren met grote (Afrikaanse!) vork
4. maischschema van het recept aanhouden
5. Fust van het vuur, overhevelen via slang + eigen gemaakte filterbuizen (koperen buizen met een ijzerzaag inkepingen gemaakt) in 2e fust wat al op de industriepit staat zodat het snel kookt
6. Koken  (hop toevoegen)
7. Afkoelen via koperen koelspiraal en waterslang op koude kraan aansluiten
8. 50L in twee 30L kunststof vaten met waterslot en kraantje
9. +- 10 dagen gisten
10. Grolsch beugelflesjes schoon spuiten met spuitkop op de kraan, ontsmetten in grote pan met water + ontsmettingsmiddel, borstelen en weer schoonspuiten
11. Bottelen met de kraantjes aan de kunststofvaten
12. 8 weken hergisting op fles
13. Drinken maar!

Het enige verschil tussen de biertjes zijn de ingrediënten en het maischschema.

De codec, Divx, zoals de bestandsnaam doet vermoeden  ;)

Jasper, al eens bij een Gilde avond van het HAB geweest? Denk ik niet. Bij deze nodig ik jou en je commissie uit op donderdag 15 december. We zitten in Hengelo.  Zie onze website voor meer info. Je kun me ook altijd een persoonlijk bericht sturen.

Zal leuk en intererssant voor jullie zijn. Hebben jullie ook contact met het BRAK ? Dat zijn ook brouwende studenten op de UT ! dus er wordt in Enschede heel wat afgebrouwen.
We zijn zeker bekend met het HAB. Zoals ik hierboven al vermeldt halen we tegenwoordig recepten van de site van het HAB. De voorzitter van de BRAK is een studiegenoot en vriend van mij. Helaas is de concurrentie moordend en merk je dat de trots (op het eigen bier) de objectiviteit nogal al eens in de weg staat. De BRAK brouwt al veel langer dan wij dat doen en dat is ook te merken. Bij ons staat de lol en het plezier voorop. Dit is ook terug te zien in de citaten uit onze notulen, te vinden onder de knop "Wij brouwen ons eigen bier" op onze website: www.villa65.nl

Als ik heel eerlijk ben, twijfel ik aan de meerwaarde van het lidmaatschap van HAB. Misschien kun je dit nog wat meer (proberen toe te lichten) toelichten met een persoonlijk bericht?

Tags: