Ondergrond voor brander

Gestart door JWVG, 31-05-2002 14:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Ha die allemaal,

Wij verhuizen dit weekend naar een nieuw appartement  :) , maar helaas betekent dat dat ik niet meer kan brouwen in de gemeenschappelijke keuken met de mooie grote branders  :'( . Ik moet dus iets anders verzinnen, en denk erover om op het balkon van ons appartement te gaan brouwen. Ik wil zo'n mammoet brander kopen, of heel misschien zo'n mooie dure brander van Brouwland (heeft iemand misschien ervaring met die dingen?) Ik vroeg me alleen af op wat voor ondergrond je zo'n brander zou moeten zetten. Lassen op een stalen constructie is natuurlijk het mooiste, maar dat zit er nog even niet in. En meteen op het balkon zetten lijkt me een heel slecht idee. Heeft iemand een oplossing?

Groetjes, Jan Willem.

Herman

Hé JW,

Ik gebruik zelf een oud tafelblad met een zeer gladde bovenkant. Ik leg dat blad op enkele kratten en heb zo een demontabele brouwtafel, werkt prima!

Een meubelplaat (dikker dan de standaard 1,8cm) werkt ook prima. Je kunt vast bij een inbrengwinkel o.i.d. een goedkope plaat of oude deur scoren.

Ik neem aan dat je om hygienische redenen niet direct op het balkon zelf de brander wilt neerzetten? Ik zou nl anders geen reden weten waarom je dat niet zou doen.

Suk6 met de verhuizing! Kun je straks mooi een verhuis-/housewarmingbier brouwen ;)

Herman

JWVG

Ha die Herman,

Ik dacht dat het niet tegen die hitte zou kunnen, maar als jij zegt dat een (houten?) blad ook kan zonder dat het in de fik vliegt...

JW.

Herman_Holtrop

Het wordt natuurlijk wel warm, maar zo'n brander staat op pootjes en warmte stijgt nu eenmaal op.... dus. Ik heb nooit iets van schroeiplekken gezien.

Mijn tafelblad is van zo'n oud 50'er jaren tafeltje met zo'n plasticachtig laagje op een dikke laag spaanplaat, als je begrijpt wat ik bedoel. Een niet erg brandbaar laagje in elk geval.

Herman

JWVG

Wat voor brander heb jij eigenlijk?

JW.

Herman

Volgens mij een mammout (mamuth?). Bevalt prima al zuipt 'ie wel gas. Zo'n vier brouwsels op 5kg gas gaat er wel door. Ik brouw meestal rond de 20 liter.

Van der Kooy verkoopt ook aardgas aansluitingen voor gebruik in de mammoet, heb ik laatst aangeschaft. Kan ik straks op aardgas overstappen. Lijkt me toch wel wat voordeliger.

Herman
NB Wel grappig dit online berichten plaatsen

JWVG

H die Herman,

ik heb die aardgasaansluitingen ook gezien. Zou het veilig zijn om daarmee in de keuken te koken, of zou je nog steeds buiten moeten gaan staan? Of sta jij sowieso binnen?

Groetjes, Jan Willem.

Herman

Ik heb nog nooit een aardgasaansluiting buiten gezien. Mits goed aangesloten moet het gewoon kunnen. In geval van twijfel moet je er altijd iemand met verstand van zaken naar laten kijken  :lessmile:

Tot nu toe brouw ik vaak buiten met een butagasfles, maar heb het in mijn vorige woning (flat) ook wel binnen gedaan in de keuken.

Herman

JWVG

Prima, was misschien een domme vraag, maar ik ben niet zo erg handig, en met gas kun je beter 'safe than sorry' zijn.... Zou je met aardgas wel dezelfde warmte capaciteit hebben als met propaan of butaan?

JW.

Herman

Die vraag heb ik ook al eens gesteld, geen antwoord gekregen overigens.
Ik ben geen kenner van gas helaas. Aardgas druk is volgens mij wel lager, maar ik dacht dat de capaciteit wel voldoende was. Ga eens langs een grote kampeerwinkel, die verkopen allerlei gastoestellen en kunnen je meteen voorlichten! Een praatje met de loodgieter doet ook wonderen. Ik heb zelf wel eens tips gehad van de controleur van het gasbedrijf.

Herman

JWVG

Ha die Herman,

ik heb zojuist meteen maar zo'n brander met aardgasaansluiting besteld bij Jubbega. Ik heb hem sowieso nodig, zie wel of ik het met aardgas in de keuken of met propaan buiten doe.

JW.

Johnnys_Bierbrouw

Ha die JW

Ik zelf laat volgende week een T stuk tussen de gasleiding plaatsen met daaraan een meter a twee flexible gasslang en dan weer een kraan met brander, in de keuken wel te verstaan. Heb meer als voldoende capalisiteid voor 30 liter.

Ga ook aan de slag met een meubelplaat, nog niet z'n gek idee, als ie brandvlekjes vertoond weet je meteen dat dat niet alles is, wilde eigenlijk een plaat van rvs maken, maar probeer het eerst zo.

Een kleine tip, ik doe thuis alles zelf, electro en water ed maar van het gas blijf ik af, is me te riskant, plus weet iemand hoe het met de verzekering zit als het fout gaat?
Gebruik gewoon aardgas met een industrie brander is ook goedkoper dan butaan en propaan.

Ik zou zeggen brouw ze en de groeten John d'n Brouwer

Den_Reeckel

Ook een goeie oplossing zou kunnen zijn, om op een gewone tafel een grote 50X50 tegel te leggen om neerwaartse straling tegen te gaan. Mijn ervaring is dat de neergestraalde hitte toch de ondergrond kan "roosteren". Bij het destilleren van een borreltje in mijn keuken kwamen na verloop van tijd toch enige verfbladders van de vloer ::),Goeie, redelijk geprijsde branders heb ik in Colijnsplaat en Stellendam bij de visserijcooperaties zien staan, (50 a 60 Euro) deze hebben zijn om vis te bakken, maar zijn zeer geschikt om te brouwen!


satan

hallo JW

Omdat ik de Nederlandse gasprijzen niet ken
moet je het zelf eens narekenen:
de stookwaarde van propaan is  12.83kwh/kg
slochteren aardgas                    8.812kwh/nm³
noordzee-algerije aardgas          10.77kwh/nm³
nm³ = normalekuub=1m³ op 25mb druk aan 12°c

satan

Herman

Hé JW,

Bijgaand vind je een link naar een afbeelding van mijn (en jouw toekomstige) brander:
http://www.bier-selbstgebraut.de/wwwforum/messages/3318.html

:degroeten:
Herman

JWVG

Mooi is ie, he?  :-* Ik heb trouwens besloten om toch maar op propaan te gaan brouwen op ons balkon. Eigenlijk heb ik dan nog een tweede brander nodig.... Moet je propaan flessen eigenlijk zelf afhalen, of bezorgen ze die nog steeds?

Groetjes, JW.

Herman

Bezorgen? Weet niet, vast wel als je op een woonboot of erg afgelegen woont. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Herman

Vanwaar overigens de noodzaak voor een 2e brander? Is het gasfornuis hier niet voldoende voor?

JWVG

Uhhhh nee, maar ik heb geen auto. Volgens mij werden vroeger altijd gasflessen thuisbezorgd. Op Texel althans, toen daar nog geen aardgas was. Misschien is dat hier aan de overkant anders...

Ik zou evt. kunnen gebruik maken van het gasfornuis als tweede brander, maar dat is wel erg veel heen en weer geloop met heel heet water...

JW.

Adrie

Hoi Jan Willem,

Wij hebben ondertussen zelf een gasfles aangeschaft. Hiermee kunnen we ongeveer een keer of 6 brouwen. Achterop het fietsje kunnen we deze fles wel vervoeren en opnieuw laten vullen. Wij hebben overigens een paella-brander van Brouwland gekocht.

Wat betreft de ondergrond: wij hebben een houten raamwerk gemaakt waarop de ketel staat. Aan de onderkant is de brander geschroefd. Het raamwerk staat op twee schragen. Aan de onderkant is dus genoeg ruimte om lucht aan te zuigen. De hete lucht stijgt snel op, zodat het houten raamwerk niet verbrandt.

Is de verhuizing trouwens voorspoedig verlopen en kom je alweer aan brouwen toe?

Groeten,

Adrie

JWVG

Ha die Adrie,

Is die paella brander die zwarte branders die Brouwland in verschillende maten heeft? Die zien er mooi uit! Wat voor hoeveelheid brouwen jullie? 6 Keer met een fles - tjonge, dat gaat snel!

Ja, de verhuizing ging goed, al moet ik de komende week nog wel flink wat klussen, ik krijg ruzie als ik nu al ga brouwen... Maar komend weekend maar eens een starter maken, en een week later de roerstok maar eens oppakken.

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

Ha Jan Willem,

Ja inderdaad die zwarte dingen van Brouwland. Wij gebruiken de grootste maat, want wij brouwen zo'n 120 liter per keer (vandaar dat zo'n fles ook zo snel leeg is).

Klus ze!

Groeten,

Adrie

Arend

He klussers.

Waarom las je geen stellinkje in elkaar van hoekijzers en dan in twee etages kun de brander zo verzetten. En geen gevaar voor brand van het raamwerk.


brouwgroeten Arend

JWVG

Ha die Arend,

Een prima idee, maar helaas een enorme overschatting van mijn klusjesvermogen. Als ik het over klussen heb, heb ik het meer over schroeven (scheef) in de muur draaien. Maar ik moet misschien maar eens een handige vriend gaan omkopen met bier.

Groetjes, Jan Willem.

Cor

De genoemde brander hebben wij nu enkele maanden, en inmiddels al volop in gebruik. Een brander waar de Scouting jaloers op is ;-). Hij is ook dan ook al meerdere malen voor Scouting-doeleinden (niet brouwen) gebruikt, o.a. als een soort "kampvuur", door de luchttoevoer met een natte doek af te klemmen.

Ervaring met brouwen? Goed :) , zowel binnen als buiten. In mijn keukentje in mijn flat gaat het goed. Wel de deur openzetten, want het wordt erg warm... Ondergrond? Gewoon op een normale tafel gaat prima. Ik heb nog geen brandvlekken of verfschilvers waargenomen. Maar voor de zekerheid zou je er een oude houten plaat of tegel onder kunnen leggen.

We hebben wel een aardgaskoppeltje gekocht, maar daarvoor moet ik eerst een loodgieter langs laten komen om dat mogelijk te maken. Even een neef van me bellen...

Aardgas bevat ongeveer 1/3 energie van wat propaan bevat. Maar doordat het gat van het aardgaskoppeltje groter is stroomt er ook meer gas door... en is de hoeveelheid warmte waarschijnlijk wel gelijk. Maar dit is theorie. Ik zou het graag willen uitproberen, met de stopwatch en de thermometer erbij, zodra de loodgieter is geweest...

Groetjes, Cor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.